Formula 1: Τα εξωτικά νέα οχήματα ασφαλείας
Δύο κόκκινες Mercedes-AMG GTR και C63 SEstate, μαζί με δύο πράσινες ειδικά διαμορφωμένες Aston Martin Vantage και DBX, θα μοιράζονται φέτος τους ρόλους του Οχήματος Ασφαλείας (Safety Car) και του Ιατρικού Οχήματος (Medical Car) στα Grand Prix της F1.
Στην επιστροφή της φέτος στη Formula 1 έπειτα από 60 χρόνια, ως κατασκευαστής, η Aston Martin έχει ήδη αναπτύξει άρρηκτους δεσμούς με τη Mercedes-Benz. Έχοντας μετονομάσει την αγγλική ομάδα Racing Pointσε Aston Martin F1, η τελευταία θα χρησιμοποιεί τις μονάδες ισχύος και πλειάδα άλλων μηχανικών μερών της Mercedes.
Αλλά και πέραν αυτού, σε επιχειρησιακό επίπεδο, η Mercedes-Benz πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει το ποσοστό ιδιοκτησίας της Aston Martinσε 20 τοις εκατό, δίνοντας στη δεύτερη πρόσβαση σε πλήθος τεχνολογιών που αφορούν στις υβριδικές τεχνολογίες και στη χωροταξία των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών μερών των αυτοκινήτων.
Κατά συνέπεια, οι δύο πλευρές θα συνεργάζονται και στη διάθεση των Οχημάτων Ασφαλείας και ιατρικής επέμβασης, στα GP. Και για να υπάρχει καλύτερη διάκριση μεταξύ των δύο, το ασημί χρώμα του Safety Car εξαφανίζεται μετά από δεκαετίες, καθώς πλέον οι Mercedes-AMG θα είναι κόκκινες και οι Aston Martin πράσινες.
Για τη Mercedes-Benz, η ιστορία του Οχήματος Ασφαλείας στα GP πάει πίσω στο 1996, και στην C36 AMG, που ήταν επίσης και το Ιατρικό Όχημα. Από το 2015 χρησιμοποιείται η Mercedes-AMG GT, αρχικά η έκδοση GT S και από πρόπερσι η έκδοση GT R. O 4.0 λίτρων V8 biturbo κινητήρας της αποδίδει 585 ίππους, και μεταξύ άλλων έχει ενεργές αεροδυναμικές πτέρυγες και κεραμικά φρένα.
Δεδομένου ότι η βασική προδιαγραφή ενός Οχήματος Ασφαλείας της F1 είναι να έχει την ισχύ και να είναι αρκετά γρήγορο για να μην επιτρέπει στα ελαστικά των μονοθεσίων που ακολουθούν να χάνουν τη θερμοκρασία τους, η Mercedes-AMG GT R χρειάζεται 3,6 δευτ. για την επιτάχυνση 0-100χλμ./ώρα, και έχει τελική ταχύτητα 318 χλμ./ώρα.
Η Aston Martin Vantage, αντίστοιχα, έχει τροποποιηθεί από τους μηχανικούς στο Γκέιντον για να καλυφθούν οι προδιαγραφές ισχύος και ταχύτητας της F1. Έτσι, η ιπποδύναμη του ίδιου 4λιτρου biturbo κινητήρα, της Mercedes-AMG, έχει αυξηθεί εδώ κατά 25 hp, στους συνολικά 535 hp, ενώ η ροπή των 685 Nm έχει παραμείνει ίδια, όμως αποδίδεται σε ευρύτερο φάσμα στροφών.
Η επιτάχυνση της Vantage στα 0-100 χλμ./ώρα είναι 3,5 δευτ. ενώ οι αεροδυναμικές τροποποιήσεις στο εμπρός μέρος παράγουν συνολικά 155,6 κιλά άντωσης («κάθετης δύναμης») στα 200 χλμ./ώρα - 60 κιλά περισσότερα από τη Vantage παραγωγής. Τροποποιήσεις, επίσης, έχουν γίνει και στην ανάρτηση, στο σύστημα διεύθυνσης, στα φρένα και στην αεροδυναμική, και έχει προστεθεί το σύστημα ψύξης της ΑΜ από τις 24 Ώρες του LeMans.
Στο εσωτερικό, έχουν τοποθετηθεί αγωνιστικά καθίσματα και ζώνες 6 σημείων, και δύο οθόνες που παρέχουν τη live εικόνα του αγώνα και πλήθος άλλων πληροφοριών, όπως της ακριβούς θέσης κάθε μονοθεσίου στην πίστα. Το «Marshalling System» επιδεικνύει με έντονο φως το χρώμα της σημαίας που κυματίζουν οι κριτές στην πίστα, ενώ μια ακόμα οθόνη παρέχει live εικόνα της κίνησης πίσω από το αυτοκίνητο.
Όταν το Όχημα Ασφαλείας μπαίνει στην πίστα, οι άκρες του φάρου του εκπέμπουν πορτοκαλί χρώμα. Το κεντρικό λευκό φως του φάρου αναβοσβήνει όταν το ΟΑ βρίσκεται εμπρός από τον πρωτοπόρο του αγώνα,κι έτσι απαγορεύονται οι προσπεράσεις. Δύο πράσινα φώτα δείχνουν στους οδηγούς πότε είναι ασφαλές να προσπεράσουν για να μπουν στη θέση της κατάταξής τους. Η ένδειξη Safety Car από LED φώτα στο πίσω μέρος είναι ορατή από τους οδηγούς της F1 σε όλες τις καιρικές συνθήκες.
Τα Ιατρικά Οχήματα, αντίστοιχα, θα είναι η Mercedes-AMG C 63 S Estate και η Aston Martin DBX, το πρώτο SUV στην ιστορία της αγγλικής εταιρείας. Αποδίδουν 510 και 550 ίππους αντίστοιχα, με μετατροπές ανάλογες των Οχημάτων Ασφαλείας.
Τα Ιατρικά Οχήματα (Medical Cars) είναι εκ των πραγμάτων μεγαλύτερα σε μέγεθος, καθώς φέρουν τέσσερα αγωνιστικά καθίσματα και ογκώδη ιατρικό εξοπλισμό, φορείο, απινιδωτή, και δύο πυροσβεστήρες. Διαθέτουν τις ίδιες οθόνες και συστήματα με το Όχημα Ασφαλείας, και μία επιπλέον οθόνη που προβάλλει σε αληθινό χρόνο πληροφορίες που εκπέμπουν τα γάντια του οδηγού, κρίσιμες για τη διάγνωση της κατάστασης της υγείας του.
Το Ιατρικό Όχημα ακολουθεί τα μονοθέσια της F1 και το Όχημα Ασφαλείας σε όλο τον πρώτο γύρο, αμέσως μετά την εκκίνηση, για να επέμβει το συντομότερο δυνατόν σε περίπτωση ατυχήματος. Οδηγός του θα είναι και φέτος ο Νοτιοαφρικανός Άλαν βαν ντερ Μέρβε, δίπλα του θα κάθεται ο γιατρός της F1 Δρ. Ίαν Ρόμπερτς και πίσω του ο γιατρός της πίστας, ενώ το τέταρτο κάθισμα είναι κενό για ενδεχόμενη μεταφορά του οδηγού της F1 πίσω στα πιτς.
Οδηγός του Οχήματος Ασφαλείας θα παραμείνει και φέτος ο Μπερντ Μεϊλάντερ, για 21η διαδοχική χρονιά. Στο πρώτο GP της χρονιάς, στις 27-28 Μαρτίου, τα καθήκοντα των δύο οχημάτων θα έχει η Aston Martin, και έπειτα θα τα μοιράζεται εναλλάξ με τη Mercedes-AMG.
PHOTO CREDITS: Daimler AG/Max Earey Photographer