Δοκιμή του Mazda CX-30, του "διαφορετικού" SUV με τους 186 ίππους
Η εταιρεία της Χιροσίμα κοιτάζει από διαφορετικό ύψωμα τον κόσμο της αυτοκίνησης, και αυτό γίνεται σαφές και από το CX-30: ένα συμπαγές SUV, πιστό σε διαφορετικές σχεδιαστικές και μηχανικές ιδέες. Δοκιμάζουμε την αναβαθμισμένη του δίλιτρη έκδοση των 186 ps.
Ίσως είναι υποκειμενικό ότι το CX-30 είναι το ομορφότερο SUV της Mazda, με το χαμηλό του ρύγχος και την coupe τρίτη κολόνα, αλλά μάλλον είναι πιο κοινή παραδοχή ότι -σε αντίθεση με πολλά άλλα SUV- οδηγώντας το αισθάνεσαι κάτι. Σαν να πλανιέται εκεί λίγο το πνεύμα του ΜΧ-5, η αίσθηση του τιμονιού και του κιβωτίου του, που όποιος την έχει ζήσει δεν την ξεχνά ποτέ.
Καλό αυτό, για ένα SUV, να δίνει λίγη σημασία στο πώς αισθάνεσαι οδηγώντας το. Τα Coupe-SUV έχουν γίνει μόδα, αλλά δεν είναι πολλά εκείνα που επεκτείνουν και στην οδηγική αίσθηση τη σπορ σιλουέτα που τους χαρίζει η κεκλιμένη τους τρίτη κολόνα. Αυτό έχει σημασία για όσους τους αφορά, φυσικά.
Και κάτι ακόμα: το CX-30 μπορεί να λογίζεται στα πολυτελή SUV, τα αποκαλούμενα premium, καθώς η ποιότητα στο εσωτερικό του εκεί είναι που το κατατάσσει. Επίσης, και ο σχεδιασμός του. Όπως και σε άλλες ιαπωνικές περιπτώσεις, ανοίγοντας και μπαίνοντας στο σαλόνι του δεν είναι σαν να ανοίγεις μια πόρτα και ξαφνικά να μπαίνεις στη Φρανκφούρτη. Είναι ζεστότερο και φιλικότερο. Κι αυτό αφορά περισσότερους από όσους το συνειδητοποιούν.
Όπως, ατυχώς, αφορά και το γεγονός ότι το CX-30 αυτό είναι δίλιτρο - με ό,τι συνεπάγεται αυτό, φορολογικά. Εκεί ο πέλεκυς του δίλιτρου μοτέρ πέφτει βαρύς, αλλά αυτό δεν συμβαίνει και από άποψη κατανάλωσης: η Mazda το εμπλουτίζει με μια έξυπνη τεχνολογία που -όπως θα διαβάσετε παρακάτω- κρατά ρεαλιστικά την κατανάλωση στα 7,0 λίτρα. Αλλά ούτε και από άποψη τιμής: οι 30 χιλιάδες ευρώ για ένα premium Crossover στο ζωτικό χώρο ανάμεσα στα B-SUV και C-SUV (με μήκος αντίστοιχο της Mercedes GLA, του Volvo XC40 ή του Honda HR-V) είναι νορμάλ. Σήμερα.
Η Mazda πρόσφατα αναβάθμισε το μηχανικό σύνολο e-Skyatciv X, ανεβάζοντάς το στους 186 ίππους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων με πιο ταξιδιάρικες / οικονομικές επιλογές στην κλιμάκωση του κιβωτίου, καθώς και με το πακέτο σούπερ πλούσιου εξοπλισμού Homura.
Mazda CX-30: Σχεδίαση & χώροι
Η σιλουέτα του CX-30 μοιάζει με σπορ αυτοκίνητα μεγάλου rake, δηλαδή αυξημένης γωνίας του δαπέδου ως προς το έδαφος: χαμηλότερο ρύγχος, ψηλότερη ουρά. Στο δυναμισμό του παίζει ρόλο και η σφηνοειδής σχεδίαση της μάσκας με τη μεγάλη κυψελοειδή γρίλια, το χρωμιωμένο της πλαίσιο, τα αιχμηρά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, και βέβαια η κλίση της πίσω κολόνας.
Το μαύρο χρώμα των ζαντών -με πέντε ζευγάρια ακτινών- και των καθρεπτών, χαρακτηριστικό της έκδοσης Homura, δίνουν παραπάνω δύναμη στη σχεδιαστικής φιλοσοφίας Kodo. Συνδυάζεται με το ίδιο χρώμα των πλαστικών προστατευτικών των θόλων και των μαρσπιέ, που είναι απρόσμενα μεγάλα. Αλλά σε κάθε περίπτωση αυτά είναι που δίνουν τον Crossover προσανατολισμό στο CX-30, μαζί με την αύξηση του ύψους από το έδαφος στα 17,5 εκατοστά.
Με μήκος 4,395 μέτρα, το ιαπωνικό Crossover δεν επιφυλάσσει χωροταξικές εκπλήξεις για τους πίσω επιβάτες, ούτε θετικές ούτε αρνητικές, ενώ προσφέρει αρκετά αξιοπρεπή χώρο 430 λίτρων για τις αποσκευές. Οι οικογενειακές ανάγκες καλύπτονται, μια φορά. Όπως και οι ταξιδιωτικές, κανένα πρόβλημα εδώ.
Mazda CX-30: Εσωτερικό
Ο μινιμαλισμός -η απλότητα- του σχεδίου του εσωτερικού δεν είναι αποκλειστικός στη Mazda, αλλά η εταιρεία της Χιροσίμα έχει πετύχει να τον κάνει πιο ζεστό, πιο συμπαθή, από ό,τι θα περίμενες από ένα SUV. Το γεγονός ότι η ψηφιακή οθόνη δεν είναι αιωρούμενη παίζει ρόλο σε αυτό, όπως και η τοποθέτηση της οριζόντιας γραμμής του ταμπλό με τους αεραγωγούς χαμηλότερα.
Μια άλλη ιδιαιτερότητα είναι ότι η κεντρική οθόνη των 8,8'' δεν είναι αφής -είναι αρκετά μακριά από τον οδηγό για να είναι κάτι τέτοιο πρακτικό- αλλά λειτουργεί μέσω του περιστροφικού επιλογέα που βρίσκεται στο κέντρο της κονσόλας. Μια άλλη υποκειμενική άποψη, εδώ, είναι πως αυτό είναι πολύ πιο εύχρηστο και πρακτικό, από το να χειρίζεσαι με την αφή μια οθόνη εν κινήσει. Μοιάζει να σε αποσπά πολύ λιγότερο από το δρόμο - και είναι και πιο κοντά στο οπτικό πεδίο του δρόμου. Σε αυτό παίζει φυσικά ρόλο και το πολύ εύχρηστο μενού της Mazda, παρότι δεν έχει τα φαντασμαγορικά γραφικά του ανταγωνισμού.
Ο πίνακας οργάνων κυριαρχείται από ένα κυκλικό ψηφιακό όργανο 7 ιντσών στο κέντρο, που απεικονίζει μια σειρά από πληροφορίες για την οδήγηση, και έχει στις δύο πλευρές του αναλογικά όργανα: αριστερά το παραδοσιακό στροφόμετρο, και δεξιά τις ενδείξεις καυσίμου και θερμοκρασίας. Η έκδοση Homura, τέλος, επιφυλάσσει δερμάτινες επενδύσεις με κόκκινες ραφές στο ταμπλό και τον επιλογέα, φέρνοντας το εσωτερικό ακόμα πιο κοντά στα premium δεδομένα.
Mazda CX-30: Κινητήρας
Από όλες τις ξεχωριστές πτυχές του CX-30, ίσως η πιο ιδιαίτερη είναι του κινητήρα: παρότι είναι δίλιτρος μπορεί κάλλιστα να κρατά -με λίγη προσοχή του οδηγού- την κατανάλωση στα 7,0 lt/100km, ενώ παράλληλα με τη δύναμη των 186 ίππων και το απόθεμα των 240 Nm του μπορεί να επιταχύνει τα 1.443 κιλά του αμαξώματος -συν τον οδηγό- στα 0-100 km/h σε 8,3 δευτερόλεπτα.
Πώς το καταφέρνει η Mazda με ένα ατμοσφαιρικό δίλιτρο, χωρίς να ακολουθεί το δρόμο του downsizing (των μικρών Turbo κινητήρων); Το πετυχαίνει με την τεχνολογία που ονομάζει SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). Χωρίς πολλές τεχνικές λεπτομέρειες, η τεχνολογία αυτή αφορά στη συμπίεση του αέρα στην εισαγωγή -κάτι σαν Turbo- και στο συνδυασμό της παραδοσιακής καύσης του μίγματος στους θαλάμους με τα μπουζί είτε με την αυτανάφλεξή του.
Στο όλο έργο συμβάλλει και μια πολύ ήπια υβριδική υποβοήθηση από το ηλεκτρικό σύστημα 24V, ενώ στη μείωση της κατανάλωσης παίζει ρόλο τόσο ο μεταβλητός χρονισμός στη λειτουργία των βαλβίδων όσο και η απενεργοποίηση των δύο εκ των τεσσάρων κυλίνδρων στην κύλιση, όταν δεν υπάρχουν απαιτήσεις ισχύος. Το mild hybrid σύστημα, επίσης, φροντίζει και για το start/stop του κινητήρα στην πόλη, για την περαιτέρω οικονομία.
Το κιβώτιο, υπέροχο στην αίσθηση κουμπώματος του επιλογέα -το πνεύμα του ΜΧ-5, που λέγαμε- έχει σχετικά μακριά κλιμάκωση, για λόγους οικονομίας. Αυτό κρατά λίγο τα χαλινάρια του κινητήρα, αλλά είναι μια σαφής επιλογή της Mazda βάσει του προσανατολισμού του αυτοκινήτου: έχει το πνεύμα του ΜΧ-5, αλλά δεν είναι ΜΧ-5, ούτε θα έπρεπε να ήταν.
Η ισχύς ξεδιπλώνεται προοδευτικά, χωρίς εξάρσεις. Το μοτέρ ούτε είναι ράθυμο χαμηλά, ούτε “κρεμάει” ψηλά, είναι γραμμικό - κι αυτή ήταν η επιλογή που έπρεπε να γίνει. Διότι, ως ατμοσφαιρικό, εμφανίζει το peak της ροπής του αρκετά ψηλά -στις 4.000 στροφές- σε σχέση με ένα κλασσικό Turbo. Έτσι, το CX-30 δεν “καίει την άσφαλτο”. Είναι αποδοτικό παντού και πάντα, και αυτό είναι που περιμένεις από ένα -έστω και σπορτίφ- Crossover.
Mazda CX-30: Στο δρόμο
Κατά τα άλλα, παρότι νιώθεις ότι κάθεσαι ψηλά, το CX-30 μεταφέρει την σπορ αύρα του και στην αίσθησή του στο δρόμο. Κάνει σαφές ότι λαμβάνει υπ' όψιν του τι αισθάνεσαι, οδηγώντας το. Σε αυτό συμβάλλει το υπέροχης ακρίβειας τιμόνι, η στιβαρότητα του πλαισίου, η ηλεκτρονική επέμβαση του G-Vectoring Control+ στον έλεγχο της πρόσφυσης, καθώς και η επιλογή της Mazda να κάνει λίγο πιο σφιχτή την ανάρτηση.
Έτσι, το συμπαγές Crossover από τη Χιροσίμα είναι ιδιαίτερα συγκροτημένο σε όλες τις φάσεις της στροφής και δεν επιφυλάσσει απότομες αντιδράσεις - παρότι παρουσιάσει τις κλίσεις του αμαξώματος που προκαλεί ο αναπόφευκτος συμβιβασμός στην ανάρτηση για την απόσβεση των κακοτεχνιών των δρόμων στην καθημερινότητα. Στην τελευταία είναι ευέλικτο, ενώ στο ταξίδι παρουσιάζει την ποιότητα κύλισης μιας premium κατασκευής με την αντίστοιχη ηχομόνωση.
Mazda CX-30: Συμπέρασμα
Το CX-30 αποτελεί μια δήλωση διαφορετικότητας, λοιπόν, για όποιον δεν έχει πρόβλημα να πλεύσει ανάμεσα στις φορολογικές συμπληγάδες στις οποίες το βάζει ο δίλιτρος κινητήρας του. Η Mazda έχει επιλέξει να ακολουθήσει έναν εναλλακτικό δρόμο, και έχει το μηχανολογικό και τεχνολογικό υπόβαθρο για να το υποστηρίξει.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, καλοσχεδιασμένο, με σαφείς και ξεκάθαρες επιλογές τόσο στη ρύθμισή του όσο και στην -σπάνια, για την κατηγορία- έμφαση στην αίσθηση που αποκομίζει κανείς οδηγώντας το. Η τιμή της βασικής του έκδοσης -30.882 ευρώ- με αυτό το μοτέρ των 186 ίππων δεν ξεφεύγει από τα -ξέφρενα, κατά τα άλλα- δεδομένα της κατηγορίας των Crossover με premium χαρακρητιστικά, ενώ τα 33.728 ευρώ αυτής της έκδοσης Homura το εμπλουτίζουν με πιο ενισχυμένη σπορ εμφάνιση και με την πληρότητα του εξοπλισμού.
Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186PS
- Κινητήρας / Καύσιμο: 1.998 κ.εκ. / βενζίνη
- Κιβώτιο / σχέσεις: Χειροκίνητο / 6
- Κίνηση: Εμπρός
- Ισχύς: 186 ίπποι / 6.000 σ.α.λ.
- Ροπή: 240 Nm / 4.000 σ.α.λ.
- Επιτάχυνση 0-100 km/h: 8,3 sec
- Τελική ταχύτητα: 204 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 5,6 lt/100 km
- Εκπομπές CO2: 127 g/km
- Μήκος: 4,395 m
- Βάρος: 1.443 kg
- Πορτμπαγκάζ: 430 lt
- Τιμή: από 30.882 €