10 ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες του 2020
Από scooters μέχρι strretfighters και supersport, αυτές είναι οι δέκα ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες της χρονιάς.
Η εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με πολύ ταχύτερο ρυθμό από τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, τουλάχιστον την τελευταία πενταετία, δεν ήταν ακριβώς η εξέλιξη των πραγμάτων που θα περίμενε κανείς - όμως συνεχίζει να συμβαίνει, με εξαίρεση τα μιλιούνια ηλεκτρικών σκούτερ που κατακλύζουν τις ασιατικές (κυρίως) μεγαλουπόλεις.
Η εξήγηση δεν βρίσκεται τόσο στη δυσκολία χωροταξίας και διαχείρισης του βάρους των μπαταριών σε μια κανονική μοτοσυκλέτα επιδόσεων ή και μεγάλου βεληνεκούς, όσο στην έλλειψη επαρκούς δικτύου ταχείας φόρτισης και κυρίως στην συνεχιζόμενη πίστη των γιγάντιων εργοστασίων -Honda, Yamaha, BMW, Ducati- στον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Όμως, ενώ τα μεγάλα εργοστάσια εξελίσσουν παρασκηνιακά ηλεκτροκινητήρες και όλη την τεχνολογία τους για το ηλεκτροκίνητο μέλλον, άλλα εργοστάσια (Harley-Davidson, Kymco, Piaggio Group) ή εξειδικευμένα «εργαστήρια» έχουν ήδη φέρει στην παραγωγή εντυπωσιακές τεχνολογίες, που φτάνουν την αυτονομία μέχρι και τα 400 χλμ./ώρα, την ισχύ μέχρι και τους 200 ίππους και την τελική ταχύτητα μέχρι τα 350 χλμ./ώρα.
Μέχρι τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2030, χώρες όπως η Βρετανία και η Γερμανία, θα έχουν απαγορεύσει την πώληση κινητήρων εσωτερικής καύσης, κάνοντας ολοκληρωτικά τη μετάβαση από τη βενζίνη/πετρέλαιο στον ηλεκτρισμό ή το υδρογόνο. Έτσι, η τωρινή δεκαετία θα ξεδιπλώσει όλες τις μελέτες των μεγάλων εργοστασίων.
Προς το παρόν, ζούμε ορισμένες από τις αρχέγονες, ακόμη, δίτροχες -από scooter μέχρι strretfighter και supersport- ηλεκτρικές δημιουργίες της νέας εποχής που ανατέλλει. Επιλέξαμε δέκα από αυτές, της χρονιάς του 2020, που -ήδη ή θα- πωλούνται ανά τον κόσμο:
Damon Hypersport
Μια μικρή καναδική startup εταιρεία, με το όνομα Damon, έχει καταφέρει να δημιουργήσει από το μηδέν και σε ελάχιστο χρόνο έναν από τους πρώτους μύθους της εποχής των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών: την Hypersport, την οποία αποκάλυψε στη φετινή CES του Λας Βέγκας. Το εκρηκτικό superbike αποδίδει 200 ίππους, 20,4 κιλά ροπής, φτάνει στα 320 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας, έχει αναρτήσεις Ohlins, φρένα Brembo και ψαλίδι από ανθρακονήματα, επιτυγχάνει αυτονομία 320 χλμ. και φορτίζει πλήρως σε 3 ώρες με ταχυφορτιστή! Όμως, τα στοιχεία που της χάρισαν το βραβείο καινοτομίας στη CES 2020 είναι άλλα: η δυνατότητα μεταμόρφωσής της μ’ ένα κουμπί από supersport σε sport touring με την μετακίνηση τιμονιού-μαρσπιέ, καθώς και το σύστημα CoPilot που εμπεριέχει την τεχνολογία QNX της BlackBerry. Το CoPilot, με πλήθος καμερών και αισθητήρων, σκανάρει περιμετρικά ανά πάσα στιγμή για να παρέχει προειδοποιήσεις στον οδηγό, και προβάλλει στην κεντρική οθόνη υψηλής ευκρίνειας την εικόνα όσων συμβαίνουν πίσω του. Η Hypersport, που έχει ήδη ξεπουλήσει τα 25 αντίτυπα της συλλεκτικής πρώτης της έκδοσης, κοστίζει στις ΗΠΑ από 22.500 ως 37.000 ευρώ.
Harley-Davidson LiveWire
Το τολμηρό εγχείρημα της HD είναι το πρώτο από μια σειρά ηλεκτρικών μοτοσυκλετών που θα περάσουν τις πύλες του Μιλγουόκι τα προσεχή χρόνια. Και με τη LiveWire κάνει ένα άκρως εντυπωσιακό ξεκίνημα: ο ηλεκτροκινητήρας της, τοποθετημένος χαμηλά και στο διαμήκη άξονα, αποδίδει 105 ίππους (78 kW), και επιταχύνει τη μοτοσικλέτα στα 0-100 χλμ./ώρα σε 3 δευτερόλεπτα, και μέχρι τα 177 χλμ./ώρα τελικής. Η μπαταρία προσφέρει μέχρι και 235 χιλιόμετρα αυτονομίας και με τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης χρειάζεται περίπου μία ώρα για να αναπληρώσει την ενέργειά της. Παράλληλα, η LiveWire εφοδιάζεται με ρυθμιζόμενη ανάρτηση της Showa, με πλούσιο πακέτο ηλεκτρονικών τεχνολογιών υποβοήθησης και με οθόνη TFT στον πίνακα οργάνων που προσφέρει συνδεσιμότητα μέσω Bluetooth. Με δεδομένα τα παραπάνω, η τιμή των 33.700 ευρώ της Harley-Davidson LiveWire είναι αρκετά λογική για μία από τις πρώτες ηλεκτρικές μοτοσικλέτες μεγάλου κατασκευαστή.
Kymco RevoNEX
Το RevoNEX αποκαλύφθηκε στην περσινή EICMA του Μιλάνου και θα περάσει στην παραγωγή στο τέλος του 2020, ως μια ηλεκτρική σπορ μοτοσυκλέτα που προσομοιώνει κανονικό κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων, διαθέτει διαφορετικά οδηγικά modes και εκπέμπει ήχο θερμικού κινητήρα. Σχεδιασμένο εν λευκώ πάνω σε μια νέα ηλεκτρική πλατφόρμα, το RevoNEX λύνει με το κιβώτιο ταχυτήτων το πρόβλημα έλλειψης ροπής ψηλά, κι έτσι επιταχύνει στα 0-100 χλμ./ώρα σε 3,9 δευτ. και στα 0-205 χλμ./ώρα σε 11,8 δευτ. Στην πόλη, ο οδηγός έχει την ευχέρεια να μην κάνει αλλαγές σχέσεων - να κινείται μόνο με τη δευτέρα μέχρι τα 115 χλμ./ώρα. Άλλες καινοτομίες του RevoNEX είναι τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του πακέτου FEP (Full Engagement Performance), τα riding modes με τις ονομασίες Poised, Assertive, Bold και Extreme, καθώς και ο μηχανικός ήχος που προκύπτει από το Active Acoustic Motor (AAM).
Vespa Elettrica
Η ηλεκτρική Vespa, η πλέον προηγμένη του αρχέγονου δίχρονου συμβόλου των δύο τροχών, αποκτά στην έκδοση του 2020 και ταχύτερη εκδοχή τελικής 70 χλμ./ώρα. Σε σχέση την πρώτη έκδοση (που φτάνει τα 45 χλμ./ώρα για να ταξινομείται ως μοτοποδήλατο), τώρα η ταχύτερη Elettrica -που ταξινομείται ως μοτοσικλέτα- κοστίζει διακόσια Ευρώ παραπάνω, με τιμή πώλησης 6.590 ευρώ. Η αυτονομία της μπαταρίας, που διατηρεί το ίδιο μέγεθος και βάρος, φτάνει τα 70 χιλιόμετρα στο ισχυρότερο mode Power - όμως υπάρχει πάντοτε και η επιλογή του Eco mode, που περιορίζει την τελική στα 45 χλμ./ώρα και αυξάνει την αυτονομία στα 100 χιλιόμετρα. Με το σύστημα ανάκτησης ενέργειας (KERS) η μπαταρία φορτίζει κατά την επιβράδυνση, ενώ για τη φόρτιση της μπαταρίας σε οικιακή πρίζα αρκούν 4 ώρες.
Energica Eva Ribelle
Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό streetfighter, της ιταλικής Energica, στην έκδοση του 2020 απέκτησε την πιο ελαφριά μπαταρία που υπάρχει σε μοντέλο παραγωγής - επιτυγχάνοντας αυτονομία που αγγίζει τα 400 χιλιόμετρα! Παράλληλα, διατηρεί την ισχύ των 145 ίππων (ίδια με το supersport της εταιρείας, Ego+), τη ροπή των 215 Nm και την τελική ταχύτητα των 200 χλμ./ώρα. Επίσης, η Eva Ribelle είναι η μόνη ηλεκτρική naked με υποδοχέα ταχείας φόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος, που σημαίνει ότι σε κάθε λεπτό φόρτισης αποκτά ενέρεια για 6 χιλιόμετρα αστικής κίνησης.
Zero SR/F
Με το νέο της ηλεκτρικό streetfighter, τη Zero SR/F, η εταιρεία της Καλιφόρνια ανοίγεται -έπειτα από μιάμιση δεκαετία ζωής, ήδη - σε ευρύτερο και νεανικότερο κοινό, ενώ προσφέροντας τώρα πολύ περισσότερη ισχύ κλείνει την «ψαλίδα» απόδοσης με τις μοτοσικλέτες θερμικού κινητήρα. Στην έκδοση του 2020 της SR/F, ο αναβαθμισμένος ηλεκτροκινητήρας αποδίδει πια 107 ίππους (80 kW) και εξασφαλίζει τελική ταχύτητα 200 χλμ./ώρα, και παράλληλα η -χωρητικότητας 14.4 kWh- μπαταρία προσφέρει αυτονομία περίπου 260 χλμ. στην πόλη ή 130 χλμ. στον αυτοκινητόδρομο. Η φόρτιση, ανάλογα με την έκδοση και τα αξεσουάρ, απαιτεί από 1,5 ως 4,5 ώρες, ενώ αξιοποιείται και η ανάκτηση της ενέργειας από την πέδηση. Πέραν των αναβαθμισμένων φρένων και του πιρουνιού της Showa, η Zero SR/F διακρίνεται για το πλήρες πακέτο ελέγχου της ευστάθειας και για τη συνδεσιμότητα με το διαδίκτυο και το smartphone. Στις ΗΠΑ η τιμή της ξεκινά από τα σχεδόν 17 χιλιάδες ευρώ, ενώ διατίθεται εναλλακτικά και η ντυμένη με φέρινγκ έκδοση SR/S.
Lightning Strike
Μετά την «ταχύτερη μοτοσικλέτα στον κόσμο», την πανίσχυρη ηλεκτρική LS-218 (όπου 218 είναι τα μίλια της τελικής ταχύτητας, δηλαδή 350 χλμ./ώρα), η Lightning προχωρά στην πρώτη προσιτή ηλεκτρική superbike με την ονομασία Strike. Η εταιρεία του Σαν Χοσέ της Καλιφόρνιας σκοπεύει να κρατήσει την τιμή της στις ΗΠΑ κάτω από τα 12.000 ευρώ, στη βασική έκδοση Standard - η οποία αποδίδει 90 ίππους και 245 Nm ροπής, με βάρος 206 κιλά, τελική 217 km/h και αυτονομία μέχρι και 160 χιλιόμετρα. Η επόμενη έκδοση, Mid Range, έχει αυτονομία ως και 270 χιλιόμετρα, ενώ η κορυφαία Carbon Edition έχει ισχύ 120 ίππων, τελική 241 χλμ./ώρα και αυτονομία μέχρι και 320 χιλιόμετρα - χάρη και στο μειωμένο βάρος με στη χρήση ανθρακονημάτινων τμημάτων. Η Carbon Edition , μάλιστα, δεν κοστίζει πάνω από 20.000 ευρώ. Η φόρτιση της Lightning Strike διαρκεί από 8-9 ώρες με οικιακή πρίζα ως 40 λεπτά με ταχυφορτιστή.
Verge TS
Φινλανδικό ηλεκτρικό roadster -μέχρι πέρσι γνωστό ως RMK E2- το οποίο αποκαλύφθηκε μετονομασμένο σε Verge TS στην περσινή EICMA και διακρίνεται για μια πρωτόγνωρη καινοτομία: ένας ηλεκτροκινητήρας ισχύος 107 ίππων και 102 (!) κιλών ροπής εμπεριέχεται μέσα στον πίσω τροχό για απευθείας μετάδοση της ροπής. Προς το παρόν δεν είναι γνωστή η χωρητικότητα της μπαταρίας που περικλύεται στο αλουμινένιο πλαίσιο, αλλά η Verge TS είναι ικανή για 300 χιλιόμετρα αυτονομίας στην πόλη και 200 χλμ. στον αυτοκινητόδρομο - με τελική ταχύτητα στα 180 χλμ./ώρα. Η τιμή της κυμαίνεται στις 25.000 ευρώ.
Voge ER 10
Το κινέζικο commuter είναι μια πιο προσιτή ηλεκτρική λύση κυρίως για κίνηση στην πόλη, αν και τα 100 χλμ./ώρα της τελικής του ταχύτητας δεν το κρατούν μακριά από τον αυτοκινητόδρομο. Το χαμηλό βάρος των 115 κιλών επιτρέπει στον μικρό ηλεκτροκινητήρα -που μπορεί να φτάσει ως τους 18,8 ίππους στο peak της απόδοσής του- να κάνει το ER 10 αρκετά ζωηρό με το γύρισμα του δεξιού καρπού. Όσο για την αυτονομία, η εταιρεία υποστηρίζει ότι μπορεί να φτάσει ως και τα 120 χιλιόμετρα σε αστικές συνθήκες, με μέση ταχύτητα περί τα 30 χλμ./ώρα. Μετά την παρουσίασή του πέρσι στην EICMA, το ER 10 θα διατίθεται από φέτος στην Ευρώπη.
Horwin CR6
Σε δύο παραλλαγές, την αυτόματη CR6 και την ισχυρότερη CR6 Pro με κιβώτιο 5 ταχυτήτων, διατίθεται στην Ευρώπη η νέα αυστριακή ηλεκτρική μοτοσυκλέτα - και μάλιστα σε προσιτές τιμές, που δεν ξεπερνούν τις 6.000 και 7.000 ευρώ αντίστοιχα, προσφέροντας αυτονομία που -κατά το εργοστάσιο- φτάνει τα 150 και 130 χιλιόμετρα αντίστοιχα με κάθε φόρτιση. Με βάρος 134 κιλών για καθεμία, η βασική CR6 αποδίδει 9,7 ίππους και 30 χλγρ. ροπής, και η Pro 14,7 hp και 31 χλγρ. Έτσι η δεύτερη φτάνει τα 105 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας (σε σχέση με τα 90 χλμ./ώρα της πρώτης).