Formula 1: Ο Τζέιμς Άλισον επέστρεψε για να σχεδιάσει τη νέα Mercedes
Κεντρικό πρόσωπο στα διαδοχικά πρωταθλήματα της Mercedes F1 την προηγούμενη δεκαετία, ο Βρετανός Τζέιμς Άλισον έγινε και πάλι τεχνικός διευθυντής της ομάδας - αφήνοντας τη θέση του διευθύνοντος τεχνικού συμβούλου στον μέχρι πρώτινος τεχνικό διευθυντή Μάικ Έλιοτ.
Ο Άλισον είχε θελήσει να αποτραβηχτεί στο ρόλο του διευθύνοντος τεχνικού συμβούλου -μία θέση που δημιουργήθηκε ειδικά για εκείνον- το 2021, αφήνοντας την καθημερινή διοίκηση του τεχνικού τμήματος της Mercedes F1 στον διάδοχό του στην τεχνική διεύθυνση, Μάικ Έλιοτ.
Η ενασχόληση του Άλισον με τη Formula 1 ήταν απομακρυσμένη, έκτοτε, ενώ παράλληλα η νέα του θέση περιλάμβανε και άλλες υποχρεώσεις - όπως το σχεδιασμό των ιστιοπλοϊκών αγωνιστικών σκαφών του θεσμού Americas Cup.
Ωστόσο, σε μια εποχή που η Mercedes F1 βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι -επιχειρώντας να αλλάξει εντελώς τη φιλοσοφία του σχεδιασμού των μονοθεσίων της στο νέο πλαίσιο που ξεκίνησε με τους κανονισμούς του 2022- ο Άλισον αναλαμβάνει ξανά την ηγεσία του τεχνικού τμήματος της πρώην πρωταθλήτριας.
Ο Έλιοτ είχε όλες τις περγαμηνές και την αναγνώριση της ομάδας για να διαδεχθεί τον Άλισον στην τεχνική διεύθυνση, όμως τα δύο τελευταία μονοθέσια που ο πρώτος υπέγραψε δεν έφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα: με μόλις μία νίκη σε ενάμισι χρόνο, έβαλαν τέλος στο σερί των οκτώ διαδοχικών πρωταθλημάτων της ομάδας του Μπράκλεϊ.
Καλούμενος να σχεδιάσει τις Mercedes της (νέας) εποχής του ground effect, που ξεκίνησε το 2022, ο Έλιοτ το έκανε με ένα εξαιρετικά τολμηρό σχέδιο σχεδόν ανύπαρκτων πλευρικών αεραγωγών - που ο ίδιος ανέκαθεν υπερασπιζόταν. Όμως, η έλλειψη ανταγωνιστικότητας των Mercedes W13 και W14 σε σχέση με τις Red Bull RB18 και RB19- των δύο τελευταίων ετών δεν βρίσκεται εκεί, αλλά στη σχεδιαστική φιλοσοφία του δαπέδου.
Η νίκη της ομάδας πέρσι στη Βραζιλία την έπεισε να διατηρήσει την ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία και στη φετινή W14, όμως αμέσως μετά τις πρώτες φετινές δοκιμές κατάταξης στο Μπαχρέιν -και τη διαπίστωση της υστέρησης από τη Red Bull- ο διευθυντής της Mercedes F1, Τότο Βολφ, είπε ξεκάθαρα ότι αυτή ήταν μια λανθασμένη απόφαση.
Ο Αυστριακός άφησε σαφώς να εννοηθεί ότι η φιλοσοφία σχεδιασμού θα αλλάξει ριζικά εφεξής, όμως διέψευδε κατηγορηματικά τα σενάρια περί επιστροφής του Άλισον - και ουδέποτε είχε αφήσει να εννοηθεί ότι κινδύνευε η θέση του Έλιοτ. Μέχρι σήμερα, που έγινε γνωστή η ανταλλαγή θέσεων των δύο Βρετανών, και η επιστροφή του Άλισον σε ενεργό ρόλο στη F1.
Μάλιστα ο Βολφ ισχυρίζεται ότι αυτή ήταν μία αλλαγή που επεδίωξε ο ίδιος ο Έλιοτ, υποστηρίζοντας ότι οι ικανότητές του είναι περισσότερο ταιριαστές με τον ρόλο του διευθύνοντος τεχνικού συμβούλου, και ότι ο Άλισον είναι ικανότερος να αναλάβει το πρόγραμμα εξ ολοκλήρου σχεδιασμού ενός μονοθεσίου.
Αυτό επιβεβαιώθηκε κι από έναν εκπρόσωπο της ομάδας, ο οποίος είπε στο BBC ότι "ο Μάικ ηγήθηκε της αναθεώρησης του τεχνικού μας τμήματος για να διασφαλίσει πως θα έχουμε τη σωστή δομή στην οποία θα χτιστεί η επιτυχία στο μέλλον. Είμαστε αφοσιωμένοι στην κατασκευή του καλύτερου αυτοκινήτου - και τη δημιουργία της καλύτερης ομάδας για να εξελίξει το αυτοκίνητο αυτό, με όλους να δίνουν τις καλύτερες πτυχές των ικανοτήτων τους στον οργανισμό".
Μαζί με την ανταλλαγή θέσεων των Άλισον-Έλιοτ, η Mercedes επανέφερε και το ρόλο του διευθυντή μηχανολογίας που κατείχε μέχρι το 2018 ο Άλντο Κόστα (προερχόμενος και αυτός, όπως και ο Άλισον, από τη Ferrari). Τη θέση αυτή θα κατέχει τώρα ο Τζιάκομο Τορτόρα, που θα απελευθερώσει από γραφειοκρατικές υποχρεώσεις τον επικεφαλής σχεδιαστή Τζον Όουεν.
Τα αποτελέσματα αυτών των αλλαγών δεν θα είναι άμεσα για τη Mercedes στην πίστα. Σε πρώτη φάση, η ομάδα του Μπράκλεϊ μένει πιστή στο πλάνο της να φέρει τις μεγάλες αναβαθμίσεις της υπάρχουσας W14 μέσα στο Μάιο και τον Ιούνιο, ξεκινώντας πιθανότατα από το GP της Ίμολα στις 21 Μαΐου.
"Είναι ενθαρρυντικό ότι μέσα σε τρεις αγώνες καταλάβαμε το αυτοκίνητο πολύ καλύτερα, καθορίσαμε έναν σαφή προορισμό που πρέπει να ακολουθήσουμε και πιστεύουμε ότι είμαστε πλέον στη σωστή τροχιά», τόνισε πρόσφατα ο Βολφ. «Θα υπάρξουν αναποδιές, αλλά θα υπάρξουν και αναβαθμίσεις [του αυτοκινήτου] και πολλή δουλειά που θα μας βοηθήσουν να πλησιάσουμε περισσότερο προς την κορυφή", κατέληξε.