Αυτός είναι ο λόγος που ο Ράσελ έχασε τη νίκη του GP Βελγίου
Δυόμισι ώρες μετά τη νίκη του Τζορτζ Ράσελ στον αγώνα του Σπα, στον 14ο φετινό αγώνα της Formula 1, οι αγωνοδίκες ανακοίνωσαν τον αποκλεισμό του Άγγλου διότι η Mercedes W15 βρέθηκε 1,5 κιλό ελαφρύτερη από το κατώτατο όριο βάρους των 798 κιλών, δίνοντας τη νίκη στον Λιούις Χάμιλτον. Διαβάστε την αναλυτική έκθεση των αγωνοδικών.
Ο αποκλεισμός του Ράσελ από τα τελικά αποτελέσματα του αγώνα του Σπα, και η στέρηση από τον Άγγλο της τρίτης νίκης της καριέρας του στη F1, ήρθε όταν οι τεχνικοί έφοροι διαπίστωσαν ότι είχε απομείνει 1,5 λίτρο καυσίμου που δεν είχαν αντλήσει αρχικά από τη W15, μετά την αρχική άντληση 2,8 λίτρων βενζίνης προκειμένου να πάρουν το απαραίτητο δείγμα του 1,0 λίτρου.
Όταν άντλησαν και το καύσιμο που είχε απομείνει, η νέα ζύγιση του μονοθεσίου του Ράσελ το βρήκε στα 796,5 κιλά, δηλαδή 1,5 κιλό κάτω από το όριο χαμηλότερου βάρους. Την ένδειξη αυτή επικύρωσαν και οι εκπρόσωποι της Mercedes, που ήταν παρόντες.
Ως αποτέλεσμα, η νίκη του νεαρού Άγγλου στο Βέλγιο πέρασε στα χέρια του Λιούις Χάμιλτον, που τερμάτισε τον αγώνα με διαφορά μισού δευτερολέπτου πίσω από τον Ράσελ, ενώ οι Όσκαρ Πιάστρι και Σαρλ Λεκλέρ ανελίχθηκαν στη 2η και στην 3η θέση του βάθρου αντίστοιχα.
Η έκθεση των αγωνοδικών ανέφερε: "Οι αγωνοδίκες άκουσαν τον εκπρόσωπο της ομάδας του αυτοκινήτου 63 (Τζορτζ Ράσελ), τον Τεχνικό Έφορο της FIA, τον Διευθυντή Μονοθέσιων της FIA και τον Τεχνικό Διευθυντή Μονοθέσιων της FIA.
Το αυτοκίνητο Νο63 ζυγίστηκε στις εσωτερικές και εξωτερικές ζυγαριές της FIA και οι δύο ζυγαριές έδειξαν το ίδιο αποτέλεσμα των 796,5 κιλών. Η βαθμονόμηση και των δύο ζυγαριών επιβεβαιώθηκε και επικυρώθηκε από την αγωνιζόμενη ομάδα.
Κατά τη διάρκεια της ακρόασης, ο εκπρόσωπος της ομάδας επιβεβαίωσε ότι η μέτρηση είναι σωστή και ότι όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες εκτελέστηκαν σωστά. Η ομάδα αναγνώρισε επίσης ότι δεν υπήρχαν ελαφρυντικά στοιχεία, και ότι ήταν ένα γνήσιο σφάλμα από την ομάδα.
Οι αγωνοδίκες αποφάσισαν ότι το Άρθρο 4.1 των Τεχνικών Κανονισμών της FIA Formula 1 έχει παραβιαστεί και επομένως πρέπει να εφαρμοστεί η τυπική ποινή για μια τέτοια παράβαση.
Οι αγωνιζόμενοι υπενθυμίζεται ότι έχουν το δικαίωμα να προσβάλουν ορισμένες αποφάσεις των αγωνοδικών, σύμφωνα με το Άρθρο 15 του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα της FIA και το Κεφάλαιο 4 των Δικαστικών και Πειθαρχικών Κανόνων της FIA, εντός των ισχυουσών χρονικών ορίων.
Αυτό ακολουθεί το προηγούμενο που ορίζεται από τους αθλητικούς κανονισμούς της FIA, όπου το Άρθρο 35.3 δηλώνει ότι: ‘Το εν λόγω αυτοκίνητο μπορεί να αποκλειστεί εάν το βάρος του είναι μικρότερο από αυτό που καθορίζεται στο Άρθρο 4.1 των Τεχνικών Κανονισμών όταν ζυγίζεται σύμφωνα με τα Άρθρα 35.1 ή 35.2, εκτός αν η έλλειψη βάρους οφείλεται στην τυχαία απώλεια ενός εξαρτήματος του αυτοκινήτου."
H αρχική αναφορά για την παρατυπία της Mercedes W15 έγινε από τον τεχνικό έφορο της FIA, Τζο Μπάουερ, 1 ώρα και 10 λεπτά μετά την καρό σημαία. Ακολούθησε η κλήση της ομάδας της Mercedes στους αγωνοδίκες του Σπα, και η απόφαση αποκλεισμού του Ράσελ ανακοινώθηκε 40 λεπτά αφότου η Mercedes εμφανίστηκε ενώπιόν τους.
Η Mercedes μπορεί να εφεσιβάλει την απόφαση, όπως προσπάθησε να κάνει η Aston Martin πριν τρία χρόνια - όταν στον τερματισμό του GP Ουγγαρίας 2021 το μονοθέσιο του Σεμπάστιαν Φέτελ δεν είχε το απαραίτητο δείγμα καυσίμου 1,0 λίτρου. Η έφεση της Aston, τότε, ήταν ανεπιτυχής.
Με βάση την αναγνώριση του σφάλματός της σήμερα, κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, δείχνει εξαιρετικά αμφίβολο η Mercedes να ακολουθήσει τον δρόμο της έφεσης για τον αποκλεισμό του Ράσελ από τα τελικά αποτελέσματα του αγώνα και την απώλεια 18 βαθμών στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.