Το Renault 5 Turbo 3E επαναφέρει στο προσκήνιο την εμβληματική κληρονομιά των Renault 5 Turbo και Turbo 2 του 1980, δύο “πυραύλων τσέπης”, που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στην εποχή τους, μέσα από τον πληθωρικό χαρακτήρα, την πρωτοποριακή τους προσέγγιση, και τις εντυπωσιακές τους επιδόσεις στα ράλι. Ήταν τα πρώτα γαλλικά μοντέλα που διέθεταν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα, μια τεχνολογία που η Renault μόλις είχε παρουσιάσει με μεγάλη επιτυχία στη Formula 1, και τώρα είναι ιδιαίτερα περιζήτητα ως συλλεκτικά αυτοκίνητα.
Renault 5 Turbo 3E
Renault
Το Renault 5 Turbo 3E είναι κάτι παραπάνω από αυτά. Πολύ παραπάνω από μία αναβίωση ενός εμβληματικού μοντέλου, είναι ένα εκμοντερνισμένο, καινοτόμο ηλεκτρικό, πιο εντυπωσιακό και ακόμα πιο δυνατό από τους προκατόχους του, επιβεβαιώνοντας την ταυτότητά του ως το πρώτο όχημα μίας καινούργιας κατηγορίας: αυτή των “mini-supercars”. Ακριβώς όπως τα μεγαλύτερα οχήματα, διαθέτει εντυπωσιακές τεχνικές προδιαγραφές (540 ίπποι, 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 3,5 δευτερόλεπτα, αμάξωμα από ανθρακονήματα κ.λπ.), ενώ προσφέρει πληθώρα δυνατοτήτων εξατομίκευσης, με στόχο να καλύψει κάθε απαίτηση.
Επιπλέον, η εντυπωσιακά χαμηλή τιμή του λόγου μήκους/πλάτους (2,01), κατατάσσει το συγκεκριμένο μοντέλο στην ίδια κλάση με ένα supercar, διατηρώντας, παράλληλα, και τα χαρακτηριστικά ενός compact hot hatch. Το μοντέλο είναι χτισμένο πάνω σε μία αποκλειστική πλατφόρμα, με προσανατολισμό στις επιδόσεις. Το Renault 5 Turbo 3E είναι ένα mini-supercar που στέκεται δίπλα στο Renault 5 E-Tech electric (το αυτοκίνητο πόλης) και το Alpine A290 (το σπορ αυτοκίνητο πόλης) του Group Renault, ακολουθώντας με αυτό τον τρόπο τη διάρθρωση της γκάμας που υπήρχε και τη δεκαετία του 1980.
Ταυτόχρονα, την εικόνα συμπληρώνουν και άλλα δυνατά ονόματα, όπως η Ampere για το λογισμικό και την ηλεκτρονική αρχιτεκτονική, αλλά και η Mobilize για την αμφίδρομη φόρτιση (V2L και V2G), μαζί με μια σειρά από υπηρεσίες που διευκολύνουν την ηλεκτροκίνηση: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass και Plug & Charge. Ορισμένοι συνεργάτες έχουν επίσης συνδράμει, με την τεχνογνωσία και την εμπειρία τους, πάνω σε θεμελιώδη συστήματα, όπως οι ενσωματωμένοι κινητήρες των τροχών, και τα ανθρακονήματα του αμαξώματος. Ως εκ τούτου, το Renault 5 Turbo 3E αποτελεί μία ακόμη απόδειξη της πλήρους εφαρμογής του μετασχηματισμού του Group Renault, βάσει του στρατηγικού πλάνου Renaulution.
Renault 5 Turbo 3E
Renault
Εξωτερικά, το Renault 5 Turbo 3E είναι σχεδιασμένο με γνώμονα την εικόνα ενός supercar: πληθωρικό – όπως δηλώνει και ο ‘φουσκωμένος’ εμπρός προφυλακτήρας και οι προεκτάσεις των πίσω φτερών – ενώ ποτέ δεν απεμπολεί εμφανισιακά στοιχεία που τονίζουν το αγωνιστικό DNA, την ευελιξία και τη βελτιστοποιημένη αεροδυναμική του. Σε ένα ηλεκτρικό όχημα, η αεροδυναμική σε συνδυασμό με τον έλεγχο του βάρους, παίζουν καθοριστικό στην επίτευξη της οικονομίας και της αποδοτικότητας του αυτοκινήτου.
Ο σχεδιασμός του Renault 5 Turbo 3E αποτελεί φυσική συνέχεια των αρχικών Renault 5 Turbo και Turbo 2. Μερικά χαρακτηριστικά του, όπως τα πίσω φώτα και οι πλευρικοί καθρέφτες, είναι αναγνωρίσιμα καθώς προέρχονται από το ηλεκτρικό Renault 5 E-Tech, αλλά η κύρια ιδέα πίσω από το project ήταν να αναβιώσει την κληρονομιά αυτών των δύο εμβληματικών μοντέλων της δεκαετίας του 1980, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής, που να φανερώνουν τη σύγχρονη προσωπικότητά του, βελτιστοποιώντας ταυτόχρονα και τις επιδόσεις. Αυτή είναι η φιλοσοφία του ρετρο-φουτουριστικού design που ακολουθείται ήδη στα Renault 5 και Renault 4, που αναβιώνουν ως Renault 5 E-Tech electric και Renault 4 E-Tech electric.
Για να αναβιώσει το DNA των αρχικών Renault 5 Turbo και Turbo 2, το Renault 5 Turbo 3E είναι χτισμένο σε μια νέα πλατφόρμα με ειδικά εξελιγμένη αρχιτεκτονική μετάδοσης κίνησης στους πίσω τροχούς. Σε σύγκριση με το ηλεκτρικό Renault 5 E-Tech (μήκος 3,92 και μεταξόνιο 2,54 μέτρα), το παρμπρίζ έχει μετακινηθεί προς τα πίσω και το μεταξόνιο έχει αυξηθεί (2,57 μέτρα), με αποτέλεσμα την επίτευξη εντυπωσιακών αναλογιών στις διαστάσεις (μήκος 4,08μ., πλάτος 2,03μ., ύψος 1,38μ.), που αναδεικνύουν την εκλεπτυσμένη του εμφάνιση.
Renault 5 Turbo 3E
Renault
Η κολόνα του παρμπρίζ, για παράδειγμα, φαίνεται να προεκτείνεται προς τους μπροστινούς τροχούς. Με αυτές τις διαστάσεις, το Renault 5 Turbo 3E έχει το μήκος ενός αυτοκινήτου πόλης και το πλάτος ενός supercar. Οι εντυπωσιακές του επιδόσεις, είναι ο βασικός λόγος που το συγκεκριμένο μοντέλο θεωρείται ο δημιουργός της νέας κατηγορίας των “mini-supercars”. Στο μπροστινό μέρος, το Renault 5 Turbo 3E διατηρεί την ίδια διάταξη με τους προκατόχους του: οι τετράγωνοι προβολείς – τώρα με τεχνολογία LED – ενσωματώνονται ιδανικά στα άκρα του καπό, μια λεπτή λωρίδα με τρία κεντρικά τμήματα και δύο επιπλέον τετράγωνα φώτα ημέρας LED, εκεί που τα original μοντέλα είχαν τοποθετημένους τους προβολείς μεγάλης εμβέλειας.
Η αεροδυναμική πτέρυγα που καλύπτει όλο το πλάτος του μπροστινού προφυλακτήρα και η μεγάλη εισαγωγή αέρα στο καπό, συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής πίεσης για τέλεια ισορροπία μεταξύ του εμπρός και του πίσω μέρους. Για μεγιστοποίηση της αεροδυναμικής απόδοσης, οι αεραγωγοί στα πλάγια του προφυλακτήρα διοχετεύουν τον αέρα μπροστά από τους τροχούς, ενώ οι πλευρικές εισαγωγές στα πίσω φτερά, διοχετεύουν τη ροή κάτω από τα φώτα, πίσω από το όχημα. Αξίζει εδώ να αναφερθεί και η τοποθέτηση των 2 πλευρικών πτερυγίων σε κάθε πλευρά, με το κάτω να είναι επιφορτισμένο με την ψύξη των φρένων.
Κάτω από το πτερύγιο της αριστερής πλευράς, βρίσκεται και το πορτάκι σύνδεσης με την πηγή φόρτισης. Στο πλάι, το ειδικό βάψιμο γύρω από τις κολόνες του παρμπρίζ, συνδέει αισθητικά τη γραμμή της οροφής με την πίσω αεροτομή, θυμίζοντας εμφανισιακά τα αυθεντικά Renault 5 Turbo και Turbo 2. Ανάμεσα στα πίσω φωτιστικά σώματα ξεχωρίζει το αεροδυναμικό βοήθημα που διατρέχει όλο το πλάτος του αμαξώματος. Κάτω από τον προφυλακτήρα υπάρχει ένας διαχύτης του οποίου η απόδοση μεγιστοποιείται από τη σχεδίαση του προφυλακτήρα, που προεκτείνεται προς τα έξω και στις δύο πλευρές.
Renault 5 Turbo 3E
Renault
Με 2 πόρτες και αυστηρά 2θέσιο, το Renault 5 Turbo 3E πατάει σε τροχούς 20 ιντσών, με ενσωματωμένο έναν ηλεκτροκινητήρα στον κάθε πίσω τροχό, κάτω από τους μεγάλους θόλους των φτερών του. Όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της ροής ενέργειας, βρίσκονται στο μέσον, ενώ η μπαταρία βρίσκεται κάτω από το πάτωμα. Αυτή η αρχιτεκτονική ελευθερώνει άφθονο χώρο αποσκευών – κάτι μοναδικό μέχρι σήμερα για ένα τόσο σπορ όχημα – ενώ χαμηλώνει το κέντρο βάρους. Όπως το Renault 5 E-Tech electric, έτσι και το Renault 5 Turbo 3E εξελίχθηκε γύρω από μια πλατφόρμα και βασίστηκε σε μία αρχιτεκτονική που προορίζεται αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα, ώστε να επιτύχει κορυφαίο επίπεδο απόδοσης, χωρίς συμβιβασμούς.
Ο στόχος ήταν να γίνει το όχημα όσο το δυνατόν και πιο ελαφρύ, για να εξασφαλιστεί η απαράμιλλη ευελιξία και η ταχύτητα, σύμφωνα με τα πρότυπα ενός supercar, γεγονός που αποδεικνύει η τιμή της επιτάχυνσης από στάση έως τα 100χλμ./ώ., σε λιγότερο από 3,5 δευτερόλεπτα. Αυτό το καθήκον ανατέθηκε στην Alpine, της οποίας οι μηχανικοί έχουν αναπτύξει ειδική τεχνογνωσία στα ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα με τα A110 E-ternity, A290 και A390. Οι μηχανικοί εξέλιξαν μια ειδική πλατφόρμα αλουμινίου ικανή να φιλοξενήσει οποιαδήποτε αρχιτεκτονική.
Renault 5 Turbo 3E
Renault
Για το κινητήριο σύνολο, επέλεξαν έναν ηλεκτροκινητήρα ενσωματωμένο σε κάθε πίσω τροχό (μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς), λύση που προσφέρει ένα τετραπλό πλεονέκτημα:
• τεράστια ροπή που φτάνει τα 4.800Nm
• Ακόμα πιο ακαριαία παροχή ισχύος από ό,τι με έναν συμβατικό ηλεκτροκινητήρα – για αποτέλεσμα που θυμίζει έντονα τα turbo του παρελθόντος, αλλά χωρίς το γνωστό turbo lag
• σημαντική εξοικονόμηση βάρους και χώρου στον πίσω άξονα.
• ευελιξία που ενισχύεται από τον ξεχωριστό έλεγχο των δύο κινητήρων.
Η μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο, χαμηλώνοντας το κέντρο βάρους και επιτρέποντας στους μηχανικούς της Alpine, που είναι υπεύθυνοι για το στήσιμο και την ανάρτηση του αυτοκινήτου, να εφαρμόσουν ανεμπόδιστα τις ιδέες τους, επιτυγχάνοντας μέγιστη ευελιξία, εκπληκτικές επιδόσεις και θεαματικές δυνατότητες πλαγιολίσθησης (με αποκλειστική λειτουργία drift-assist και κάθετα τοποθετημένο χειρόφρενο όπως στα αυτοκίνητα για ράλι). Για τον ίδιο λόγο, το αμάξωμα είναι από ανθρακονήματα, ένα ισχυρό, ιδιαίτερα ελαφρύ υλικό. Το βάρος του Renault 5 Turbo 3E δεν ξεπερνά τα 1.450 κιλά συνολικά, συμπεριλαμβανομένης και της μπαταρίας των 70 kWh. Με 2 ηλεκτροκινητήρες συνδυαστικής ισχύος 540ίππων (2 x 200kW), διαθέτει εξαιρετική αναλογία κιλών/ίππο (2,7kg/hp), παρόμοια με αυτή των κορυφαίων supercars.
Renault 5 Turbo 3E
Renault
Με επιτάχυνση 0-100 km/h κάτω από 3,5 δευτερόλεπτα, το μοντέλο εξασφαλίζει αυτονομία πάνω από 400km (μικτές συνθήκες κίνησης, με την τιμή αυτονομίας βάσει WLTP να βρίσκεται σε φάση έγκρισης). Η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας με τον ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW, από πηγή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), διαρκεί περίπου οκτώ ώρες. Για πιο αγωνιστική οδήγηση στην πίστα, το Renault 5 Turbo 3E θα μπορεί να ολοκληρώσει αρκετούς γρήγορους γύρους με τελική ταχύτητα έως και 270 km/h, πριν ξεκινήσει τη διαδικασία ταχείας φόρτισης από πηγή συνεχούς ρεύματος (DC) ισχύος έως και 350 kW, χάρη στην αρχιτεκτονική 800volt που διαθέτει. Η φόρτιση της μπαταρίας από 15 – 80% θα διαρκέσει μόλις 15 λεπτά. Και για τα προσπεράσματα, υπάρχει πλήκτρο στο τιμόνι που παρέχει στιγμιαίο boost. Ένα άλλο κουμπί δίνει τη δυνατότητα ρύθμισης των 4 επιπέδων ανάκτησης ενεργείας κατά το φρενάρισμα.
Τέλος, μέσω του συστήματος MULTI-SENSE, το αυτοκίνητο θα διαθέτει τέσσερα προγράμματα οδήγησης: Snow, Regular, Sport και Race, που περιλαμβάνει επίσης τη λειτουργία drift-assist. Το Renault 5 Turbo 3E θα είναι διαθέσιμο σε πολλές σημαντικές αγορές, όπως η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή, η Ιαπωνία και η Αυστραλία, ενώ η παραγωγή του θα περιοριστεί στις 1.980 μονάδες -φόρος τιμής στη χρονιά που κυκλοφόρησε το αρχικό Renault 5 Turbo– όλες αριθμημένες. Οι πελάτες θα μπορούν, κατά την παραγγελία τους, να επιλέξουν τον αριθμό τους. Οι κρατήσεις θα ανοίξουν τις επόμενες εβδομάδες, ενώ οι πρώτες παραδόσεις θα πραγματοποιηθούν εντός του 2027.