Formula 1 - GP Αζερμπαϊτζάν: Τα μυστικά της πίστας του Μπακού
Το τέταρτο Γκραν Πρι της φετινής σεζόν της F1 διεξάγεται στο Αζερμπαϊτζάν και περιλαμβάνει και τον πρώτο αγώνα Sprint για φέτος.
Τέταρτος αγώνα του πρωταθλήματος Formula 1 2023 είναι το GP του Αζερμπαϊτζάν, στην πίστα του Μπακού, όπου θα δούμε για πρώτη φορά το Sprint Shootout.
Πρόκειται για μια ακόμη περίοδο κατατακτήριων δοκιμών, το μεσημέρι του Σαββάτου, η οποία αντικαθιστά τη δεύτερη περίοδο ελεύθερων δοκιμών και καθορίζει τη σειρά εκκίνησης του αγώνα Sprint. Η τελική κατάταξη του αγώνα Sprint δεν θα χρησιμοποιηθεί στην εκκίνηση του Κυριακάτικου Γκραν Πρι, η σειρά εκκίνησης του οποίου θα καθοριστεί στο Qualifying της Παρασκευής.
Ο αγώνας διεξάγεται σε διαφορετική εποχή σε σχέση με το 2022. Πέρυσι τον Ιούνιο η θερμοκρασία οδοστρώματος ξεπερνούσε τους 50 βαθμούς Κελσίου όμως φέτος τον Απρίλιο οι θερμοκρασίες αναμένεται να είναι χαμηλότερες τουλάχιστον κατά 10 βαθμούς. Το 2018 – την τελευταία φορά που έγινε αγώνας τον Απρίλιο – είχε παρατηρηθεί μεγάλο εύρος διακύμανσης της θερμοκρασίας κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Κανένας οδηγός δεν έχει νικήσει δεύτερη φορά στους 6 αγώνες που έχουν γίνει ως τώρα στο Μπακού, ενώ οι μόνες ομάδες που έχουν κερδίσει είναι οι Mercedes και Red Bull.
GP Αζερμπαϊτζάν 2023
- Πρώτο GP: 2016
- Μήκος πίστας: 6,003 km
- Γύροι: 51
- Συνολική διαδρομή: 306,049 km
- Ρεκόρ γύρου: Σαρλ Λεκλέρ, 1:43.009 (2019
- Νικητής 2022: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing
5 Hot Info για την πίστα του Μπακού
- Το Μπακού είναι ένα ακόμη σιρκουί πόλης, ακολουθώντας τα χνάρια αγώνων όπως εκείνοι του Μονακό, της Μελβούρνης και της Σιγκαπούρης. Με μήκος πάνω από 6 km, είναι μια από τις μεγαλύτερες πίστες στο πρόγραμμα και συνδυάζει ανοιχτές καμπές και πολύ κλειστές στροφές, στις οποίες το παραμικρό λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο. Ο αγώνας περνά από την παλιά πόλη του Icheri Sheher και τα μεσαιωνικά τείχη της πόλης του Μπακού, δύσκολα κομμάτια στα οποία η διαδρομή στενεύει πολύ, στα 7,6 m. Ο καιρός είναι συνήθως πολύ ζεστός και το σφιχτό σύμπλεγμα κτιρίων περιμετρικά της διαδρομής έχει ως αποτέλεσμα να εναλλάσσονται περιοχές με φως και σκιά. Ανάλογες διακυμάνσεις παρατηρούνται και στη θερμοκρασία οδοστρώματος σε όλο το γύρο.
- Οι ομάδες πρέπει να επιλέξουν αν θα ρυθμίσουν τα μονοθέσιά τους έτσι ώστε να έχουν υψηλή τελική ταχύτητα στις ευθείες, ή καλύτερο κράτημα στο κλειστό κομμάτι της διαδρομής. Εκτός από το σωστό συμβιβασμό στο σετάρισμα του μονοθεσίου, ένας από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες του Σαββατοκύριακου είναι και η διαχείριση των ελαστικών. Τα ελαστικά στον εμπρός άξονα θέλουν ζέσταμα για να προσφέρουν τη μέγιστη πρόσφυση – στις μεγάλες ευθείες πέφτει η θερμοκρασία – ενώ την ίδια στιγμή είναι κρίσιμο να μην υπερθερμανθούν τα πίσω ελαστικά στη φάση της επιτάχυνσης. Οπότε κλειδί είναι η ισορροπία των θερμοκρασιών ανάμεσα στον εμπρός και στον πίσω άξονα καθώς υπάρχει κίνδυνος για μπλοκάρισμα.
- Εδώ υπάρχουν δυο ζώνες DRS. Η ευθεία της πίστας θεωρείται η “Μέκκα” του slipstreaming, με ταχύτητες που μπορεί να ξεπερνούν τα 350 km/h, πριν την πολύ φαρδιά Στροφή 1 των 90 μοιρών που ακολουθεί και προσφέρει συνήθως μπόλικη δράση. Το 2016 ο Βάλτερι Μπότας που τότε οδηγούσε για τη Williams, έφτασε σε τελική ταχύτητα τα 378 km/h. Πρόκειται για ανεπίσημο ρεκόρ της Formula 1 που κρατά ως και σήμερα.
- Υπάρχει πιθανότητα 75% να διακοπεί η εξέλιξη του αγώνα. Το 2022 είχαμε δυο φορές καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας που επέτρεψε σε κάποιους οδηγούς να κάνουν αλλαγή ελαστικών με μικρότερη καθυστέρηση. Στον αγώνα οι 4 πρώτοι έκαναν από δύο pit-stops.
- Σύμφωνα με τους οργανωτές, το οδόστρωμα είναι εντελώς νέο, οπότε η τραχύτητα της νέας ασφάλτου, που συνήθως είναι ελάχιστη και δε φθείρει τα ελαστικά, αποτελεί έναν ακόμη άγνωστο παράγοντα, ο οποίος θα εκτιμηθεί στις ελεύθερες δοκιμές. Για τον αγώνα της Κυριακής, σε μια πίστα που συνδυάζει την πολυπλοκότητα του Μονακό με τις ταχύτητες της Μόντσα, η Pirelli επέλεξε τις πιο μαλακές γόμες στη γκάμα της: η C3 είναι η P Zero λευκή σκληρή, η C4 είναι η P Zero κίτρινη μέση και η C5 είναι η P Zero κόκκινη μαλακή γόμα.
Θυμηθείτε τι έγινε στο GP Αζερμπαϊτζάν το 2022.
ΠΗΓΕΣ: Pirelli, formula1.com