FORMULA 1

Formula 1: Πώς η FIA και οι ομάδες συμφώνησαν να επιλύσουν το porpoising το 2023

JEDDAH, SAUDI ARABIA - MARCH 25: Sparks fly behind Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of Saudi Arabia at the Jeddah Corniche Circuit on March 25, 2022 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
JEDDAH, SAUDI ARABIA - MARCH 25: Sparks fly behind Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of Saudi Arabia at the Jeddah Corniche Circuit on March 25, 2022 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Clive Mason/Getty Images) GETTY IMAGES / RED BULL CONTENT POOL

Η FIA και οι ομάδες της Formula 1 κατάφεραν να φτάσουν σε συμβιβασμό για την επίλυση του προβλήματος των αναπηδήσεων των μονοθεσίων, με μια συγκεκριμένη αλλαγή στο δάπεδο των μονοθεσίων της επόμενης σεζόν.

Η αλλαγή αυτή, που αναμένεται να λύσει το πρόβλημα των αναπηδήσεων των αυτοκινήτων, είναι η αύξηση του ύψος του χείλους του δαπέδου των μονοθεσίων κατά 15 χιλιοστά - και φέρεται να συμφωνήθηκε από όλες τις ομάδες και τη FIA στη συνεδρίαση της Τεχνικής Επιτροπής της Ομοσπονδίας με τους εκπροσώπους των ομάδων την περασμένη Τετάρτη (3/08).

Η αρχική πρόταση, σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν η αύξηση του ύψους του δαπέδου των μονοθεσίων από το έδαφος κατά 25 χιλιοστά. Όμως, η πρόταση αυτή φέρεται να γνώρισε τις αντιδράσεις από τις μισές, τουλάχιστον, ομάδες της F1, που υποστήριζαν ότι για την επίτευξη της αλλαγής αυτής θα χρειαστεί εξαιρετικός δαπανηρός ανασχεδιασμός των μονοθεσίων του 2023.

Το θέμα του porpoising έχει μετατραπεί σε μια μάχη ισχύος μεταξύ της Mercedes και της Red Bull Racing, κατά κύριο λόγο, τους τελευταίους μήνες. Η πρώτη πιέζει ιδιαίτερα τη FIA να προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές, παραθέτοντας του κινδύνους των αναπηδήσεων για την υγεία του οδηγού, ενώ η δεύτερη εμμέσως πλην σαφώς κατηγορεί τη Mercedes ότι προωθεί αυτές τις αλλαγές για να αποκομίσει οφέλη απόδοσης της προβληματικής W13 σε σχέση με τις κυρίαρχες, φέτος, Red Bull RB18 και Ferrari F1-75.

H Red Bull αντιμετώπισε πολύ νωρίτερα και πολύ πιο αποτελεσματικά φέτος το πρόβλημα των αναπηδήσεων σε σχέση με τη Mercedes, και μετά τη συνεδρίαση της περασμένης Τετάρτης ο διευθυντής της πρώτης, Κρίστιαν Χόρνερ, είπε: «Η αλλαγή [των 15 χιλιοστών] δεν είναι τόσο καλή όσο το να αφήναμε το θέμα στην ησυχία του, αλλά δεν είναι τόσο κακή όσο η αύξηση των 25 χιλιοστών που αρχικά προτάθηκε.

»Είναι μια αλλαγή που απλά πρέπει να ενσωματώσουμε στα αυτοκίνητα του χρόνου. Πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, και να βρούμε μία λύση. Ήμασταν καλοί σε αυτό όλα τα περασμένα χρόνια, και θα πρέπει απλά να βρούμε και μια λύση για αυτήν την πρόκληση», συμπλήρωσε ο Βρετανός.

Θυμίζουμε ότι για φέτος η FIA έχει προχωρήσει -από το GP της Γαλλίας- στην έκδοση τροποποιητικών τεχνικών προδιαγραφών προς τις ομάδες για μια πρόχειρη και γρήγορη λύση των αναπηδήσεων, και σε αλλαγές στη μέτρηση της ελαστικότητας του δαπέδου και της απόστασής του από το έδαφος στις ευθείες. Πρόκειται για νόρμες, που -μετά τις δοκιμές τους στα προηγούμενα GP- θα εφαρμόζονται με τη μορφή κανονισμών από το επόμενο GP, στο Βέλγιο (26-28/8).

Το θέμα της ασφάλειας

Σε συνέχεια της εικόνας του Λιούις Χάμιλτον να δυσκολεύεται να βγει από το κόκπιτ της Mercede W13 μετά το GP του Αζερμπαϊτζάν, δείχνοντας να υποφέρει από έντονους πόνους λόγω των αναπηδήσεων στον αγώνα του Μπακού, πρόσφατα ο διευθυντής της Mercedes F1 Τότο Βολφ δήλωσε ότι το porpoising μπορεί να προκαλέσει εγκεφαλικές βλάβες στους οδηγούς.

Ο Αυστριακός παρέπεμψε σε παλαιότερη έρευνα της FIA, λέγοντας ότι η έρευνα αυτή των ιατρών «κατέληξε στο συμπέρασμα ότι αναπηδήσεις συχνότητας 1-2 Hz για λίγα λεπτά μπορούν να προκαλέσουν εγκεφαλικές βλάβες, και εμείς έχουμε 6-7 Hz για αρκετές ώρες. Οπότε η FIA πρέπει να δράσει για αυτό». Τα λεγόμενα του Βολφ, μάλιστα, επιβεβαιώνονται από παλαιότερη πανεπιστημιακή έρευνα του 2015, που απέδειξε εγκεφαλική σύγχηση σε πειραματόζωα που υπεβλήθησαν σε ίδιες καταπονήσεις αναπηδήσεων.

Για το θέμα την ασφάλειας, που έθιξε ο Βολφ, ο Χόρνερ τόνισε: «Είναι μια δύσκολη κατάσταση για τη FIA, διότι που πρέπει να τραβήξεις τη γραμμή; Παρότι η FIA έχει την υποχρέωση της ασφάλειας, που σταματάει αυτή η γραμμή και που βρίσκεται το όριο; Πρέπει να ζητούμε άδεια για να αλλάξουμε τα ενδιάμεσα ελαστικά βροχής και να βάλουμε σλικς; Αν μπορούμε να ανέβουμε με ταχύτητα σε ένα κερμπ; Πρέπει να είναι κανείς προσεκτικός με τις ακούσεις παράπλευρες επιπτώσεις τέτοιων αποφάσεων».

Την ίδια στιγμή, ο Βρετανός διοικητής της RBR δήλωσε περισσότερο ανήσυχος για την ασφάλεια των οδηγών στο σημείο του roll-hoop και του halo που προστατεύει το κεφάλι του οδηγού, μετά από το ατύχημα του Γκουάνιου Τσόου πριν λίγες εβδομάδες στο GP του Σίλβερστοουν.

Ο Χόρνερ, συγκεκριμένα, έθεσε το θέμα της εξαϋλωσης του roll-hoop κατά το σύρσιμο διαρκείας της Alfa Romeo ανάποδα στην άσφαλτο, αλλά και του κινδύνου του halo να σκάψει την αμμοπαγίδα -λόγω του σχήματός του- κατά το σύρσιμο ανάποδα στην αμμοπαγίδα. Και είπε ότι, σε σχέση με τις αναπηδήσεις, «εμένα θα με ανησυχούσε περισσότερο το roll-hoop. Αυτό χρειάζεται μελέτη για την προστασία που παρέχει στον οδηγό».

Πράγματι, το θέμα της ασφάλειας του roll-hoop και του halo συζητήθηκε στη συνεδρίαση της περασμένης Τετάρτης, και η FIA αναμένεται να λάβει περαιτέρω μέτρα - πέραν της απόφασης που έχει ήδη λάβει για πολύ ισχυρότερες δοκιμασίες αντοχής όλου του άνω μέρος του μονοθεσίου από το 2024.

Photo credits: Red Bull Content Pool

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ