Formula 1: Οι κινητήρες του 2025 προσελκύουν την Porsche
Η Porsche είναι ένα από τα εργοστάσια που εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο εισόδου στη Formula 1 το 2025, χάρη στους νέους κινητήρες, με την προϋπόθεση να υιοθετήσει το σπορ τη χρήση οργανικών καυσίμων.
Οι διοικητές της Formula 1 έχουν ήδη κάνει γνωστό ότι την τριετία 2022-’24 θα παύσει κάθε εξέλιξη των σημερινών υβριδικών μονάδων ισχύος, ώστε τα εργοστάσια να εξοικονομήσουν τους πόρους για την εξέλιξη του καινούριων κινητήρων του 2025.
Φυσικά οι μονάδες ισχύος θα εξακολουθήσουν να είναι υβριδικές (με ηλεκτροκινητήρες μαζί με κινητήρα εσωτερικής καύσης), αλλά με δύο βασικές διαφορές: θα βασίζονται σε μεγαλύτερο ποσοστό στην ηλεκτρική ενέργεια, και για τους θερμικούς κινητήρες, πιθανότατα, θα χρησιμοποιούν οργανικά καύσιμα.
Τα οργανικά καύσιμα (e-fuels) έχουν την ενέργεια να πυροδοτήσουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά δεν εκκρίνουν CO2 στην ατμόσφαιρα. Παράγονται είτε από βιομάζα, είτε από μια βιομηχανική διαδικασία που χρησιμοποιεί τη συλλογή του CO2από την ατμόσφαιρα.
Για την παγκόσμια βιομηχανία των μεταφορών, τα οργανικά καύσιμα είναι το νέο πεδίο εξέλιξης, παράλληλο με την ηλεκτροκίνηση - διότι σε πολλές περιπτώσεις η τελευταία δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί. Για παράδειγμα, για ένα αεροπλάνο, το βάρος των μπαταριών και η διαθέσιμη ενέργεια είναι απαγορευτικοί παράγοντες.
Για μια εταιρεία σαν την Porsche,τα βιοκαύσιμα έχουν ιδιαίτερα μεγάλη σημασία, διότι με αυτά μπορεί να προβάλλει τον οικολογικό χαρακτήρα των σπορ αυτοκινήτων της χωρίς να απωλέσει και τον χαρακτήρα υπερ-επιδόσεων και ωμής ισχύος που έχουν τα δημιουργήματα της εταιρείας της Στουτγκάρδης. Αυτός είναι ο και λόγος που η Porsche κατασκευάζει νέο εργοστάσιο παραγωγής συνθετικών καυσίμων στη Νότια Χιλή.
Η FIA την προηγούμενη εβδομάδα παρέδωσε στα εργοστάσια που συμμετέχουν στη Formula 1 τα πρώτα βαρέλια οργανικών καυσίμων, φτιαγμένα από βιολογικά απόβλητα, για ανάλυση και δοκιμές. Η Διεθνής Ομοσπονδία στοχεύει να κάνει υποχρεωτική τη χρήση των e-fuels το 2025, στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να γίνει η F1συνολικά σπορ μηδενικών ρύπων το 2030.
ΤΑ ΝΕΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ
Ο συσχετισμός αυτός της F1με τις αντίστοιχες τεχνολογίες που εξελίσσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, προσελκύει το ενδιαφέρον των τελευταίων για το σπορ. Ο Στέφανο Ντομενικάλι, CEO της F1, είπε: "Πολλές συζητήσεις συμβαίνουν στο παρασκήνιο. Αν τους προσφέρουμε τη σωστή πρόταση, είναι βέβαιο ότι και άλλοι κατασκευαστές, εκτός των Γερμανών, θα ενδιαφερθούν".
"Προς το παρόν προτιμούν να μείνουν σιωπηλοί, αλλά τα καλά νέα είναι πως υπάρχουν κι άλλες εταιρείες, πολύ σημαντικές εταιρείες, που ενδιαφέρονται να καταλάβουν ποια είναι η αξία που μπορούν να αποκομίζουν αξιοποιώντας την πλατφόρμα της Formula 1", συμπλήρωσε ο Ιταλός.
Σήμερα οι υβριδικές μονάδες ισχύος καταφέρνουν να απομυζούν ποσοστό άνω του 50% της ενέργειας του καυσίμου - που είναι ποσοστό ρεκόρ. Ένα αυτοκίνητο παραγωγής, στην καλύτερη περίπτωση δεν αξιοποιεί πάνω από 30%. Το ταχύτατο πεδίο εξέλιξης αυτής της τεχνολογίας, που είναι η F1,είναι σε απόλυτο συντονισμό με την εξέλιξη που επιθυμούν και τα εργοστάσια.
Ο Ντομενικάλι κατέληξε: "Ο ηλεκτρισμός δεν είναι ο μοναδικός δρόμος του μέλλοντος. Οι υβριδικές τεχνολογίες που θέλουμε να προσφέρουμε στο μέλλον είναι η σωστή πλατφόρμα στην οποία οι κατασκευαστές μπορούν να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους. Οι μηδενικοί ρύποι CO2 είναι το άλλο στοιχείο στο επίκεντρο των συζητήσεών μας: τα οικολογικά, οργανικά καύσιμα. Το καλό είναι ότι όλοι οι κατασκευαστές και οι ομάδες συμφωνούν με αυτό".
ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ PORSCHE
Ο όμιλος Volkswagen, στον οποίο ανήκει η Porsche, πλησίασε δύο φορές την τελευταία δεκαετία στη F1 - αλλά και τις δύο απέσυρε, τελικά, το ενδιαφέρον του. Τώρα μοιάζει να βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ, με τον όρο της υιοθέτησης των οργανικών καυσίμων.
Συγκεκριμένα, ο αντιπρόεδρος της Porsche Motorsport, Φριτς Ένζινγκερ, είπε -μιλώντας στο BBC-πως "θα είναι πολύ ενδιαφέρον αν διάφορες πτυχές βιωσιμότητας, όπως τα οικολογικά καύσιμα, παίξουν ρόλο. Αν επιβεβαιωθούν, θα τις εξετάσουμε με λεπτομέρεια στη διοίκηση του ομίλου και θα συζητήσουμε τα επόμενα βήματα. Η Porscheκαι η Volkswagen AGπαρατηρούν τους διαρκώς μεταβαλλόμενους κανονισμούς σε όλες τις σχετικές μορφές και θεσμούς αγώνων σε όλο τον κόσμο. Αυτό ισχύει και σε σχέση με τους επερχόμενους νέους κανονισμούς των μονάδων ισχύος της Formula 1 από το 2025".
Η Porsche, θυμίζουμε, αποχώρησε από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής (WEC) και το LeMans, και εισήλθε στη Formula E το 2019. Αν και προφανώς ακόμα δεν έχει αποφασιστεί αν, στο ενδεχόμενο εισόδου της στη F1, θα έχει αμιγή εργοστασιακή ομάδα ή θα είναι προμηθευτής κινητήρων, φέρεται να έχει κάνει ορισμένες διερευνητικές επαφές με τις RedBull, McLaren και Williams.
Η Red Bull, που έχει προσεγγίσει πολλές φορές στο παρελθόν τον όμιλο VW,θα μείνει στο τέλος του 2021 χωρίς εργοστασιακούς κινητήρες. Μετά την αποχώρηση της Honda και με την παύση εξέλιξης των κινητήρων την επόμενη τριετία, θα χρησιμοποιεί τους ιαπωνικούς κινητήρες με δική της ευθύνη.
Η McLarenκαι η Williams έχουν πελατειακή συμφωνία αγοράς κινητήρων από τη Mercedes. Στην πρώτη, ο διευθυντής Αντρέας Σιντλ είναι ο πρώην διευθυντή της Porsche Motorsport, ενώ στη Williams ο διευθύνων σύμβουλος, Γιοστ Καπίτο, υπήρξε αγωνιστικός διευθυντής της VW την περίοδο 2012-’16. Ακόμα και ο Ντομενικάλι εργάστηκε στον γερμανικό όμιλο, ως CEO της Lamborghini.
Η μεγαλύτερη επιτυχία της Porsche στη F1συνέβη τη δεκαετία του ’80, όταν οι κινητήρες της (αν και είχαν την ονομασία TAG, Technologies d’ Avant Garde) κατέκτησαν 3 τίτλους κατασκευαστών και 2 οδηγών στην πλάτη των McLaren.Ως κατασκευαστής, έχει κερδίσει ένα GP μόνο, το Γαλλικό του 1962 με οδηγό τον Νταν Γκέρνι. Δεν έχει φανεί στη F1από το 1991, μετά την παταγωδώς αποτυχημένη της συνεργασία με τη Footwork (Arrows).
Photo Credits: