Το ηλεκτρικό ID. Buzz έκανε την παγκόσμια πρώτη του εμφάνιση στην Αστυπάλαια
Στο ελληνικό νησί τέθηκαν σε λειτουργία οι νέες υπηρεσίες “ASTYBUS” και “astyGO”, παρουσία του Πρωθυπουργού και του Διευθύνοντος Συμβούλου της Volkswagen, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος “Αστυπάλαια – Έξυπνο και Αειφόρο Νησί”.
Το Volkswagen ID. Buzz, το αμιγώς ηλεκτρικό van που εμπνέεται από τα κλασικά Transporter T1 και T2, είδε για πρώτη φορά τα φώτα της δημοσιότητας μπροστά σε κοινό, στην Αστυπάλαια, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος “Αστυπάλαια – Έξυπνο και Αειφόρο Νησί” το οποίο υποστηρίζει έμπρακτα ο όμιλος Volkswagen.
Παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και του Διευθύνοντος Συμβούλου της Volkswagen κ. Χέρμπερτ Ντίες, τέθηκαν την Πέμπτη 2 Ιουνίου σε λειτουργία η υπηρεσία ridesharing “ASTYBUS” και η υπηρεσία κοινής χρήσης οχημάτων “astyGO”, τις οποίες θα εξυπηρετήσει το ID. Buzz.
Και οι δύο υπηρεσίες κινητικότητας λειτουργούν αποκλειστικά με πλήρως ηλεκτρικά οχήματα και έχουν ως στόχο να διασφαλίσουν σημαντικά βελτιωμένη μετακίνηση στο νησί σε σύγκριση με το προηγούμενο σύστημα δημόσιας συγκοινωνίας.
Αυτό είναι το επόμενο βήμα στη μεταμόρφωση της Αστυπάλαιας. Μέχρι το 2026, το νησί θέλει να στραφεί στην έξυπνη και βιώσιμη κινητικότητα εκσυγχρονίζοντας πλήρως το ενεργειακό του σύστημα. Θυμίζουμε ότι το κοινό έργο του Ομίλου Volkswagen και της Ελληνικής Δημοκρατίας λειτουργεί ως μελλοντικό εργαστήριο για μια ταχεία απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα στην Ευρώπη.
Όπως δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Ντίες: "Στην Αστυπάλαια, εισάγουμε νέες υπηρεσίες κινητικότητας ως το επόμενο βήμα προς το μέλλον των μεταφορών. Είναι συναρπαστικό να βλέπουμε το έργο να μεγαλώνει, με ανθρώπους που θέλουν να αλλάξουν τις συνήθειές τους αποδεικνύοντας ότι ένας γρήγορος μετασχηματισμός σε πράσινη κινητικότητα και πράσινη ενέργεια είναι εφικτός, εάν οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις συνεργαστούν στενά."
Οι υπηρεσίες έξυπνης μετακίνησης αντικαθιστούν μια παραδοσιακή λεωφορειακή γραμμή, η οποία μέχρι στιγμής προσφέρει περιορισμένη δημόσια συγκοινωνία στην Αστυπάλαια. Σε αντίθεση με τη λεωφορειακή γραμμή, οι υπηρεσίες κινητικότητας θα λειτουργούν όλο το χρόνο και θα συνδέουν πολλά περισσότερα σημεία στο νησί. Κάτι που θα εκτιμηθεί τόσο από τους μόνιμους κατοίκους, όσο και από τους σχεδόν 36.000 τουρίστες που υποδέχεται κάθε χρόνο η Αστυπάλαια.
Η υπηρεσία ASTYBUS ridesharing θα ξεκινήσει να λειτουργεί με πέντε Volkswagen ID. Buzz μόλις κυκλοφορήσει το μοντέλο το φθινόπωρο του 2022. Μέχρι τότε, η υπηρεσία θα λειτουργεί με το ID.42.
Επιπλέον, μέσω της υπηρεσίας κοινής χρήσης οχημάτων astyGO, οι χρήστες θα μπορούν να νοικιάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα Volkswagen, ηλεκτρικά σκούτερ SEAT MÓ και ηλεκτρικά ποδήλατα Ducati. Οι κρατήσεις για όλα τα οχήματα γίνονται μέσω smartphone και της εφαρμογής astyMOVE.
Ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων στην Αστυπάλαια αυξάνεται συνεχώς. Μετά την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης από το τοπικό Αστυνομικό Τμήμα, τις αρχές του αεροδρομίου και το Δήμο Αστυπάλαιας πέρσι, τώρα προστίθεται και το πρώτο ηλεκτρικό ασθενοφόρο στην Ελλάδα. Επίσης, το πρώτο ηλεκτρικό ταξί μεταφέρει πελάτες σε όλο το νησί και πρόσφατα, ο πρώτος ιδιώτης πελάτης παρέλαβε το Volkswagen ID. 3.
Θυμίζουμε πως ισχύουν ελκυστικά χρηματοδοτικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Αστυπάλαια. Οι κάτοικοι του νησιού ενδιαφέρονται άλλωστε πολύ για τα ηλεκτρικά οχήματα και τις υπηρεσίες έξυπνης μετακίνησης, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά αποτελέσματα μιας πρώτης έρευνας. Περισσότερο από 65% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι είναι γενικά πρόθυμοι να στραφούν σε ηλεκτρικό όχημα, εάν υπάρχουν επιδοτήσεις αγοράς.
Η ίδια έρευνα έδειξε πως, αν και η φιλικότητα προς το περιβάλλον είναι το σημαντικότερο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με το κόστος και την υποδομή φόρτισης.
Η υπηρεσία επιμερισμού διαδρομών (ridesharing) και η κοινή χρήση οχημάτων θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαντικά τη συμπεριφορά κινητικότητας. Σχεδόν το 50% των ερωτηθέντων είπε ότι υπό ορισμένες προϋποθέσεις θα εξετάσουν το ενδεχόμενο να εγκαταλείψουν το δικό τους όχημα και να στραφούν στη χρήση των νέων υπηρεσιών κινητικότητας.
Η έρευνα διεξήχθη το καλοκαίρι του 2021 και συμμετείχαν συνολικά 221 άτομα. Η πλήρης πρώτη ενδιάμεση έκθεση θα δημοσιευθεί το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Ελλάδα) και το Πανεπιστήμιο του Strathclyde (Σκωτία) παρακολουθούν και αξιολογούν το έργο επί διάστημα ετών.
Παράλληλα, το ενεργειακό σύστημα του νησιού θα μετατοπιστεί σταδιακά σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Έτσι, τέθηκε σε λειτουργία ένα δεύτερο σύστημα ηλιακών συλλεκτών που τροφοδοτεί το σημερινό στόλο ηλεκτρικών οχημάτων με πράσινη ενέργεια. Επιπλέον, η Ελληνική Δημοκρατία προκήρυξε σήμερα πρόσκληση υποβολής προσφορών για τον περαιτέρω μετασχηματισμό του ενεργειακού συστήματος.
Έως τώρα το νησί τροφοδοτούνταν με ηλεκτρισμό από γεννήτριες ντίζελ. Μέχρι το 2023, ένα νέο ηλιακό πάρκο θα παρέχει περίπου 3 μεγαβάτ πράσινης ενέργειας, καλύπτοντας το 100% της ενέργειας που απαιτείται για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων και περισσότερο από το 50% της συνολικής ενεργειακής ζήτησης του νησιού. Μέχρι το 2026, το νέο ενεργειακό σύστημα θα επεκταθεί περαιτέρω σε περισσότερο από το 80% συνολικής ενεργειακής ζήτησης.
Το πρόγραμμα “Αστυπάλαια – Έξυπνο και Αειφόρο Νησί” σκοπεύει να προσφέρει μια βαθύτερη κατανόηση του μετασχηματισμού ενός ολόκληρου συστήματος. Μέσα σε 5 χρόνια, η Αστυπάλαια πρόκειται να μετατραπεί σε ένα νησί με μεγάλο βαθμό βιώσιμης κινητικότητας και ενέργειας – με αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, έξυπνες υπηρεσίες κινητικότητας και ένα πράσινο υβριδικό ενεργειακό σύστημα.