FORMULA 1

Formula 1: Πώς γεννήθηκε η απόλυτα κυρίαρχη Red Bull RB19

Η Red Bull Racing RB19
Η Red Bull Racing RB19 RED BULL CONTENT POOL

Η περσινή καινοτομική Red Bull RB18 μετεξελίχθηκε άρτια στη φετινή RB19 και ο «εγκέφαλός» της, Άντριαν Νιούι, εξήγησε πως την επινόησε, ποίο διαφορετικό δρόμο ακολούθησε από τις Mercedes και Ferrari και πώς αντιμετώπισε το πρόβλημα αναπηδήσεων νωρίς το 2022.

Με 15 νίκες στους 16 μέχρι στιγμής αγώνες του φετινού πρωταθλήματος της Formula 1 η Red Bull RB19 του 2023 έχει ακριβώς το ρεκόρ που είχε η McLaren MP4/4-Honda του 1988, και αναμφίβολα έχει ήδη εξασφαλίσει μια θέση στον πάνθεον των μονοθεσίων της μυθικής ιστορίας της μηχανολογίας του σπορ.

Ο Άντριαν Νιούι έχει ξεπεράσει κατά πολύ σε επιτυχίες στο σπορ τον εμβληματικό σχεδιαστή της McLaren ΜΡ4/4 Γκόρντον Μάρεϊ, και όσα δήλωσε ο πρώτος στο podcast Beyond the Grid της επίσημης Formula 1 ρίχνουν φως στον τρόπο με τον οποίο δημιούργησε την RB19 που θα μνημονεύεται εις το διηνεκές.

Ο Βρετανός αεροδυναμιστής, διευθύνων σύμβουλος μηχανολογίας της Red Bull Racing, είπε ότι εξ αρχής ακολούθησε διαφορετική σχεδιαστική φιλοσοφία για την RB19 σε σχέση με τις Mercedes και Ferrari, μεταφράζοντας τους νέους τεχνικούς κανονισμούς που ίσχυσαν από το 2022.

Newey
Newey RED BULL CONTENT POOL

Οι κανονισμοί του 2022 επανέφεραν στη F1 το ground effect, δηλαδή την παραγωγή του μεγαλύτερου ποσοστού της άντωσης από τα κανάλια αέρα που περνούν κάτω από το δάπεδο και προκαλούν το φαινόμενο venturi. "Ήταν η μεγαλύτερη μεμονωμένη αλλαγή κανονισμών που είχαμε από τότε που απαγορεύθηκαν τα αυτοκίνητα με το venturi στο τέλος του 1982", εξήγησε ο Νιούι.

Και συνέχισε, μιλώντας για την αρχική σύλληψη της RB18: "Έπρεπε να καθίσεις κάτω με το βιβλίο των κανονισμών και να προσπαθήσεις να καταλάβεις ποια αρχιτεκτονική πρέπει να ακολουθήσεις: πού να τοποθετήσεις τους εμπρός τροχούς, που θα τοποθετήσεις τους πίσω τροχούς σε σχέση με τα προκαθορισμένα σημεία του σασί, με τον κινητήρα και με το κιβώτιο.

Έπρεπε να αποφασίσεις όλη την αρχιτεκτονική. Εγώ επικεντρώθηκα στην αρχιτεκτονική και έπειτα στην εμπρός και στην πίσω ανάρτηση, διότι αυτές αποτελούσαν τα κρίσιμα εξαρτήματα που πρέπει να προσπαθήσεις όσο περισσότερο μπορείς για να τα πετύχεις σωστά.

Αν κάνεις ένα λάθος στο αμάξωμα, μέχρι ενός σημείου βέβαια, μπορείς να προσπαθήσεις να το βελτιώσεις στη διάρκεια της χρονιάς. Αλλά αν κάνεις λάθος την δομική αρχιτεκτονική τότε θα κολλήσεις με αυτήν τουλάχιστον για μία σεζόν", πρόσθεσε ο Βρετανός.

Σχολιάζοντας τις μεγάλες διαφορές σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Red Bull RB18 με την περσινή Mercedes W13, o Νιούι συμπλήρωσε: "Προφανώς με το περσινό μας αυτοκίνητο ακολουθήσαμε μια αεροδυναμική κατεύθυνση με τους πλευρικούς αεραγωγούς και το σχεδιασμό, με το συνολικό concept του αυτοκινήτου, που ήταν σχεδόν ο απολύτως αντίθετος με ό,τι έκανε η Mercedes.

Η Mercedes είχε αναλαμπές ανταγωνιστικότητας πέρσι, κέρδισε στη Βραζιλία. Και τότε, σε τέτοιες περιπτώσεις, βρίσκεσαι μπροστά στο ερώτημα αν πρέπει να αρχίσεις να ερευνάς τη Mercedes για την περίπτωση που σου ξέφυγε κάτι, ή να μείνεις πιστός σε αυτό που ήδη κάνεις. Και η διαίσθησή μας ήταν να μείνουμε σε αυτό το κάναμε".

Μάλιστα, ο Βρετανός αποκάλυψε ότι η RB18 σχεδιάστηκε σε πολύ συντομότερο χρονικό διάστημα από τις Mercedes και -ειδικά- Ferrari του 2022:. Όπως είπε, η RB18 "επινοήθηκε σε μικρότερο χρονικό διάστημα από τους περισσότερους, αν όχι όλους, τους αντιπάλους μας. Το '21 βρισκόμασταν σε μια μεγάλη μάχη του πρωταθλήματος με τη Mercedes και, πιθανότατα εσφαλμένα, διότι για πρώτη φορά μετά από χρόνια βρισκόμασταν σε μια τέτοια θέση, αποφασίσαμε να αφιερώσουμε μεγάλο μέρος των προσπαθειών μας στην εξέλιξη του αυτοκινήτου στη διάρκεια εκείνης της χρονιάς.

Η Ferrari είχε την αντίθετη προσέγγιση. Δεν βρισκόταν στη μάχη του τίτλου το '21, οπότε σταμάτησε να εξελίσσει το αυτοκίνητο του '21 πολύ νωρίς και αφοσιώθηκε στο σχεδιασμό του αυτοκινήτου του '22. Η Mercedes ήταν κάπου ενδιάμεσα.

Εμείς συνεχίσαμε την εξέλιξη του δικού μας περισσότερο από καθεμία από αυτές τις δύο ομάδες. Κι έτσι θεωρητικά αυτό μας έβαλε σε μειονεκτική θέση. Αλλά νομίζω πως αυτό που καταφέραμε να κάνουμε ήταν να πετύχουμε την αρχιτεκτονική σωστά.

Έτσι, όταν βγήκε η [RB]18 πέρσι στο Μπαχρέιν, η Ferrari ήταν σίγουρα εξίσου γρήγορη, αν όχι ταχύτερη, στο ξεκίνημα της σεζόν. Εμείς καταφέραμε να πετύχουμε τα βασικά δομικά στοιχεία του αυτοκινήτου σωστά και αυτό μας έδωσε μια καλή πλατφόρμα εξέλιξης για τη διάρκεια της χρονιάς".

Η Red Bull Racing RB19
Η Red Bull Racing RB19 RED BULL CONTENT POOL


Τέλος, ο Νιούι αποκάλυψε πώς έσκαψε πολύ βαθιά στο παρελθόν για να βρει λύσεις, νωρίτερα και αποδοτικότερα από όλες τις άλλες ομάδες, στο πρόβλημα των αναπηδήσεων (porpoising) που ήταν τόσο έντονο -ειδικά για τη Mercedes- στο ξεκίνημα του νέου πλαισίου κανονισμών και του 2022.

"Είχαμε κι εμείς αναπηδήσεις ως έναν βαθμό, αλλά όχι τόσο άσχημες όσο άλλες ομάδες" εξήγησε ο 64χρονος σχεδιαστής. "Όμως υπήρχαν, και έπρεπε να τις αντιμετωπίσουμε. Και πιστεύω ότι είχαμε κατανοήσει αρκετά καλά τι έπρεπε να κάνουμε για αυτό.

Με την πρώτη αναβάθμιση που προετοιμάσαμε για τον αγώνα του Μπαχρέιν, οι αναπηδήσεις ήταν πλέον μικρότερο πρόβλημα από όσο για τις άλλες ομάδες. Αυτό σήμαινε ότι δεν χρειαζόταν να διαθέσουμε πολλή από την ενέργειά μας για την εξέλιξη του αυτοκινήτου στο θέμα των αναπηδήσεων, όπως έκαναν οι Ferrari και Mercedes.

Νομίζω πως το σημείο-κλειδί -ειδικά σε αυτά τα μονοθέσια venturi που ήρθαν πέρσι, αν και ίσχυε και για τα περσινά- δεν είναι μόνο η αεροδυναμική, αλλά πώς αυτή συνεργάζεται και με το σασί. Κι αυτό είναι ένα σημείο στο οποίο ίσως είχα ένα μικρό αβαντάζ διότι είχα ανάλογη εμπειρία όταν βρισκόμουν στην (ομάδα) Fittipaldi και έπειτα δουλεύοντας στα (αμερικανικά) IndyCars.

Πέρασα τρεις σεζόν στα IndyCars, όπου είχαμε και εκεί αυτοκίνητα venturi. Αυτό μου έδωσε καλή κατανόηση για την αλληλεπίδραση [αεροδυναμικής και σασί]. Θυμάμαι πολύ καθαρά την πρώτη φορά που πήγαμε στην πίστα με τη Fittipaldi τον Χάρβεϊ Πόσθλουαϊτ, που ήταν ο νεαρός τεχνικός διευθυντής εκεί, επειδή τα μονοθέσια είχαν τόσο σφιχτή ανάρτηση είχε την ιδέα να περισώσουμε λίγο βάρος πετώντας τα εμπρός αμορτισέρ και ελατήρια και αντικαθιστώντας τα με λαστιχένια ελάσματα.

Ήταν κάτι που είχε δοκιμάσει κατά τις μέρες του στην (ομάδα) Hesketh. Θυμάμαι τον Κέκε Ρόσμπεργκ να διασχίζει την παλιά ευθεία των πιτς στο Σίλβερστοουν και οι εμπρός τροχοί του να είναι στον αέρα - οι αναπηδήσεις ήταν τόσο άσχημες. Πιστεύω πως αυτό ήταν ένα πρώτο μάθημα πως αυτό που βιώναμε δεν είχε να κάνει μόνο με την αεροδυναμική, αλλά με τη σύνδεση της αεροδυναμικής με την ανάρτηση", κατέληξε ο Άντριαν Νιούι.

Photo credits: Red Bull Content Pool

TAGS FORMULA 1 F1 RED BULL
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ