Formula 1, GP Ολλανδίας: Ασταμάτητος ο παντός καιρού Φερστάπεν, κυρίαρχος και στο σπίτι του
Σε θρίλερ εξελίχθηκε το φινάλε του GP της Ολλανδίας με τον Μαξ Φερστάπεν να παίρνει τη νίκη στην πατρίδα του σ' έναν αγώνα που είχε διακοπεί 45 λεπτά λόγω της δυνατής βροχής. Στη δεύτερη θέση ο Αλόνσο, τρίτος ο Γκασλί μετά την ποινή του Πέρεζ.
Τι κι αν η δυνατή βροχή λίγους γύρους πριν από το φινάλε άλλαξε τα δεδομένα στο GP της Ολλανδίας και έφερε κόκκινη σημαία που διήρκησε 45 λεπτά, ο παντός καιρού Μαξ Φερστάπεν είδε πρώτος την καρό σημαία γι' ακόμη μία φορά φέτος.
Ο Ολλανδός παγκόσμιος πρωταθλητής πανηγύρισε τη νίκη στην πατρίδα του, την ενδεκάτη τη φετινή σεζόν και ένατη συνεχόμενη. Στην επανεκκίνησή του αγώνα, επτά γύρους πριν από το τέλος, ο Φερστάπεν διατηρήθηκε στην κορυφή, χωρίς κόπο.
Ο Φερνάντο Αλόνσο τερμάτισε τον αγώνα στη δεύτερη θέση, ενώ το βάθρο συμπλήρωσε ο Γκασλί, μετά την ποινή πέντε δευτερολέπτων του Σέρτζιο Πέρεζ, ο οποίος είχε και έξοδο λόγω της βροχής πριν από την διακοπή.
Τι έγινε στον αγώνα
Οι απρόσμενες διακυμάνσεις του καιρού ήταν σήμερα ο βασικότερος αντίπαλος της Red Bull στην προσπάθειά της να κερδίσει όλους τους αγώνες του 2023 -έχει ήδη το 13/13- και του Μαξ να ισοφαρίσει το ρεκόρ εννέα διαδοχικών νικών του Σεμπάστιαν Φέτελ, με την ίδια ομάδα, πριν από μία δεκαετία.
Η εκκίνηση του αγώνα έγινε με σλικς ελαστικά (μαλακή γόμα για σχεδόν όλους) αλλά από τον πρώτο κιόλας γύρο άρχισε να βρέχει. Ο Φερστάπεν κράτησε στην εκκίνηση την πρώτη του θέση, αλλά πίσω του σύντομα ανέβηκε ο Αλόνσο περνώντας τους Ράσελ και Νόρις στον εκθαμβωτικό πρώτο του γύρο με την Aston Martin.
Οι Πέρεζ και Λεκλέρ ήταν οι πρώτοι που μπήκα για τα ενδιάμεσα ελαστικά βροχής στο τέλος του πρώτου γύρου, αλλά η Ferrari δεν είχε έτοιμο το σετ του Μονεγάσκου, κοστίζοντάς του πολύ χρόνο στη στάση του. Αντίθετα, με την κίνησή του αυτή ο Πέρεζ θα ανέβαινε στη 2η θέση.
Στο τέλος του δεύτερου γύρου μπήκαν για τα ενδιάμεσα οι Φερστάπεν και Αλόνσο, ενώ οι Νόρις και Ράσελ αποφάσισαν να μείνουν στην πίστα για άλλον έναν και δύο γύρους αντίστοιχα με τα σλικς - και αυτή η απόφαση έμελλε να καταστρέψει τον αγώνα τους. Ο Πέρεζ, έχοντας κάνει το πιτ-στοπ του, τους πέρασε ήδη στο δεύτερο γύρο μετά την είσοδό του με τα ενδιάμεσα.
Μετά από όλα αυτά, ο Μεξικανός πέρασε στην πρώτη θέση, εμπρός από τον Γκουάνιου Τσόου της Alfa Romeo, τον Πιέρ Γκασλί της Alpine (που επίσης έβαλαν νωρίς τα ενδιάμεσα) και από τον Φερστάπεν - ενώ οι Ράσελ και Νόρις εξαφανίστηκαν εκτός δεκάδας. Ο Μαξ πολύ σύντομα πέρασε τους Γκασλί και Τσόου και άρχισε την καταδίωξη του Πέρεζ, ενώ ο Αλόνσο επίσης ανέβαινε στην 5η θέση.
Καθώς ο Φερστάπεν μείωσε τη διαφορά του από τον Πέρεζ από τα 11''' στα σχεδόν 3'', στον 11ο γύρο πλέον η πίστα είχε στεγνώσει αρκετά και οι Τσόου και Αλόνσο άνοιξαν το «χορό» των σλικς, και έπειτα ο Φερστάπεν. Ο Ολλανδός επιχείρησε και πέτυχε το undercut στον Πέρεζ με την έτερη Red Bull RB19, για να ανακτήσει την πρωτοπορία του αγώνα με διαφορά 3,5'' από τον Μεξικανό.
Με το δικό του undercut ο Αλόνσο πέρασε τους Γκασλί και Σάινθ, ώσπου στον 17ο γύρο οι διαφορές εκμηδενίστηκαν λόγω του οχήματος ασφαλείας για το δεύτερο ατύχημα του Λόγκαν Σάρτζεαντ σε 24 ώρες. Ο Αμερικανός ήταν καλά, και ο αγωνιστικός ρυθμός επέστρεψε πάλι 5 γύρους αργότερα.
Ο Φερστάπεν ήταν επικεφαλής με τους Πέρεζ, Αλόνσο, Γκασλί, Σάινθ και Τσόου πίσω του, και τον Άλεξ Άλμπον της Williams έβδομο, παρότι δεν έβαλε ποτέ τα ενδιάμεσα ελαστικά βροχής! Τότε όλοι μπήκαν σε ρυθμό προστασίας των ελαστικών, ώσπου ο Σάινθ άνοιξε στον 42ο γύρο το χορό των τρίων πιτ-στοπς για να επιχειρήσει το undercut στον Αλόνσο, δεδομένου ότι ο Γκασλί δέχθηκε ποινή 5'' για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στα πιτς.
Ο Αλόνσο έχασε αρκετό χρόνο στο δικό του τρίτο πιτ-στοπ λόγω μπλοκαρίσματος του εμπρός αριστερού τροχού της Aston Martin, και αυτό επέτρεψε στον Σάινθ να ανέβει στην 3η θέση. Όμως σύντομα ο Φερνάντο πέρασε τη Ferrari του συμπατριώτη του με σχετική άνεση και με το DRS, καθώς η SF-23 άρχισε να χάνει ρυθμό όσο έπεφτε το βάρος του φορτίου καυσίμου.
Ο Φερστάπεν έκανε το δικό του τρίτο πιτ-στοπ στον 50ο από τους 72 γύρους, και επέστρεψε επικεφαλής με διαφορά 6'' από τον Πέρεζ. Πολύ σύντομα, επίσης, η πτώση της απόδοσης της Ferrari επέτρεψε και στον Γκασλί να περάσει τον Σάινθ, και να τον αφήσει τώρα στην 5η θέση – εμπρός από τον Ράσελ που επέστρεψε στην εξάδα χάρη στο ρίσκο του να βάλει τα σκληρά ελαστικά στο δεύτερο πιτ-στοπ του, για να πάει μέχρι το τέλος.
Όμως, στον 61ο γύρο η βροχή επέστρεψε, και αυτή τη φορά πολύ πιο έντονη. Οι Πέρεζ, Γκασλί, Σάινθ, Χαμιλτον (από την 13η θέση) μπήκαν αμέσως, και ακολούθησαν οι Φερστάπεν και Αλόνσο - όλοι για να βάλουν τα ενδιάμεσα ελαστικά βροχής. Μετά από τα πιτς δεν άλλαξε η κατάταξη των Φερστάπεν, Πέρεζ, Αλόνσο, Γκασλί, Σάινθ, Χάμιλτον, Νόρις, Ράσελ, Άλμπον.
Όμως, αμέσως μετά ο Πέρεζ είχε δύο εξόδους και έχασε τη δεύτερη θέση από τον Αλόνσο, ο Γιούκι Τσουνόντα είχε έξοδο και τέλος ο Τσόου προσέκρουσε σφοδρά στη μπαριέρα - με αποτέλεσμα, υπό την καταρρακτώδη βροχή, οι αγωνοδίκες να αποφασίσουν τη διακοπή του αγώνα, σε συνθήκες που άρχισαν να γίνονται πολύ επικίνδυνες.
Νωρίτερα προηγήθηκε μια μικρή περίοδος εικονικού οχήματος ασφαλείας, στην οποία οι Φερστάπεν και Πέρεζ μπήκαν για να βάλουν πλήρως βρόχινα (extreme wets) ελαστικά και χτύπησαν και οι δύο τον τοίχο στην είσοδο των πιτς.
Το τέταρτο πιτ-στοπ αυτό έριξε τον Πέρεζ στην 6η θέση, αλλά η επανεκκίνηση θα γινόταν με την κατάταξη του προτελευταίου γύρου πριν τη διακοπή, όπως ορίζουν οι κανονισμοί. Όταν αυτό συνέβη, μετά από δύο γύρους πίσω από το όχημα ασφαλείας, ο Φερστάπεν δεν είχε κανένα πρόβλημα να διατηρήσει την πρωτοπορία από τον Αλόνσο.
Ο Πέρεζ, όμως, δέχθηκε ποινή 5'' για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στα πιτς, και αδυνατώντας να περάσει τον Αλόνσο δεν κατάφερε να οικοδομήσει αντίστοιχη διαφορά από τον Γκασλί, με αποτέλεσμα να χάσει την 3η θέση του αγώνα από τον Γάλλο της Alpine. Επίσης στο τέλος ο Σάινθ κατάφερε να αμυνθεί εξαιρετικά στις επιθέσεις του Χάμιλτον για να υπερασπιστεί την 5η θέση.
Ο Ράσελ πέρασε τον Νόρις στη στροφή 3 για να πάρει την 7η θέση, αλλά οι δύο είχαν επαφή και ο πρώτος αναγκάστηκε να επιστρέψει με τη Mercedes στα πιτς και να εγκαταλείψει με κλατάρισμα και σπασμένη εμπρός πτέρυγα.
Όσο για τον Λεκλέρ, επίσης κλήθηκε από τη Ferrari στα πιτς για να εγκαταλείψει καθώς η επαφή που είχε με τον Όσκαρ Πιάστρι στον πρώτο γύρο προκάλεσε ζημιά στο πάτωμα της Ferrari, που διαρκώς επιδεινωνόταν.
Η Formula 1 τώρα ταξιδεύει στην Ιταλία για τον 14ο φετινό αγώνα της, στην πίστα της Μόντσα, το αμέσως επόμενο τριήμερο (1-3 Σεπτεμβρίου).