FORMULA 1

Formula 1: Η πραγματικότητα πίσω από το "νέο" ηχητικό ντοκουμέντο του Άμπου Ντάμπι

Ο Τζόναθαν Γουίτλι
Ο Τζόναθαν Γουίτλι RED BULL CONTENT POOL

Θύελλα αντιδράσεων έχει προκαλέσει ένα ηχητικό ντοκουμέντο από τις στιγμές που έκριναν τον τίτλο του 2021 στο GP του Άμπου Ντάμπι, που παρουσιάζεται ως «νέο» και δίνει την εντύπωση ότι ο αγωνιστικός διευθυντής της FIA Μάικλ Μάσι δέχεται εντολές από τη Red Bull Racing.

Στο ηχητικό απόσπασμα ακούγεται η συνομιλία του Μάσι με τον αγωνιστικό διευθυντή της RBR Τζόναθαν Ουίτλι, τις στιγμές που βρισκόταν στην πίστα το όχημα ασφαλείας για το ατύχημα του Νίκολας Λατίφι της Williams, πέντε γύρους πριν το τέλος.

Ως γνωστόν, ο Μάσι αποφάσισε, παρατύπως, να προσπεράσουν το όχημα ασφαλείας μόνο όσοι οδηγοί μεσολαβούσαν μεταξύ του τότε πρωτοπόρου του αγώνα Λιούις Χάμιλτον και του Μαξ Φερστάπεν -που έπεσε πιο πίσω έχοντας κάνει πιτ-στοπ υπό το safety car-, καθώς και να αποχωρήσει το όχημα ασφαλείας από την πίστα έναν γύρο νωρίτερα.

Αυτό έδωσε την ευκαιρία στον Φερστάπεν να έχει έναν τελευταίο αγωνιστικό γύρο, και με τα φρέσκα μαλακά του ελαστικά να περάσει με ευκολία τον Λιούις Χάμιλτον -που είχε εκείνη τη στιγμή έντονα φθαρμένη σκληρή γόμα- για να κατακτήσει το πρωτάθλημα.

Στο ηχητικό ντοκουμέντο που κάνει τις τελευταίες ώρες το γύρο του διαδικτύου, και παρουσιάζεται ως καινούριο, ακούγεται ο Ουίτλι να λέει στον Μάσι: "Αυτά τα αυτοκίνητα που έχουν δεχθεί γύρο, δεν χρειάζεται να τα απελευθερώσεις και να περιμένεις να φτάσουν και στην ουρά της κατάταξης. Χρειάζεται μόνο να τα απελευθερώσεις, κι έτσι θα έχουμε έναν αγώνα στα χέρια μας".

Ο Μάσι, τότε, ακούγεται να απαντά με τη λέξη «κατανοητό», και αυτή η λέξη είναι που προκαλεί τις περισσότερες αντιδράσεις. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι αυτή η λέξη δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε αποδοχή μιας εντολής από τον Μάσι. Είναι μια λέξη που συχνά χρησιμοποιεί για να επιβεβαιώσει ότι άκουσε ένα μήνυμα, χωρίς να σημαίνει απαραίτητα ότι το αποδέχεται ή ότι θα το εφαρμόσει.

Τα πράγματα μπλέκει ακόμα περισσότερο το γεγονός ότι ο Μάσι χρησιμοποίησε τις παρεμφερείς λέξεις "αυτό λέγεται αγώνας, κάνουμε αγώνες" απαντώντας στον διευθυντή της Mercedes F1 Τότο Βολφ, όταν ο Αυστριακός του διεμήνυσε ότι αυτό που συνέβαινε "δεν είναι σωστό".

Η συνομιλία αυτή μεταξύ των Μάσι και Ουίτλι δεν είχε μεταδοθεί τότε στη «ζωντανή» μετάδοση, αλλά υπήρχε εξαρχής στα ντοκουμέντα που εξετάζει η FIA στην έρευνα που διεξάγει για τα γεγονότα και τις αποφάσεις που έκριναν τον τίτλο του πρωταθλητή του 2021. Επιπλέον, το συγκεκριμένο ηχητικό περιλαμβάνονταν σε ένα video ανασκόπησης που είχε δημοσιεύσει η ίδια η F1 τέσσερις μέρες μετά το GP του Άμπου Ντάμπι.

Ο πρώην οδηγός της F1 σχολιαστής της βρετανικής τηλεόρασης Μάρτιν Μπραντλ είπε ότι "αυτή δεν είναι μια καινούρια είδηση, και πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν ειπώθηκε στον Μάσι κάτι το οποίο δεν γνώριζε ήδη. Ας μην υποθέτουμε πως [το μήνυμα του Ουίτλι] έδωσε στον Μάσι πληροφορίες που δεν γνώριζε ήδη σχετικά με το τι μπορούσε και τις δεν μπορούσε να κάνει, σχετικά με τα αυτοκίνητα που είχαν δεχθεί γύρο [και βρίσκονταν εκείνες τις στιγμές πίσω από το όχημα ασφαλείας].

Για μένα, ο κρίσιμος κανονισμός που δεν εφαρμόστηκε είναι ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας έπρεπε να μπει στα πιτς στον επόμενο γύρο. Αλλά υπάρχει αυτός ο άγραφος κανόνας, πως πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μην τελειώνει ένας αγώνας πίσω από το όχημα ασφαλείας. Είναι εντελώς μη αποδεκτό. Το σημερινό ηχητικό δεν αλλάζει τίποτα από το άβολο διήγημα όλων όσων συνέβησαν'" κατέληξε.

Εν τω μεταξύ, ο πολύπειρος τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 Σεμπάστιαν Φέτελ υποστήριξε τον Μάσι, δηλώνοντας πως είναι οι διαδικασίες και οι κανονισμοί του σπορ που πρέπει να αλλάξουν, και όχι ο κάτοχος της θέσης του αγωνιστικού διευθυντή των GP.

"Δεν είναι και το πιο εύκολο να είσαι στη θέση του διαιτητή ή στη θέση του Μάικλ. Αλλά πιστεύω ότι έχει κάνει σπουδαία δουλειά", είπε ο Γερμανός. "Δεν ξέρω τι του επιφυλάσσει το μέλλον, αλλά ελπίζω να μείνει μαζί μας. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει τόσο μεγάλη αντιδικία για τον τελευταίο αγώνα. Σε γενικές γραμμές τα έχει καταφέρει πολύ καλά".

Ο οδηγός της Aston Martin F1 κατέληξε: "Το βασικό είναι να εστιάσουμε περισσότερο στο σπορ και όχι στο σόου. Εγώ, που ήμουν μέσα στον αγώνα, αναρωτιόμουν γιατί δεν επανεκκινήσαμε νωρίτερα, αλλά προφανώς υπάρχει ένα πρωτόκολλο. Για να προχωρήσουμε πρέπει να υπάρχει σαφήνεια για το τι θα πρέπει να συμβαίνει σε τέτοιες καταστάσεις, και να μην υπάρχουν άλλες απορίες".

TAGS FORMULA 1 ΛΙΟΥΙΣ ΧΑΜΙΛΤΟΝ ΜΑΞ ΦΕΡΣΤΑΠΕΝ RED BULL MERCEDES F1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ