Ηλεκτροκίνηση: Το παρόν και το μέλλον του αυτοκινήτου
Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλώς το μέλλον. Είναι ήδη εδώ με λύσεις σε κάθε τομέα της βιώσιμης μετακίνησης, ακόμη και στην Ελλάδα.
Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι το μέλλον. Είναι το παρόν και το μέλλον του αυτοκινήτου. Ακόμη και στην Ελλάδα, που η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας μας “φρέναρε” ελαφρώς, η ηλεκτροκίνηση εξαπλώνεται πλέον με γοργό ρυθμό.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσφέρουν πια στη γκάμα τους τουλάχιστον ένα αμιγώς ηλεκτρικό (BEV) ή επαναφορτιζόμενο (PHEV) μοντέλο, το μερίδιο αγοράς αυτής της κατηγορίας συνεχώς μεγαλώνει, οι νέοι ιδιοκτήτες δηλώνουν ένθερμοι της ηλεκτροκίνησης και αρνούνται να επιστρέψουν στα συμβατικά αυτοκίνητα βενζίνης και diesel και το δημόσιο δίκτυο φόρτισης αναπτύσσεται πανελλαδικά.
Στη χώρα μας άλλωστε έχουν ξεκινήσει δύο πολύ σημαντικά πιλοτικά project ηλεκτροκίνησης. Η Αστυπάλαια και η Χάλκη είναι τα δύο ελληνικά νησιά που θα μας ανοίξουν το δρόμο προς ένα βιώσιμο μέλλον, στο οποίο οι μετακινήσεις και η παραγωγή ενέργειας θα είναι “πράσινες”. Το πρόγραμμα “e-Astypalea” από τη μία, που αποτελεί συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης και του Ομίλου Volkswagen, και η πρωτοβουλία GR-eco Islands από την άλλη, το οποίο υλοποιείται από το υπουργείο Περιβάλλοντος σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρίες και την Πρεσβεία της Γαλλίας, έχουν μεταξύ άλλων σκοπό την αντικατάσταση του στόλου οχημάτων στα δύο νησιά με νέα ηλεκτρικά.
Το κράτος στηρίζει βέβαια τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και με προγράμματα όπως το “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2”, που επιδοτεί με έως 8.000 € την αγορά ή leasing ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος, ή το “Πράσινα ΤΑΞΙ” για την επιδότηση νέων ηλεκτρικών ταξί με έως και 22.500 ευρώ, με στόχο την αντικατάσταση περίπου 2.000 παλιών και ρυπογόνων ταξί.
Μοιραία, το ενδιαφέρον του κόσμου για τα αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in hybrid μοντέλα αυξάνεται. Το 2022 ταξινομήθηκαν στη χώρα μας 2.827 οχήματα BEV και 5.493 PHEV! Και αυτό παρά το πρόβλημα της περιορισμένης διαθεσιμότητας νέων αυτοκινήτων που υφίσταται λόγω της έλλειψης ημιαγωγών και άλλων εξαρτημάτων και επηρεάζει τόσο την παγκόσμια όσο και την ελληνική αγορά. Έτσι, το μερίδιο των επαναφορτιζόμενων οχημάτων έφτασε την χρονιά που μας πέρασε το 7,9%! Για σκεφτείτε το λίγο: έχουμε φτάσει πολύ κοντά στο σημείο όπου ένα στα 10 καινούρια αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ελλάδα, μπαίνει στην πρίζα.
Ένα μεγάλο ζήτημα βέβαια, είναι που υπάρχουν αυτές οι πρίζες. Με απλά λόγια, τι γίνεται με το δημόσιο δίκτυο φόρτισης; Οι δημόσια προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης αυξάνονται με ταχύ ρυθμό και στη χώρα μας. Ήδη αυτή τη στιγμή υπολογίζονται σε πάνω από 2.000 σημεία στην ελληνική επικράτεια, από μόλις 58 το 2019 και 173 το 2020!
Εδώ, σημαντικό ρόλο παίζει η πρωτοβουλία μεγάλων οργανισμών, όπως η ΔΕΗ Blue, το νέο brand ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ. Η ΔΕΗ blue έχει θέσει ως στόχο να φτάσει τα 10.000 σημεία φόρτισης μέχρι το τέλος του 2025, κάνοντας την ηλεκτροκίνηση προσβάσιμη σε ολοένα και περισσότερους. Γι’ αυτό, εκτός από τη δημιουργία και εξάπλωση ενός δημόσιου δικτύου φορτιστών σε όλη την ελληνική επικράτεια, συνάπτει συνεργασίες με άλλες εταιρίες για παροχή λύσεων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κομβικά σημεία, όπως π.χ. τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport, το δίκτυο πρατηρίων της ΕΛΙΝΟΙΛ, αλλά και σε χώρους στάθμευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, του Metropolitan Expo, των καταστημάτων ΑΒ Βασιλόπουλος, του Athens Metro Mall και του Golden Hall. Μέχρι σήμερα τα σημεία φόρτισης ξεπερνάνε τα 1000 με παρουσία σε 45 νομούς.
Ενδεικτικό της τεράστιας επένδυσης που πραγματοποιεί η ΔΕΗ Blue για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, αποτελεί το μεγαλύτερο hub σημείων φόρτισης στην Ελλάδα, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ), με την δημιουργία 14 σημείων φόρτισης, αλλά και η εγκατάσταση και λειτουργία ισχυρών ταχυφορτιστών έως 300 kW DC σε κομβικά σημεία σε όλη τη χώρα!
Αυτό που πολλοί θεωρούν ως το μέλλον, η εικόνα δηλαδή ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους και φορτίζουν ενώ είναι σταθμευμένα, συμβαίνει ήδη. Στο μέλλον η ηλεκτροκίνηση μας επιφυλάσσει πολλές άλλες εκπλήξεις, από τη δυνατότητα να μετατρέψουμε σε ηλεκτρικά τα αγαπημένα συλλεκτικά μας αυτοκίνητα, μέχρι και ιπτάμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Μην ξεχνάμε επίσης πως από το 2035 και μετά, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Ότι και να συμβεί, βασικός πυλώνας στις μετακινήσεις μας θα είναι το δίκτυο φόρτισης, που θα εξελίσσεται συνεχώς τόσο σε μέγεθος όσο και σε ισχύ. Και σε αυτό, η ΔΕΗ blue έχει και θα συνεχίσει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Άλλωστε, πέρα από το δίκτυο, η ΔΕΗ Blue φιλοδοξεί να αποτελεί έναν ολόκληρο κόσμο ψηφιακών και “πράσινων” υπηρεσιών που θα εξασφαλίζει μία άνευ προηγουμένου αίσθηση ελευθερίας και ανεξαρτησίας στις μετακινήσεις.