X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

FORMULA 1

Εφευρίσκοντας τον "παλιό" Φέτελ

2014 GETTY IMAGES

Τι φταίει και ο πρωταθλητής είναι αγνώριστος και πως μπορεί να επιστρέψει στη δόξα. Διαβάστε το θέμα του Sport24.gr για τον Γερμανό πιλότο.

Η μεταμόρφωση του Σεμπάστιαν Φέτελ μέσα σε λίγους μήνες από παγκόσμιο πρωταθλητή της Formula 1 σε έναν οδηγό που προσπαθεί, ανεπιτυχώς, να κερδίσει τον νεαρό και σχετικά άπειρο Ντάνιελ Ρικιάρντο, έχει την εξήγησή του σε μια θεμελιώδη, για την πρωταθλήτρια Red Bull Racing, απαγόρευση που επέβαλλαν οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί των μονοθεσίων του 2014.

Η απαγόρευση της καινοτομίας ροής των καυσαερίων προς το διαχύτη, καινοτομία που έκανε την RBR ανίκητη τα δύο προηγούμενα χρόνια, έδρασε για τον Φέτελ καταστροφικά. Ο Γερμανός ήταν ο πλέον ικανός οδηγός να προσαρμόσει την οδήγησή του στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης αεροδυναμικής ιδέας, αλλά τώρα αποδεικνύεται και ο οδηγός που δυσκολεύεται περισσότερο να απαγκιστρωθεί από αυτή.

Για τον Ρικιάρντο δεν υπάρχει σημείο αναφοράς, διότι η Toro Rosso που οδηγούσε το 2013 δεν είχε σε κανένα βαθμό την αποδοτικότητα του αεροδυναμικού σχεδίου της RB9, και ο Αυστραλός φυσικά δεν είχε προχωρήσει εις βάθος για να καθορίσει τον τρόπο οδήγησής του βάσει της βέλτιστης ροής καυσαερίων στο διαχύτη.

Μια μικρή παρένθεση, εδώ. Τι σημαίνει ροή καυσαερίων στο διαχύτη; Πρόκειται για μια καινοτομία που παράγει αρνητική άντωση, δηλαδή «κάθετη δύναμη», την ισχύ του αέρα που πιέζει το μονοθέσιο προς το έδαφος και έτσι βελτιώνει την πρόσφυσή του στην άσφαλτο.

Το ρόλο αυτό έχουν οι πτέρυγες, εμπρός και πίσω, όμως οι πτέρυγες έχουν το κακό ότι σε όσο πιο κάθετη κλίση ρυθμιστούν για την αύξηση της παραγόμενης αρνητικής άντωσης, τόσο περισσότερο προκαλούν αντίσταση στον αέρα, η οποία επηρεάζει αρνητικά την ταχύτητα του μονοθεσίου.

Οι σχεδιαστές κατάφεραν το 2012 να αξιοποιήσουν τα καυσαέρια για το έργο αυτό. Τα καυσαέρια εξέρχονται από τις εξατμίσεις πεπιεσμένα. Κατευθύνοντάς τα, με τον ειδικό σχεδιασμό του αμαξώματος γύρω από τις εξατμίσεις, προς το πίσω άκρο του πατώματος του μονοθεσίου (που ονομάζεται διαχύτης), τα καυσαέρια αξιοποιούνται για την παραγωγή «κάθετης δύναμης».

Το 2013 η FIA επιχείρησε να απαγορεύσει αυτή την καινοτομία, όμως οι σχεδιαστές των ομάδων ανακάλυψαν «παράθυρα» στους κανονισμούς για να τη διατηρήσουν. Χρειάστηκε, ωστόσο, διαφορετική χαρτογράφηση των κινητήρων και, μαζί, η συμμετοχή του οδηγού στην όλη διεργασία. Η Red Bull, η Renault και ο Φέτελ τα κατάφεραν καλύτερα από όλους.

Και να, τώρα, που αυτό γύρισε ανάποδα για τον πρωταθλητή. Ο «εγκέφαλος» της αεροδυναμικής ανωτερότητας της RBR τα τελευταία χρόνια, Άντριαν Νιούι, είπε: «Ο Σέμπ έχει πολύ ιδιαίτερο τρόπο οδήγησης, και αν πετύχουμε να κάνουμε το μονοθέσιο να ταιριάζει στον τρόπο αυτόν, τότε είναι πολύ αποδοτικός».

«Δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε τη ροή των καυσαερίων στο διαχύτη, προφανώς, αλλά ο Σεμπάστιαν ήταν γρήγορος και πριν έρθει αυτή η τεχνολογία. Οπότε, βρίσκεται ξανά σε μια φάση εκμάθησης».

«Ο Σεμπάστιαν πρέπει να μάθει γρήγορα πώς να οδηγεί αυτό το αυτοκίνητο. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο. Θα κάνουμε τα πάντα για να του δώσουμε ένα αυτοκίνητο που να ταιριάζει στο οδηγικό του στιλ, αλλά μετά είναι στο δικό του χέρι να γίνει ταχύτερος», κατέληξε ο Νιούι.

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ