Formula 1: Γιατί η Ferrari δεν αλλάζει τη φιλοσοφία της SF-23
Η Scuderia, όπως και η Mercedes, βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι όπου η μία κατεύθυνση είναι να συνεχίσουν να εξελίσσουν την τωρινή φιλοσοφία των μονοθεσίων τους, και η άλλη να ακολουθήσουν εκείνη των ανίκητων Red Bull RB18 και RB19 των δύο τελευταίων ετών.
Με την κυριαρχία της Red Bull στους πέντε φετινούς αγώνες της Formula 1 η επιλογή μοιάζει προφανής για τις Ferrari και Mercedes, αλλά μόνο τέτοια δεν είναι. Κατ' αρχήν, πρέπει να αναφέρουμε ότι ως σχεδιαστική φιλοσοφία ορίζεται το όλο σχεδιαστικό πλάνο της αεροδυναμικής, στο οποίο όλα στο μονοθέσιο -από το δάπεδο μέχρι τις πτέρυγες- λειτουργούν αλληλένδετα.
Οι Red Bull RB19, Ferrari SF-23 και Mercedes W14 του φετινού πρωταθλήματος της F1 είναι τρία εντελώς διαφορετικής μεταξύ τους σχεδιαστικής φιλοσοφίας μονοθέσια, και αυτό μπορεί να γίνει ορατό με ένα απλό και διακριτό παράδειγμα: τους εντελώς διαφορετικούς πλευρικούς αεραγωγούς. Πέραν αυτών, όμως, η φιλοσοφία σχεδιασμού έχει ακόμα μεγαλύτερες κρυφές διαφορές, κυρίως στο δάπεδο και στη διαχείριση όλων των καναλιών του αέρα προς το διαχύτη.
Το γεγονός ότι η Aston Martin νωρίς το 2022 -τον περσινό Μάιο στη Βαρκελώνη- υιοθέτησε τη σχεδιαστική φιλοσοφία της Red Bull (μαζί με πολλές δικές της ιδέες) και φέτος μπήκε στη μάχη της κορυφής της F1 γέννησε εύλογα το ερώτημα αν και η Ferrari και η Mercedes πρέπει να μπουν στο ίδιο μονοπάτι, να ευθυγραμμίσουν τα μονοθέσιά τους με τη σχεδιαστική φιλοσοφία που κυριαρχεί σήμερα στη F1.
Θυμίζουμε ότι οι τεχνικοί κανονισμοί της F1 δεν θα αλλάξουν μέχρι το 2026, που σημαίνει ότι οι αποφάσεις που καλούνται να λάβουν τώρα οι Ferrari, Mercedes θα έχουν αντίκτυπο μέχρι το τέλος του 2025. Όμως, η υιοθέτηση της φιλοσοφίας της Red Bull κρύβει ένα μεγάλο φόβο για τις ομάδες αυτές: θα βρίσκονται μονίμως τουλάχιστον ενάμισι χρόνο πίσω σε εξέλιξη από τη RBR, που είναι τεράστιο διάστημα για τα δεδομένα της F1.
Επιπλέον, τίποτα δεν εγγυάται πως ακόμα κι αν κλείσουν αυτή την τεράστια απόσταση από τη Red Bull, θα καταφέρουν να εντοπίσουν κάποιο σχεδιαστικό εύρημα που δεν θα έχει ήδη εντοπίσει ήδη ο Άντριαν Νιούι, τεχνικός διευθυντής της RBR, ώστε να μπορέσουν να κερδίσουν στην πίστα τα μονοθέσια του Μίλτον Κινς.
Αντίθετα, η πίστη στη δική τους σχεδιαστική φιλοσοφία ίσως να επιφυλάσσει στο μέλλον, όταν η φιλοσοφία αυτή θα έχει γίνει απολύτως κατανοητή από τις Ferrari και Mercedes -που δεν έχει γίνει, ακόμα, σε απόλυτο βαθμό, κυρίως από τη Scuderia- και όταν εξελιχθεί, τη δυναμική να ξεπεράσει σε απόδοση τα όρια που ήδη αγγίζει η RBR. Με λίγα λόγια, ίσως να κρύβει περισσότερη δυναμική μελλοντικής εξέλιξης.
Κι υπάρχει και κάτι ακόμα: με το όριο ετήσιου προϋπολογισμού που ισχύει από πέρσι στη Formula 1, οι ομάδες δεν έχουν τους πόρους να σχεδιάσουν εν λευκώ και να εξελίξουν ένα ολοκαίνουριο μονοθέσιο μέσα στη διάρκεια της χρονιάς. Εκτός κι αν έχουν ήδη κάνει την προετοιμασία τους για κάτι τέτοιο από το χειμώνα, όπως πριν από δύο μήνες ακουγόταν για τη Mercedes.
Κατά συνέπεια, κι ενώ φυσικά μόνο στο Μαρανέλο και στο Μπράκλεϊ γνωρίζουν αν κάποια στιγμή θα αλλάξουν τη φιλοσοφία των SF-23 και W14, από τις Ferrari και Mercedes περιμένουμε στα προσεχή GP (στη Βαρκελώνη και στο Μονακό αντίστοιχα) μόνο μεγάλου εύρους αναβαθμίσεις, και όχι δύο καινούρια μονοθέσια διαφορετικής φιλοσοφίας.
Ο Σαρλ Λεκλέρ άφησε να εννοηθεί ότι -με το επίπεδο στο οποίο η Ferrari έχει κατανοήσει την SF-23- είναι πολύ νωρίς για τη Scuderia να σκεφτεί κάτι τέτοιο: "Κοιτάζουμε την όλη σχεδιαστική φιλοσοφία του αυτοκινήτου και είναι ακόμα πολύ νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα", είπε ο Μονεγάσκος. "(Η SF-23) δεν απέδωσε όπως θα θέλαμε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τα αλλάξουμε όλα. Όμως, έχουμε κάποιες ιδέες για τους τομείς που πρέπει να δουλέψουμε".
Ο 25χρονος πρόσθεσε: "Ειλικρινά, το αυτόκίνητο κάνει ακριβώς ό,τι περιμέναμε να κάνει, δεν είναι ότι κάναμε κακή δουλειά ή ότι δεν καλύψαμε τις προσδοκίες που είχαμε θέσεις. Αλλά, ατυχώς, η Red Bull έκανε διπλάσιο βήμα εξέλιξης σε σχέση με εμάς, συνεπώς το θέμα έχει να κάνει με τους στόχους που προκαθορίσαμε, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.
Υπάρχουν κάποια πράγματα που συνειδητοποίησαμε και πρέπει να γίνουν πολύ καλύτερα στο μέλλον, και αυτό μου δίνει αισιοδοξία, και τώρα καταλαβαίνω λίγο καλύτερα για ποιο λόγο βρισκόμαστε εδώ τώρα. Είμαι αισιόδοξος για το μέλλον, ίσως όχι βραχυπρόθεσμα διότι η απόσταση από τη Red Bull είναι σημαντική, αλλά είμαι βέβαιος ότι θα επιστρέψουμε". Ίσως ο Λεκλέρ να εννοεί πως αυτό θα συμβεί ότι αρχίσει να αποδίδει τα μέγιστα η φιλοσοφία της Ferrari.
Πάντως, ο τεχνικός διευθυντής της Aston Martin Νταν Φάλοοους είπε ότι όσο περνά ο καιρός, τόσο πιο δύσκολο θα είναι για τις Ferrari και Mercedes να επιλέξουν τη φιλοσοφία της Red Bull. "Μόλις μπεις στο δρόμο μιας συγκεκριμένης αεροδυναμικής φιλοσοφίας, είναι πολύ δύσκολο να κάνεις μια εκ βαθέων αλλαγή", τόνισε ο Βρετανός. "Και επίσης, πρέπει να πιστεύεις ακράδαντα ότι αυτό είναι το σωστό που πρέπει να κάνεις. Υπάρχουν διαφορές (σχεδιαστικής) φιλοσοφίας ανάμεσα σε εμάς και στη Ferrari, για παράδειγμα, και στη Mercedes και είμαστε πολύ κοντά σε ταχύτητα προς στιγμήν.
Οπότε, πιστεύω πως θα είναι δύσκολο για καθεμία από αυτές τις ομάδες να πουν είτε πως πήραν τη λάθος κατεύθυνση είτε πως δεν θέλουν να αλλάξουν. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε αν θα κάνει κάποιος την αλλαγή [φιλοσοφίας], αλλά όσο περνά ο καιρός τόσο πιο δύσκολο θα γίνεται", κατέληξε ο Φάλοους.
Θυμίζουμε ότι η Mercedes θα έχει το άλλο Σαββατοκύριακο στο Μονακό τροποποιημένη εμπρός ανάρτηση, νέο δάπεδο και -κατά πολλούς- ενδεχομένως και νέους πλευρικούς αεραγωγούς, ενώ στο αμέσως επόμενο GP της Βαρκελώνης η Ferrari θα συνοδεύσει το νέο δάπεδο που χρησιμοποίησε στο Μαϊάμι με τη νέα της πίσω ανάρτηση (τεχνολογίας DSSV όπως της Red Bull).
Βεβαίως, σε τέτοια περίπτωση θα πρέπει να προσαρμόσει όλη τη νέα κινηματική με την αεροδυναμική της ουράς και την αλληλεπίδραση με το διαχύτη, την πίσω πτέρυγα και τον νευραλγικό τομέα της διαχείρισης του αέρα ανάμεσα στους δύο πίσω τροχούς.
Στόχος της Ferrari με αυτές τις αλλαγές είναι να βελτιώσει την ισορροπία και αεροδυναμική σταθερότητα σε διαφορετικές συνθήκες και στροφές, ώστε να κάνει τη SF-23 λιγότερο νευρική στις αντιδράσεις της, και με μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας. Για αυτό ανασχεδίασε και το πίσω μέρος του δαπέδου και του διαχύτη, μετακινώντας την «καρίνα» του τελευταίου περισσότερο προς τα πίσω.
"Το ύψος από το έδαφος έχει τεράστια επίδραση σε ολόκληρο το σύνολο αεροδυναμικής φόρτισης", εξήγησε ο επικεφαλής μηχανικός της ομάδας, Τζοκ Κλίαρ. "Το νέο δάπεδο (του Μαϊάμι) βοηθά να φέρουμε το αυτοκίνητο σε μεγαλύτερο εύρος απόδοσης. Η περιοχή που βρίσκεται εμπρός από τους πίσω τροχούς ελέγχει τη ροή αέρα που περνά εσωτερικά ή εξωτερικά από το ελαστικό και, κατά συνέπεια, προς το διαχύτη. Οι αλλαγές περνούν σχεδόν απαρατήρητες αλλά έχουν πολύ ισχυρή επίδραση στην αεροδυναμική.
Πρέπει να βγάλουμε το καπέλο στη Red Bull που κάνει κάτι πολύ, πολύ έξυπνο και το αυτοκίνητό της δουλεύει πάρα πολύ καλά σε συνθήκες αγώνα. Για να το κάνουν αυτό θυσιάζουν λίγη ταχύτητα στις δοκιμές κατάταξης, και για τον λόγο αυτό μπορούμε να τους ανταγωνιστούμε σε αυτές, διότι δεν έχουν τη βέλτιση ταχύτητά τους.
Κατανοούμε καλά πού βρίσκονται τα θέματα [της SF-23]. Έτσι, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη διαδικασία αναγνώρισης του τι μπορούμε να κάνουμε, τι μπορούμε να αλλάξουμε σε σχέση με τις προτεραιότητές μας, για να επαναφέρουμε την ταχύτητά μας σε ρυθμό αγώνα", κατέληξε ο Κλίαρ.