Δουλειά όνειρο; Οδηγός Φόρμουλα 1
Η απίστευτη δουλειά ενός οδηγού της Φόρμουλα 1; Ή μήπως όχι; Το Sport24.gr έχει τις απαντήσεις (photos+video).
Δεν έχει περάσει αρκετός καιρός από την ημέρα που τα "Top Guns" του Sport24.gr κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα τι αθλητής θα ήθελαν να είναι. Πολλοί από εσάς απάντησαν "οδηγός της Φόρμουλα 1".
Οδήγηση στο όριο, ταχύτητα, άριστη φυσική κατάσταση, χρήματα, ιδιωτικά αεροπλάνα, εύκολα κορίτσια και φυσικά το... παραλήρημα των θαυμαστών είναι ορισμένα από τα οφέλη ενός καλού οδηγού αγώνων, όχι μόνο της Φόρμουλα 1.
Όσοι από εσάς δεν αγαπούν τη Φόρμουλα 1, ίσως θα εκπλαγούν να μάθουν πως είναι ίσως η πιο απαιτητική dream job στον αθλητισμό. Έτσι λοιπόν με το πρώτο Grand Prix της νέας σεζόν να απέχει μόλις λίγα 24ωρα, ας δούμε τι ακριβώς κάνει ένας οδηγός της Φόρμουλα 1.
To αυτοκίνητο που μετέφερε Φέτελ και Γουέμπερ στην πίστα
Ο οδηγός πρέπει να βρίσκεται στην πόλη που θα γίνει ο αγώνας και βέβαια στην πίστα την Πέμπτη πριν από τον αγώνα. Συνήθως "πετάνε" νωρίτερα, εκτός κι αν είναι ο Κίμι Ράικονεν που βρέθηκε στη Βραζιλία για τον τελευταίο αγώνα το βράδυ της Πέμπτης!
Λοιπόν, ο οδηγός βρίσκεται σχεδόν ολόκληρη την ημέρα στην πίστα. Περνάει ώρες με την ομάδα των μηχανικών του, ελέγχει το μονοθέσιο του και μαζί με τον αρχιμηχανικό του, τον τιμ μάνατζερ και τους συνεργάτες του καταπιάνεται με την τακτική που θα ακολουθήσει.
Ένα χασμουρητό ξεφεύγει από τον Φέτελ την ώρα που συσκέπτεται με την ομάδα του
Παρευρίσκεται τουλάχιστον σε μια συνέντευξη Τύπου και υπογράφει χιλιάδες αυτόγραφα. Όταν βραδιάσει συνήθως τον περιμένει μια εκδήλωση χορηγού που πρέπει να παραστεί ή ένα δείπνο με τους δημοσιογράφους. Μέχρι τις 22.00 θα πρέπει να έχει ήδη πάρει το δρόμο για το ξενοδοχείο για να πάρει δυνάμεις για την επόμενη δύσκολη μέρα.
Η Παρασκευή είναι η ημέρα των ελεύθερων δοκιμών. Ο οδηγός φτάνει στην πίστα κατά τις 8 το πρωί, αφού θα έχει ξεκινήσει την ημέρα του τουλάχιστον για μια ώρα στο γυμναστήριο του ξενοδοχείου. Ο οδηγός συμμετέχει στις δύο περιόδους ελεύθερων δοκιμών (σ.σ. αρκετές ομάδες έχουν και τρίτο οδηγό για την Παρασκευή) και συμμετέχει σε τεχνικές συσκέψεις με την ομάδα του για το set-up του μονοθεσίου και την απόδοση του.
Ο Χάμιλτον και ο καινούργιος φίλος του, ο Ρόσκο οδεύουν προς το γκαράζ της Mercedes
Στη συνέχεια τον περιμένουν ακόμα περισσότερες συνεντεύξεις Τύπου, ομαδικές με άλλους οδηγούς ή μόνος του. Το βράδυ τον περιμένουν κι άλλες εκδηλώσεις χορηγών της ομάδας του. Φυσικά, δεν έχουμε αναφέρει τις αποκλειστικές συνεντεύξεις που δίνει στους διαπιστευμένους δημοσιογράφους. Ορισμένες ομάδες απαγορεύουν την απασχόληση των οδηγών τους το αγωνιστικό τριήμερο, όμως δεν αποκλείεται να δοθεί και συνέντευξη λίγες ώρες πριν από την εκκίνηση του Grand Prix. Για παράδειγμα πίσω στο 1994 ο Άιρτον Σένα είχε δώσει την τελευταία συνέντευξη της ζωής του τρεις ώρες πριν από την εκκίνηση στην Ίμολα.
Το Σάββατο είναι μια σημαντική ημέρα γιατί ό,τι γίνεται καθορίζει τη θέση εκκίνησης για τον αγώνα της Κυριακής. Δοκιμές το πρωί, warm-up πριν τελικά ξεκινήσει η "μάχη" των κατατακτήριων δοκιμών. Όλα πρέπει να είναι τέλεια στο μονοθέσιο του γιατί έχει ουσιαστικά μια μόνο ευκαιρία. Αν βρεθεί ανάμεσα στους τρεις πρώτους συμμετέχει στη συνέντευξη Τύπου αμέσως μετά το τέλος των δοκιμών.
Αν όχι, τότε είναι υποχρεωμένος να κάνει άλλες δηλώσεις, να παραστεί σε άλλες συνεντεύξεις Τύπου και ενδιάμεσα να συμμετάσχει στις σημαντικές τεχνικές συσκέψεις με την ομάδα του. Κι αν νομίζετε πως όταν βραδιάσει, πηγαίνει για ύπνο, κάνετε λάθος. Συνήθως υπάρχουν κι άλλες δεξιώσεις, όμως οι οδηγοί φεύγουν νωρίς από αυτές γιατί η Κυριακή είναι η σημαντικότερη μέρα της δουλειάς τους.
Ο Σούτιλ απαντάει στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων
Παλιότερα οι οδηγοί έμπαιναν στο μονοθέσιο λίγα λεπτά πριν να ξεκινήσει ο αγώνας και όταν αυτός τελείωνε, ήταν ελεύθεροι να κάνουν ό,τι θέλουν. Όχι πια! Την Κυριακή γίνονται τα πάντα, από warm up στην πίστα, συναντήσεις με χορηγούς, παρέλαση όλων των οδηγών μπροστά από τους θεατές πάνω σε σπορ αυτοκίνητα ή ειδικά οχήματα. Μετά τον αγώνα υπάρχουν νέες συνεντεύξεις Τύπου, ακόμα κι άλλες δηλώσεις στους δημοσιογράφους και πάρτι που θα πρέπει να παραβρεθεί ο κάθε οδηγός.
Συνήθως πέφτει η νύχτα όταν τελειώνουν οι οδηγοί τις υποχρεώσεις τους
Όταν όλα θα έχουν τελειώσει, καλό θα είναι να υπάρχει ένα ελικόπτερο να μεταφέρει τον οδηγό στο αεροδρόμιο. Ο Λιούις Χάμιλτον αγόρασε δικό του τζετ για τις μετακινήσεις, ο Σεμπάστιαν Φέτελ χρησιμοποιεί για τις δικές του, ναυλωμένο αεροπλάνο από τη Red Bull. Οι κορυφαίοι και ακριβοπληρωμένοι οδηγοί έχουν τις δικές τους ανέσεις, οι οποίες καταγράφονται στα συμβόλαια τους. Οι λιγότερο καλοί είναι σαν όλους εμάς τους υπόλοιπους όταν "πετάμε": Ουρές στους δρόμους, καθυστέρηση πτήσεων κτλ.
Τις επόμενες τρεις μέρες δεν έχει ρεπό ο οδηγός. Αν είναι τυχερός και ξυπνήσει στο κρεβάτι του τη Δευτέρα το πρωί, όσο κουρασμένος κι αν είναι, θα πρέπει να πάει στο γυμναστήριο για λίγες ώρες για να παραμείνει σε φόρμα. Αν δεν έχει καμιά εκδήλωση να παραστεί ή δεν τον καλέσει η ομάδα του για δοκιμές, τότε ίσως η μέρα του να είναι ελεύθερη.
Αλόνσο και Μάσα σε εκδήλωση χορηγού της Ferrari μαζί με τους δοκιμαστές Τζενέ και Ντε λα Ρόσα
Συνήθως την Τρίτη ξαναβρίσκεται σε περιβάλλον δουλειάς. Όλη η ομάδα δουλεύει σκληρά για να κάνει upgrades στο μονοθέσιο, ώστε να παρουσιαστεί καλύτερο στον επόμενο αγώνα. Οι ομάδες πειραματίζονται με διάφορα set-ups για να κάνουν ταχύτερο το μονοθέσιο. Οι δοκιμές κρατούν ώρες και το μεγαλύτερο φορτίο δουλειάς έχει ο οδηγός δοκιμών, γιατί οι ομάδες δεν θέλουν να κουράσουν τους βασικούς οδηγούς τους ενόψει του επόμενου αγώνα. Η μέρα θα κλείσει με μια τεχνική σύσκεψη. Ενδιάμεσα μπορεί να δοθεί και κάποια αποκλειστική συνέντευξη, η οποία θα έχει κλειστεί μέρες πριν. Αυτή την αποκλειστικότητα έχουν συνήθως μόνο τα μεγάλα μέσα.
Η Τετάρτη είναι ακόμα μια ημέρα δοκιμών και ίσως ο οδηγός έχει την ευκαιρία να επιστρέψει στο σπίτι του για να προετοιμαστεί για το επόμενο ταξίδι. Οι περισσότεροι αγώνες διεξάγονται σε απόσταση δύο εβδομάδων ο ένας από τον άλλο. Όμως υπάρχουν αγώνες back to back όπως αυτή την εβδομάδα στην Αυστραλία και την επόμενη στη Μαλαισία.
Όπως είναι εύκολο να γίνει αντιληπτό, η ζωή ενός οδηγού της Φόρμουλα 1 είναι κάπως μονότονη. Δεν υπάρχουν ουσιαστικά ρεπό από την ομάδα, ελεύθερος χρόνος και προσωπική ζωή. Οι σύντροφοι των οδηγών είναι αναγκασμένες να βρίσκονται σχεδόν πάντα στο πλευρό τους. Μόνο στο τέλος της σεζόν μπορούν να πάρουν ανάσα, αν βέβαια έχουν συμβόλαιο.
Η Τζέσικα Μιτσιμπάτα (μνηστή Τζένσον Μπάτον) στις δοκιμές της Βαρκελώνης
Γιατί αν δεν έχουν, ζουν μέρες αγωνίας, ελπίδας και απογοήτευσης. Και για να κρατήσουν τη δουλειά τους, όλοι μα όλοι πρέπει να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους σε κάθε αγώνα. Το φετινό πρόγραμμα έχει 19 αγώνες.
Δείτε πως το BBC περιγράφει τη ζωή ενός οδηγού F1:
Πηγές: F1 Racing UK, BBC, SpeedTV