Formula 1: Τι είναι το halo που έδρασε σωτήρια για τον Τσόου στο GP του Σίλβερστοουν
Ο Τσόου είχε ένα τρομακτικό ατύχημα στο GP της Μεγάλης Βρετανίας, αλλά σώθηκε χάρη στο halo. Τι είναι όμως αυτή η κατασκευή, της οποίας σκοπός είναι να προστατεύει τους οδηγούς της Formula 1.
Το GP της Μεγάλης Βρετανίας, αν και εντυπωσιακό σε θέαμα, δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Στην πρώτη εκκίνηση ο Γκασλί βρήκε τον Ράσελ, ο οποίος έχασε τον έλεγχό του μονοθεσίου του. Στη συνέχεια έπεσε πάνω στον Τσόου, με την Alfa Romeo του να αναποδογυρίζει, να ταξιδεύει ανεξέλεγκτα στην πίστα πριν να συγκρουστεί με φόρα στις μπαριέρες.
Όλοι ανησύχησαν. Ο Ράσελ έτρεξε να δει τι έχει συμβεί, με την καρδιά να πηγαίνει στη θέση της έπειτα από αρκετή ώρα, όταν και τελικά υπήρξε ενημέρωση πως ο Κινέζος πιλότος έχει τις αισθήσεις του και ήταν καλά στην υγεία του.
"Είμαι καλά, όλα είναι καθαρά. Το halo με έσωσε σήμερα. Σας ευχαριστώ όλους για τα ευγενικά μηνύματά σας" έγραψε σε ανάρτησή του στα social media. Το πρωί της ίδιας ημέρας στη Formula 2 είχε σημειωθεί άλλο μεγάλο ατύχημα ανάμεσα στον Νισάνι και τον Χάουγκερ.
Γι' ακόμη μία φορά το halo ήταν σωτήριο. Όπως ακριβώς συνέβη τον Σεπτέμβριο του 2021, όταν ο Φερστάπεν ανέβηκε πάνω στον Χάμιλτον ή όταν έσωσε τη ζωή του Ρομέν Γκροσζάν, το μεγαλύτερο παράδειγμα για την χρήση του.
Τι είναι ακριβώς το Halo
Τι είναι όμως αυτό το Halo, το οποίο προστάτευσε τον Τσόου και άλλους τόσους οδηγούς αυτά τα χρόνια. Αρχικά να σημειώσουμε πως μεταφράζεται ως φωτοστέφανο και ο καθένας μπορεί να συνδέσει την ονομασία με έναν '"φύλακα άγγελο" που προστατεύει τους οδηγούς της Formula 1 και άλλων κατηγοριών.
Πρόκειται για μία κατασκευή από τιτάνιο, η οποία βρίσκεται πάνω απ' το πιλοτήριο των οδηγών. Συστήθηκε για πρώτη φορά τη σεζόν του 2018 και από τότε είναι υποχρεωτικό για όλα τα μονοθέσια, ακόμη και στις κατώτερες κατηγορίες (Formula 2). Χρησιμεύει κυρίως για να προστατεύει από θραύσματα που πιθανώς να τραυματίσουν τους πιλότους.
Ζυγίζει επτά κιλά, ενώ είναι ικανό να αντέξει 12.000 kg, όπως ενημερώνει η Formula 1. Αποτελείται από έναν κάθετο πυλώνα, ο οποίος βρίσκεται μπροστά στο πρόσωπο του οδηγού, ενώ συνδέεται με ένα στεφάνι, που είναι τοποθετημένη στην κορυφή. Ολόκληρη η κατασκευή είναι φυσικά βιδωμένη στο πιλοτήριο.
Μετά και το θανατηφόρο ατύχημα του Ζουλς Μπιανσί στη Σουζούκα το 2014, η συζήτηση για περισσότερα μέτρα ασφαλείας αυξήθηκε. Σε συνδυασμό με την έρευνα της FIA, αλλά και προτεινόμενες κατασκευές απ' τις ομάδες, προέκυψε το halo, το οποίο βρίσκεται στην καθημερινότητα της Formula 1 απ' το 2018.
Το σοβαρό ατύχημα του Γκροζάν η πρώτη απόδειξη
Το τρομαχτικό ατύχημα του Γκροζάν στο Μπαχρέιν στις 29 Νοεμβρίου του 2020 ήταν η απόδειξη για το πόσο σωτήριο είναι το halo. Λίγα μόλις δευτερόλεπτα μετά από την εκκίνηση, ο Ρομέν Γκροζάν προσπάθησε να αλλάξει γραμμή, είχε επαφή, έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του, με αποτέλεσμα αυτό να βγει εκτός διαδρομής για να ακολουθήσει μια τρομακτική κατάσταση.
Η Haas του Γκροζάν εξερράγη, με τον έμπειρο οδηγό να βγαίνει μέσα από τις φλόγες ευτυχώς έχοντας τις αισθήσεις του. Οι γιατροί έφτασαν άμεσα στο σημείο και τον κουβάλησαν στο ασθενοφόρο, με τον Γάλλο να περπατάει με δυσκολία, αλλά να δείχνει πως δεν έχει υποστεί κάποιον σοβαρό τραυματισμό. Το halo τον έσωσε, στην κυριολεξία, καθώς το κόκπιτ βρέθηκε ανάμεσα σε μια άμορφη μάζα από σίδερα.
Ο ίδιος δήλωσε για το Halo και για το ατύχημά του: "Ήμουν αντίθετος με το halo πριν από μερικά χρόνια, είναι όμως ό,τι καλύτερο έχει μπει στη Formula 1. Χωρίς αυτό δεν θα μπορούσα να σας μιλήσω σήμερα. Ευχαριστώ όλο τον κόσμο".
Τι έλεγαν οι οδηγοί για το halo μετά το ατύχημα του Γκροζάν
Μετά το ατύχημα άπαντες φυσικά μίλησαν με το καλύτερα λόγια για το halo και για το γεγονός πως προσφέρει τεράστια προστασία στους οδηγούς, ακόμη και σε μεγάλα ατυχήματα. "Νομίζω πως το halo έσωσε τη ζωή του Γκροζάν. Στην αρχή ήμουν σκεπτικός για αισθητικούς λόγους, αλλά δεν μπορώ να πω κάτι για την ασφάλεια, έσωσε τον Ρομέν" σχολίασε ο Μαξ Φερστάπεν.
"Είμαι απίστευτα ευγνώμων που έχουμε το halo. Πέρα πάσης αμφιβολίας εάν δεν το είχαμε το αποτέλεσμα (ατύχημα του Γκροζάν) θα ήταν διαφορετικό. Είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Ευχαριστούμε τη FIA για τη δουλειά που κάνει σχετικά με την ασφάλεια της Formula 1 τα τελευταία χρόνια" είχε σχολιάσει ο Τζορτζ Ράσελ.
Άπαντες συμφωνούν ότι το halo είναι κάτι ασυνήθιστο στο μάτι και μπορεί σε κάποιους να μην αρέσει αισθητικά, όμως ήδη βρίσκεται στον 5ο του χρόνο στο πρωτάθλημα και κυριολεκτικά έχει σώσει ζωές. Παραλίγο το Σάββατο (3/7) να θρηνήσουμε θύματα σε Formula 1 και στη Formula 2. Όμως αυτή η κατασκευή είναι πραγματικός φύλακας άγγελος.