Νικόλας Τομπάζης: Πώς λύθηκε το πρόβλημα αναδηδήσεων των μονοθεσίων του 2022
Το φαινόμενο των αναπηδήσεων (porpoising) των μονοθεσίων της Formula 1 ήταν ένα μεγάλο κεφάλαιο της φετινής Formula 1, μέχρι το μέσον της σεζόν της, και ο Έλληνας αεροδυναμιστής εξηγεί πως η FIA το αντιμετώπισε στο GP Βελγίου και πώς -ευελπιστεί πως- το έλυσε ενόψει του 2023.
Η ριζική αλλαγή του σχεδιασμού των φετινών μονοθεσίων έδωσε μεγαλύτερη έμφαση στην παραγωγή της άντωσης μέσω του δαπέδου (ground effect) και έβγαλε στην επιφάνεια ένα πρόβλημα που υπήρχε και την προηγούμενη "εποχή του ground effect" στο σπορ -τέλη δεκαετίας 1970, αρχές '80-: το πρόβλημα των αναπηδήσεων των μονοθεσίων στην ευθεία.
Συνοπτικά, το πρόβλημα προκύπτει στις ευθείες και στις στροφές πολύ υψηλής ταχύτητας, όπου η ισχύς του αέρα είναι τέτοια που πιέζει το μονοθέσιο προς το έδαφος σε σημείο που να διακόπτει τη ροή του αέρα κάτω από το δάπεδο, ωθώντας το αυτοκίνητο σε ένα απότομο τίναγμα προς τα πάνω. Κι αυτή είναι μια συστοιχία που συμβαίνει αστραπιαία και επαναλαμβανόμενα.
Πολλές ομάδες -και πολλοί περισσότεροι οδηγοί- υπέφεραν φέτος από αυτό το φαινόμενο, με αποκορύφωμα τη Mercedes και τον Λιούις Χάμιλτον που συχνά έκανε δημόσια παράπονα για πόνους στη μέση και ζαλάδες. Φοβούμενη για την υγεία των οδηγών, στο μέσον της σεζόν η FIA αποφάσισε να επέμβει για να λύσει το πρόβλημα.
Στο GP Βελγίου, στο τέλος του Αυγούστου, επεβλήθη από την Ομοσπονδία στις ομάδες η τεχνική οδηγία 39 που προέβλεπε τη μέτρηση της κάθετης ταλάντωσης του δαπέδου. Από τον αγώνα του Σπα και μετά κάθε ομάδα που ξεπερνούσε το όριο ταλάντωσης που είχε θέσει η FIA, θα έπρεπε να κάνει αλλαγές στο μονοθέσιό της για να μπει εντός των ορίων.
Έκτοτε δεν ακούσαμε τίποτα άλλο για το θέμα, ούτε αν υπήρξαν ομάδες που ξεπέρασαν το όριο ταλάντωσης. Αλλά τώρα ο τεχνικός διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, εξήγησε πως «υπήρξαν ορισμένες περιπτώσεις που οι ομάδες χρειάστηκε να κάνουν βελτιώσεις μετά τις πρώτες ελεύθερες δοκιμές».
Η FIA είχε διαπιστώσει το πρόβλημα του porpoising πριν ξεκινήσει το πρωτάθλημα του 2022 - ενδεχομένως μετά τις πρώτες δοκιμές της Βαρκελώνης τον περασμένο Φεβρουάριο. Πρότεινε, τότε, στις ομάδες τη λύση να ανυψωθούν κάθετα κατά 15 χιλιοστά οι άκρες του δαπέδου, αλλά οι ομάδες απέρριψαν την πρόταση διότι ήρθε πολύ αργά για να προλάβουν τον πρώτο αγώνα.
Η τροποποίηση αυτή, ωστόσο, θα εφαρμοστεί κανονικά στα μονοθέσια του 2023, μαζί και με την αύξηση του ύψους του κεντρικού τούνελ που οδηγεί στο διαχύτη. Στόχος της FIA είναι να αποτρέψει την επανεμφάνιση του porpoising με την επιπλέον άντωση που θα βρουν οι ομάδες σχεδιάζοντας τα νέα τους μονοθέσια για το 2023.
Ο Τομπάζης εξηγεί πως τα αυτοκίνητα της επόμενης σεζόν της F1 θα χάσουν 5-7 τοις εκατό της άντωσης με τις δύο αυτές σχεδιαστικές αλλαγές στο δάπεδο, γεγονός που υπολογίζει πως θα τους κοστίσει περίπου μισό δευτερόλεπτο στο γύρο. "Όμως, αυτό θα αντισταθμιστεί από τη φυσιολογική εξέλιξη των μονοθεσίων", συνέχισε ο Έλληνας αεροδυναμιστής.