Η Ducati έχει τον καλύτερο μονοκύλινδρο κινητήρα και τον επαναφέρει στην παραγωγή
Η Ducati επιστρέφει στην παραγωγή ενός μονοκύλινδρου κινητήρα για μοτοσυκλέτες δρόμου, 30 χρόνια μετά τον θρυλικό Supermono 550.
Ο νέος μονοκύλινδρος της Ducati ονομάζεται Superquadro Mono,,έχει κυβισμό 659 κ.εκ., είναι Desmo και συστήνεται ως το νέο σημείο αναφοράς στην κατηγορία. Αυτός ο μονοκύλινδρος κινητήρας, σχεδιασμένος με την επιλογή εκλεπτυσμένων υλικών και λύσεων για το κάθε εξάρτημα, βασίζεται στον κινητήρα της Panigale 1299, τον Superquadro 1285 cc.
O Superquadro Mono κληρονομεί το έμβολο διαμέτρου 116 χιλ. από τον κινητήρα της Panigale, το σχήμα του θαλάμου καύσης, τις βαλβίδες εισαγωγής τιτανίου διαμέτρου 46,8 χιλ., τις βαλβίδες εξαγωγής από χάλυβα 38,2 χιλ. και το δεσμοδρομικό σύστημα. Το όνομα Superquadro, προέρχεται από την ακραία αναλογία μεταξύ της διαμέτρου του εμβόλου και της διαδρομής του.
Λόγω του ότι η δεύτερη είναι πολύ μικρή, ο κινητήρας έχει τη δυνατότητα περιστροφής που βρίσκουμε στους αγωνιστικούς κινητήρες. Στον Superquadro Mono αυτή η αναλογία είναι ίση με 1,86 και αποτελεί ρεκόρ στην κατηγορία χάρη σε μια διαδρομή μόλις 62,4 χιλ. Η διάμετρος ρεκόρ των 116 χιλ. επιτρέπει την υιοθέτηση βαλβίδων μεγάλης διαμέτρου προς όφελος της απόδοσης.
Το δεδομένο αυτό δεν θα ήταν δυνατό χωρίς το σύστημα Desmodromic. Αυτό το σύστημα, το οποίο η Ducati χρησιμοποιεί επίσης στις μοτοσυκλέτες MotoGP, επιτρέπει την υπέρβαση των ορίων που επιβάλλονται από τα ελατήρια βαλβίδων, επιτρέποντας ακραίες τιμές ανύψωσης βαλβίδων. Με αυτόν τον τρόπο, το δεσμοδρομικό σύστημα συμβάλλει σημαντικά τόσο στις επιδόσεις όσο και στη δυνατότητα επίτευξης πολύ υψηλών ταχυτήτων περιστροφής.
Χάρη σε αυτές τις λύσεις, ο Superquadro Mono αποδίδει μέγιστη ισχύ 77,5 ίππων στις 9.750 σ.α.λ. και μπορεί να φτάσει τις 10.250 σ.α.λ., τιμές που δεν είχαν επιτευχθεί ποτέ πριν από έναν μονοκύλινδρο κινητήρα μοτοσυκλετών δρόμου. Η ροπή, της οποίας η μέγιστη τιμή είναι 6,4 kgm στις 8.000 σ.α.λ., κατανέμεται με ιδιαίτερα γραμμικό τρόπο, με αποτέλεσμα την απόλυτα εκμεταλλεύσιμη απόδοση της ισχύος.
Όλα αυτά ενώ τηρούνται τα όρια προδιαγραφών ρύπων Euro 5. Σε αγωνιστική διαμόρφωση με εξάτμιση Termignoni, αυτός ο μονοκύλινδρος μπορεί να φτάσει την απίστευτη μέγιστη τιμή ισχύος των 85 ίππων στις 9.500 σ.α.λ. Ο Superquadro Mono θα χρησιμοποιηθεί και σε μοτοσυκλέτες για κατόχους άδειας Α2, σε έκδοση με μειωμένη ισχύ. Το έμβολο διαμέτρου 116 χιλ. είναι απόλυτο ρεκόρ για μονοκύλινδρο κινητήρα παραγωγής.
Καθώς είναι αγωνιστικής προέλευσης, χαρακτηρίζεται από μια διάταξη “box in box” όπως τα έμβολα της Panigale V4 R, για παράδειγμα, με βάση διπλού δοκού για να συνδυάζει ακαμψία και αντίσταση με απώτερο σκοπό τον περιορισμό των τριβών. Για τον ίδιο λόγο, ο πύρρος του εμβόλου φέρει επίστρωση Diamond Like Carbon (DLC), την ίδια επεξεργασία που χρησιμοποιήθηκε για το περίβλημα του εμβόλου της Panigale V4 R.
Ο λόγος συμπίεσης είναι 13,1:1. Όπως και στον κινητήρα Desmosedici MotoGP, οι βραχίονες του δεσμοδρομικού συστήματος διαθέτουν επίσης επίστρωση DLC (Diamond Like Carbon) για μείωση της τριβής και αύξηση της αντοχής στην καταπόνηση. Η διανομή ελέγχεται μέσω ενός μικτού «αθόρυβου» συστήματος γραναζιού/αλυσίδας.
Η τροφοδοσία καυσίμου υλοποιείται με μία οβάλ πεταλούδα διαμέτρου 62 χιλ., με μπεκ ψεκασμού που ελέγχεται από σύστημα ride-by-wire, το οποίο προσφέρει τρία διαφορετικά Power Modes (High, Medium, Low), για προσαρμογή της παροχής ισχύος του κινητήρα σε διαφορετικές καταστάσεις οδήγησης.
Η μετάδοση βασίζεται σε ένα εξατάχυτο κιβώτιο με αγωνιστικές σχέσεις που προέρχονται από την εμπειρία που αποκτήθηκε στην Panigale V4. Η πρώτη ταχύτητα είναι στην πραγματικότητα αρκετά μακριά για να επιτρέπει τη χρήση της σε αργές στροφές, εκμεταλλευόμενη τη μέγιστη διαθέσιμη ισχύ. Ο συμπλέκτης βρίσκεται σε μπανιέρα λαδιού με προοδευτικό υδραυλικό έλεγχο, που χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα μειωμένο φορτίο.