MOTOGP

Μετά τη Formula 1, η Liberty Media εξετάζει την αγορά και του MotoGP

Markus Berger / Red Bull Content Pool
Ο πρωταθλητής του MotoGP Μαρκ Μαρκέζ κατά την επίσκεψή του στο GP Αυστρίας το 2018 MARKUS BERGER / RED BULL CONTENT POOL

Ο Καρμέλο Εσπελέτα, διευθύνων σύμβουλος της Dorna, επιβεβαίωσε τις φήμες περί του ενδιαφέροντος αγοράς των εμπορικών δικαιωμάτων του MotoGP από την αμερικανική Liberty Media, λέγοντας πως “τα πάντα μπορούν να συμβούν, οποιαδήποτε στιγμή”.

Η Liberty Media απέκτησε τα εμπορικά δικαιώματα της Formula 1 τον Ιανουάριο του 2017, από την κοινοπραξία CVC Capital Partners που είχε μέτοχο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Μπέρνι Έκλεστοουν. Στην εξαετία που ακολούθησε η Liberty κατάφερε να γιγαντώσει ακόμη περισσότερο το σπορ, βρίσκοντας τον τρόπο να το διαδώσει ευρέως στις ΗΠΑ.

Τώρα, η Liberty εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να αποκτήσει τον εμπορικό έλεγχο και του MotoGP από την τωρινή κάτοχο των δικαιωμάτων, Dorna Sports. Η τελευταία, υπό την ηγεσία του Καρμέλο Εσπελέτα, δεν αντιτίθεται στο ενδεχόμενο πώλησης, ωστόσο υφίστανται ορισμένοι όροι για την επιτυχή ολοκλήρωση της πώλησης.

Ο Εσπελέτα ρωτήθηκε για το ενδιαφέρον της Liberty και αποκρίθηκε πως “μπορώ να επιβεβαιώσω τις φήμες για την πώληση, αλλά θα ήθελα να μάθω ποιος τις διαρρέει. Κάθε μέρα λαμβάνω δύο ή τρία τηλεφωνήματα από πιστωτικά ιδρύματα που με ρωτούν αν αληθεύει πως είμαστε προς πώληση, αλλά οι τράπεζες δεν θέλουν να αγοράσουν, απλά προσφέρονται ως ενδιάμεσοι στην αγοραπωλησία. Τα πάντα μπορούν να συμβούν, οποιαδήποτε στιγμή, αλλά δεν έχει συμβεί τίποτα ακόμη”.

Τα μεγαλύτερα μερίδια της Dorna Sports κατέχει η βρετανική επενδυτική εταιρεία Bridgepoint (39%) και η καναδική Canadian Pension (38%), ενώ το υπόλοιπο 23% μοιράζονται τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Dorna και ο Εσπελέτα.

DUCATI MEDIA HOUSE
Ducati, MotoGP Μαλαισίας 2023 DUCATI MEDIA HOUSE


Ένα από τα κύρια εμπόδια για την πώληση των δικαιωμάτων του MotoGP στη Liberty είναι ο ευρωπαϊκός Νόμος περί ανταγωνισμού. Ο Νόμος αυτός είχε εμποδίσει, στο παρελθόν, την αγορά του MotoGP από την CVC Capital του Έκλεστοουν, η οποία είχε έδρα το Λουξεμβούργο. Η αιτιολογία είναι ότι η απόκτηση του MotoGP μαζί με τη F1 θα έδινε στη CVC υπερβολική ισχύ, επηρεάζοντας τις ισορροπίες του υγιούς ανταγωνισμού.

Οι φήμες για την αγορά του MotoGP από τη Liberty ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2023. Στο πλαίσιο αυτό κυκλοφόρησαν και πληροφορίες περί κοινού ενδιαφέροντος της Liberty και της Dorna να διεξάγουν στην ίδια πίστα, το ίδιο αγωνιστικό τριήμερο, αγώνες της F1 και του MotoGP, αλλά αυτό το εγχείρημα έχει πολλές αντικειμενικές δυσκολίες. Με κυριότερη ότι τα δύο σπορ απαιτούν διαφορετικές προδιαγραφές ασφαλείας στην πίστα.

Η τεράστια ανάπτυξη της F1 από τη Liberty Media καθιστά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την προοπτική της αμερικανικής εταιρείας να κάνει το ίδιο τρικ και με το MotoGP. Η κορυφαία βαθμίδα των μοτοσικλετών είναι ένας κοιμώμενος γίγαντας, προς το παρόν, παρότι το 2023 αύξησε αρκετά τη θεαματικότητά της και αύξησε τον κύκλο εργασιών της.

Παρόλα αυτά, το σπορ εξακολουθεί να έχει ζημίες και οι μέτοχοι της Dorna φέρονται διατεθειμένοι να πουλήσουν τα μερίδιά τους με το σωστό αντίτιμο από τη Liberty. Οι φήμες των τελευταίων μηνών προσδιορίζουν το ποσό της πώλησης στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια, που είναι σχεδόν πενταπλάσια από τα 425 εκατ. δολάρια που κατέβαλαν για να αποκτήσουν τα δικαιώματα.

DUCATI MEDIA HOUSE
Οι φετινοί πρωταθλητές του MotoGP, Πέκο Μπανάια και Ducati DUCATI MEDIA HOUSE


Για να καλύψει μια τέτοια επένδυση η Liberty θα πρέπει να κάνει μεγάλες και άμεσες αλλαγές στο MotoGP. Συγκριτικά, το 2017, τον πρώτο χρόνο μετά την αγορά της F1 από τη Liberty, η Formula 1 είχε έσοδα 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Μέχρι το 2022 τα ετήσια έσοδα αυξήθηκαν στα 2,2 δις. Δολάρια. Ωστόσο, το MotoGP δεν έχει τη δημοτικότητα της Formula 1, ειδικά μετά την αποχώρηση του υπεραστέρα Βαλεντίνο Ρόσι.

Η θεαματικότητα του σπορ έχει πέσει σημαντικά την τελευταία δεκαετία, ακόμα και στην Ισπανία και την Ιταλία που έχουν κορυφαίους αναβάτες στο σπορ, και ενδεχομένως η Liberty να κρίνει ότι οι τιμές των τηλεοπτικών δικαιωμάτων έχουν ένα σχετικά χαμηλό “ταβάνι” και ότι μια τέτοια επένδυση για την αγορά της Dorna δεν θα αποδώσει άμεσα. Από την άλλη, βεβαίως, αν ο Μαρκ Μαρκέζ επιστρέψει στη μάχη του τίτλου φέτος με μια “δορυφορική” Ducati, ίσως αυτή να αποδειχθεί μια ισχυρή ώθηση για τις επιχειρηματικές εξελίξεις.

TAGS MOTOGP MOTORSPORTS
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ