X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

WILLIAMS

Formula 1: Βυθίζεται ξανά στο χάος η άλλοτε ένδοξη Williams

Ο Τζοστ Καπίτο @ 2022 ERIC GAY / AP IMAGES

Η Williams, μία από τις πλέον επιτυχημένες ομάδες της ιστορίας της F1, κατρακυλά ξανά στο χάος υπό τη νέα της ιδιοκτήτρια Dorilton Capital: διέκοψε απρόσμενα τη συνεργασία της με τον διευθυντή της Γιόστ Καπίτο και τον τεχνικό διευθυντή Φ-Ξ Ντεμαιζόν, και ουδείς καταλαβαίνει προς τα πού οδεύει.

Η Williams δεν είναι πια αυτή που ήταν: η οικογένεια του Φρανκ Ουίλιαμς την πούλησε το 2020, υπό το βάρος αβάσταχτων οικονομικών προβλημάτων, στο αμερικανικό fund Dorilton Capital. Ο εμβληματικός της ιδρυτής έφυγε από τη ζωή το Νοέμβριο του 2021, αφού πρώτα η ομάδα αφαίρεσε από το ρύγχος του μονοθεσίου το σήμα του Άιρτον Σένα, για πρώτη φορά μετά από 28 χρόνια.

Η Williams παραμένει σταθερά η λιγότερο ανταγωνιστική ομάδα της F1, παρότι κάποιες ακροβασίες -και οι περσινές επιλογές της Haas- της επέτρεψαν πέρσι να ανέβει στην 8η θέση του πρωταθλήματος. Φέτος τερμάτισε και πάλι με διαφορά τελευταία.

Τίποτα δεν θυμίζει πλέον τις χρυσές της εποχές στο σπορ. Τις νίκες και τα πρωταθλήματα με τον Αλαν Τζόουνς, τον Κέκε Ρόσμπεργκ και τον Νέλσον Πικέ τη δεκαετία του 1980, τα σχέδια του Αντριαν Νιούι για τις ανίκητες Williams-Renault των Νάιτζελ Μάνσελ και Αλέν Προστ στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ούτε καν τις νίκες του Χουάν Πάμπλο Μοντόγια με τους κινητήρες της BMW μία δεκαετία αργότερα.

Ο Γιόστ Καπίτο, πλούσιος σε εμπειρίες από τις κορυφαίες μορφές του μότορσπορ, διαδοχικός παγκόσμιος πρωταθλητής με τη Volkswagen στο WRC και αργότερα διοικητικός της McLaren, ανέλαβε τη διεύθυνση της Williams το Φεβρουάριο του 2021, με σκοπό να διαμορφώσει τη μακροχρόνια στρατηγική της ομάδας. Παράλληλα, ο διακεκριμένος Φρανσουά-Ξαβιέ Ντεμαιζόν ανέβαλε την τεχνική διοίκηση.

Σε λιγότερο από δύο χρόνια, χθες η Williams ανακοίνωσε απρόσμενα και ξαφνικά την αποχώρηση και των δύο από το Γκροβ. "Έκρυψε", μάλιστα, την αποχώρηση του πρώτου πίσω από τα λόγια ότι ευχαριστεί τον Καπίτο που καθυστέρησε τα πλάνα συνταξιοδότησής του για να ηγηθεί της ομάδας. Τόσο ο Καπίτο όσο και ο Ντεμαιζόν, ειδικός της αεροδυναμικής και του ground effect (επίσης πρωταθλητής με τη VW στο WRC, αλλά με ελλιπή εμπειρία από τη F1) πλήρωσαν το τίμημα για τους μόλις 8 βαθμούς της χρονιάς.

Ωστόσο, το αρχικό πλάνο της ομάδας ήταν 10ετές, και ο στόχος ενός μεγάλου βήματος απόδοσης είχε τεθεί για την ομάδα στο 2026, με αφορμή της αλλαγή των τεχνικών κανονισμών - κυρίως των κινητήρων. Ο Καπίτο φέρεται να είχε εστιάσει περισσότερο την προσοχή του σε αυτό το πλάνο, που περιλάμβανε μεγάλες επενδύσεις από τη Dorilton και τη σημαντική επέκταση του εργοστασίου του Γκροβ, παρά στα αποτελέσματα -που έτσι κι αλλιώς θα ήταν φτωχά- του 2022.

Ο Καπίτο βρισκόταν στο μέσον της αναδόμησης μιας ομάδας που χρειαζόταν επειγόντως να ξαναχτιστεί εκ βάθρων, της αλλαγής της κουλτούρας της και της αναβάθμισης της στα επίπεδα των άλλων ομάδων της Formula 1 -και τα πλάνα του αυτά όριζαν και τις επιλογές του Ντεμαιζόν. Ο Βρετανός δεν φάνηκε να έχει ιδέα, μιλώντας στο Άμπου Ντάμπι πριν ένα μήνα, ότι λίγες εβδομάδες μετά δεν θα βρισκόταν πλέον στη Williams.

Τα λόγια του Καπίτο στο Άμπου Ντάμπι ήταν ενδεικτικά ότι είχε εστιάσει αλλού την προσοχή του, μαζί με τον Ντεμαιζόν, αντί στα αποτελέσματα του 2022: "Είναι καλό που έχουμε κάποιον (σ.σ.: τον Ντεμαιζόν) που είναι ουδέτερος, κρατάει όλα τα καλά πράγματα της ομάδας, παίρνει όσα φέρνουν οι καινούριοι και τα οργανώνει όλα μαζί σε ένα πρόγραμμα. Αυτό είναι ένα προσόν. Αλλά, και πάλι, δεν βλέπεις κάτι τέτοιο σε ένα ή δύο χρόνια. Συντελείται παράλληλα και μία αλλαγή κουλτούρας", τόνιζε ο Καπίτο στον τελευταίο αγώνα του 2022.

Πολλοί εκτιμούν ότι το πλάνο του Καπίτο, για αλλαγή κουλτούρας της ομάδας, συνάντησε αντιδράσεις και εσωτερικές αντιδικίες στο Γκροβ. Ότι δεν δούλεψε, και μοιραία είδε την πόρτα της εξόδου. Άλλοι εικάζουν ότι πίσω από την απομάκρυνσή του μπορεί και να βρίσκεται η Porsche, που ίσως να έχει συμφωνήσει με τη Dorilton για αγορά μεριδίου της ομάδας και την απόκτηση του πλήρους ελέγχου, που προϋποθέτει την τοποθέτηση δικού της διοικητή.

Σε κάθε περίπτωση, η ξαφνική αλλαγή προσώπων και κατεύθυνσης βυθίζει και πάλι τη Williams στο άγνωστο, τη φέρνει ξανά στην αρχή, της στραγγίζει και τα τελευταία κύτταρα εκείνης της ομάδας που έγραψε ορισμένα από τα σπουδαιότερα κεφάλαια της F1. Και το κάνει σε τέτοιο βαθμό, που μάλλον θα ήταν καλύτερο πλέον να άλλαζε και όνομα.

TAGS WILLIAMS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ