Η εικόνα των δοκιμών της Μελβούρνης: Πόσο κοντά είναι Ferrari και McLaren

Πώς συγκρίνεται η απόδοση των Ferrari και McLaren μετά τις πρώτες δύο ελεύθερες δοκιμές του GP Αυστραλίας στον έναν γύρο και σε ρυθμό αγώνα. Πού βρίσκονται οι Mercedes και Red Bull.
Ο Σαρλ Λεκλέρ ήταν ο ταχύτερος της πρώτης αγωνιστικής ημέρας της Formula 1 για τη σεζόν του 2025, σημειώνοντας τον πρώτο χρόνο κατά ενάμισι δέκατο του δευτερολέπτου μπροστά από τις δύο McLaren των Όσκαρ Πιάστρι και Λάντο Νόρις στη σημερινή (14/3) δεύτερη περίοδο ελεύθερων δοκιμών (FP2).
Αυτό συνέβη στον έναν γρήγορο γύρο της προσομοίωσης των δοκιμών κατάταξης. Ωστόσο, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το πόσο ενδεικτική είναι αυτή η διαφορά, διότι οι δύο ομάδες έκαναν με διαφορετική τακτική τους γρήγορους γύρους τους.
Συγκεκριμένα, οι Πιάστρι και Νόρις σημείωσαν τους ταχύτερους γύρους τους μετά από 7 διαδοχικούς γύρους με τη μαλακή γόμα, ενώ ο Λεκλέρ μετά από 2 γύρους. Συνεπώς, απομένει να δούμε την ταχύτητα της McLaren με πιο φρέσκια μαλακή γόμα, και ενδεχομένως και την επιπλέον ταχύτητα που μπορεί να έχει η Ferrari (με το μίνιμουμ φορτίο καυσίμων).
Περνώντας στις συστοιχίες γύρων που έκαναν οι ομάδες στο FP2 με τη μέση γόμα, η McLaren σε ρυθμό αγώνα ήταν 0,2’’ κατά μέσο όρο ταχύτερη από τον Λεκλέρ.
Αναλύοντας τις συστοιχίες γύρων των δύο ομάδων, ο Λεκλέρ ήταν ταχύτερος από τους Νόρις, Πιάστρι στους δύο τελευταίους από τη συστοιχία των 12 γύρων με τη μαλακή γόμα. Αυτό έχει δύο αναγνώσεις: η πρώτη είναι ότι ο Λεκλέρ ξεκίνησε τη συστοιχία αυτή με πιο ήπιο ρυθμό σε σχέση με τους οδηγούς της McLaren – και όντως το έκανε, βάσει των χρόνων.
Η δεύτερη ανάγνωση είναι ότι η Ferrari είχε -που όντως είχε- ρυθμίσεις λίγο υψηλότερης άντωσης της πίσω πτέρυγας, που έκαναν την SF-25 ηπιότερη στην καταπόνηση των πίσω ελαστικών στις στροφές.
Η McLaren επέλεξε για την MCL39 ρύθμιση λίγο χαμηλότερης άντωσης της πίσω πτέρυγας, δρέποντας τους καρπούς της επιλογής αυτής με την αυξημένη της ταχύτητα στις ευθείες. Που της χάριζε περισσότερο χρόνο από όσον η επιλογή αυτή της κόστιζε στις στροφές.
Η διαφορά της McLaren στο μέσο όρο του συνόλου της συστοιχίας των 12 γύρων έπεσε στα 0,2’’ με τους δύο τελευταίους γύρους του Λεκλέρ, όταν τα ελαστικά της MCL39 φάνηκε να είναι πιο καταπονημένα και της Ferrari σε καλύτερη κατάσταση.
Συνεπώς, παρότι η McLaren MCL39 δείχνει ταχύτερη στις συστοιχίες γύρων με βαρύ φορτίο καυσίμων, η απόσταση που χωρίζει τις δύο ομάδες δείχνει στο ρυθμό αγώνα δείχνει μικρή.
Και τη Scuderia βοηθά η νέα άσφαλτος που στρώθηκε πρόπερσι στο Άλμπερτ Παρκ, καθώς η SF-25 πιθανότατα έχει διατηρήσει την περσινή τάση της SF-24 (όπως έδειξε η νίκη του Κάρλος Σάινθ) να χειρίζεται καλύτερα το graining – δηλαδή τη θερμική καταπόνηση από τις εγκάρσιες μετατοπίσεις της επιφάνειας (αντί του πυρήνα) της γόμας.
Σε αυτή τη συστοιχία των 12 γύρων ο ρυθμός του Λιούις Χάμιλτον ήταν περίπου 2 δέκατα πίσω από τις McLaren. Ο Βρετανός είπε ότι ακόμα προσπαθεί να μάθει την τόσο διαφορετική Ferrari που έχει φέτος στα χέρια του σε σχέση με τις Mercedes των τελευταίων τριών ετών: “Χτίζουμε [την ταχύτητά μας] αργά και σταθερά και λίγο λίγο γινόμαστε ταχύτεροι”, τόνισε.
Οι Mercedes και Red Bull
Την ίδια στιγμή, οι άλλες δύο ομάδες της τετράδας των κορυφαίων της F1, Mercedes και Red Bull, ήταν κοντά (περισσότερο η Mercedes, λιγότερο η RBR) στις Ferrari-McLaren σε ρυθμό αγώνα, αλλά όχι και στο γύρο προσομοίωσης των κατατακτήριων. Στον τελευταίο ο Μαξ Φερστάπεν ήταν 0,624’’ πίσω από τον Λεκλέρ και ο Τζορτζ Ράσελ 0,843’’.
Η Mercedes έδειξε να μην μπορεί να αντλήσει όλη την πρόσφυση που έχει να προσφέρει η μαλακή γόμα (C5) σε όλη τη διάρκεια του ενός γρήγορου γύρου, καθώς αρκετά πιο πίσω από τον Ράσελ και ο Κίμι Αντονέλι έμεινε στην 16η θέση.
Ωστόσο, στην προσομοίωση αγώνα η Mercedes -με τον Ράσελ- είχε παρεμφερή ρυθμό με τη Ferrari, και το ενθαρρυντικό για εκείνη είναι ότι τον πέτυχε χρησιμοποιώντας όχι τη μέση γόμα C4 (που είχαν οι Ferrari-McLaren) αλλά τη σκληρή C3. Η ομάδα του Μπράκλεϊ θεωρεί αυτό τον τύπο γόμας πιο ταιριαστό για τις αγωνιστικές συνθήκες της Κυριακής.
Συνεπώς, η Mercedes δείχνει να είναι σε καλή κατάσταση στον αγώνα, και απομένει να βρει με τις ρυθμίσεις της W16 τον τρόπο να αξιοποιήσει τη μαλακή γόμα για τις δοκιμές κατάταξης – καθώς το μονοθέσιό της δείχνει αρκετά ταχύ και ανταγωνιστικό.
“Έχει αρκετή ταχύτητα το αυτοκίνητο”, είπε ο Ράσελ, “και πρέπει απλά να πάρουμε το καλύτερο από τα ελαστικά, καταλαβαίνοντας γιατί συμβαίνει αυτό. Ας δούμε τι θα πετύχουμε μέχρι αύριο. Με τη σκληρή και τη μέση γόμα είμαστε εκεί, αλλά οι κατατακτήριες γίνονται με τη μαλακή γόμα. Είμαι σίγουρος ότι θα βρούμε κάτι μέχρι αύριο”, κατέληξε ο Βρετανός.
Η Red Bull, στο μεταξύ, έδειξε να βρίσκεται πιο μακριά από όλες τις κορυφαίες ομάδες στην κατανόηση του μονοθεσίου της και στην άντληση της δυναμικής και της ταχύτητας που έχει η RB21.
Ο Φερστάπεν φάνηκε ρεαλιστικά να είναι μισό δευτερόλεπτο πίσω στον έναν γρήγορο γύρο των κατατακτήριων (και μάλιστα μετά από 3 προσπάθειες), καθώς η RB21 δεν είχε καθόλου σταθερή απόδοση από το ξεκίνημα μέχρι το τέλος του γρήγορου γύρου με τη μαλακή γόμα (C5), και 4 δέκατα σε ρυθμό αγώνα.
Η υστέρηση της Red Bull RB21 του πρωταθλητή ήταν εμφανής κυρίως στις στροφές 1, 11 και 13, όπου έχανε πολύ χρόνο από τις Ferrari και McLaren, γεγονός στο οποίο συνέβαλλε και η επιλογή της ομάδας του Μίλτον Κινς να αφαιρέσει λίγη άντωση από την πίσω πτέρυγα για να κερδίσει σε ταχύτητα στις ευθείες. Σε ρυθμό αγώνα έδειξε, πάντως, λίγο πιο ανταγωνιστικός, αν και έκανε το δικό του stint με τη μέση γόμα λίγο πιο αργά, χρονικά, στο FP2.
Πάντως ο Φερστάπεν είπε ότι “δεν έχουμε κάποιο τεράστιο πρόβλημα. Απλά για κάποιο τρόπο η πρόσφυση δεν ερχόταν. Πάσχιζα και με τα τέσσερα ελαστικά, για να είμαι ειλικρινής, στον πρώτο και στον τελευταίο τομέα της πίστας. Αυτό σημαίνει ότι δεν είμαστε στη [μάχη για την] κορυφή προς το παρόν”, πρόσθεσε ο Ολλανδός.
Και κατέληξε: “Δεν έχω μεγάλα προβλήματα ισορροπίας, αλλά θα είναι δύσκολο να τα επιδιορθώσουμε. Επίσης αυτό δεν είναι κάτι που δεν περίμενα, φτάνοντας εδώ. Ο ρυθμός που είχαμε με εξέπληξε ούτε θετικά ούτε αρνητικά. Πρέπει να βρούμε λίγη περισσότερη ταχύτητα, αλλά προς στιγμήν αναμφίβολα υστερούμε λίγο για να μπούμε στη μάχη της κορυφής”.
Βεβαίως, όλα όσα γράφτηκαν παραπάνω για τις συστοιχίες γύρων και το ρυθμό αγώνα μπορεί απλά να μην έχουν καμία απολύτως σημασία, αν επιβεβαιωθεί το υψηλό ενδεχόμενο βροχής την Κυριακή στη Μελβούρνη – το οποίο προς το παρόν προβλέπεται στο 80%.
Η Mercedes δείχνει να ποντάρει στο ενδεχόμενο της βροχής την Κυριακή, διότι κράτησε μόνο ένα σετ φρέσκιας σκληρής γόμας ενώ είναι πολύ πιθανόν -αν μείνει στεγνός- ο αγώνας να απαιτήσει στρατηγική με δύο πιτ-στοπς.
Τέλος, αν η μετεωρολογική πρόβλεψη της Κυριακής λίγο πριν τις αυριανές (15/3) δοκιμές κατάταξης εξακολουθήσει να δείχνει αντίστοιχη πιθανότητα βροχής, δεν αποκλείεται κάποιες ομάδες να επιλέξουν στις κατατακτήριες βρόχινες ρυθμίσεις των μονοθεσίων τους – διαταράσσοντας έτσι τις κανονικές διαφορές των μονοθεσίων στις δοκιμές κατάταξης.