Δοκιμή Yamaha Tenere 700 Rally Edition: Ξυπνώντας θρύλους
Με την τεχνογνωσία από το σύγχρονο Ράλι Ντακάρ η Yamaha αναβίωσε το θρύλο του XT600 Tenere από το Ντακάρ του 1983 στο Tenere 700 Rally Edition - σε μια μοτοσικλέτα για ατέλειωτο παιχνίδι στο χώμα, αλλά και μαζί φιλική στην καθημερινή χρήση και στην άσφαλτο.
Όταν η Yamaha παρουσίαζε το πρωτότυπο Τ7 -πριν από έξι χρόνια στην EICMA του Μιλάνου- ο προάγγελος αυτός του καινούριου Tenere ήταν μια κινούμενη υπόσχεση για τους λάτρεις της off-road οδήγησης: πως η «αύρα» του Ντακάρ θα περάσει στο πολυαναμενόμενο μεσαίο Adventure της ιαπωνικής εταιρείας.
Και έτσι συνέβη: το νέο Tenere, που παρουσίασε στην ίδια έκθεση δύο χρονιά μετά ο τότε αναβάτης της Yamaha Αντριέν βαν Μπεβερέν, ήταν ένα προσιτό, καλοστημένο, συμπαγές, ελαφρύ χωμάτινο παιχνίδι στα μεσαία κυβικά, γεννημένο από τα πιο αγνά -και χαμένα στη σύγχρονη ηλεκτρονική πολυπλοκότητα- ένστικτα της χαράς της οδήγησης στο χώμα.
Ένα Adventure αρκετά «βαρύ» για να ταξιδεύει στην άσφαλτο, αρκετά ανάλαφρο τόσο για την κίνηση στην πόλη όσο και για ατελείωτα γλιστρήματα με απενεργοποιημένο το ABS σε στρωτό χώμα, αλλά και στιβαρό σαν καθαρόαιμο enduro σε σκληρά και βραχώδη εδάφη.
Κι όλα αυτά με τη σαφή προσπάθεια της Yamaha να κρατήσει την τιμή του στις 10 χιλιάδες ευρώ. Οι συμβιβασμοί που χρειάστηκαν για αυτό στην ουσία ελάχιστα ενοχλούσαν. Ο θρύλος της Tenere είχε αναβιώσει, τέσσερις δεκαετίες μετά τις πρώτες αναζητήσεις του Ζαν Κλοντ Ολιβιέ με το XT500 του στο Ντακάρ, και ο σύγχρονος διάδοχός του ήταν μια αντάξια μοτοσικλέτα του βαριού ονόματός της.
Η προσθήκη της ειδικής έκδοσης Rally Edition στην Tenere 700 είναι ακόμα πιο εμποτισμένος με το θρύλο αυτόν. Και δεν είναι μόνο ότι διαθέτει το χρωματισμό του γαλάζιου-κίτρινου-μαύρου της πρώτης εργοστασιακής Tenere, ή μόνο το τελικό της Akrapovic: έχει και μια σειρά από τροποποιήσεις για λίγο πιο σκληροπυρηνικούς αναβάτες που φεύγουν από την άσφαλτο.
Yamaha Tenere 700 Rally: Σχεδίαση
Η συλλεκτική Tenere 700 Rally Edition διακρίνεται από το γαλάζιο και κίτρινο χρώμα τα πλαστικά της και τα μαύρα γραφικά στο speedblock σε συνδυασμό με τα χρυσά στεφάνια στις -φυσικά ακτινωτές- ζάντες της.
Τα φλας εμπρός-πίσω είναι και αυτά LED εδώ, όπως και οι προβολείς, ένα μεταλλικό πλέγμα προστατεύει το ψυγείο από τις πέτρες και ένα αλουμινένιο κάλυμμα την αλυσίδα, το τιμόνι έχει grip που δεν γλιστρούν (και φυσικά τις χούφτες της απλής Tenere), ενώ η ποδιά του κινητήρα έχει μεγαλώσει σε διαστάσεις και -χάρη στο παχύτερό της αλουμίνιο- είναι πιο ανθεκτική.
Η πιο «σκληροπυρηνική» αλλαγή όμως είναι η -κατά 20 χιλιοστά- ψηλότερη και πιο ευθύγραμμη σέλα, που παραπέμπει σε αγωνιστικά enduro. Στη Rally Edition σίγουρα κουράζει περισσότερο σε πολύωρα ταξίδια, και -δεδομένου ότι πλέον βρίσκεται στα 895 χιλ.- δυσκολεύει τους αναβάτες ύψους κάτω από 1,80 μ. Όμως, είναι ενταγμένη στην πιο off-road φιλοσοφία αυτής της έκδοσης, επιτρέπει να κινείς το σώμα σου πάνω της πιο εύκολα, και στα grips μπροστά της να σφίγγεις τα γόνατά σου οδηγώντας όρθιος.
Και δεν έχεις να ανησυχείς για μια πληθώρα ηλεκτρονικών ρυθμίσεων, που απαιτεί άπλετο χρόνο και εξοικείωση: η Tenere κρατά τα πράγματα λιτά και κατανοητά, με μια μεγάλη κάθετη οθόνη LCD να εκπέμπει όλες τις χρήσιμες πληροφορίες -όργανα, αυτονομία, σχέση κιβωτίου, κατανάλωση- και το κουμπί απενεργοποίησης του ABS για το χώμα - μια οθόνη απολύτως ευανάγνωστη ακόμα κι όταν κινείσαι σε όρθια στάση. Ούτε ηλεκτρονικά, ούτε ρυθμίσεις της χαρτογράφησης, ούτε του traction control, ούτε ride by wire. Ένα απλό παιχνίδι, της παλιάς καλής σχολής.
Yamaha Tenere 700 Rally: Στο δρόμο
Ένα παιχνίδι που βοηθά και τους αμύητους να κινηθούν σβέλτα εκτός δρόμου. Με μπροστινό που συγχωρεί αρκετά, με χαμηλό βάρος (204 κιλών) και τέλειο ζύγισμα για ελιγμούς που δεν θα μπορούσες να κάνεις με κάποιο βαρύ Adventure και για κάθε είδους πλασαρίσματα (χάρη στην απενεργοποίηση του ABS και την έλλειψη traction control), με καλά μελετημένη εργονομία για την όρθια οδήγηση, και κυρίως με την απόκριση κινητήρα και της ανάρτησης.
Το αλουμινένιο πιρούνι και οι μεγάλες διαδρομές -210 και 200 χιλιοστών εμπρός και πίσω αντίστοιχα- των εύκολων στη ρύθμιση αμορτισέρ της ΚΥΒ κάνουν το πέρασμα από σκληρά πετρώδη σημεία εύκολο σχεδόν όσο ενός καλού, ελαφριού enduro. Διατηρώντας την εμπιστοσύνη του αναβάτη να ανεβάσει ρυθμό, με τη στιβαρότητα το πατήματός τους, και με την εξαίρετη αποτελεσματικότητα των φρένων - με δαγκάνα της Brembo μπροστά και δίσκους 280 χιλιοστών.
Κι όσο για τον κινητήρα, τον υπέροχο δικύλινδρο CP2 που γνωρίσαμε από τη ΜΤ-07, συνεισφέρει αντίστοιχα στην off-road εμπειρία με την άρτια ρυθμισμένη για το χώμα προοδευτικότητά του. Κι επιπλέον, με την πανταχού παρούσα ζωηράδα των 73 ίππων του, που ενισχύεται κατά τι από το εύηχο τελικό της Akrapovic, δεν ξεμένει ποτέ από ροπή - και μπορεί εύκολα να στείλει στη φυγόκεντρο τον πίσω τροχό αν γυρίσεις βίαια τον δεξί σου καρπό.
Το ζύγισμα και η γραμμικότητα του κινητήρα σε κάνουν να ξεχνάς το traction control στο χώμα, αλλά το θυμάσαι σε κάποια άσφαλτο-καθρέπτη της ελληνικής επαρχίας, ειδικά με ψιλόβροχο. Το καινούριο, ατσάλινο πλαίσιο (τύπου «διαμάντι») υποστηρίζει πλήρως το σβέλτο ρυθμό σε καλή άσφαλτο, για τα δεδομένα των Adventure τουλάχιστον, και καρπώνεται την τοποθέτηση του κινητήρα ως φέρον τμήμα του πλαισίου.
Σ' έναν ορεινό δρόμο το στήσιμο του Tenere 700 Rally κρύβει το χωμάτινό του προσανατολισμό -από τους τροχούς 21/18 ιντσών, τις μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης, και τα ενδιάμεσα ελαστικά Pirelli Scorpion Rally STR- με αρκετή επιτυχία, με στιβαρότητα στο πάτημα και ευελιξία.
Και στον αυτοκινητόδρομο καταφέρνει ακόμα και να προστατέψει λίγο, με τη ζελατίνα του, τον θώρακα του αναβάτη από τον αέρα. Κι είναι φυσικό να μην έχει την άνεση ενός βαρύτερου Adventure εκεί. Από την άλλη, κρατά με σχετική ευκολία την κατανάλωση στα 5,5 lt/100km.
Yamaha Tenere 700 Rally: Γιατί αξίζει να το αγοράσεις
Από μόνες τους οι off-road αρετές του Tenere 700 Rally είναι αρκετές για να δελεάσουν με αξιώσεις τους λάτρεις του enduro, που θέλουν να συνδυάσουν σε μία μοτοσικλέτα τις φυσιολατρικές τους αναζητήσεις με την καθημερινότητα στην πόλη και τα ταξίδια αναψυχής.
Είναι μια άρτια μοτοσικλέτα για καθέναν από αυτούς τους ρόλους, και οι ιδιαιτερότητες της έκδοσης Rally Edition προσθέτουν για τους παθιασμένους του είδους μια πολύ ιδιαίτερη πινελιά, που εκπορεύεται από το παρελθόν, από το Ντακάρ και από τον τρόπο ζωής με μια τέτοια μοτοσικλέτα. Αν η πινελιά αυτή αξίζει τα 1.700 ευρώ παραπάνω της Rally Edition, είναι πάντα θέμα υποκειμενικό.
Yamaha Tenere 700 Rally: Τεχνικά στοιχεία* / Τιμή
- Κινητήρας: 689 κ.εκ., δικύλινδρος, υγρόψυκτος
- Ισχύς: 73 hp / 9.000 σ.α.λ.
- Ροπή: 6,9 kgm / 6.500 σ.α.λ.
- Μέση κατανάλωση: 5,5 lt/100km
- Βάρος: 204 kg
- Ύψος σέλας: 895 mm
- Μήκος: 2,370 μ.
- Ανάρτηση εμπρός: Αντεσστραμμένο πιρούνι 43 mm ΚΥΒ, Διαδρομή 210 mm
- Ανάρτηση πίσω: Μονό αμορτισέρ, Διαδρομή 200 mm
- Ρεζερβουάρ: 16 lt
- Τιμή: 12.900 €
*Στοιχεία κατασκευαστή