Αποκαλυπτικός Χάμιλτον: Η έλλειψη αυτοπεποίθησης το 2023, η Mercedes του '24 και οι σκέψεις αποχώρησης
Ο Λιούις Χάμιλτον δεν δίστασε να παραδεχθεί ότι στη διάρκεια της δεύτερης διαδοχικής προβληματικής του (φετινής) χρονιάς στη Formula 1 άρχισε να σκέφτεται αν ‘φταίω εγώ ή το αυτοκίνητο’. Τι είπε για τη διετία του χωρίς νίκη, για τη Mercedes W15 του 2024, για την ηλικία του και για το πότε θα αποχωρήσει.
Μετά από την κυρίαρχη οκταετία (2014-’21) της Mercedes στη Formula 1, κατά την οποία κέρδισε έξι παγκόσμια πρωταθλήματα -και έχασε εκείνο του 2021 με τον τρόπο που το έχασε- ο Λιούις Χάμιλτον έχει μείνει χωρίς νίκη σε GP από τον αγώνα της Τζέντα στις αρχές Δεκεμβρίου του 2021.
Σε αυτά τα δύο χρόνια ο Βρετανός ρέκορντμαν της F1 χρειάστηκε να διαχειριστεί δύσκολες αγωνιστικές και πνευματικές συνθήκες, με δύο μονοθέσια της Mercedes (τις W13 και W14) που ήταν δύστροπα, δύσκολα, δυσνόητα, ασταθή στην απόδοση και στη ρύθμισή τους και σχεδόν πάντοτε μη ανταγωνιστικά απέναντι στις κυρίαρχες Red Bull.
Όλα αυτά ήρθαν αφότου χρειάστηκε να διαχειριστεί τις επιπτώσεις της προβληματικής και σκανδαλώδους διαχείρισης των γεγονότων του GP Άμπου Ντάμπι 2021 από τη FIA και τον τότε αγωνιστικό διευθυντή των GP Μάικλ Μάσι, που του στέρησαν τον τίτλο που θα τον έκανε τον μοναδικό οκτάκις πρωταθλητή της ιστορίας του σπορ.
Για όλα αυτά, ο Λιούις -που θα μείνει στη Mercedes F1 τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2025- μίλησε τις τελευταίες μέρες σε δύο διαφορετικές συνεντεύξεις - μία ανοικτή, και μία στο γερμανικό περιοδικό Auto Motor und Sport. Ας δούμε όσα είπε για επτά διαφορετικές πτυχές της τωρινής του συνθήκης στη Formula 1:
Αν είχε στιγμές αμφιβολίας, τα δύο τελευταία χρόνια, για τις ικανότητές του: “Φυσικά. Κι εγώ άνθρωπος είμαι. Αν ο οποιοσδήποτε στον κόσμο σαν πει ότι δεν βιώνει τέτοια πράγματα, απλά βρίσκεται σε άρνηση. Είμαστε όλοι άνθρωποι. Φαντάζομαι πως όταν έχεις δύσκολες χρονιές σαν αυτήν, πάντα θα βιώνεις στιγμές που θα λες ‘φταίω εγώ ή φταίει το αυτοκίνητο;. Έχω ακόμα [την ικανότητα]; Ή την έχω χάσει;’. Διότι σου λείπουν αυτές οι στιγμές που συμβαίνει η μαγεία. Όταν όλα έρχονται να δέσουν, το αυτοκίνητο κι εσύ, και νιώθεις αυτή τη σπίθα, είναι μια σπάνια και εξαιρετική στιγμή και αυτή είναι που διαρκώς αναζητάς”.
Για το γεγονός ότι έχει μείνει δύο χρόνια χωρίς νίκη στη F1: “Νομίζω πως πρόκειται για μια παρανόηση. Όταν ήμουν νεότερος, είχα κακές χρονιές και ως παιδί. Το 2009 το αυτοκίνητο [της McLaren] ήταν φρικαλέο. Πήραμε μια νίκη εκείνη τη χρονιά διότι το αναβαθμίσαμε για δεύτερη φορά μέσα στη σεζόν. Κι έπειτα, ούτε το 2010-’11 είχαμε σπουδαία χρόνια. Τη μια χρονιά με δική μου ευθύνη, από προσωπικής πλευράς, την άλλη επειδή το αυτοκίνητο δεν ήταν συχνά και τόσο εντυπωσιακό. Οπότε είναι μεν η μεγαλύτερη άνυδρη περίοδός μου από άποψη επιτυχίας, αλλά αν αφαιρέσετε αυτές τις νίκες [η τελευταία διετία] ήταν παρεμφερής με εκείνες της χρονιές.
Για τις σκέψεις αποχώρησης από της F1 μετά το GP Άμπου Ντάμπι 2021: “Σίγουρα υπήρξαν, ναι. Περνούσαν τόσα πολλά από το μυαλό μου εκείνη τη χρονική περίοδο. Αλλά νομίζω πως μια από τις χειρότερες ενέργειες που μπορείς να κάνεις είναι να πάρεις αποφάσεις με βάση τα συναισθήματα, διότι όταν βρίσκεσαι εν θερμώ δεν πρόκειται να λάβεις τις σωστές αποφάσεις.
Τα συναισθήματα που είχα ήταν πολύ έντονα, ήταν μια πολύ, πολύ δύσκολη περίοδος. Οπότε έπρεπε να περιμένω ώσπου τα πράγματα να ηρεμήσουν, ώσπου να καθαρίσω τις σκέψεις μου, κι έτσι κατάφερα να λάβω τις σωστές αποφάσεις. Έφυγα και πήγα σε ένα πανέμορφο μέρος, στη Χαβάη, μαζί με την οικογένειά μου, παρέα με τα ανίψια μου, και εκεί αισθανόμουν ήρεμος και ικανοποιημένος και άρχισα να αισθάνομαι ότι ήθελα απλά να σηκωθώ και να συνεχίσω το δρόμο μου».
Για τη Mercedes W15 του 2024: “Με τους περιορισμένους πόρους στις μέρες μας (σ.σ.: λόγω του ορίου προϋπολογισμού κάθε ομάδας) δεν μπορείς απλά να πετάς τα πάντα στα σκουπίδια και να ξεκινάς από το μηδέν. Δεν γίνεται να αντιγράψεις τη Red Bull - η Aston Martin το δοκίμασε και ανακάλυψε ότι το αντίγραφο δεν είναι το αυθεντικό. Αλλά είμαι πεπεισμένος ότι θα φτάσουμε εκεί που θέλουμε να πάμε”.
Για την αποχώρηση του Μάικ Έλιοτ και την επιστροφή του Τζέιμς Άλισον στη θέση του τεχνικού διευθυντή της Mercedes F1: “Πρώτα από όλα, πρέπει να δώσω έμφαση στο ότι δεν ήταν δικό μου λάθος που ο Μάικ αποχώρησε. Όμως, είμαστε όλοι μέρη μιας ομάδας στην οποία τα κομμάτια του παζλ πρέπει να ταιριάζουν. Ο Τζέιμς έχει ηγετικές ικανότητες τις οποίες πιθανότατα δεν έχω δει σε κανέναν άλλο μηχανικό που έχω γνωρίσει. Είναι στην πρώτη σειρά με το σπαθί, λέγοντας σε όλους πώς να περάσουν μέσα από τη φωτιά”.
Για την απόφασή του να μείνει στη F1 στα 40 χρόνια της ηλικίας του: “Παλιότερα δεν μπορούσα να το φανταστώ. Οι χρονιές γίνονται όλο και πιο μεγάλες και είμαι εδώ ήδη 16 χρόνια. Είναι εξαντλητικό. Κι εκείνες τις μέρες ήταν φυσιολογικό να κερδίζω, [όλοι έλεγαν] ‘είναι επτά φορές πρωταθλητής και έχει κερδίσει 103 GP’. Αναμφίβολα υπήρξαν στιγμές που αναρωτήθηκα αν ήθελα να συνεχίσω να τα περνάω όλα αυτά. Αλλά τώρα μου δίνουν κίνητρο οι μικρότερες νίκες, όπως το να πηγαίνουμε το αυτοκίνητο ένα βήμα πιο μπροστά μαζί με την ομάδα”.
Νομίζω πως έμαθα πολλά [τα δύο τελευταία χρόνια] για την πνευματική μου κατάσταση, και για το πώς να μένω συγκροτημένος και θετικός, προσθέτοντας νέα εργαλεία στη φαρέτρα μου για να μπορώ να συνεχίσω να κάνω ό,τι κάνω. Είμαι 38, σχεδόν 29 χρονών, και αισθάνομαι υπέροχα στο σώμα μου. Αυτό οφείλεται σε συγκεκριμένες μεθόδους που ανέπτυξα τα δύο τελευταία χρόνια. Και με τον τρόπο που διαχειρίστηκα το χρόνο μου μακριά από τους αγώνες, πιστεύω ότι κατάφερα να κάνω πολύ καλύτερη δουλειά στη διαχείριση της ενέργειας και της αυτοσυγκέντρωσής μου. Έχω την καλύτερη ομάδα ανθρώπων γύρω μου από ποτέ”.
Για το πότε φαντάζεται ότι μπορεί να αποχωρήσει από τη Formula 1: “Ειλικρινά, δεν έχω ιδέα. Μπορεί να έρθει απότομα και ξαφνικά να είμαι φευγάτος. Ή να περάσω σε κάποιο διαφορετικό ρόλο. Αλλά προς στιγμής ακόμα αγαπάω πάρα πολύ την αγωνιστική πλευρά. Μόλις φύγει αυτό το χαμόγελο από το πρόσωπό μου τη στιγμή που φεύγω κυλάω [με το μονοθέσιο] στα πιτς θα ξέρω ότι ήρθε η στιγμή να σταματήσω. Αλλά ελπίζω αυτό να μην συμβεί ποτέ”.