Formula 1: Από τι θα εξαρτηθεί η παραμονή του Φερστάπεν στη F1 μετά το 2028
Φαντάζει -και είναι- πολύ μακρινό το 2029, αλλά ο ίδιος ο Μαξ Φερστάπεν έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να αποσυρθεί από τη Formula 1 στο τέλος του συμβολαίου του με τη Red Bull, σε πέντε χρόνια - κι ο σύμβουλος της ομάδας Χέλμουτ Μάρκο εξηγεί τις προϋποθέσεις για μια τέτοια απόφαση του Ολλανδού.
Ο Μαξ Φερστάπεν έχει μετατρέψει τη φετινή σεζόν της Formula 1 σε παράσταση για έναν ρόλο με την απόλυτη κυριαρχία του στο κόκπιτ της Red Bull RB19, καθώς οδεύει προς το τρίτο διαδοχικό του παγκόσμιο πρωτάθλημα με 10 νίκες σε 12 GP μέχρι στιγμής. Κι όλα δείχνουν ότι η ομάδα του Μίλτον Κινς θα παραμείνει σημείο αναφοράς τουλάχιστον για δύο ακόμη χρόνια - μέχρι το τέλος του 2025, που τελειώνει το πλαίσιο κανονισμών που άνοιξε το 2022.
Όμως, με την εκτεταμένη αλλαγή των κανονισμών του 2026 οι ισορροπίες μπορούν και πάλι να αλλάξουν. Ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι ο Άντριαν Νιούι θα παραμείνει στο σπορ και στην RBR για το σχεδιασμό του ολοκαίνουριου μονοθεσίου του 2026, για να εγγυηθεί την ταχύτητα και ανταγωνιστικότητά του, για τη RBR παραμένει το μεγάλο ερωτηματικό του κινητήρα.
Η αυστριακή εταιρεία πήρε το ρίσκο να κατασκευάσει μόνη της τη μονάδα ισχύος της RBR και της Alpha Tauri για το 2026. Παρότι έχει ήδη την τεχνική συνεργασία της Ford στο νεότευκτο εργοστάσιο της Red Bull Powertrains, η συμβολή του μπλε οβάλ δεν είναι ιδιαίτερα εκτενής.
Ακόμα και για έναν οργανισμό όπως η RBR, το ρίσκο του σχεδιασμού, εξέλιξης και παραγωγής μιας υβριδικής μονάδας ισχύος από το μηδέν είναι τεράστιο. Το ίδιο ισχύει για την Audi, ειδικά απέναντι σε κατασκευαστές της F1 με μακροχρόνια εμπειρία και τεχνογνωσία, όπως οι Ferrari, Mercedes, Honda και Renault.
Πρόσφατα, η συζήτηση που άνοιξε η Red Bull σχετικά με την ενδεχόμενη τροποποίηση των νέων κανονισμών των κινητήρων του 2026 μεταφράστηκε από πολλούς -συμπεριλαμβανομένου του Τότο Βολφ της Mercedes- ως μια ένδειξη αδυναμίας, ότι η μονάδα ισχύος του Μίλτον Κινς δεν είναι όσο προχωρημένη και αποδοτική θα ήθελε η Red Bull.
Η ανταγωνιστικότητα της Red Bull είναι το βασικό κριτήριο που θα κρατούσε τον Φερστάπεν στη F1 και μετά το 2028. Εξάλλου, ο ίδιος σε πρόσφατη συνέντευξή του στο f1.com είπε: "Θέλω να είμαι εδώ. Θέλω να κερδίζω. Να είμαι στην κορυφή. Αυτό κάνει πολύ πιο απολαυστικό το αγωνιστικό τριήμερο. Αν ξέρεις ότι δεν μπορείς να κερδίσεις, ότι δεν έχεις ελπίδα, αυτό είναι το βαρετό για μένα".
Άρα, πολλά θα κριθούν από την απόδοση και ανταγωνιστικότητα του κινητήρα της Red Bull Ford Powertrains το 2026. Ωστόσο, παρά τα σχόλια του Βολφ και άλλων ότι η RBR προσπαθεί να αλλάξει τους κανονισμούς, ο σύμβουλος της Red Bull είπε ότι είναι αναληθές ότι ο κινητήρας του Μίλτον Κινς για το 2026 έχει μείνει ήδη πίσω.
"Μέσα στον Αύγουστο θα δοκιμάσουμε τον πλήρη θερμικό κινητήρα με τον [ηλεκτροκινητήρα] MGU-K και τη μπαταρία. Είμαστε μίλια μπροστά από την Audi, μίλια μπροστά από τη Ferrari, και η Mercedes είναι περίπου στο ίδιο [επίπεδο]" είπε συγκεκριμένα ο Μάρκο.
Σχετικά με το ενδεχόμενο αποχώρησης του Φερστάπεν στο τέλος του 2028, ο Αυστριακός -μιλώντας στο motorsport-magazin.com- τόνισε: "Το μόνο που θα μπορούσε να τον σταματήσει είναι ο εαυτός του. Δεν πιστεύω ότι θα συνεχίσει όσο και ο [Φερνάντο] Αλόνσο, για παράδειγμα, αλλά κάποια στιγμή θα πει 'ήταν καλά μέχρι εδώ].
Σίγουρα εξαρτάται από το πώς θα εξελιχθεί το σπορ. Και μετά θα ασχοληθεί με κάτι που του αρέσει, όπου δεν θα υπάρχει πίεση. Ο κόσμος δεν θα πρέπει να ξεχνάει ότι πρέπει να περνάει μία ημέρα στον προσομοιωτή πριν από κάθε αγώνα.
Οι υποχρεώσεις του για το marketing και τις δημόσιες σχέσεις είναι μεν μειωμένες, αλλά υφίστανται ακόμα. Πρέπει επίσης να διατηρεί τη φυσική του κατάσταση. Όλα αυτά του αφήνουν σχετικά περιορισμένο ελεύθερο χρόνο", κατέληξε ο Μάρκο.
Η πίεση του πρωταθλητισμού και ο μεγάλος όγκος υποχρεώσεων είναι, άλλωστε, οι αιτίες που έχει παραθέσει και ο ίδιος ο Μαξ μιλώντας ήδη -από τα 25 χρόνια της ηλικίας του- για τη στιγμή της αποχώρησής του. Όπως είπε θα βρίσκεται στη F1 όσο το απολαμβάνει, και μετά από αυτή εξέφρασε την επιθυμία να τρέξει σε άλλες μορφές αγώνων - όπως στις 24 Ώρες του ΛεΜάν, μαζί με τον πατέρα του και πρώην οδηγό της F1 Γιος Φερστάπεν.