X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

FORMULA 1

Formula 1: Οι 10 κορυφαίες στιγμές της Honda

Ο Φερστάπεν πανηγυρίζει με τους ανθρώπους της Honda την κατάκτηση του τίτλου στη Formula 1 FLORENT GOODEN/DPPI/AFP

Η Honda αποχαιρέτησε τη F1 στο Άμπου Ντάμπι έχοντας κατασκευάσει τον κινητήρα του πρωταθλητή - και αυτές είναι οι στιγμές που δείχνουν γιατί το σπορ έχασε, και πάλι, έναν από τους τεχνολογικούς πιονέρους της ιστορίας του.

Για τον Μαξ Φερστάπεν, η κατάκτηση του πρωταθλήματος της Formula 1 την Κυριακή (11/12) δεν ήταν μια δικαίωση. Ήταν το τέλος της διαδρομής, η έλευση στο πεπρωμένο, στον προορισμό που είχε ορίσει το φαινομενικό του οδηγικό ταλέντο. Αν υπήρξε μια δικαίωση, στο Άμπου Ντάμπι, αυτή ήταν της Honda.

Ο δρόμος μετά την επιστροφή της Honda στη F1 και στη McLaren, το 2015, ήταν στρωμένος με αγκάθια. Η Honda κλήθηκε να αντιμετωπίσει έναν κινητήρα της Mercedes που είχε ήδη τρία χρόνια εξέλιξης, στο περίπλοκο λαβύρινθο -ακόμα και για τους τέτοιου βεληνεκούς μηχανολόγους στο Τόκιο- που ήταν οι υβριδικοί κινητήρες της F1 στα πρώτα τους χρόνια.

Όλα έδειχναν ότι η αναβίωση της θρυλικής McLaren-Honda των τελών της δεκαετίας του 1980, αρχών του '90, αυτή τη φορά δεν θα είχε αίσιο τέλος. Και όντως, δεν είχε, με την άδοξη λήξη της συνεργασίας τους στο τέλος του 2017, μετά από ορισμένα ακατανόητα σκληρά δημόσια λόγια του Φερνάντο Αλόνσο.

Όμως, η Honda υπήρξε ένας ιδιαίτερα σημαντικός κατασκευαστής, για την τεχνολογική πρόοδο της F1 -πέραν των αποτελεσμάτων της- που έχει τις ρίζες της στη δεκαετία του 1960. Όταν ήρθε η συνεργασία με την Toro Rosso, το 2018, και έπειτα η μετάβαση στην πρώτη ομάδα (RBR) το 2019, όλα έδειχναν να μπαίνουν στο σωστό δρόμο.

Κι όταν ήρθε, το Φθινόπωρο του 2020, η απρόσμενη ανακοίνωση της Honda ότι θα αποχωρούσε στο τέλος του 2021 για να αφιερώσει όλους τους πόρους της στις κατακλυσμιαίες αλλαγές της παγκόσμιας αυτοκίνησης, στην ηλεκτροκίνηση και στις κυψέλες υδρογόνου, μόνο ένα θα ήταν το τέλος που θα της άρμοζε: την αποχώρηση με ένα ακόμη πρωτάθλημα - έστω και οδηγών.

Όμως, ποιες ήταν οι στιγμές εκείνες, και γιατί κατέστησαν τη Honda τόσο σημαντική για την ιστορία της Formula 1; Παρακάτω θα δούμε τις δέκα κυριότερες από αυτές:

1. Η πρώτη είσοδος στη F1, 1964: H Honda μπήκε στο σπορ με μια τεχνολογική επανάσταση, για την εποχή: έναν εντυπωσιακά συμπαγών διαστάσεων κινητήρα V12, παρότι ο κυβισμός περιοριζόταν στα μόλις 1.500 κ.εκ., τον οποίο μάλιστα είχε τοποθετήσει εγκάρια στο μονοθέσιο RA271.

Η Honda του 1964 HONDA

2. Η πρώτη νίκη στη F1, 1965: Μέσα στους λίγους μήνες εμπειρίας που είχε ως κατασκευαστής στο σπορ, και λύνοντας διαρκή προβλήματα νεότητας της RA271, η ιαπωνική ομάδα κατάφερε να κερδίσει την πρώτη της νίκη το 1965 - με τον Ρίτσι Γκίνθερ, στο Μεξικό.

Η Honda του 1965 HONDA

3. Η νίκη του Σέρτις μέσα στη Μόντσα με την RE300, 1967: Το '66 επήλθε η ριζική αλλαγή των κανονισμών των κινητήρων, που μεγάλωσαν στα 3 λίτρα, και η Honda παρουσίασε αρχικά την RE273 για το '66, προσλαμβάνοντας τον πολλαπλό παγκόσμιο πρωταθλητή μοτοσικλετών Τζον Σέρτις. Ο Σέρτις ανέβηκε στο βάθρο της Νότιας Αφρικής στο ντεμπούτο του με την RE273, και αργότερα πήρε τη θριαμβευτική νίκη μέσα στη Μόντσα με την επαναστατική Honda RE300.

Η Honda του 1967 HONDA

4. Η επιστροφή και η πρώτη νίκη, 1984: Η Honda αποχώρησε από τη F1 στο τέλος των 60s αλλά γύρισε μιάμιση δεκαετία αργότερα, ως προμηθευτής κινητήρων στην εποχή των 1.5 Turbo. Αρχικά παρείχε τους V6 της στην ομάδα Spirit το 1983, και από το τέλος της σεζόν στη Williams. Το χτίσιμο της συνεργασίας Williams-Honda έφερε την πρώτη νίκη το 1984, στο Dallas των ΗΠΑ με οδηγό τον Κέκε Ρόσμπεργκ.

Η Honda του 1984 HONDA

5. Πρώτο πρωτάθλημα ως κατασκευαστής κινητήρων, 1986: Μετά από μια σεζόν σημαντικής προόδου, το 1985, όλα πλέον ήταν έτοιμα για το 1986. Ο Νέλσον Πικέ ήρθε δίπλα στον Νάιτζελ Μάνσελ στα δύο γκαράζ της Williams, και με τον κινητήρα Honda RE166E οι δύο οδηγοί κέρδισαν 9 από τις 16 νίκες της σεζόν, και τον πρώτο τίτλο της Honda ως κατατασκευάστριας κινητήρων.

Η Honda του 1986 HONDA

6. Στην πλάτη του πιο κυρίαρχου μονοθεσίου της ιστορίας, 1988: Η εμβληματική McLaren του θρυλικού Γκόρντον Μάρεϊ ήταν τόσο κυρίαρχη, που κέρδισε 15 από τα 16 GP του 1988 με τον κινητήρα της Honda στην πλάτη των McLaren των Άιρτον Σένα και Αλέν Προστ, χαρίζοντας στον πρώτο το παρθενικό του παγκόσμιο πρωτάθλημα.

Η Honda του 1988 HONDA

7. Η Honda πρωταθλήτρια για έξι χρόνια, 1986-1991: Με τους τίτλους της Williams το 1986-'87 και της McLaren την περίοδο 1988-'91, οι κινητήρες της Honda κατέκτησαν έξι διαδοχικά παγκόσμια πρωταθλήματα. Σε αυτή την περίοδο ο Σένα κέρδισε 32 νίκες με κινητήρα της Honda (30 με τη McLaren και 2 με τη Lotus), και συνέδεσε άρρηκτα το όνομά του με την ιαπωνική εταιρεία - δεδομένου ότι δεν έμελλε, ατυχώς, να κερδίσει άλλον τίτλο, με άλλον κατασκευαστή

.

Η Honda του 1990 HONDA

8. Η τελευταία της νίκη ως κατασκευαστής, 2006: Η Honda αποχώρησε στο τέλος του 1991, αλλά επέστρεψε εννέα χρόνια μετά, το 2000, αρχικά ως προμηθεύτρια των V10 κινητήρων της BAR. Το 2006 η ιαπωνική εταιρεία αγόρασε τη BAR και αναβίωσε την παλιά, εργοστασιακή της ομάδα των '60s, ως κατασκευάστρια κινητήρα και σασί. Το 2006 ο Τζένσον Μπάτον θα κέρδιζε το GP Ουγγαρίας - και αυτή θα ήταν η τελευταία φορά που ακούστηκε στο βάθρο ο ιαπωνικός εθνικός ύμνος.

Μπαρικέλο και Μπάτον ποζάρουν μπροστά από την Honda το 2006 © 2006 AP IMAGES/MANU FERNANDEZ


9. Οι πρώτες νίκες στην υβριδική εποχή, 2019: Στο τέλος του 2008, ως απόρροια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η Honda θα αποχωρούσε και πάλι από τη F1 - αφήνοντας την ομάδα στον Ρος Μπρον. Η Brawn GP πήρε δια περιπάτου το πρωτάθλημα του 2009. Όμως η Honda γύρισε το 2015, στη McLaren, και μετά το άδοξο τέλος της συνεργασίας της με την τελευταία πέρασε στην Toro Rosso το 2018, και μαζί στην Red Bull Racing το 2019.

Εκείνη τη χρονιά ανέβηκε ξανά στο κορυφαίο σκαλί του βάθρου, με τον Μαξ Φερστάπεν στο GP Αυστρίας, και μάλιστα έγινε η μοναδική κατασκευάστρια κινητήρων που κέρδισε με δύο διαφορετικές ομάδες στην υβριδική εποχή - χάρη στο θρίαμβο του Πιέρ Γκασλί και της Alpha Tauri στη Μόντσα το 2020.

Ο Μαξ Φερστάπεν πανηγυρίζει στη διάρκεια της σεζόν 2021 © 2021 AP IMAGES


10. Η Honda αποχωρεί με έναν τίτλο, 2021: Ήδη, από τις αρχές της σεζόν του 2021, η απόδοση της νέας εξέλιξης του κινητήρα της Honda έδειχνε ότι είχε μεγάλο μερίδιο στο κλείσιμο της διαφοράς από τη Mercedes. Και όντως είχε. Ως αποτέλεσμα, με την τρελή νίκη του Μαξ Φερστάπεν στο Άμπου Ντάμπι, η Honda μπορεί να μην αναδείχθηκε ξανά πρωταθλήτρια μετά το 1991, αλλά αποχώρησε έχοντας κατασκευάσει τον κινητήρα του αυτοκινήτου του πρωταθλητή.

Ο Μαξ Φερστάπεν σκύβει μπροστά από το μονοθέσιο της Red Bull μετά τη νίκη του στο Άμπου Ντάμπι | 11 Δεκεμβρίου 2021 © 2021 HASSAN AMMAR/AP IMAGES

Θα υπάρξει επόμενο κεφάλαιο της Honda, στη Formula 1; Ποτέ δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς τον ιαπωνικό ψυχισμό λήψης των αποφάσεων. Πάντως, η Honda συμμετέχει κανονικά στις συσκέψεις για τους κινητήρες του 2026, και ο όμιλος VW δεν θα έμπαινε, όπως φαίνεται ότι θα κάνει, αν οι κινητήρες αυτοί δεν είχαν άμεσο συσχετισμό με τα αυτοκίνητα παραγωγής. Αλλά αμιγώς ηλεκτρικοί, σίγουρα δεν θα είναι. Sayonara.

TAGS FORMULA 1 F1 HONDA RED BULL
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ