X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

ΡΑΛΛΥ ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: 5+1 μεγάλες στιγμές από την ιστορία του αγώνα

Ράλλυ Ακρόπολις 2005, Υπερειδική ΟΑΚΑ INTIME SPORTS

Νίκες που ήρθαν καθυστερημένα και απρόσμενα, ελπίδες που χάθηκαν στις πέτρες και στη σκόνη, λαμαρίνες που λύγισαν και γκρέμισαν όνειρα και προσδοκίες.

To Ράλλυ Ακρόπολις έχει μακρά παράδοση και αμέτρητες ιστορίες να “διηγηθεί” από το μακρινό 1953, όταν και διοργανώθηκε για πρώτη φορά, ως εξέλιξη του Ράλλυ ΕΛΠΑ και με πρώτο νικητή τον Nίκο Παπαμιχαήλ και τη Jaguar XK 120 του.

Σύντομα ο ελληνικός αγώνας τράβηξε το ενδιαφέρον δυνατών ξένων συμμετοχών, με τον Βάλτερ Σοκ να είναι ο πρώτος μη Έλληνας νικητής του αγώνα, τερματίζοντας το 1956 στην πρώτη θέση με μια Mercedes-Benz 300 SL. Το 1956 το Ράλλυ Ακρόπολις συμπεριλαμβάνεται για πρώτη φορά στο πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος, ενώ το 1973 είναι η χρονιά που μπαίνει στο καλαντάρι του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ (WRC).

Με την πάροδο των χρόνων, το Ακρόπολις απέκτησε τη φήμη του πιο σκληρού ράλλυ στην Ευρώπη, δίνοντάς του ξεχωριστό κύρος στο θεσμό του WRC. Για δεκαετίες τερματισμός ισοδυναμούσε με πραγματική νίκη. Η εκκίνηση στην Ακρόπολη και οι πανέμορφες διαδρομές κέρδιζαν το θαυμασμό των οδηγών, των οποίων τα όνειρα και οι προσδοκίες για νίκη συνήθως κατέρρεαν σε κάποια από τις φυτευτές πέτρες που παραμόνευαν στα σκληρά ελληνικά χώματα.

Οι ξεχωριστές στιγμές που διαδραματίστηκαν στον αγώνα όλα αυτά τα χρόνια και που έμειναν στην ιστορία είναι αμέτρητες. Εμείς ξεχωρίσαμε 5+1 από αυτές, που μας δίνουν μια ιδέα από τη δυσκολία και τον έντονο ανταγωνισμό που πάντα διέκρινε το Ράλλυ Ακρόπολις.

01 | 1970: Η έκπληξη που ακούει στο όνομα Alpine

Alpine A110, Ράλλυ Ακρόπολις RENAULT, WRC, FAVCARS.COM

Το 1970 ήταν χρονιά σταθμός για το Ράλλυ Ακρόπολις και το WRC. Οι Alpine κατέρριψαν όσα ίσχυαν μέχρι τότε. Μετά από την κυριαρχία των “θωρηκτών” της Saab, της Volvo, της Mercedes και της Ford τη δεκαετία του ‘60, η πανάλαφρη Alpine A110 με τον Ζαν Λουκ Τεριέ στο τιμόνι, πέτυχε το ακατόρθωτο: να κερδίσει τον πιο σκληρό αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ.

Τα μπλε γαλλικά κουπέ τερμάτισαν μάλιστα στην 1η, τη 2η, και την 6η θέση γενικής, τη στιγμή που οι δύο Porsche 911 και οι τρεις Lancia Fulvia δεν κατάφεραν καν να φτάσουν στη ράμπα του τερματισμού.

Τα επόμενα χρόνια, οι Alpine κέρδισαν άλλες δύο φορές το Ράλλυ Ακρόπολις, το 1971 και το 1973.

02 | 1976: Μόνο τα Datsun άντεξαν

Datsun 160J, Ράλλυ Ακρόπολις 1976 NISSAN, WRC, FAVCARS.COM

Το Ράλλυ Ακρόπολις του 1976 είναι ένα τρανό παράδειγμα της σκληρότητας που χαρακτήριζε τον ελληνικό αγώνα. Οι δύο από τις τρεις εργοστασιακές Lancia Stratos, αυτές των Μπγιορν Βάλντεγκαρντ και Ραφαέλ Πίντο, εγκατέλειψαν από την αρχή, αφήνοντας τα ηνία στην 3η, του Μάουρο Πρελιάσκο.

Ούτε και αυτή όμως είχε καλύτερη τύχη. Στη συνέχεια, πέρασε εμπρός ο Ζαν Ρανιοτί, μέχρι που κατέρρευσε ο πίσω άξονας της Renault-Alpine A310. Όταν εγκατέλειψε και η Toyota του Ούβε Άντερσον, έμειναν μόνο τα δυο Datsun στη μάχη της νίκης. Το αργό αλλά σκέτο θηρίο σε αντοχή και αξιοπιστία Datsun 160J του Χάρι Κάλστρομ ήταν τελικά εκείνο που έφτασε πρώτο στον τερματισμό.

03 | 1982: Μια γυναίκα κερδίζει το Ράλλυ Ακρόπολις

Οι Μισέλ Μουτόν (δεξιά) και Φαμπρίτσια Πονς (αριστερά), νικήτριες του Ράλλυ Ακρόπολις 1982 με Audi Quattro AP PHOTO/SARIS

Ο λόγος φυσικά για την Μισέλ Μουτόν, η οποία το 1982 ήρθε δεύτερη στη βαθμολογία οδηγών, παίρνοντας με το τετρακίνητο Audi Quattro τρεις νίκες. Η μία ήταν στο δικό μας Ράλλυ Ακρόπολις. Ένα χρόνο πριν, η Γαλλίδα είχε κάνει μερικούς εκπληκτικούς χρόνους στον ελληνικό αγώνα, ωστόσο τα Audi Quattro αποκλείστηκαν λόγω παράβασης των τεχνικών κανονισμών.

Το 1982 όμως η Μουτόν επέστρεψε με το γερμανικό τούρμπο-τετρακίνητο “πάντσερ” και διέλυσε Τον ανταγωνισμό, τερματίζοντας πάνω από 14 λεπτά εμπρός του Βάλτερ Ρερλ με την Opel Ascona. H Μισέλ Μουτόν με συνοδηγό τη Φαμπρίτσια Πονς, παραμένει η μόνη γυναίκα που έχει κερδίσει στο Ράλλυ Ακρόπολις αλλά και σε αγώνες του WRC γενικότερα.

04 | 2001: Ford εναντίον Ford μέχρι τέλους

Κόλιν Μακρέι ©SUTTON MOTORSPORTS/ZUMA PRESS

Ο Κόλιν Μακρέι κέρδισε έναν δραματικό αγώνα. Ο Σκωτσέζος ξεκίνησε την τελευταία ειδική διαδρομή με διαφορά μόλις 7,5 δευτερόλεπτα εμπρός από τον ομόσταυλό του, Κάρλος Σάινθ, με το άλλο Ford Focus. Όσοι από τους λάτρεις του σπορ δεν βρισκόμασταν στα βουνά, είχαμε στηθεί στις τηλεοράσεις μας και περιμέναμε με αγωνία το τελικό αποτέλεσμα της απίστευτης κόντρας μεταξύ των οδηγών της Ford.

Τελικά, ο κινητήρας του El Madator παρέδωσε το πνεύμα μόλις 8 km πριν τον τερματισμό, δίνοντας τέλος σε μια μεγαλειώδης μάχη και δίνοντας στον Κόλιν την 4η νίκη του στην Ελλάδα. Το πλάνο με τον έξαλλο Σάινθ να κοπανάει το καπό του Focus, είναι από τα πιο ανατριχιαστικά του WRC.

Με τη νίκη αυτή, την οποία το αφεντικό της ομάδας της Ford, Μάλκομ Γουίλσον χαρακτήρισε “γλυκόπικρη”, ο Μακρέι έφτανε τότε τις 23 συνολικά στην καριέρα του στο WRC, ισοφαρίζοντας το ρεκόρ των Σάινθ και Κάνκουνεν.

05 | 2002: Ο Κόλιν “McCrash” κάνει τη μεγάλη… ανατροπή

Κόλιν Μακρέι, Ford Focus RS WRC, Ράλλυ Ακρόπολις 2002 ©SUTTON MOTORSPORTS/ZUMA PRESS

Από τα πρώτα χρόνια εμπλοκής του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, στις αρχές του ’90, ο ταχύτατος Κόλιν Μακρέι είχε αποκτήσει το παρατσούκλι McCrash, εξαιτίας των συχνών ατυχημάτων του. Το 2002 στο Ράλλυ Ακρόπολις όμως, έκανε τη μεγάλη ανατροπή: Κέρδισε τον αγώνα χωρίς να κάνει τον κορυφαίο χρόνο σε καμία ειδική διαδρομή!

Ο “Mr flat-out” σε εκείνο το ράλλυ επέδειξε τρομερή αυτοσυγκράτηση και κατάφερε να ελέγξει το δεξί του πόδι (!) όσο ποτέ άλλοτε. Αυτή ήταν η τελευταία νίκη του μακαρίτη στην Ελλάδα, ο οποίος έχει κερδίσει συνολικά 5 φορές τον εθνικό μας αγώνα και κατέχει ακόμη το ρεκόρ των περισσότερων νικών στο Ράλλυ Ακρόπολις.

+1 | 2005: Το ξέφρενο πάρτυ στο Ολυμπιακό Στάδιο

Ράλλυ Ακρόπολις 2005 / Υπερειδική ΟΑΚΑ ACTION IMAGES PRESS AGENCY

Μία χρονιά μετά τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων και τον Ευρωπαϊκό τίτλο στο ποδόσφαιρο, η Ελλάδα έγινε πάλι τρανό παράδειγμα στο χώρο του αθλητισμού, του μηχανοκίνητου αυτή τη φορά. Η σούπερ ειδική του Ράλλυ Ακρόπολις στο Ολυμπιακό Στάδιο ήταν μια υπέροχη φιέστα, μια μαγική εμπειρία τόσο για τους αγωνιζόμενους όσο και για τους 62.000 θεατές που γέμισαν τις εξέδρες.

Στην όμορφη διαδρομή τα αυτοκίνητα έτρεχαν ανά δύο, προσφέροντας μοναδικό θέαμα που θα μείνει για πάντα στη μνήμη μας. Για την ιστορία, τον αγώνα κέρδισε ο εκείνη τη χρονιά κέρδισε ο Σεμπάστιαν Λεμπ.

Η Υπερειδική στο ΟΑΚΑ επαναλήφθηκε το 2006, όχι όμως με την ίδια επιτυχία, ενώ το Ράλλυ Ακρόπολις του 2021 έμεινε επίσης στην ιστορία για την Υπερειδική στο κέντρο της Αθήνας, στην πλατεία Συντάγματος.

Το 2005 είναι ωστόσο αυτό που ξεχωρίζει και αυτό το πάρτι θέλουμε να ξαναζήσουμε φέτος, με την Υπερειδική Διαδρομή στο Ολυμπιακό Στάδιο του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022.

TAGS ΡΑΛΛΥ ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ WRC TOP-5 NISSAN ALPINE AUDI FORD
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ