FORMULA 1

FIA: "Ανθρώπινο λάθος" του Μάσι στο Άμπου Ντάμπι, δρούσε "καλή τη πίστει"

ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 12: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 12, 2021 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Clive Rose/Getty Images)
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 12: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 12, 2021 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Clive Rose/Getty Images) GETTY IMAGES

Τρεις μήνες μετά το αμφιλεγόμενο φινάλε του πρωταθλήματος του 2021 της Formula 1, η FIA δημοσίευσε τα συμπεράσματα της αναλυτικής της έρευνας για τις αποφάσεις του Μάικλ Μάσι - καλύπτοντας πλήρως τον Αυστραλό.

Το τελευταίο κεφάλαιο του δράματος της κατάκτησης του πρωταθλήματος της F1 το 2021 στο Άμπου Ντάμπι ήταν ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα της ιστορίας, αν όχι σκανδαλώδη, χάρη στον τρόπο που ο τότε αγωνιστικός διευθυντής της FIA χειρίστηκε το όχημα ασφαλείας - γεγονός που μέσα σε ένα γύρο, στον τελευταίο, έδωσε στον Μαξ Φερστάπεν μια απρόσμενη ευκαιρία να κατακτήσει το πρωτάθλημα ενώ ο Λιούις Χάμιλτον όδευε προς την κατάκτησή του.

Η κατακραυγή που ακολούθησε, με αναπωτά σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θεωρήθηκε από τη FIA ότι αμαύρωνε την εικόνα της Formula 1 - κι έτσι η Διεθνής Ομοσπονδία προχώρησε σε λεπτομερή έρευνα και στην ακόλουθη σύνταξη της σχετικής έκθεσης για τα γεγονότα του απογεύματος της 12ης Σεπτεμβρίου 2021 στη Γιάς Μαρίνα.

Δύο μήνες μετά, στο μέσον Φεβρουαρίου, ανακοίνωσε την απομάκρυνση του Μάικλ Μάσι από το ρόλο του αγωνιστικού διευθυντή, καθώς και την αναδόμηση του τρόπου λήψης αποφάσεων κατά τη διάρκεια των Γκραν Πρι. Ωστόσο, τα συμπεράσματα της έρευνας δεν δημοσιεύθηκαν τότε - καθώς η FIA τα επεφύλασσε για σήμερα, μία ώρα πριν από τις κατατακτήριες δοκιμές του εναρκτήριου αγώνα του 2022, του GP του Μπαχρέιν.

Η έρευνα προχωρά σε λεπτομερή ανάλυση του ρόλου του Αγωνιστικού Διευθυντή, των συνομιλιών του Μάσι με τους διευθυντές των Red Bull Racing και Mercedes, της διοικητικής δομής της FIA, καθώς και της διαδικασίας κατά την οποία τα οχήματα που έχουν δεχθεί γύρο από τον πρωτοπόρο μπορούν να περάσουν το Όχημα Ασφαλείας και να μπουν και πάλι στο γύρο του αγώνα.

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας αναφέρει ότι ο Μάσι είχε πολλαπλές παραμέτρους που του αποσπούσαν την προσοχή σε ένα πολύ κρίσιμο σημείο του αγώνα του Άμπου Ντάμπι. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι «οι επικοινωνίες του αγωνιστικού διευθυντή με τους διευθυντές της Red Bull Racing και της Mercedes κατά τους τελευταίους γύρους του GP Άμπου Ντάμπι 2021 είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην ομαλή διεξαγωγή των τελευταίων γύρων, διότι αποσπούσαν την προσοχή του αγωνιστικού διευθυντή όταν εκείνος έπρεπε να αφοσιωθεί στη λήψη δύσκολων και χρονικά πιεστικών αποφάσεων.

Βρέθηκε ότι οι επικοινωνίες αυτές δεν ήταν ούτε απαραίτητε, ούτε βοήθησαν στην ομαλή εξέλιξη του αγώνα. Το συμπέρασμα, αντίθετα, είναι ότι αύξησαν την πίεση στον αγωνιστικό διευθυντή σε μια κρίσιμη στιγμή και ενδεχομένως επεδίωκαν να επηρεάσουν τις αποφάσεις που θα λάμβανε ο αγωνιστικός διευθυντής».

Φερστάπεν και Χόρνερ συνομιλούν με τον πρόεδρος της FIA Μοχάμεντ μπιν Σουλαγέμ
Φερστάπεν και Χόρνερ συνομιλούν με τον πρόεδρος της FIA Μοχάμεντ μπιν Σουλαγέμ RED BULL CONTENT POOL / MARK THOMPSON/GETTY IMAGES / GETTY IMAGES


Σχετικά με τα μονοθέσια που έχουν δεχθεί γύρο και μπορούν να περάσουν το όχημα ασφαλείας, η αναφορά της FIA υποστηρίζει ότι η σύνταξη του σχετικού Κανονισμού είναι τέτοια που προκαλεί σύγχυση. Και, κατά συνέπεια, ότι «θα μπορούσαν να υπάρξουν διαφορετικές ερμηνείες των άρθρων 48.12 και 48.13». Κατά τη FIA, αυτό συνέβαλλε εν μέρει στο μπέρδεμα με τα μονοθέσια που πέρασαν το Όχημα Ασφαλείας στο Άμπου Ντάμπι.

Η FIA θα ανασυντάξει τα εν λόγω άρθρα των κανονισμών, ενώ ανακοίνωσε ότι έχει εξελίξει ένα νέο λογισμικό το οποίο θα καταδεικνύει αυτόματα ποιά αυτοκίνητα και πότε μπορούν να περάσουν το όχημα ασφαλείας και να μπουν στο γύρο του αγώνα. Ο Μάσι, θυμίζουμε, είχε δώσει την εντολή να περάσουν το ΟΑ μόνο οι 5 οδηγοί που βρισκόταν μεταξύ του Χάμιλτον και τουυ Φερστάπεν μετά το πιτ-στοπ του Ολλανδού, και όχι άλλοι τρεις που βρισκόταν σε πιο πίσω θέσεις. Κατηγορήθηκε ότι αυτό το έκανε διότι πιθανώς δεν θα προλάβαιναν να περάσουν και οι άλλοι τρεις πριν ξεκινήσει ο τελευταίος γύρος, οπότε ο αγώνας θα τερμάτιζε υπό το όχημα ασφαλείας.

Εξάλλου, αναφέρει η έρευνα, σε παλαιότερες συνταντήσεις των οργάνων της FIA με τις ομάδες είχε αποφασιστεί να γίνεται προσπάθεια σε κάθε περίπτωση -εκτός αν δεν είναι ασφαλές- να μην τερματίζει ένα GP υπό καθεστώς οχήματος ασφαλείας. Και σύμφωνα με τη FIA αυτό ήταν κάτι ακόμα που έλαβε υπόψιν ο Μάσι στα τελειώματα του GP του Άμου Ντάμπι.

Η έρευνα της FIA αναφέρει ως αδύναμη τη δομή της Ομοσπονδίας για τη λήψη αποφάσεων στα GP, εξηγώντας ότι δεν υπήρξε υποστήριξη στο έργο του Μάσι, και εξηγεί με λεπτομέρειες την παροχή επιπλέον βοήθειας και υποδομών στον αγωνιστικό διευθυντή που θα τον διευκολύνουν να λαμβάνει με πιο ορθολογικό τρόπο τις αποφάσεις του.

Κατά συνέπεια, η έρευνα αναφέρει: «Σε συνδυασμό με τον στόχο να τερματίζουν οι αγώνες υπό πράσινη σημαία το 2021, η έκθεση συμπεραίνει ότι ο αγωνιστικός διευθυντής έδρασε καλή τη πίστει και με όλες τις γνώσεις του δεδομένων των δύσκολων συνθηκών, αναγνωρίζοντας ειδικά τους δεδομένους χρονικούς περιορισμούς και την αφόρητη πίεση που του ασκήθηκε από τις ομάδες».

Photo credits: Red Bull Content Pool

TAGS FORMULA 1 F1 ΜΑΞ ΦΕΡΣΤΑΠΕΝ ΛΙΟΥΙΣ ΧΑΜΙΛΤΟΝ MERCEDES F1 RED BULL
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ