Formula 1: Τι αλλάζει το 2023 για να αντιμετωπίσει το porpoising
Τέσσερις αλλαγές των μονοθεσιων και των κανονισμών της Formula 1 κατέθεσε η τεχνική επιτροπή της FIA προς ψήφιση, με στόχο να αντιμετωπιστεί οριστικά και δια παντός του χρόνου το μεγάλο φετινό πρόβλημα των αναπηδήσεων των αυτοκινήτων.
Η FIA φοβάται ότι το φαινόμενο των αναπηδήσεων στις ευθείες (porpoising) θα επιδεινώνεται αντί να περιορίζεται εφεξής. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται όταν η βύθιση του δαπέδου προς την άσφαλτο -λόγω της παραγώμενης άντωσης πάνω και της υποπίεσης κάτω από το μονοθέσιο- προκαλεί τη διακοπή της ροής του αέρα κάτω από αυτό.
Οι ομάδες έχουν την επιλογή να αυξήσουν το ύψος του δαπέδου από την άσφαλτο για να αντιμετωπίσουν το porpoising, αλλά δεν το κάνουν διότι με αυτό τον τρόπο χάνουν σε απόδοση - και παρότι οι αναπηδήσεις είναι ιδιαίτερα επίπονες για τους οδηγούς.
Για το σκοπό αυτό, η FIA εισήγαγε τεχνικές οδηγίες στο πλαίσιο του GP Καναδά, που αναβαθμίστηκαν στο GP Βρετανίας, θα δοκιμαστούν το Γαλλικό GP το επόμενο τριήμερο (22-24/7) και θα μετατραπούν σε επίσημους κανονισμούς στο GP Βελγίου στο τέλος Αυγούστου.
Οι κανονισμοί αυτοί θα ελέγχουν με ακρίβεια την ελαστικότητα του κεντρικού ξύλινου τμήματος του δαπέδου και το ύψος του πατώματος από το έδαφος.
Όμως, με τον τρόπο αυτό η FIA προχωρά σε μια πρώτη αντιμετώπιση του προβλήματος, με κύριο μέλημα να προστατεύσει την σωματική υγεία των οδηγών. Η οριστική και τελειωτική αντιμετώπισή του θα έρθει με τέσσερις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς των μονοθεσίου του 2023.
Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνουν την ανύψωση των πλευρών του δαπέδου κατά 25 χιλιοστά, την αύξηση του ύψους της υποδαπέδιας εισαγωγής του διαχύτη στην ουρά του μονοθεσίου, την εισαγωγή εξειδικευμένων δοκιμασιών βύθισης του δαπέδου, και τέλος αισθητήρες απόλυτης ακρίβειας για τη μέτρηση των αεροδυναμικών ταλαντώσεων.
Οι προτάσεις της τεχνικής επιτροπής της FIA θα κατατεθούν προς ψήφιση στο Παγκόσμιο Συμβούλιο του Motorsport, προκειμένου να ληφθεί σύντομα η απόφαση που χρειάζονται οι ομάδες για να ολοκληρώσουν το σχεδιασμό των μονοθεσίων του 2023.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν ισχυρές αντιδράσεις για τη λήψη αυτών των μέτρων, κυρίως από τη Red Bull Racing. Η ομάδα του Μίλτον Κινς υποστηρίζει ότι το porpoising έχει περιοριστεί στους τελευταίους αγώνες, αλλά η FIA διαφωνεί.
Η Διεθνής Ομοσπονδία εξέφρασε την άποψη ότι ο περιορισμός οφειλόταν στο σχεδιασμό των συγκεκριμένων σιρκουί, και ότι οι αναπηδήσεις θα είναι και πάλι πολύ ισχυρές σε συγκεκριμένες πίστες στο δεύτερο μισό της φετινής σεζόν.
Καθώς και ότι ο ρυθμός της αεροδυναμικής εξέλιξης των μονοθεσίων ενόψει του 2023 θα αυξήσει την παραγώμενη άντωσή τους, και επίσης θα συμβάλλει στην επιδείνωση του προβλήματος.