F1: Πού οφείλεται το όλο και πιο συχνό φαινόμενο της αποκόλλησης των καπακιών υδρορροών της πίστας
Στις δοκιμές εξέλιξης του Μπαχρέιν αποκολλήθηκε -χθες, και πάλι σήμερα (23/02)- το ίδιο κάλυμμα απορροής των υδάτων στην πίστα, συνεχίζοντας το φαινόμενο που ξεκίνησε πέρσι στο GP του Λας Βέγκας. Πού οφείλεται, και πώς το προκαλούν τα σύγχρονα μονοθέσια της F1;
Το πρωί της δεύτερης ημέρας (22/02) των δοκιμών εξέλιξης των φετινών μονοθεσίων της Formula 1 στο Μπαχρέιν αποκολλήθηκε από το πέρασμα της Ferrari του Σαρλ Λεκλέρ το καπάκι της υδρορροής στο εξωτερικό apex της εισόδου της στροφής 11.
Οι διοργανωτές χρειάστηκαν σχεδόν δύο ώρες για να το επιδιορθώσουν, αλλά στις σημερινές (23/02) δοκιμές αποκολλήθηκε και πάλι, αυτή τη φορά από το πέρασμα της Red Bull RB20 του Σέρτζιο Πέρεζ.
Η νέα καθυστέρηση ανάγκασε τον αγωνοδίκη της FIA, Νιλς Ουίτις, να τροποποιήσει το σημερινό πρόγραμμα, καταργώντας το μεσημεριανό ωριαίο διάλειμμα προκειμένου να καλυφθεί ο χαμένος χρόνος δοκιμών για τις ομάδες. Κατά συνέπεια, οι δοκιμές θα εξελίσσονται χωρίς διάλειμμα μέχρι τις 18:00 το απόγευμα.
Στο Λας Βέγκας το μεταλλικό καπάκι της υδρορροής αποκολλήθηκε από το πέρασμα του Κάρλος Σάινθ -καταστρέφοντας το δάπεδο της Ferrari και της Alpine του Εστμπάν Οκόν, που ακολουθούσε- λόγω κακοτεχνίας. Στο Μπαχρέιν δεν υπήρξε κακοτεχνία, αλλά η αιτία της αποκόλλησης είναι η ίδια.
Πρόκειται για το πέρασμα, από το 2022, στα λεγόμενα “μονοθέσια του ground effect”. Στα μονοθέσια αυτά η πλειοψηφία της αεροδυναμικής άντωσης παράγεται από το δάπεδο του μονοθεσίου - που σημαίνει ότι στην ουσία ο διαχύτης στην απόληξη του δαπέδου “ρουφά” με πολύ ισχυρότερη ισχύ τον αέρα που περνά κάτω από το δάπεδο.
Η αυξημένη ισχύς του αέρα, κατά συνέπεια, ασκεί πολύ ισχυρότερες δυνάμεις στην άσφαλτο και συνεπώς στα καπάκια των υδρορροών, αυξάνοντας το ρίσκο της αποκόλλησής τους. Το ρίσκο αυτό ήταν μικρότερο στα μονοθέσια μέχρι το 2021, όπου η πλειοψηφία της άντωσης παράγονταν από το αμάξωμα και τις πτέρυγες και λιγότερο από το δάπεδο.
Ωστόσο, το ανησυχητικό είναι ότι το φαινόμενο της αποκόλλησης των καπακιών του δρόμου παρατηρούνταν μόνο σε σιρκουί δρόμου, όπως στο Λας Βέγκας, στο Μπακού ή στη Σιγκαπούρη. Τα τελευταία έξι χρόνια δεν είχε παρατηρηθεί σε ένα κανονικό αυτοκινητοδρόμιο, όπως του Μπαχρέιν.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πάντως, πρέπει να αναφερθεί ότι στην πρόβλεψη του σχεδιασμού της πίστας δεν προβλέπεται οι οδηγοί να πατούν με τα μονοθέσιά τους στο σημείο που βρίσκεται το καπάκι της στροφής 11.
Οι οδηγοί ανοίγονται πατώντας στο σημείο αυτό προκειμένου να διευρύνουν τη γραμμή τους για να έχουν καλύτερη είσοδο στη στροφή 11, και να διατηρήσουν υψηλότερη ταχύτητα σε όλο το τόξο της αριστερής αυτής καμπής. Κατά συνέπεια, πατούν το καπάκι της υδρορροής, προκαλώντας την αποκόλλησή του μέσω της ισχύος του ground effect.
Κατά συνέπεια, αυτό είναι ένα θέμα που -ακριβώς επειδή τα μονοθέσια παράγουν πια τόσο ισχυρή ροή αέρα κάτω από το δάπεδό τους- θα πρέπει να διευθετηθεί από τη FIA και τη F1 για όλες τις πίστες του προγράμματος, για να διασφαλιστεί ότι δεν θα έχουμε μια σεζόν συχνών και πολύωρων καθυστερήσεων.