Formula 1: Πώς οι τεχνικές αλλαγές στο Σπα απειλούν την κυριαρχία των RBR και Ferrari στο Σπα
Η νέα τεχνική οδηγία της FIA που θα εφαρμοστεί στο GP Βελγίου απειλεί να περιορίσει τη φετινή αγωνιστική ανωτερότητα της Red Bull Racing και της Ferrari, καθώς το σπορ επιστρέφει αυτό το τριήμερο (26-28/8) από το καλοκαιρινό διάλειμμα, για τον 14ο αγώνα της σεζόν.
Τον περασμένο Ιούνιο, και μετά από έντονες πιέσεις αρκετών ομάδων -και κυρίως της Mercedes- μετά το GP του Αζερμπαϊτζάν, η FIA αποφάσισε να εφαρμόσει μια νέα τεχνική οδηγία για τον περιορισμό των αναπηδήσεων (porpoising), καθώς και για την ελαστικότητα των δαπέδων, των μονοθεσίων της Formula 1.
Ειδικά σε ό,τι αφορά στο τελευταίο θέμα, των εύκαπτων δαπέδων, εδώ και καιρό φημολογείται ότι οι δύο πρωταγωνίστριες του φετινού πρωταθλήματος -Red Bull Racing και Ferrari- έχουν βρει αυτό το παράθυρο στους κανονισμούς για να αποκομίσουν αγωνιστικά οφέλη.
Μάλιστα, το GP Ουγγαρίας παραδέχθηκε και ο Τζορτζ Ράσελ της Mercedes ότι οι δύο ομάδες «κάμπτουν» τους κανονισμούς με το εύκαμπτο κεντρικό τμήμα του δαπέδου της RB18 και της F1- 75. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ferrari και η Red Bull έχουν πιέσει τα όρια των κανονισμών από αυτή την άποψη», είπε ο Άγγλος.
Σχετικά με τις αναπηδήσεις, η FIA δοκίμασε στα τελευταία GP τη νέα μέθοδο μέτρησης των ταλαντώσεων των μονοθεσίων (με την ονομασία «vertical oscillation metric»), και θέσπισε ένα συγκεκριμένο επιτρεπτό όριο ταλάντωσης. Οι ομάδες πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτό κάνοντας τις κατάλληλες ρυθμίσεις στην ανάρτηση και στην αεροδυναμική των μονοθεσίων τους.
Στο πλαίσιο της έρευνας για τις αναπηδήσεις, όμως, η FIA τεκμηρίωσε και την μέχρι τότε φημολογούμενη αξιοποίηση της «γκρίζας περιοχής» των κανονισμών σχετικά με την ακαμψία των δαπέδων από τη RBR και τη Ferrari, που τους απέφερε αεροδυναμικά οφέλη επιτρέποντας την ελαστικότητα των δαπέδων ανάλογα με τις ποικίλες δυνάμεις που τους ασκούνται.
Έτσι, προέκυψε η τεχνική ντιρεκτίβα 039, η οποία θα εφαρμοστεί από αυτό το τριήμερο και διορθώνει την ασάφεια των κανονισμών σχετικά με την ελαστικότητα των δαπέδων. Και παρότι ο Κρίστιαν Χόρνερ της RBR είπε, στην Ουγγαρία, ότι «για εμάς δεν είναι θέμα», δεν αποκλείεται ο περιορισμός της ελαστικότητας αυτής να στερήσει από την RBR, όπως και από τη Scuderia, λίγη από την απόδοσή τους από το Βέλγιο και εφεξής, ως το τέλος της σεζόν.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Scuderia, Λορέν Μεκίς, ήταν πιο επεξηγηματικός: «Η τεχνική οδηγία στην πράξη ασκεί μεγαλύτερη πίεση στις ομάδες να ρυθμίζουν τα αυτοκίνητά τους έτσι ώστε να περιορίζουν τις αναπηδήσεις. Και δίνει έμφαση στον έλεγχο της φθοράς του κεντρικού ξύλινου τμήματος του δαπέδου.
»Σε ό,τι αφορά εμάς, [οι αναπηδήσεις] είναι ένα θέμα που εν πολλοίς έχει εξαφανιστεί και πλέον το αντιμετωπίζουμε σαν κάτι φυσιολογικό. Αν έχεις κάποιο πρόβληλα, απλώς υψώνεις την ανάρτηση. Αν δεν το έχεις, απλά χαμηλώνεις το αυτοκίνητο, όπως κάνουμε εδώ και αρκετές δεκαετίες», τόνισε ο Γάλλος.
Η επίδραση της τεχνικής οδηγίας 039 στις ισορροπίες της κορυφής θα αποδειχθεί αν η Mercedes καταφέρει να κερδίσει ένα GP φέτος με τις δικές της δυνάμεις και αποκλειστικά με την ταχύτητά της. Και θα φανεί, αντίστοιχα, αν ο Χόρνερ είχε δίκιο κατηγορώντας τη Mercedes ότι πίεζε για τα μέτρα αντιμετώπισης των αναπηδήσεων για να αποκομίσει αγωνιστικά οφέλη.
Αν και, πάλι, θα υπάρχει η αμφιβολία αν μια πιθανή νίκη της Mercedes προήλθε από την αλλαγή στους τεχνικούς κανονισμούς, ή αν ήταν αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης βελτίωσης της απόδοσής της W13 που εμφανίζει στους τελευταίους αγώνες - με αποκορύφωμα την πολ ποζίσιον στην Ουγγαρία και τις δύο διαδοχικές διπλές της παρουσίες στο βάθρο στο Πολ Ρικάρ και στη Βουδαπέστη.
Photo credits: Red Bull Content Pool