Πρώτη Οδήγηση του νέου Toyota bZ4X, του ηλεκτρικού SUV της ιαπωνικής εταιρίας
Οδηγούμε στη Δανία το πρώτο αυτοκίνητο της “ηλεκτρικής καταιγίδας” που ετοιμάζει η Toyota, της οικογένειας “beyond Zero” (bZ) που θα εμπλουτιστεί με τουλάχιστον 15 αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι το 2025.
Το νέο Toyota bZ4X είναι από κάθε άποψη ένα θριαμβευτικό ορόσημο στην ιστορία της ιαπωνικής εταιρείας, ακριβώς όπως ήταν το πρώτο υβριδικό -Prius- πριν από 25 χρόνια και το πρώτο υδρογονοκίνητο -Mirai- πριν από 8 χρόνια. Είναι ένα SUV στο μέγεθος του RAV4, με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες, που θα μείνει για πάντα ως το πρώτο ηλεκτρικό μαζικής παραγωγής της Toyota.
Μετά από το bZ4X θα ακολουθήσει με κατακλυσμιαίο ρυθμό η παρουσίαση όλης της γκάμας της νέας οικογένειας ηλεκτρικών “beyond Zero”, στο πλαίσιο του στόχου των Ιαπώνων να διαθέτουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη από το 2035 και να εξαλείψουν πλήρως τις εκπομπές CΟ2 από τα αυτοκίνητα, την παραγωγή, τα ανταλλακτικά και τις υπηρεσίες τους μέχρι το 2050, υιοθετώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το Toyota bZ4X εισάγει τη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα eTNGA, που περιλαμβάνει τη μπαταρία στη δομή του δαπέδου για περισσότερη ακαμψία και χαμηλότερο κέντρο βάρους. Η δικίνητη έκδοσή του διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα εμπρός με απόδοση 204 ίππων και η τετρακίνητη και δεύτερο μοτέρ πίσω, συνολικής ισχύος 214 hp.
Η μπαταρία των 71,4 kWh που καλύπτει όλο το δάπεδο προσφέρει αυτονομία ως και 516 χιλιομέτρων στην πρώτη περίπτωση και ως 470 km στη δεύτερη, και συνοδεύεται από εγγύηση 10 ετών ή μέχρι και 1 εκατομμυρίου χιλιομέτρων. Σε ταχυφορτιστή, η πλήρωση της μπαταρίας σε ποσοστό 0-80% γίνεται σε 30 λεπτά.
Παράλληλα, το bZ4X είναι ένα από τα πρώτα ηλεκτρικά SUV που δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις off-road ικανότητες. Η Toyota συνεργάστηκε για την εξέλιξή τους με τη Subaru, που προσφέρει στη γκάμα της το πανομοιότυπο Solterra, τοποθετώντας το σύστημα τετρακίνησης X-MODE.
Και, τέλος, έδωσε έμφαση και στην ευρυχωρία της καμπίνας και του χώρου αποσκευών εκμεταλλευόμενη τις δυνατότητες της αρχιτεκτονικής eTNGA και τους μικρούς προβόλους, όπως και στην ποιότητα των υλικών που προσεγγίζουν τα υψίπεδα των αυτοκινήτων πολυτελείας (premium) - στα οποία κυμαίνεται και η αρχική τιμή των 49.900 ευρώ της δικίνητης έκδοσης.
Χτίζοντας το πρώτο ηλεκτρικό Toyota
Η φιλοσοφία eTNGA της αρχιτεκτονικής των νέων ηλεκτρικών -διαφόρων μεγεθών- αυτοκινήτων της Toyota σχεδιάστηκε εν λευκώ. Η τοποθέτηση της μπαταρίας στο δάπεδο, όπως και σε όλα τα EV, χαμηλώνει το κέντρο βάρους για να βελτιστοποιήσει την οδική συμπεριφορά και εξοικονομεί χώρο. Αλλά η επιλογή της Toyota να καταστήσει τη μπαταρία φέρον στοιχείο του δαπέδου συμβάλλει και στη συνολική ακαμψία και στιβαρότητα του πλαισίου.
Στο bZ4X η πλατφόρμα αυτή χαρίζει γενναιόδωρους χώρους για τους επιβάτες μέσα στα 2,85 μέτρα του μεταξονίου, κατά 16 εκατοστά μεγαλύτερου από το RAV4. Ο χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών είναι εντυπωσιακός, αλλά με ένα μειονέκτημα: το πάτωμα για τους πίσω επιβάτες είναι αρκετά ψηλό, κι έτσι τα γόνατά τους - ειδικά για μεγαλόσωμους επιβάτες - βρίσκονται επίσης ψηλά και πολύ λυγισμένα, κι αυτό σε ένα ταξίδι ίσως κουράσει λίγο.
Παράλληλα, η πλατφόρμα εξασφαλίζει χώρο αποσκευών 452 λίτρων με πάτωμα δύο επιπέδων, που προσθέτει περίπου 7 εκατοστά στο ύψος για τη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων. Ένα μειονέκτημα για τους αποθηκευτικούς χώρους είναι η έλλειψη χώρου κάτω από το καπό («frunk»), που διαθέτει ο ανταγωνισμός αλλά όχι και το bZ4X.
Ο λόγος είναι ότι αν ανοίξεις το καπό του τελευταίου θα δεις ένα μηχανικό σύνολο που μοιάζει πολύ με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η Toyota αναφέρει ότι αυτή είναι μια επιλογή που έκανε για να μην απομακρυνθεί, ακόμα, από την κλασσική χωροταξία που έχουν συνηθίσει οι αγοραστές των αυτοκινήτων της.
Στο δρόμο με το bZ4X
Στη δικίνητη έκδοση ο ηλεκτροκινητήρας έχει ισχύ 150 kW (204 hp) και 265 Nm, ενώ στην τετρακίνητη υπάρχουν δύο ηλεκτροκινητήρες ισχύος 80 kW ο καθένας - με συνολική απόδοση 214 hp και 337 Nm. Στην πρώτη περίπτωση η επιτάχυνση 0-100 km/h έρχεται σε 7,5 δευτερόλεπτα και στη δεύτερη σε 6,9''.
Οι δρόμοι γύρω από την Κοπεγχάγη δεν έχουν τίποτα ψηλότερο από ορισμένους λόφους. Κατά συνέπεια, η κατανάλωση ενέργειας στην 4κίνητη έκδοση που οδηγήσαμε έμεινε αρκετά κοντά στον εργοστασιακό αριθμό των 18,1 kWh της συγκεκριμένης έκδοσης. Η αντίστοιχη κατανάλωση που δίνει η Toyota για τη δικίνητη έκδοση είναι στις 15,6 kWh, στον ρεαλιστικό κύκλο WLTP.
Η συνεργασία των δύο ηλεκτροκινητήρων στους δύο άξονες καθιστά ιδιαίτερα γραμμική, ομαλή και άμεσα διαθέσιμη την απόκριση του γκαζιού, που σημαίνει ότι ο bZ4X δίνει την αίσθηση ενός εξαιρετικά αρμονικού συνδυασμού ήπιου cruising για έλεγχο της κατανάλωσης και γενναίας δύναμης όταν χρειαστεί, π.χ. για μια προσπέραση.
Σε αυτό βοηθάει η νέα σχεδίαση eAxle που ενσωματώνει τη μονάδα κιβωτίου/διαφορικού, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα σε μία ενιαία μονάδα, και είναι απόσταγμα της υβριδικής εμπειρίας δεκαετιών της Toyota. Επιπλέον, η τοποθέτηση της κεντρικής μονάδας (ECU) του μοτέρ πιο κοντά στον ηλεκτροκινητήρα ανιχνεύει ταχύτερα την όποια ολίσθηση των τροχών και επεμβαίνει πιο γρήγορα στην κατανομή της ροπής.
Αυτό είναι ένα από τα καλά της λίγο απρόσμενης τακτικής της Toyota να τοποθετήσει τον ηλεκτροκινητήρα της δικίνητης έκδοσης στο εμπρός άξονα. Όπως είπαν οι Ιάπωνες, όμως, αυτό έγινε για να επιτευχθεί η οδηγική αίσθηση και ασφάλεια της εμπρός κίνησης των θερμικών και υβριδικών μέχρι σήμερα αυτοκινήτων της Toyota.
Με την επιλογή - μέσω ενός από τα πολλά κουμπιά του ταμπλό - φρεναρίσματος με το άφημα του γκαζιού, η αναγεννητική πέδηση επιφέρει εντονότερο φρενάρισμα κατά περίπου 0,15g, φέρνει μέχρι 80% επιβράδυνση αλλά δεν ακινητοποιεί το bZ4X.
Το bZ4X έχει την κλασσική αίσθηση στιβαρότητας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε συνδυασμό με την κορυφαία λύση των διπλών ψαλιδιών πίσω και τον υπέροχο συνδυασμό ρύθμισης της ανάρτησης για την πρόσφυση, τον έλεγχο των κλίσεων, την απόσβεση των αναπηδήσεων και την ποιότητα κύλισης - που και πάλι θυμίζει αυτοκίνητο μεγαλύτερης και πιο πολυτελούς κατηγορίας.
Στην αρκετά ευχάριστη αίσθηση οδήγησης συμβάλλει και το απρόσμενα ακριβές σε απόκριση τιμόνι, που έχει ρυθμιζόμενη ηλεκτρική υποβοήθηση ανάλογα με την ταχύτητα, αλλά και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα πέδησης με αεριζόμενους δίσκους πίσω και από τις τέσσερις ζάντες διάστασης 18 είτε 20 ιντσών.
Στην οδηγική εμπειρία στη δανέζικη πρωτεύουσα υπήρξε και η δυνατότητα ορισμένων off-road δοκιμασιών. Μία από αυτές ήταν ο έλεγχος της κίνησης σε απότομη ανηφόρα ή κατηφόρα, που το ιαπωνικό EV SUV ελέγχει αυτόματα (χωρίς ο οδηγός να ακουμπά κανένα πεντάλ) μέσω του συστήματος Grip Control της τετρακίνησης X-MODE, κρατώντας την ταχύτητα έως 10 km/h.
Το τελευταίο προσφέρει και την επιλογή προφίλ λάσπης/χιονιού και βαθιάς λάσπης/χιονιού για πιο απαιτητική εκτός δρόμου οδήγηση (κάτω από 10 km/h). Επιπλέον, μια δοκιμασία υδάτινου περάσματος 45 εκατοστών επιβεβαίωσε τον ισχυρισμό της Toyota περί πλήρους στεγανοποίησης της μπαταρίας και του δαπέδου.
Και λίγα λόγια για τη μπαταρία
Πρόκειται για μια υψηλής ενεργειακής πυκνότητας μονάδα ιόντων λιθίου με 96 κυψέλες, χωρητικότητά 71.4 kWh και θερμοκρασιακό εύρος λειτουργίας -30 ως +60 βαθμούς Κελσίου μέσω της διαρκούς ηλεκτρονικής παρακολούθησης της απόδοσης κάθε κυψέλης και του συστήματος ψύξης νερού.
Η εγγύηση της Toyota για τη μπαταρία μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 10 χρόνια ή και τα 1.000.000 χιλιόμετρα, μέσω του ετήσιου ελέγχου (EV health check) που προσφέρει η Toyota.
Σε ταχυφορτιστή ισχύος 150 kWh η φόρτιση της μπαταρίας σε ποσοστό 80% διαρκεί μόλις 30 λεπτά, ενώ σε μια παροχή 230V/32A η πλήρωσή της επιτυγχάνεται σε περίπου 6,5 ώρες. Η δικίνητη έκδοση αγγίζει αυτονομία 516 χιλιομέτρων και η τετρακίνητη (λόγω αυξημένου βάρους) 470 χιλιομέτρων.
Σχεδιασμός και εσωτερικό
Το bZ4X εγκαινιάζει τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα που - όπως και οι ηλεκτρικές οικογένειες άλλων κατασκευαστών - χαρακτηρίζει τα αυτοκίνητα της σειράς “beyond Zero”. Οι Ιάπωνες ονομάζουν τη νέα αισθητική της μάσκας “hammerhead”, με λεπτούς προβολείς LED και αρκετές γωνίες, που συνδυάζονται με λεπτές εμπρός κολόνες, με μια χαμηλή γραμμή κατά μήκος των πλευρών, με SUV προστατευτικά των θόλων και ευμεγέθη μαρσπιέ, καθώς και με τα τοξοειδή πίσω φώτα.
Είναι κατά 9 εκατοστά μεγαλύτερο σε μήκος από το RAV4, με πιο κοντούς προβόλους, και φυσικά με την ιδιαίτερη έμφαση στην αεροδυναμική που δίνεται σε κάθε νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο - με τη βοήθεια των μειωμένων αναγκών ψύξης. Χάρη σε αυτές, ο αεραγωγός στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα είναι κλειστός και ανοίγει μόνο αν αυξηθούν οι ανάγκες για ψύξη.
Παράλληλα, στις άκρες του ο εμπρός προφυλακτήρας έχει δύο αεραγωγούς για τον έλεγχο των πλευρικών ροών του αέρα, υποδαπέδια ποδιά, διαιρούμενη αεροτομή στο τέλος της οροφής, (προαιρετικά) ένα διακριτικό πίσω σπόιλερ στο χείλος της ουράς και διαχύτη στην απόληξη του δαπέδου.
Στο εσωτερικό ξεχωρίζει η πολύ ιδιαίτερη σχεδίαση της κολώνας του τιμονιού, που φέρνει το τελευταίο αρκετά μπροστά και προσφέρει την ψηφιακή οθόνη TFT 7'' του πίνακα οργάνων ακριβώς κάτω από την οπτική γωνία του δρόμου, για να αποσπά όσο το δυνατόν λιγότερο την προσοχή του οδηγού από αυτόν. Σε αυτή τη σχεδίαση συνέβαλλε η νέα μονάδα κλιματισμού που είναι κατά 30% πιο συμπαγής.
Το bZ4X προσφέρει την επιλογή - αναλόγως της έκδοσης - μεταξύ οθόνης αφής 8 ή 12,3 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό για τα πολυμέσα του συστήματος Toyota Smart Connect, με βελτιωμένο έλεγχο αναγνώρισης φωνής και πλήθος νέων λειτουργιών για την πλοήγηση μέσω cloud και τα συστήματα infotainment.
Ο επιλογέας ταχυτήτων έχει αντικατασταθεί από έναν περιστροφικό διακόπτη για την επιλογή της (αυτόματης) μετάδοσης, ενώ η Toyota έδωσε για το εσωτερικό ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα των υλικών τοποθετώντας ακόμα και πλεχτές επενδύσεις και λεπτομέρειες με σατινέ φινίρισμα. Η άνεση συμπληρώνεται από την πανοραμική ηλιοροφή, τον ήπιο LED φωτισμό της καμπίνας και επιλογές ταπετσαρίας από διάτρητο ή συνθετικό δέρμα και ύφασμα, σε συνδυασμό ανοιχτού γκρι και μαύρου χρώματος.
Τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης του bZ4X περιλαμβάνουν τη νέα σουίτα Toyota T-Mate (με την τελευταία γενιά του Toyota Safety Sense) για την πρόληψη ή αποτροπή ατυχήματος (Pre-Collision System, PCS), για την διατήρηση της λωρίδας κυκλοφορίας, για την υποβοήθηση στο παρκάρισμα και στην αλλαγή λωρίδας με ασφάλεια, μεταξύ άλλων.
Σύμφωνα με την τάση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, πλέον όλα τα συστήματα και οι λειτουργίες του bZ4X έχουν την δυνατότητα over-the-air αναβαθμίσεων του λογισμικού.
Όλα αυτά τα διαπιστώσαμε στο πλέον ταιριαστό σημείο της Ευρώπης: στο CopenHill της Κοπεγχάγης, όπου ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο διαχείρισης των απορριμάτων της δανέζικης πρωτεύουσας παράγει από τα απόβλητα θέρμανση και ηλεκτροδότηση 150.000 νοικοκυριών στην περιοχή.
Πίσω στην Ελλάδα, το Toyota bZ4X θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες από τον Ιούλιο, και οι πρώτες παραδόσεις θα αρχίσουν το Νοέμβριο. Θα διατίθεται σε πέντε εκδόσεις εξοπλισμού, όλες με τη δυνατότητα δεύτερου κινητήρα και τετρακίνησης, με τιμές που ξεκινούν από τις 49.900 ευρώ - δείτε εδώ τις τιμές του στη χώρα μας.