F1

Formula 1, Δύο σενάρια για την Alpine: Ο Μπινότο και η εξαγορά από τις Andretti-Cadillac

Ο πρώην διευθυντής της Ferrari, Ματία Μπινότο
Ο πρώην διευθυντής της Ferrari, Ματία Μπινότο AP PHOTO/GEERT VANDEN WIJNGAERT, POOL

Το ηλεκτροσόκ του "ξηλώματος" της διοίκησης της Alpine F1 φημολογείται πως κρύβει πίσω του είτε την αγορά της ομάδας από τις αμερικανικές Andretti και Cadillac, είτε την αναδόμησή της υπό την ηγεσία του Ματία Μπινότο.

Την προηγούμενη εβδομάδα η Alpine ανακοίνωσε την λήξη της συνεργασίας της με τον διευθυντή Οτμάρ Ζαφνάουερ και τον αγωνιστικό διευθυντή Άλαν Περμέιν μετά το πέρας του GP Βελγίου του προηγούμενου Σαββατοκύριακου - σε μια κίνηση τόσο σπασμωδική και απρόσμενη για τα δεδομένα της Formula 1 που γέννησε πλήθος ερωτημάτων για το παρασκήνιό της.

Τα ερωτήματα αυτά απαντώνται, τώρα, με μια σειρά από φήμες και πληροφορίες στον ευρωπαϊκό Τύπο. Η ισπανική εφημερίδα AS εμπλέκει πίσω από τις κινήσεις αυτές των Γάλλων το ενδιαφέρον για την αγορά της ομάδας από την αμερικανική κοινοπραξία της αγωνιστικής ομάδας Andretti με το τεράστιο εργοστάσιο της General Motors, που θέλει να φέρει στη F1 το όνομα της Cadillac.

Η Andretti-Cadillac προσπαθεί εδώ και μήνες -έχοντας επενδύσει εκατομμύρια δολάρια- να εξασφαλίσει μια θέση στη Formula 1 ως 11η ομάδα του σπορ, αλλά συναντά τις αντιδράσεις τόσο της κατόχου των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ -της αμερικανικής Liberty Media- όσο και της πλειοψηφίας των άλλων δέκα ομάδων.

Η Alpine της σεζόν 2023-24
Η Alpine της σεζόν 2023-24 ALPINE MEDIA


Μετά από αυτό, η Andretti και η Cadillac φέρεται να έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στην αγορά μίας από τις υπάρχουσες ομάδες - και, ελλέιψει πολλών επιλογών, ακούγεται ότι εν λόγω ομάδα είναι η Alpine F1. Εξάλλου, το 24% των μετοχών της τελευταίας ήδη περάσει σε αμερικανικά χέρια.

Τον Ιούνιο ανακοινώθηκε ότι το μερίδιο αυτό της ομάδας πέρασε σε έναν όμιλο επενδυτών που περιλαμβάνει τις εταιρείες Otro Capital, RedBird Capital Partners και Maximum Effort Investments και τον αστέρα του Χόλιγουντ Ράιαν Ρέινολντς έναντι 200 εκατομμυρίων δολαρίων. Συνεπώς, το 1/4 της ομάδας βρίσκεται ήδη σε χέρια Αμερικανών.

Για τις Andretti-Cadillac, η Alpine F1 είναι ξεκάθαρο ότι μπορεί να αποτελέσει το διαβατήριό της για τη Formula 1. Και της λύνει τα χέρια από πολλές απόψεις: το εργοστάσιο των σασί της ομάδας στο Ένστοουν της Βρετανίας μπορεί να αποτελέσει την ευρωπαϊκή βάση που θέλει να κατασκευάσει η Andretti για την ομάδα της στη F1. Εξάλλου, ούτε στις ΗΠΑ η Andretti δεν έχει τις υποδομές για την κατασκευή ενός μονοθεσίου προδιαγραφών F1.

Σχετικά με τους κινητήρες της Andretti-Cadillac, θα μπορούν να συνεχίσουν να κατασκευάζονται από τη Renault στο Βιρύ της Γαλλίας. Η ίδια η Cadillac είχε επιβεβαιώσει τον περασμένο Ιανουάριο ότι θα μπορούσε να αγωνίζεται με κινητήρες Renault αν έμπαινε στη F1, και αυτό το ενδιαφέρον επιβεβαιώθηκε αργότερα και από τις Renault/Alpine.

Η τρικυμία στην Alpine

Όσο για τον όμιλο Renault, δεν αποκλείεται η ομάδα της F1 να είναι πλέον ένα μεγάλο οικονομικό «βαρίδι»: κοστίζει υπερβολικά χρήματα στον όμιλο, ενώ η Alpine ως οντότητα δεν πουλά περισσότερα από 3.500 αντίτυπα παγκοσμίως της Α110. Παρότι σύντομα αναμένεται μια σειρά από νέα αυτοκίνητα παραγωγής της Alpine, αυτό είναι ένα πολύ μικρό μέγεθος για ένα εργοστάσιο της F1.

Παράλληλα, τα αποτελέσματα στην πίστα δεν είναι ενθαρρυντικά -παρά τις εκλάμψεις όπως το βάθρο στο Μονακό- και τα τελευταία πέντε χρόνια από τη διεύθυνση της ομάδας έχουν περάσει αναρίθμητοι διοικητικοί, κανείς εκ των οποίων δεν έχει στεριώσει: από τον Σιρίλ Αμπιτεμπούλ και τον Μάρτσιν Μπουντκόφσκι μέχρι τον Ντάβιντε Μπρίβιο (από το MotoGP) και τον πολύπειρο Ζαφνάουερ.

Επίσης, η ομάδα έχει χάσει κορυφαίους σχεδιαστές και μηχανολόγους τα τελευταία χρόνια, όπως ο Νικ Τσέστερ, ο Μπομπ Μπελ, ο Ρεμί Ταφέν και ο Περμέιν - για να μην αναφερθούμε βεβαίως στους οδηγούς, και στο κολοσσιαίο «σνομπάρισμα» τόσο από τον Φερνάντο Αλόνσο όσο και από τον Όσκαρ Πιάστρι το καλοκαίρι του 2022.

Ο Ισπανός και ο Αυστραλός υπέγραψαν απρόσμενα και εν μία νυκτί στην Aston Martin και στη McLaren αντίστοιχα για το 2023, και δικαιώθηκαν και οι δύο: οι δύο αγγλικές ομάδες είναι πρωταγωνίστριες φέτος, ενώ αντίθετα η Alpine έχει πέσει στην 6η θέση της δυναμικής των ομάδων με μια σειρά από λάθη, προβλήματα αξιοπιστίας και ελλιπή εξέλιξης της φετινής Α523.

Και, επίσης, από την ελλιπούς ισχύος -σε σχέση με τον ανταγωνισμό- μονάδα ισχύος Renault E-Tech RE23. Λέγεται πως υστερεί κατά 20 ίππους από τους άλλους κινητήρες της F1 (που μεταφράζεται σε ,01-0,4'' υστέρηση ανά γύρο, αναλόγως της πίστας), και για το λόγο αυτό η Renault πιέζει τη F1 να εφαρμόσει τον κανονισμό BoP.

Το περίφημο Balance of Performance εφαρμόζεται σε άλλα είδη αγώνων για την εξισορρόπηση της απόδοσης όλων των κινητήρων, αλλά στα σπορ αυτά χρησιμοποιούνται διαφορετικοί τύποι κινητήρων. Η Renault έχει ανοίξει, ωστόσο, τη συζήτηση εφαρμογής του και στη F1, εν μέσω της παύσης εξέλιξής των μονάδων ισχύος του σπορ μέχρι το τέλος του 2025.

Πέραν των κινητήρων και της Alpine F1, πάντως, και η διοίκηση της (αυτοκινητοβιομηχανίας) Alpine βρίσκεται σε τρικυμία: ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault Λούκα ντε Μέο μετακίνησε «σε άλλα προγράμματα» τον CEO της Alpine Λορέν Ροσί (αντικαθιστώντας τον από τον Φιλίπ Κριέφ), μόλις 10 μέρες μετά την αναβάθμιση του Μπρούνο Φαμέν ως Αντιπροέδρο της Alpine Motorsports. Ο Φαμέν ανέλαβε, τώρα, και την προσωρινή διοίκηση της Alpine F1.

Όλα αυτά δείχνουν ότι ο Ντε Μέο δεν έμεινε ικανοποιημένος από τα όσα του παρέθεσαν οι -πρώην, πλέον- ηγέτες της Alpine και της Alpine F1 για τις δραστηριότητες και το μέλλον της εταιρείας αυτοκινήτων και της αγωνιστικής ομάδας. Και στη διοίκηση του γαλλικού ομίλου υπήρχαν διάχυτες αμφιβολίες ότι οι διοικητές της ομάδας είχαν πλέον την ικανότητα να την κάνουν πρωταγωνίστρια της F1.

Σε αυτό το κλίμα, όπως αφήνει να εννοηθεί το δημοσίευμα της ισπανικής AS, δεν αποκλείεται ο Ντε Μέο και το διοικητικό συμβούλιο του ομίλου Renault να αποφασίσουν να πουλήσουν την Alpine F1 - ειδικά μετά την πώληση του 24% της ομάδας στους Αμερικανούς.

Το σενάριο ανοικοδόμησης υπό τον Μπινότο

Σε περίπτωση που δεν ισχύουν ή δεν προχωρήσουν τα παραπάνω, περί πώλησης της Alpine στις Andretti-Cadillac, η έτερη φήμη που ακούγεται είναι ότι η ομάδα θα αναδομηθεί εξ ολοκλήρου από τον Μπρούνο Φαμέν. Και ο Γάλλος θα μοιράσει τις υπερβολικές ευθύνες που προς στιγμήν επωμίζεται σε δύο νέους διοικητήες - εκ των οποίων ο ένας θα είναι ο Ματία Μπινότο.

Ο Ιταλός, που παραιτήθηκε στο τέλος του 2022 από τη θέση του διευθυντή της Scuderia Ferrari, δεσμεύεται από το συμβόλαιό του με την ιταλική ομάδα να μην εργαστεί αλλού στη F1 πριν το 2024. Το ενδιαφέρον της Alpine για τον Μπινότο αναφέρεται από πολλές πηγές - ακόμα και από την επίσημη ιστοσελίδα της Formula 1.

Τα σενάρια της δεύτερης αυτής φήμης, περί αναδόμησης της Alpine F1, αναφέρουν ότι ο Ντε Μέο είναι διατεθειμένος να προσφέρει στον Φαμέν όλους τους πόρους για την αναδόμηση της ομάδας - πόροι που θα επιτρέψουν στον Γάλλο να προσελκύσει μεγάλα ονόματα τεχνικών του σπορ, όπως τον Μπινότο.

Ο διευθυντής της Renault's Λούκα Ντε Μέο
Ο διευθυντής της Renault's Λούκα Ντε Μέο GONZALO FUENTES/POOL VIA AP

Εξάλλου, πολλά από τα μεγάλα αυτά ονόματα δεσμεύονται με όρους «αγρανάπαυσης» τουλάχιστον ενός έτους σε περίπτωση αποχώρησης από τις σημερινές ομάδες τους - ενώ ο Μπινότο μπορεί να είναι διαθέσιμος από τις αρχές του 2024 κιόλας.

Η αναδόμηση της Alpine F1 φέρεται να είναι το πιο πιθανό σενάριο, προς το παρόν. Εκτός όλων των άλλων, η αξία των ομάδων του σπορ συνεχίζει να ανεβαίνει, δεδομένης της εξάπλωσής του ειδικά στις ΗΠΑ.

Όπως αναφέρεται, πολλά μέλη της διοίκησης του ομίλου Renault συμφωνούν με την επιθυμία του Ντε Μέο να επενδύσει βαρέως στην Alpine F1. Και μάλιστα πιέζουν την ομάδα του Ένστοουν (όπου κατασκευάζονται τα σασί) να στρέψει πλήρως την προσοχή της στο μονοθέσιο του 2024, και την ομάδα του Βιρύ στον ολοκαίνουριο κινητήρα του 2026.

TAGS F1 FORMULA 1 ALPINE
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ