Formula 1: Πώς έσπασε η πορσελάνη της σχέσης του Βολφ με τον Μπινότο
Ο Τότο Βολφ είπε ότι "έχει σπάσει πολλή πορσελάνη μεταξύ μας" για τον Ματία Μπινότο και απέκλεισε τη μετακίνηση του Ιταλού στο Μπράκλεϊ, μετά την αποχώρησή του από τη Scuderia. Τι συνέβη και η σχέση των δύο έφτασε ως εκεί.
Ο Ματία Μπινότο υπέβαλλε στο τέλος του Νοεμβρίου την παραίτησή του από την αγωνιστική διεύθυνση της Ferrari, αισθανόμενος ότι δεν είχε την πλήρη κάλυψη και υποστήριξη της διοίκησης της ιταλικής εταιρείας στις διάφορες κατηγορίες που εξαπολύονταν εναντίον του στη σεζόν της F1 2022 που ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς για τη Scuderia, και τελείωσε με τους χειρότερους.
Ο Ματία Μπινότο έχει περάσει όλη του την καριέρα στη Formula 1, από το 1995, στη Ferrari. Είναι γένημμα-θρέμμα της Μόντενα, από το Πανεπιστήμιο Έντσιο Φεράρι μέχρι την αγωνιστική διεύθυνση της Scuderia. Όμως, στο τελείωμα του 2022 ένιωσε πως χάλασε η σχέση εμπιστοσύνης που είχε με τον πρόεδρο της Ferrari Τζον Έλκαν, και με τον διευθύνοντα σύμβουλο Μπενεντέτο Βίνια.
Από της στιγμή της επίσημης ανακοίνωσης της παραίτησής του, το όνομα του Μπινότο έχει ακουστεί για αρκετές ομάδες της Formula 1. Αυτό συμβαίνει χάρη όχι μόνο στην επιτυχία του Ιταλού να ξανακάνει τη Scuderia πρωταγωνίστρια της F1 φέτος, μετά από 15 χρόνια, αλλά και στην εξειδίκευσή του στους κινητήρες - ενόψει των νέων μονάδων ισχύος του σπορ το 2026.
Στις φήμες για τον επόμενο σταθμό του περιλαμβάνεται η Audi, που θα μπει στη F1 το 2026 με τον δικό της κινητήρα και φέρεται να έχει ήδη συζητήσει με τον Μπινότο, η Alpine, αλλά και η Mercedes. Στην τελευταία έχουν βρει τα τελευταία χρόνια τη νέα τους στέγη, μετά τη Ferrari, κορυφαίοι μηχανολόγοι και αεροδυναμιστές όπως ο Άλντο Κόστα και ο Τζέιμς Άλισον.
Όμως, ο διευθυντής της Mercedes F1 Τότο Βολφ έβαλε κατηγορηματικά τέλος στις φήμες αυτές για τον Μπινότο, λέγοντας: «Νομίζω ότι έσπασε πολλή πορσελάνη μεταξύ μας τα τελευταία χρόνια, για να γίνει κάτι τέτοιο εφικτό. Για τις άλλες ομάδες δεν μπορώ να πω», τόνισε ο Αυστριακός.
Και συνέχισε: «Σίγουρα, ο Ματία καταλαβαίνει τη Formula 1 και την ξέρει απ' έξω, κι ίσως βρει έναν ρόλο σε κάποια ομάδα - υπάρχουν πολλές που θα μπορούσαν να είναι στόχοι. Ο Ματία κι εγώ είχαμε τις στιγμές μας, δεν είναι μυστικό αυτό μετά από τόσα χρόνια, αλλά υπήρξε μια συμφιλίωση το 2022.
»Βρισκόμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο, αλλά ήταν πάντοτε ξεκάθαρο ότι βρισκόταν κάτω από αφόρητη πίεση. Αν είσαι διευθυντής της Ferrari, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να έχεις ένα καλό συμβόλαιο έτοιμο για την έξοδό σου. Το αναπόφευκτο πιθανώς συνέβη, αν και έμεινε στη θέση περισσότερο από όσο περίμενα».
Η «πορσελάνη που έσπασε», στην οποία αναφέρθηκε ο Βολφ, συνέβη στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας - και ξεχάστηκε γρήγορα, με τον κατακρημνισμό της απόδοσης της ιταλικής ομάδας του 2020. Το πυρήνας του προβλήματος εντοπίζεται στο δεύτερο μισό της σεζόν του 2019.
Μέχρι τότε εκείνη τη χρονιά η Mercedes κυριαρχούσε σχετικά εύκολα, όμως μετά το καλοκαίρι η Ferrari παρουσιάστηκε αγνώριστη, κέρδισε έξι διαδοχικές πολ ποζίσιονς, και ο Σαρλ Λεκλέρ αμύνθηκε σθεναρά στις Mercedes για να κερδίσει μέσα στη Μόντσα.
Η μεταμόρφωση αυτή της Scuderia, ωστόσο, δεν άργησε να βγάλει στις επιφάνεια όλο και εντεινόμενες φήμες για τη νομιμότητα του κινητήρα της ιταλικής ομάδας. Η FIA άρχισε να υποπτεύεται ότι η Ferrari μπορεί να παραβιάζει τους κανονισμούς σχετικά με τη ροή του καυσίμου ή την καύση λαδιού από τον κινητήρα, ή και τα δύο, και ξεκίνησε την έρευνά της.
Μήνες αργότερα, η FIA του τότε προέδρου Ζαν Τοντ ανακοίνωσε επίσημα ότι δεν μπορεί να αποδείξει συγκεκριμένα συμπεράσματα, αλλά και ότι προχώρησε σε έναν κατ΄ιδίαν συμβιβασμό με τη Ferrari - συμβιβασμό που δεν έγινε ποτέ γνωστός.
Όλα αυτά συνέβησαν την πρώτη χρονιά της διοίκησης της Scuderia από τον Ματία Μπινότο, που μόλις είχε διαδεχθεί τον Μαουρίτσιο Αριβαμπένε, και όπως ήταν φυσικό προκάλεσαν τον θυμό του Τότο Βολφ. Ο Μπινότο βρισκόταν στο επίκεντρο του εκνευρισμού του Αυστριακού, εκνευρισμό που ο διευθυντής της Mercedes δεν κατάφερε να κρύψει σε αρκετές συνεντεύξεις του στον Τύπο.
Είχε να κάνει με το γεγονός ότι χρειάστηκε να φτάσει στα όρια τους εργαζόμενους στο τμήμα κινητήρων Mercedes High Performance Powertrains στο Μπρίξουορθ της Βρετανίας, ώστε η ομάδα να ανταγωνιστεί τους κινητήρες της Ferrari, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που συνδέουν τα τεκταινόμενα αυτής της πιεστικής περιόδου με την αποχώρηση από το Μπρίξουορθ του ευφυούς διευθυντή της Mercedes HPP, Άντι Κάουελ.
Στο μεταξύ, πίσω στον συμβιβασμό FIA-Ferrari, η διεθνής ομοσπονδία επέβαλλε για το 2020 μια τεχνική ντιρεκτίβα που ήταν εστιασμένη στις «ύποπτες» τεχνικές λεπτομέρειες του κινητήρα της Scuderia, και η Ferrari ναυάγησε ολοκληρωτικά μετά από αυτό, τελειώνοντας το 2020 στην 6η θέση του πρωταθλήματος κατασκευαστών.
Στις αρχές του 2021, ο Βολφ είχε δηλώσει πως «κάποιοι τα τελευταία χρόνια έχασαν το σεβασμό μου για πάντα», και βάσει των γεγονότων του 2019 με τη Ferrari, ο Μπινότο πιθανότατα ήταν μέσα σε αυτούς - όσο κι αν υπήρξε μια μικρή βελτίωση των σχέσεών τους στη διάρκεια του 2022, ελλείψει κατά μέτωπον ανταγωνισμού μεταξύ των δύο ομάδων τα τρία τελευταία χρόνια.
Photo credits: Associated Press