Έμμεσα "καρφιά" της McLaren για το "ξήλωμα" του αγωνοδίκη της FIA μετά το φιάσκο του Κατάρ
Ο διευθυντής της McLaren, Αντρέα Στέλλα, θεωρεί υπερβολικά σκληρή την ποινή στάσης 10’’ στα πιτς που επεβλήθη στον Λάντο Νόρις στο GP του Κατάρ για αγνόηση της διπλής κίτρινης σημαίας και ζήτησε ίσα μέτρα και σταθμά στην εφαρμογή των ποινών σε όλες τις περιπτώσεις - και ο Τότο Βολφ της Mercedes συμφωνεί.
Στο μέσον του χθεσινού 23ου φετινού GP της Formula 1, στο Κατάρ, αποκολλήθηκε στην κεντρική ευθεία ο δεξιός καθρέπτης της Williams του Άλεξ Άλμπον. Ο καθρέπτης έμεινε να κείτεται στο κέντρο της ευθείας, και η απόφαση του αγωνοδίκη ήταν να κυματίσει για λίγες στιγμές τις κίτρινες σημαίες, και έπειτα να αφήσει τον αγώνα να συνεχιστεί - με τον καθρέπτη στη μέση της πίστας.
Ήταν θέμα χρόνου να τον πατήσει κάποιο μονοθέσιο - κι όταν αυτό συνέβη, από τη Sauber του Βάλτερι Μπότας, γέμισε η πίστα με σπασμένα γυαλιά, προκαλώντας κλαταρίσματα στη Mercedes του Λιούις Χάμιλτον κι έπειτα στη Ferrari του Κάρλος Σάινθ. Έπρεπε να συμβεί αυτό, για να στείλουν οι αγωνοδίκες στην πίστα το όχημα ασφαλείας, ώστε να καθαριστούν τα θραύσματα.
Κατά τα λίγα δευτερόλεπτα με τις κίτρινες σημαίες, ο Λάντο Νόρις δεν άφησε το πόδι του από το γκάζι σε εκείνο το σημείο, ως όφειλε, και οι Μαξ Φερστάπεν και Red Bull ζήτησαν μετ’ επιτάσεως από τους αγωνοδίκες να εξετάσουν την υπόθεση.
Οι αγωνοδίκες, προς το τέλος του αγώνα, εξέτασαν το συμβάν και επέβαλλαν στον Νόρις την εξαντλητική ποινή των 10’’ στάσης στα πιτς, στη διάρκεια του αγώνα. Η ποινή έριξε τον Βρετανό από την 2η στην 15η θέση, και αποδείχθηκε κρίσιιμη για τη μάχη του τίτλου κατασκευαστών.
Το πρόβλημα δεν είναι η ποινή καθ’ αυτή, μιας και ήταν δίκαιη και ίσως προβλέπεται κάπου στο καταστατικό της FIA, αλλά η αστάθεια της εφαρμογής των ποινών. Μια μέρα νωρίτερα, για παράδειγμα, οι ίδιοι αγωνοδίκες μείωσαν την (πιθανότατα άδικη) ποινή στον Φερστάπεν για την παρεμπόδιση του Ράσελ στις δοκιμές κατάταξης από τις 3 θέσεις στην εκκίνηση -που προβλέπουν οι κανονισμοί- στη 1 θέση, διότι “κανείς εκ των δύο εκείνη τη στιγμή δεν βρισκόταν σε γρήγορο γύρο”, όπως ανέφεραν.
Αυτή η “ελαστικότητα” των αγωνοδικών σε σχέση με τις συνθήκες που διαπράττεται κάθε παράπτωμα, δεν εφαρμόστηκε στην περίπτωση του Νόρις, με την εξαντλητική ποινή στάσης 10’’ στα πιτς, που σήμαινε 35’’ με την είσοδο/έξοδο του Άγγλου. Είχαμε κάτι αιώνες να δούμε την απόφαση αυτή. Και η αστάθεια στις αποφάσεις μπορεί να γεννήσει άσχημες υποψίες.
Όπως εξήγησε και ο επικεφαλής της Mercedes, Τότο Βολφ, "δεν ξέρω ποια ήταν η παράβαση, αλλά το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει συνέπεια. Αν ο αγωνοδίκης έχει αυστηρή στάση, αυτό είναι εντάξει, αρκεί όλοι να γνωρίζουν ότι η στάση είναι αυστηρή και να συμμορφώνονται με αυτήν".
Ο Αυστριακός συμπλήρωσε ότι “οι ποινές ήταν σκληρές, ιδιαίτερα για τη McLaren - και αυτό μπορεί να της κοστίσει το πρωτάθλημα”, και ο διευθυντής της McLaren, Αντρέα Στέλλα, συμφωνεί με αυτό – συμπληρώνοντας ότι η δυσαναλογία στη λήψη αποφάσεων μπορεί να επιφυλάσσει επικίνδυνες καταστάσεις για τη Formula 1.
"Αναγνωρίζω ότι, εξετάζοντας τα δεδομένα, ο Λάντο δεν επιβράδυνε", είπε ο Ιταλός. “Αλλά η έλλειψη συγκεκριμένων κριτηρίων και η αναλογία [της ποινής με την παράβαση] είναι πολύ ανησυχητική και αποτελεί παράγοντα που μπορεί να έχει καθοριστική επίδραση στη μάχη του πρωταθλήματος.
Είναι σίγουρα ένα ζήτημα που η FIA πρέπει να εξετάσει σοβαρά αν θέλουμε η δικαιοσύνη να αποτελεί μέρος του ανταγωνισμού στη Formula 1. Αυτή είναι μια σημαντική επιχείρηση.
Υπάρχει τεράστια δέσμευση από κάθε ομάδα, από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι λειτουργεί με τρόπο που να εγγυάται κάποια θεμελιώδη στοιχεία αναλογίας και σαφήνειας όταν επιβάλλεται μια ποινή. Αλλιώς, οι συνέπειες μπορεί να ξεφύγουν από τον έλεγχο.
Για μένα, φαίνεται σαν κάποιος να βρήκε ένα σκονισμένο βιβλίο, να το άνοιξε και να είπε: ‘Ας δούμε τι λέει. Θα το εφαρμόσω.’", πρόσθεσε ο Ιταλός.
Ο Στέλλα εξήγησε ότι η πρότασή του για αναθεώρηση από τη FIA αφορά στο πώς εφαρμόζονται οι ποινές στο μέλλον, και όχι στην αλλαγή της ποινής του Νόρις: "Περιμένουμε ότι αυτή η περίπτωση εφαρμογής μιας τόσο αυστηρής ποινής θα επανεξεταστεί από τη FIA, και πιστεύουμε ότι υπάρχει περιθώριο βελτίωσης - αν η FIA εκμεταλλευτεί αυτή την ευκαιρία για να αναθεωρήσει τις λειτουργίες και την εφαρμογή των ποινών.
Όσο για τα υπόλοιπα, δεν θέλουμε να σχολιάσουμε. Εμπιστευόμαστε τη FIA όσον αφορά τις αποφάσεις τους και το πότε αναθέτουν κάποιον σε έναν συγκεκριμένο ρόλο - αυτό είναι δική τους δουλειά.
Έχουμε εκφράσει την επιθυμία μας να επανεξεταστεί η υπόθεση, αλλά δεν θέλουμε να κάνουμε σχόλια για αλλαγές στην αγωνιστική διεύθυνση των αγώνων. Δεν έχουμε τα στοιχεία για να κρίνουμε, οπότε απλά εμπιστευόμαστε τον θεσμό που είναι αρμόδιος γι' αυτό", κατέληξε ο Αντρέα Στέλλα.