Formula 1: Ο μεταγραφικός χάρτης του 2022
Το πρόσφατο νέο διετές συμβόλαιο του Λιούις Χάμιλτον με τη Mercedes άφησε τους Βάλτερι Μπότας, Τζορτζ Ράσελ και Πιέρ Γκασλί στο επίκεντρο του μεταγραφικού «παζαριού» της νέας σεζόν της Formula 1.
Στο σχεδιασμό των ομάδων για το 2022 κεντρική σημασία έχει η συνέχεια, δηλαδή η κατά το δυνατόν διατήρηση του ίδιου οδηγικού διδύμου: γνωρίζοντας κάθε πτυχή των οδηγών τους και έχοντας τα πλήρη δεδομένα για εκείνους, μπορούν σε αυτούς να βασίσουν την κατανόηση και εξέλιξη των ολοκαίνουριων μονοθεσίων που θα διέπονται από ριζικά αλλαγμένους κανονισμούς.
Από αυτή την άποψη, ο Βάλτερι Μπότας έχει ένα ισχυρό πλεονέκτημα για να παραμείνει στη Mercedes και το 2022, δίπλα στον Χάμιλτον που ανανέωσε μέχρι το τέλος του 2023 - σε σχέση με τον Τζορτζ Ράσελ που εκτινάσσει διαρκώς όλο και περισσότερο τη φήμη του με τις εντυπωσιακές του επιδόσεις με τη μη ανταγωνιστική Williams.
Ο Φινλανδός, από την άλλη, είναι ασταθής φέτος και αυτό ίσως κοστίσει στη Mercedes στη μάχη του τίτλου - παρότι σε μια καλή μέρα του ο Μπότας μπορεί να πιέσει, ή και να κερδίσει, τον Λιούις. Η Mercedes αναμένεται να έχει αποφασίσει για τον δεύτερο οδηγό της μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
H RBR και ο Γκασλί
Στην αντίπερα όχθη, η RBR διατηρεί πολυετές συμβόλαιο με τον Μαξ Φερστάπεν, όμως για το έτερο κόκπιτ αρχίζει να εικάζεται η ενδεχόμενη αντικατάσταση του Σέρχιο Πέρεθ με τον Πιέρ Γκασλί, για μια δεύτερή του ευκαιρία με την κορυφαία ομάδα της Red Bull έπειτα από τις εκπληκτικές του επιδόσεις φέτος με την θυγατρική Alpha Tauri.
Δεν αποκλείεται, φυσικά, η φημολογία να είναι απλά ένας μοχλός πίεσης προς τον Πέρεθ για να βελτιώσει τις φετινές του επιδόσεις, να παραμείνι σταθερά σε κορυφαίο επίπεδο στη μάχη με τη Mercedes, και να βοηθήσει την αυστριακή ομάδα στην κατάκτηση του φετινού τίτλου κατασκευαστών. Μετά το δεύτερο αγώνα στην Αυστρία, ο σύμβουλος της RBR Χέλμουτ Μάρκο είπε ότι ο Πέρεθ «σκόραρε περισσότερους βαθμούς [οδηγικής] ποινής από βαθμούς για το πρωτάθλημα».
Ο Γκασλί πέρασε στην RBR από την Toro Rosso το 2019, όμως η αστάθεια των αποτελεσμάτων του τον οδήγησε πάλι πίσω στην ομάδα της Φαέντσα, απρόσμενα, τον Αύγουστο του ίδιου έτους. Ο Γάλλος τόνισε: «Για να είμαι ειλικρινής, δεν έχω ιδέα προς στιγμήν τι θα γίνει. Θα πρέπει να συζητήσουμε με τη Red Bull και τον Χέλμουτ. Δεν ξέρω τι σκοπό έχουν: αν θέλουν να με πάρουν πίσω, να με αφήσουν στην Alpha Tauri, ή να με απελευθερώσουν για κάποια άλλη ομάδα».
Σχετικά με το τελευταίο, το ενδιαφέρον άλλων ομάδων για τις υπηρεσίες του, ο Γάλλος επιβεβαίωσε ότι είναι υπαρκτό - αλλά δεν διευκρίνισε από ποιές. «Ναι, υπάρχει ενδιαφέρον. Προσπαθώ να κάνω ό,τι μπορώ για την Alpha Tauri. [...] Μετά θα προχωρήσουμε και θα δούμε ποιες είναι οι πιο ελκυστικές επιλογές που διαθέτουμε. Στο τέλος η απόφαση ανήκει στη Red Bull».
Πάντως, παρά τον ατυχή δεύτερο αγώνα του Πέρεθ στην Αυστρία, ο Μεξικανός έχει σταθεροποιήσει σχετικά την απόδοσή του και, λόγω εμπειρίας, ειδικά με τα νέα μονοθέσια του 2022, φαντάζει προς στιγμήν ο επικρατέστερος να κρατήσει τη θέση δίπλα στον Φερστάπεν. Εξάλλου, στην Αυστρία ο Κρίστιαν Χόρνερ, διευθυντής της RBR, είπε ότι με τον 31χρονο Πέρεθ «δεν αναμένεται να έχουμε πολύ μακροσκελή κουβέντα» για την αναανέωση του συμβολαίου τους για το 2022.
Ο Γκασλί και η Alpha Tauri
Η επιλογή της RBR για τον Γκασλί, μοιραία, και όπως πάντα, θα κρίνει και τον οδηγό που θα βρεθεί δίπλα στον Γιούκι Τσουνόντα του χρόνου. Διότι ο Ιάπωνας θεωρείται βέβαιο πως θα παραμείνει, καθώς έχει αποδείξει φέτος ότι διαθέτει την ταχύτητα - και πλέον αρχίζει να την επενδύει και με την ωριμότητα της εκπαίδευσης από τον διευθυντή της ομάδας, Φραντς Τοστ.
Σε περίπτωση αποχώρησης του Γκασλί, παρότι η ομάδα της Φαέντσα έχει απόλυτη ανάγκη την εμπειρία του για την κατανόηση του μονοθεσίου του 2022, η Alpha Tauri πιθανότατα θα τον αντικαταστήσει με έναν άλλο οδηγό της ακαδημίας της Red Bull. Τα πιθανότερα ονόματα που ακούγονται είναι των οδηγών της F2 Γιούρι Βιπς και Λίαμ Λόσον.
McLaren, Alpine και Aston Martin
Οι ομάδες του Ουόκινγκ, του Ένστοουν και του Σίλβερστοουν έχουν συμβόλαια με τα οδηγικά τους δίδυμα και για το 2022. Η Alpine πρόσφατα επέκτεινε τη συμφωνία με της με τον Εστεμπάν Οκόν ως το τέλος του 2024 και έχει τον Αλόνσο ως το τέλος του 2022, ενώ η Aston Martin βρίσκεται στο ξεκίνημα πολυετών συμβολαίων με τους Σεμπάστιαν Φέτελ και Λανς Στρολ.
Η McLaren ανανέωσε πρόσφατα, για αδιευκρίνιστο αριθμό ετών, τη συμφωνία της με τον Λάντο Νόρις. Ο Ντάνιελ Ρικιάρντο έχει συμβόλαιο και για το 2022, αλλά η μεγάλη του δυσκολία προσαρμογής, και τα φτωχά μέχρι στιγμής του αποτελέσματα, γεννούν αμφιβολίες. «Δεν πιστεύω ότι φανταζόταν ότι θα ήταν τόσο δύσκολο να αλλάξει ομάδα ξανά. Είναι απογοητευμένος και το ίδιο κι εμείς. Πιστεύαμε ότι θα γινόταν πιο γρήγορα. Αλλά είμαι ακόμα πεπεισμένος ότι θα γίνει το κλικ, σε κάποιο σημείο», είπε ο αγωνιστικός διευθυντής της McLaren, Αντρέας Σιντλ. Προς το παρόν, δεν υπάρχει κάτο περισσότερο από αυτό.
Ferrari, Alfa Romeo και Haas
Η Scuderia θα διατηρήσει και του χρόνου το δίδυμο Σαρλ Λεκλέρ και Κάρλος Σάινθ, καθώς ο πρώτος έχει συμβόλαιο μέχρι το τέλος του 2024 και ο δεύτερος ως το τέλος του 2022. Ωστόσο, απομένει να φανεί σε ποιά από τις Alfa Romeo και Haas, που συνδέονται στενά μαζί της, θα τοποθετήσει ποιόν οδηγό από την Ακαδημία της.
Ο Μικ Σουμάχερ είναι ένας από αυτούς, και με τα μέχρι στιγμής δεδομένα όλα δείχνουν ότι θα παραμείνει και του χρόνου στη Haas, παρά τις φήμες ότι η Ferrari σκεφτόταν να τον μεταφέρει στην Alfa Romeo. Εξάλλου, με την πλήρη αφοσίωση της Haas από πολύ νωρίς φέτος στη δημιουργία του μονοθεσίου του 2022, δεν αποκλείεται του χρόνου η αμερικανική ομάδα να είναι ταχύτερη από την Alfa Romeo.
Πάντως, τόσο ο Μικ Σουμάχερ όσο και ο Νικίτα Μαζέπιν έχουν συμβόλαια με τη Haas για το 2022. Στην Alfa Romeo συμβαίνει το αντίθετο: οι Κίμι Ράικονεν και Αντόνιο Τζιοβινάτσι είναι ελεύθεροι για τη νέα σεζόν, και η Alfa Romeo Sauber ελεύθερη να αποφασίσει. Η ιταλική εταιρεία, χορηγός της Sauber, ενδεχομένως να θέλει την εμπειρία του Κίμι για την εξέλιξη του αυτοκινήτου, μαζί φυσικά με τη δημοφιλία του Φινλανδού, ενός παγκόσμιου πρωταθλητή.
Ο Τζιοβινάτσι ανήκει στην ακαδημία οδηγών της Ferrari, και τα πάει περίφημα φέτος κερδίζοντας συχνά τον Κίμι, αλλά θα επιλέξει η Scuderia να συνεχίσει να επενδύει στον Ιταλό, ή αντίθετα θα θελήσει να προωθήσει κάποιον από τους Καλούμ Ιλό ή Ρόμπερτ Σβάρτσμαν;
Η Williams και ο Ράσελ
Όπως εύκολα γίνεται κατανοητό, η Williams επιθυμεί διακαώς να διατηρήσει το μεγάλο ταλέντο του Τζορτζ Ράσελ που θα τη βοηθήσει να αναπτυχθεί και να αναδομήσει την παλιά της φήμη - αυτή τη φορά υπό τον Γιοστ Καπίτο, πολύπειρο διοικητή της McLaren, καθώς και της Ford Motorsport και της Volkswagen στο WRC, στο παρελθόν.
Αλλά ακόμη κι αν δεν μείνει ο Ράσελ, είναι πιθανό το σενάριο της επιστροφής στο Γκροβ του ανθρώπου που ίσως θα αντικαταστήσει στη Mercedes, του Βάλτερι Μπότας. Ο Φινλανδός ανέπτυξε στη Williams τη φήμη του την περίοδο 2013-'16, και η εμπειρία του -με τον ίδιο κινητήρα, της Mercedes- θα είναι πολύτιμη στην εξέλιξη του καινούριου μονοθεσίου.
Για τον Μπότας η επιλογή της Williams είναι πολύ περισσότερο ελκυστική από όσο φαντάζει αυτή τη στιγμή: η αγγλική ομάδα δέχθηκε μια ιδιαίτερα σοβαρή αναβάθμιση των πόρων της από νέους επενδυτές, και θα συνεχίσει να έχει αυτούσια όλα τα μηχανικά μέρη της Mercedes. Για το δεύτερο κόκπιτ ο Νίκολας Λατίφι συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες να παραμείνει, αλλά ακούγονται ταυτόχρονα και οι Πιέρ Γκασλί, Νίκο Χούλκενμπεργκ και Ντάνιλ Κβίατ.
Ο Κινέζος Γκουανιού Ζου, που ηγείται στη βαθμολογία της Formula 2 και εντυπωσίασε στις ελύθερες δοκιμές της Αυστρίας αντικαθιστώντας για μία περίοδο τον Αλόνσο στην Alpine, είναι ένα από τα ταλέντα που ακούγεται να ενδιαφέρει αρκετές ομάδες - μεταξύ των οποίων τις Alfa Romeo και Williams. Ωστόσο, ο Κινέζος δεσμεύεται με την Alpine, η οποία φέρεται διατεθειμένη να τον κρατήσει τις τάξεις της.