Γιατί οι Mercedes και Red Bull ξεκινούν από διαφορετική βάση για το 2025
Παρότι η Mercedes W15 βελτίωσε σημαντικά στη φετινή Formula 1 τις τύχες της ομάδας του Μπράκλεϊ και η Red Bull RB20 γκρέμισε εκείνη του Μίλτον Κινς από την κορυφή, η Mercedes F1 θα αλλάξει σημαντικά το μονοθέσιό της για το 2025 ενώ η RBR θα εξελίσσει το φετινό της. Οι δύο ομάδες εξηγούν γιατί συμβαίνει αυτό το παράδοξο.
Η Mercedes W15 αποδείχθηκε σαφώς πιο συγκροτημένο και ταχύτερο μονοθέσιο σε σχέση με τα δύο προηγούμενα, τις δύστροπες και ασταθείς W13 και W14 της προηγούμενης διετίας, αλλά εξακολουθεί να παρουσιάζει κάποια μειονεκτήματα που προφανώς η ομάδα του Μπράκλεϊ θεωρεί αρκετά σημαντικά.
Τα μειονεκτήματα αυτά έχουν να κάνουν με την αστάθεια στη διαχείριση των ελαστικών -ειδικά σε πολύ θερμούς αγώνες- και με την ευαισθησία του αυτοκινήτου στις παραμικρές αλλαγές των ρυθμίσεων και των συνθηκών. Για αυτούς τους λόγους η απόδοση των Λιούις Χάμιλτον και Τζορτζ Ράσελ έχει τόσο έντονες διακυμάνσεις από αγώνα σε αγώνα, ή ακόμα και από τις δοκιμές στο GP.
Όπως φαίνεται, λοιπόν, τα προβλήματα αυτά είναι τόσο σημαντικά και δυσεπίλυτα, που ο επιχειρησιακός διευθυντής μηχανολογίας της ομάδας, Άντριου Σόβλιν, λέει ότι η Mercedes W16 του 2025 θα είναι ένα εκτενώς διαφοροποιημένο μονοθέσιο σε σχέση με τη φετινή W15.
“Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα αν θα κρατήσουμε το ίδιο σασί, ή το ίδιο κιβώτιο. Η πραγματικότητα λέει ότι πιθανότατα δεν μπορείς να αλλάξεις τα πάντα”, είπε ο Βρετανός.
“Είμαστε, αυτή τη στιγμή, στη φάση που προσπαθούμε να κάνουμε την εκτίμηση της αξίας που θα προσφέρει ό,τι αποφασίσουμε να ξοδέψουμε υπό το πρίσμα του ορίου του προϋπολογισμού. Ωστόσο, αεροδυναμικά, πιστεύω ότι το αυτοκίνητό μας [για το 2025], όπως και των περισσότερων ομάδων, θα αποτελεί μια μετεξέλιξη του φετινού.
Θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές [στο μονοθέσιό μας], αλλά δεν θέλεις να αλλάξεις την αρχιτεκτονική του αυτοκινήτου και να βρεθείς προ εκπλήξεως στην αεροσήραγγα, και μετά να τρέχεις να ανακάμψεις. Δεν πιστεύω ότι θα κάνουν πολλοί κάτι τέτοιο”, πρόσθεσε ο Σόβλιν.
RBR: Η μετεξέλιξη της RB20
Την ίδια στιγμή, κι ενώ ο Σόβλιν προανήγγειλε “σημαντικές αλλαγές” για τη Mercedes W15, η Red Bull Racing έκανε σαφές ότι η RB21 του 2025 δεν θα αλλάξει τόσο σε σχέση με τη φετινή RB20. Θα αποτελέσει, απλώς, μια “μετεξέλιξή” της.
Θα περίμενε κανείς με τη φετινή πτώση της απόδοσης της πρωταθλήτριας να ισχύσει το αντίθετο. Όμως, η επιβεβαίωση της RBR ότι θα μείνει πιστή στη σχεδιαστική φιλοσοφία της RB20 είναι μια πολύ σημαντική ένδειξη για δύο πράγματα.
Το πρώτο είναι πως η πρωταθλήτρια θεωρεί ότι έχει βρει επαρκείς λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετώπισε με την φετινή αναβάθμιση της RB20, από τον Ιούνιο και μετά. Το δεύτερο είναι πως πιστεύει πως, επιλύοντας τα προβλήματα αυτά, η RB20 έχει μεγάλο περιθώριο εξέλιξης - αρκετό για να συνεχίσει να εξελίσσεται και στη διάρκεια του 2025.
“Σε αυτή τη δουλειά δεν μπορείς να προβλέψεις μακριά στο μέλλον” είπε ο διευθυντής της ομάδας, Κρίστιαν Χόρνερ. “Μια μακροχρόνια περίοδος στη F1 είναι δυόμισι μήνες, και βασικά όσα μαθαίνουμε φέτος σχετίζονται με την επόμενη χρονιά.
Οπότε, το αυτοκίνητο της επόμενης χρονιάς θα είναι μετεξέλιξη του φετινού. Υπάρχουν πολλά εξαρτήματα του περσινού αυτοκινήτου που μεταφέρθηκαν στο φετινό, διότι με ό,τι προβλέπει το όριο προϋπολογισμού δεν έχει νόημα να κάνεις μια μεγάλη αλλαγή αν δεν πρόκειται να σου δώσει σημαντική βελτίωση στην απόδοση [του αυτοκινήτου]”, συνέχισε ο Βρετανός.
Βεβαίως, η επιλογή της RBR να μην αλλάξει πολλά στην RB21 μπορεί να οφείλεται και σε άλλους παράγοντες. Στο γεγονός ότι προτιμά να αφιερώσει από το ξεκίνημα του 2025 την προσοχή και τις υποδομές της στο ολοκαίνουριο μονοθέσιο του 2026 και στον πρώτο δικής της κατασκευής κινητήρα στην ιστορία, είτε στο γεγονός ότι η αεροσήραγγά της είναι απαρχαιωμένη και δεν θέλει να έχει τα ίδια προβλήματα -συσχέτισης των δεδομένων με την πίστα- που είχε φέτος.
“Πάντοτε ξέραμε τους περιορισμούς της αεροσήραγγας”, παραδέχθηκε ο Χόρνερ. “Αλλά πιστεύω πως ξεκινώντας να πιέζουμε την αεροδυναμική αυτών των μονοθεσίων, όταν οι διαφορές ελαχιστοποιήθηκαν άρχισαν να εμφανίζονται και οι περιορισμοί.
Οπότε φτάσαμε στο σημείο που είπαμε ότι πρέπει να προχωρήσουμε [με την κατασκευή της νέας αεροσήραγγας], και πρέπει να προχωρήσουμε τώρα, διότι σύμφωνα με τους κανονισμούς και μέσα στο όριο του προϋπολογισμού η αεροσήραγγα που λειτουργούμε τώρα είναι υπερβολικά ανεπαρκής”, κατέληξε ο Χόρνερ.
Η RBR έχει ξεκινήσει την κατασκευή της προηγμένης, ολοκαίνουριας αεροσήραγγάς της στο Μίλτον Κινς, όμως αυτή δεν θα είναι έτοιμη πριν το 2026. Που σημαίνει ότι μπαίνει στο νέο πλαίσιο των κανονισμών του 2026 με το μειονέκτημα μιας αεροσήραγγας που ο ίδιος ο Χόρνερ έχει χαρακτηρίσει “ψυχροπολεμικό κειμήλιο”.