Τα 9+5 ηλεκτρικά scooters και μοτοσικλέτες του 2023
Το 2023 επιφυλάσσει την είσοδο γιγάντων όπως η Honda στην ηλεκτροκίνηση και την εξέλιξη νέων και εντυπωσιακών τεχνολογιών από εταιρείες όπως η Energica, όμως για τους δύο τροχούς ο ηλεκτρισμός είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση σε σχέση με τους τέσσερις.
Η αμιγής ηλεκτροκίνηση ξεκίνησε, τουλάχιστον για τις μοτοσικλέτες, πιο αργά και εξελίσσεται σε λιγότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με τα αυτοκίνητα. Δεν υπάρχει ακόμη ανάλογα ευρεία πληθώρα επιλογών, καθώς οι κινητήρες εσωτερικής καύσης εξακολουθούν να βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τα τετράτροχα.
Παρόλα αυτά, τα πράγματα εξελίσσονται: μετά την Piaggio, την Kymco και άλλες, μπήκε πλέον στα ηλεκτρικά scooters και η Honda, ενώ η τελευταία έκθεση EICMA επεφύλασσε ορισμένα τεχνολογικά εντυπωσιακά ηλεκτρικά πρωτότυπα - αλλά και εκδόσεις παραγωγής. Ας δούμε 12 αντιπροσωπευτιοκά δείγματα της δίτροχης ηλεκτροκίνησης του 2023:
- Honda EM1e
H κατακλυσμιαία επέλαση της Honda με συνολικά 10 ηλεκτρικά scooter, στην Ευρώπη, ξεκινά με το EM1 e. Μικρό, αστικό, συμπαγές και με χαμηλό πάτωμα, το EM1 e έχει αυτονομία 40 χιλιομέτρων χάρη στο Honda Mobile Power Bank, που αφαιρείται για να μπορείτε να το φορτίζετε στο σπίτι και δουλεύει σε όλες τις συνθήκες θερμοκρασίας, υγρασίας και κραδασμών. Το Honda EM1 e αναμένεται να παρουσιαστεί το καλοκαίρι του 2023, μαζί με όλες του τις τεχνικές λεπτομέρειες.
- Piaggio 1
Το ήδη δημοφιλές ηλεκτρικό scooter της Piaggio έρχεται το 2023 με σημαντική αναβάιμιση του ηλεκτροκινητήρα του, που το κάνουν ακόμα πιο ευέλικτο στις συνθήκες της πόλης. Αποδίδοντας πλέον 3,1 ίππους, ή 4 ίππους στην έκδοση Piaggio 1 Active, έχει τώρα κατά 12-14 τοις εκατό βελτιωμένη επιτάχυνση - ενώ η τελική ταχύτητα παραμένει περιορισμένη στα 45 km/h στην πρώτη περίπτωση (για το Active δεν έχει ανακοινωθεί). Το μικρό ιταλικό scooter έχει χώρο για κράνος jet κάτω από τη σέλα, αφαιρούμενη μπαταρία για φόρτιση στο σπίτι, φώτα LED και έγχρωμη οθόνη οργάνων.
- SEAT MO 125 Performance
To ηλεκτρικό scooter της ισπανικής εταιρείας ενισχύεται για το 2023 με την έκδοση 125 Performance, η οποία χάρη στη λειτουργία eBoost έχει καλύτερη επιτάχυνση (2,5'' για τα 0-50 km/h) και ανώτερη τελική ταχύτητα από τον ηλεκτροκινητήρα των 7,5 kW (11,5 kW μέγιστης ισχύος). Συγκεκριμένα, μπορεί να πετύχει τελική 105 km/h για 30 δευτερόλεπτα. Η έκδοση αυτή συνοδεύεται, επίσης, με νέα πλήρως ρυθμιζόμενη ανάρτηση της Ohlins, βελτιωμένα φρένα της Galfer και νέα καθίσματα της Shad, ενώ μικρές επεμβάσεις έχουν γίνει και στο σχεδιασμό. Η μπαταρία των 5,6 kWh είναι φυσικά αποσπώμενη, για φόρτιση στο σπίτι ή στο γραφείο (σε 6-8 ώρες από οικιακή πρίζα), και προσφέρει αυτονομία 137 χιλιομέτρων. Οι παραδόσεις του SEAT MO 125 Performance Pack θα ξεκινήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2023.
- SYM e-MIO 50
Πρακτικό, με επίπεδο δάπεδο, χαμηλή σέλα, γάντζο, ντουλαπάκι και χώρο 20 λίτρων κάτω από τη σέλα, το e-MIO 50 είναι εκτός από οικονομικό και ιδιαίτερα πρακτικό στην καθημερινότητα. Το ηλεκτρικό scooter της SYM, που τιμάται 2.795 ευρώ (2.119 ευρώ με την επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2») έχει αυτονομία 56 χιλιομέτρων, με τελική ταχύτητα 45 km/h, και τρία προγράμμματα οδήγησης - τα Power, Dynamic και Eco. Μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα μοτοποδηλάτου ή αυτοκινήτου.
- Peugeot E-Streetzone
Το E-Streetzone της Peugeot Motorcycles (η οποία ανήκει πλέον στην ινδική Mahindra) έκανε το ντεμπούτο του στο πρόσφατο Σαλόνι του Παρισιού, και προστίθεται στη μακράν ιστορία του λέοντα στα ηλεκτρικά scooters. Οδηγείται με δίπλωμα μοτοποδηλάτου, έχει επιδόσεις ανάλογες ενός θερμικού 50 κ.εκ. και προσφέρεται σε δύο εκδόσεις - με μία ή δύο μπαταρίες. Η δεύτερη είναι πρόσθετη, καταλαμβάνει το χώρο κάτω από τη σέλα -όπου στην πρώτη έκδοση χωρά ένα κράνος jet- και προσθέτει 50 χιλιόμετρα αυτονομίας, φτάνοντάς την στα 112 km (στο Eco mode). Και οι δύο μπαταρίες είναι αφαιρούμενες.
Yadea Voltguard
Το Voltguard VFV διαθέτει μεγάλους τροχούς 14”, επίπεδο πάτωμα και αποθηκευτικό χώρο 21 λίτρων κάτω από τη σέλα. Ο κεντρικά τοποθετημένος ηλεκτροκινητήρας έχει απόδοση 7 ίππων και 189 Nm ροπής και προσφέρει επιτάχυνση 0-50 km/h σε 4’’ και τελική ταχύτητα 80 km/h. Οι μπαταρίες είναι δύο, ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 2 kWh έκαστη και η αυτονομία τους μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 200 χιλιόμετρα. Το φρενάρισμα αναλαμβάνουν δισκόφρενα σε κάθε τροχό με σύστημα συνδυασμένης πέδησης CBS, ενώ ο φωτισμός είναι full Led. Η μεγάλη έγχρωμη οθόνη, τέλος, παρέχει πλήρη πληροφόρηση.
- Super Soco F01
Δίπλα στις νέες της ηλεκτρικές μοτοσικλέτες Stash και On-R/Off-R, η Super Soco είχε στο περίπτερό της στην EICMA 2022 του Μιλάνου και το ηλεκτρικό scooter F01, το οποίο θα αρχίσει να διατίθεται στην Ευρώπη από φέτος. Θα προσφέρεται σε εκδόσεις 2 kW (με τελική 43 km/h) και και 4 kW (72 km/h), με αυτονομία 80-100 χιλιομέτρων. Η μπαταρία του F01 θα φορτίζει σε 3,5-6 ώρες, σε οικιακή πρίζα ή wallbox αντίστοιχα.
- Fantic Electric
Η τελική έκδοση παραγωγή του ηλεκτρικού scooter της Fantic αποκαλύφθηκε φέτος στο Μιλάνο. Ο κινητήρας E-power αποδίδει 4 ίππους, και χάρη στις δύο μπαταρίες του -χωρητικότητας 2,2 kWh έκαστη- πετυχαίνει αυτονομία 100 χιλιομέτρων. Με μία μπαταρία φτάνει τα 45 km/h και με δύο τα 65 km/h τελικής ταχύτητας. Στην αυτονομία συμβάλλει και το ελαφρύ του πλαίσιο από αλουμίνιο, που κρατά το βάρος στα 79 κιλά συν τα 12 kg της μπαταρίας. Μεταξύ άλλων, το Fantic Electric διαθέτει επίσης επίπεδο δάπεδο, δισκόφρενο εμπρός, ανεμοθώρακα και σχάρα φόρτισης.
- Italjet Dragster #e01 Electric
Η ηλεκτρική εκδοχή του «τέρατος» Dragster 500GP της τελευταίας EICMA. Το ηλεκτρικό scooter της Italjet παρουσιάστηκε στην έκδοση παραγωγής του στο Μιλάνο: διαθέτει κινητήρα 16,3 ίππων και αδιανόητης ροπής 360 Nm, ενώ η μπαταρία των 4,91 kWh του χαρίζει αυτονομία που αγγίζει τα 180 χιλιόμετρα. Η τελευταία φορτίζει σε 4-5,5 ώρες σε οικιακή πρίζα και σε 36 λεπτά σε wallbox 11 kW. Στις καινοτομίες του Italjet Dragster #e01 Electric συγκαταλέγεται και η πρωτοποριακή εμπρός ανάρτηση I.S.S (Independent Steering System), ενώ διαθέτει και Traction Control και συνδεσιμότητα με smartphone στην οθόνη των οργάνων του.
- KYMCO SuperNEX / RevoNEX
Εντυπωσιακές στο σχεδιασμό τους και εκρηκτικές σε ισχύ, οι δύο νέες ηλεκτρικές μοτοσικλέτες της Kymco είναι η supersport SuperNEX και η γυμνή street RevoNEX. Είναι ικανές να επιταχύνουν στα 0-100 km/h σε 2,9 και 3,9 δευτερόλεπτα και μέχρι τα 250 και 205 km/h τελικής ταχύτητας αντίστοιχα – με τη βοήθεια και των Launch control, Traction control και Lift control . Η Kymco δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει περαιτέρω πληροφορίες, αλλά έχει διευκρινίσει ότι και οι δύο θα διαθέτουν κιβώτιο 6 σχέσεων, κανονικά με συμπλέκτη και τεχνητό ήχο θερμικού κινητήρα.
- CFMOTO Papio Nova
H CFMOTO μπαίνει για τα καλά στην ηλεκτροκίνηση με τη συμπαγή και άκρως στιλάτη της μοτοσικλέτα Papio Nova. Εύκολη στο χειρισμό και ιδανική για νέους αναβάτες, με την ασφάλεια του ABS της Bosch με δαγκάνες της Brembo, αποδίδει 16,7 ίππους και ροπή 251 Nm, με σβέλτες επιταχύνσεις (0-50 km/h σε 2,3 δευτερόλεπτα) για ευελιξία και άνεση στην πόλη. Φτάνει σε τελική ταχύτητα 112 km/h, ενώ η μπαταρία του Papio Nova προσφέρει αυτονομία 190 χιλιομέτρων και φορτίζει σε ποσοστό 80% σε 2 ώρες.
- Energica Experia
Παρουσιάστηκε νωρίτερα το 2022, αλλά η πρώτη Adventure Touring ηλεκτρική μοτοσικλέτα της Energica είναι μοντέλο του 2023. Η ιταλική εταιρεία, προμηθευτής μοτοσικλετών στη MotoE, ισχυρίζεται πως ο νέος της κινητήρας είναι ελαφρύτερος εκείνου που διαθέτει η Ego,, και αποδίδει 101 ίππους, επιταχύνοντας την Experia στα 0-100 km/h σε 3,5'' και μέχρι τα 180 km/h στα οποία περιορίζεται η τελική. Παράλληλα, διαθέτει -σύμφωνα με την εταιρεία- τη μεγαλύτερη μπαταρία της αγοράς, με χωρητικότητα 19,6 kWh, η οποία -παρά το βάρος των 260 kg- χαρίζει αυτονομία 208 χιλιομέτρων στον αυτοκινητόδρομο και μέχρι 420 km στην πόλη. Πέραν αυτών, διαθέτει μια ευρεία σουίτα ηλεκτρονικών μέσω αδρανειακής μονάδας 6 αξόνων. Η Energica δεν αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα, αλλά από την Ιταλία μπορεί να παραγγελθεί με τιμή που αγγίζει τα 23.750 ευρώ.
- Harley-Davidson LiveWire S2 Del Mar
Το δεύτερο ηλεκτρικό μοντέλο της H-D παρουσιάστηκε πέρσι αλλά έρχεται το 2023. Μικρότερη, ελαφρύτερη και πιο προσιτή από τη LiveWire ONE, η LiveWire S2 Del Mar είναι ένα street-tracker 80 ίππων που φτάνει από στάση τα 100 km/h σε 3,1 δευτερόλεπτα. Η ηλεκτρική της αυτονομία στην πόλη προσεγγίζει τα 200 χιλιόμετρα. Θα βγει στην αγορά την Άνοιξη του 2023, με τιμή που αναμένεται να κυμαίνεται στις ΗΠΑ στα 15.000 δολάρια (13,8 χιλιάδες ευρώ.
- Yadea Keenes
Η ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της Yadea διαθέτει έναν τοποθετημένο στο κέντρο, σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα με ισχύ 13,4 ίππων (10kW) και ροπή 280 Nm. Η ενέργεια παρέχεται από δύο μπαταρίες ιόντων λιθίου 72V / 32Ah συνολικής χωρητικότητας 4,6 kWh, οι οποίες είναι και προσθαφαιρούμενες για εύκολη φόρτιση. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει έγχρωμη οθόνη TFT 5” με τεχνολογία bluetooth για σύνδεση με κινητό, τροχούς 17” και full Led φωτισμό.