Formula 1: Οι αγώνες που ματαιώθηκαν πριν από την Ίμολα
Πριν από τις πολλαπλές ματαιώσεις αγώνων της Formula 1 τη διετία 2020-21 λόγω της πανδημίας, από το 1970 μέχρι το 2019 μόλις δύο προγραμματισμένα GP δεν διεξήχθησαν ποτέ.
Η απόφαση της Formula 1 και των οργανωτών του GP της Εμίλια Ρομάνια να ματαιώσουν τον 6ο αγώνα του φετινού πρωταθλήματος, που θα διεξαγόταν αυτό το τριήμερο (19-21/5) στην Ίμολα, ήρθε έπειτα από τη σφοδρή κακοκαιρία που έπληξε τη Βόρεια Ιταλία, προκαλώντας την υπερχείλιση του γειτονικού ποταμού Σαντέρνο.
Στις 74 σεζόν της ιστορίας της Formula 1, από την έναρξη της επαγγελματικής της εποχής το 1950, το φετινό GP της Ίμολα είναι το μοναδικό από τα συνολικά 1.084 GP που ματαιώθηκε λίγες μέρες πριν τη διεξαγωγή του για λόγους ακραίων καιρικών συνθηκών.
Ο βασικός λόγος ήταν να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οι τοπικές υπηρεσίες διάσωσης, καθώς οι πλημμύρες είχαν πλέον κόστος σε ανθρώπινες ζωές.
Για άλλους λόγους, από το 1950 μέχρι το 2019 ματαιώθηκαν συνολικά μόλις 9 GP, και άλλα 14 την περίοδο 2020-'21 λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας του Covid19 και των γενικευμένων ταξιδιωτικών απαγορεύσεων ανά τον κόσμο.
Πριν την πανδημία, ο τελευταίος αγώνας της F1 που είχε ματαιωθεί ήταν το GP του Μπαχρέιν το 2011, λόγω πολιτικών αναταραχών. Υπήρξαν και αγώνες που αποφασίστηκε απολύτως οριακά, την τελευταία στιγμή, να διεξαχθούν παρά το πιεστικό πολιτικό ή οικονομικό σκηνικό, όπως το GP της Monza λίγες μέρες μετά την 11η Σπετεμβρίου 2001. Όμως, ας περιοριστούμε στα GP που δεν έγιναν ποτέ:
1955: Μετά την τραγωδία του ΛεΜάν
Το δυστύχημα που συνέβη στις 24 Ώρες του γαλλικού ΛεΜάν το 1955 ήταν το πλέον θανατηφόρο στην ιστορία του μότορσπορ. Το μονοθέσιο του Πιέρ Λεβέγκ εκτοξεύθηκε το πλήθος της εξέδρας -έπειτα από επαφή με τον Λανς Μάκλιν- και τραυμάτισε θανάσιμα 80 θεατές.
Στον απόηχο του αδιανόητου αυτού δυστυχήματος ματαιώθηκαν τα επακόλουθα GP της Γαλλίας, Ελβετίας, Ισπανίας και Γερμανίας.
Η F1 δεν έμελλε να επιστρέψει ποτέ στην Ελβετία, καθώς η χώρα απαγόρευσε τους αγώνες αυτοκινήτου - μέχρι το Μάιο του 2022, που η απαγόρευση επισήμως έφτασε στο τέλος της, μετά από 67 χρόνια. Επίσης, η Mercedes -για την οποία οδηγούσε ο Λεβέγκ- αποχώρησε από το διεθνές μότορσπορ, και δεν θα επέστρεφε παρά μετά από τέσσερις δεκαετίες.
1957: Η κρίση του Σουέζ
Δύο GP του 1957, στο Βέλγιο και στην Ολλανδία, ματαιώθηκαν λόγω της κρίσης της διώρυγας του Σουέζ που ξέσπασε το καλοκαίρι του 1956 στην Αίγυπτο. Η τελευταία κρατικοποίησε τη διώρυγα, η Βρετανική κυβέρνηση προσπάθησε να ανακτήσει τον έλεγχό της, και απειλήθηκε γενικευμένη πολεμική σύγκρουση μεταξύ των δύο πλευρών.
Παρότι η σύρραξη απετράπη από τις ΗΠΑ, λόγω της εξαιρετικά υψηλής επικινδυνότητας στην εποχή του ψυχρού πολέμου και του πυρηνικού παραλογισμού, η Κρίση του Σουέζ -πέραν του ότι οδήγησε σε παραίτηση το Βρετανό πρωθυπουργό Άντονι Ήντεν- εκτόξευσε τις τιμές των καυσίμων.
Έτσι, οι οργανωτές των GP στο Βέλγιο και στην Ολλανδία δεν ήταν σε θέση να προσφέρουν στις ομάδες της F1 τα συμφωνηθέντα ποσά για τη συμμετοχή τους, και για τα έπαθλα των νικητών. Οι ομάδες αρνήθηκαν να αγωνιστούν με αυτούς τους όρους, οι αγώνες δεν έγιναν ποτέ, και ο ένας εξ αυτών αντικαταστάθηκε με το GP της ιταλικής Πεσκάρα, με νικητή τον Στέρλινγκ Μος.
1969 & 1985: Δύο ματαιώσεις του αγώνα του Σπα
Μέσα σε 17 χρόνια το GP Βελγίου, στην πίστα του Σπα-Φρανκορσάμπ, ματαιώθηκε δύο φορές. Η πρώτη από αυτές συνέβη όταν ακόμα η πίστα ήταν ένα τεράστιο δαχτυλίδι που ένωνε τα χωριά του δάσους των Αρδεννών, το 1969.
Οι οδηγοί μποϋκοτάρισαν τον αγώνα με την παρότρυνση του Τζάκι Στιούαρτ, διότι οι οργανωτές δεν είχαν κάνει τις βελτιώσεις ασφαλείας στο σιρκουί που ο Σκοτσέζος είχε απαιτήσει μετά το φρικτό του ατύχημα εκεί το 1966.
Το 1985 ο αγώνας δεν διεξήχθη για διαφορετικό λόγο. Οι οργανωτές είχαν ολοκληρώσει την ασφαλτόστρωση της -σύγχρονης, πλέον- πίστας μόλις 14 ημέρες πριν από το αγωνιστικό τριήμερο, και στις πρώτες δοκιμές η επιφάνεια άρχισε να υποχωρεί στις τεράστιες δυνάμεις που της ασκούσαν τα μονοθέσια.
Οι οργανωτές προσπάθησαν να λύσουν το πρόβλημα ως την επόμενη μέρα, αλλά ανεπιτυχώς: το Σάββατο το γυρολόγιο ήταν κατά 25 δευτερόλεπτα (!) πιο αργό.
2011: Η αραβική Άνοιξη στο Μπαχρέιν
Την περίοδο που είχε προγραμματιστεί το GP του Μπαχρέιν το 2011, η αραβική Άνοιξη είχε ήδη εξαπλωθεί και στο νησί του Περσικού, καθώς οι λαοί της περιοχής εξεγέρθηκαν ενάντια στην καταπίεση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στην οικονομική διαχείριση και στη διαφθορά των κυβερνήσεων τους.
Το GP του Μπαχρέιν, στις 13 Μαρτίου του 2011, ήταν ο πρώτος αγώνας του πρωταθλήματος, όμως το κλίμα πολιτικής αναταραχής που επικρατούσε στη Μανάμα και σε άλλες πόλεις οδήγησε στην ματαίωσή του - διότι Κέντρο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Μπαχρέιν έδειξε ενδιαφέρον να αξιοποιήσει την ευκαιρία για την προβολή των αιτημάτων του. Τα πράγματα δεν είχαν ηρεμήσει πλήρως ούτε το 2012, αλλά εκείνη τη χρονιά εντέλει το GP διεξήχθη κανονικά.
2020-21: Τα GP του κορονοϊού
Η πανδημία και οι αυστηροί ταξιδιωτικοί περιορισμοί που άσκησαν για μήνες οι κυβερνήσεις πολλών χωρών του πλανήτη ανάγκασαν τη Formula 1 να ματαιώσει συνολικά 12 αγώνες τη διετία 2020-'21, ενώ το GP Κίνας ματαιώθηκε ξανά και το 2022 και φέτος. Για την ακρίβεια, ο αγώνας της Σαγκάης ήταν ο πρώτος που ανακοινώθηκε ότι ματαιώνεται το 2020, την Άνοιξη της χρονιάς εκείνης που η πανδημία εξαπλωνόταν ραγδαία και στο δυτικό κόσμο.
Τις επόμενες μέρες ματαιώθηκε και το GP της Αυστραλίας, πρώτος αγώνας της σεζόν εκείνης, μετά από το πρώτο κρούσμα κορονοϊού σε ένα μέλος της McLaren. Η κατάσταση επιδεινώθηκε ραγδαία, και εντέλει ο αγώνας της Μελβούρνης ματαιώθηκε λίγες ώρες πριν ξεκινήσουν οι πρώτες ελεύθερες δοκιμές.
Ακολούθησε αντίστοιχη απόφαση να μην διεξαχθούν τα GP του Βιετνάμ (που θα ήταν το πρώτο της χώρας), του Μονακό, του Τέξας και της Ιαπωνίας. Αντίστοιχα, ματαιώθηκαν και τα GP της Άνω Ανατολής, της Αυστραλίας και του Καναδά και το 2021.