Ο άνθρωπος που πάτησε σε δύο... βάρκες
Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν από την κατάκτηση του τίτλου στη Φόρμουλα 1 από τον Τζον Σέρτις. Του μοναδικού "βασιλιά" στους δύο και στους τέσσερις τροχούς (videos).
Στα 80 του χρόνια παραμένει ο δημοφιλέστερος άνθρωπος στη Φόρμουλα 1 και στο MotoGP. Λογίζει ως φίλους τόσο τον Φερνάντο Αλόνσο, όσο και τον Βαλεντίνο Ρόσι. Ο Τζον Σέρτις είναι ο μοναδικός οδηγός που έχει αναδειχθεί παγκόσμιος πρωταθλητής στη μεγάλη κατηγορία του παγκοσμίου μοτοσικλέτας (500cc) και στη Φόρμουλα 1!
Σαν σήμερα πριν από 50 χρόνια (1964) στην πόλη του Μεξικό ο 30χρονος οδηγός της Ferrari επικρατούσε σε μια βρετανική "μάχη" με τους Τζιμ Κλαρκ και Γκρέιαμ Χιλ, τερματίζοντας δεύτερος στο Grand Prix του Μεξικό πίσω από τον Νταν Γκέρνεϊ. Πρωταθλητής με διαφορά ενός βαθμού!
Είχε κατακτήσει τέσσερις παγκόσμιους τίτλους στα 500cc και παράλληλα άλλους τρεις στα 350cc από το 1956 μέχρι το 1960. Πήρε εκκίνηση σε 49 Grand Prix με την MV Agusta, κερδίζοντας στα 38 και ανέβηκε 45 φορές στο βάθρο των νικητών.
Του πρότειναν να οδηγήσει στην πίστα του Γκούντγουντ το 1960. Ο Κλαρκ πήρε την πρώτη νίκη του και ο Σέρτις ήταν δεύτερος στον πρώτο αγώνα αυτοκινήτων, ενώ παραδέχθηκε πως δεν είχε ξαναβρεθεί ξανά σε αγώνα αυτοκινήτων, αφού οι μοτοσικλέτες ήταν ολόκληρη η ζωή του.
Την ίδια χρονιά ο Κόλιν Τσάπμαν του έδωσε μια Lotus. Έκανε ντεμπούτο στο Μονακό και στο δεύτερο αγώνα του, ανέβηκε στο βάθρο στο Σίλβερστοουν. Το 1963 πήγε στη Ferrari και πήρε την πρώτη νίκη του στο Νίρπουργκρινγκ. Ακολούθησαν δύο το 1964 στην "πράσινη κόλαση" και στη Μόντσα. Το 1966 διαφώνησε με τον Έντσο Φεράρι και έφυγε από την ομάδα, πηγαίνοντας στην Cooper και μετά στη Honda.
Το αφιέρωμα του περιοδικού Motorsport:
Το 1970 ίδρυσε τη δική του ομάδα, την Surtees. Αποχώρησε από τη Φόρμουλα 1 το 1972, αφού πρώτα πήρε μια συναισθηματική νίκη με το δικό του μονοθέσιο. Έδωσε την ευκαιρία στο διάδοχο του στις μοτοσικλέτες, στον Μάικ Χέιλγουντ να αγωνιστεί στο κορυφαίο πρωτάθλημα.
"Ο σημαντικότερος αγώνας στη ζωή μου ήταν ένας αγώνας μοτοσικλέτας στην Ουαλία. Έφτιαξα αυτή τη μοτοσικλέτα, αλλά εκείνο το σαββατοκύριακο δεν ήμουν πλέον ένας μηχανικός που κάνει δοκιμές με τη μοτοσικλέτα. Μου... μίλησε και γεννήθηκε μια σχέση που για το υπόλοιπο της ζωής μου είναι ξεχωριστή".
Το παλάτι δεν τον έχει τιμήσει ακόμα με τον τίτλο του "σερ". Δεν τον χρειάζεται. Φέτος προς τιμήν των 50ων γενεθλίων του χώρεσε την καριέρα του σε ένα βιβλίο. Τα έσοδα πηγαίνουν στο ίδρυμα που έχει ιδρύσει στη μνήμη του γιου του, Χένρι. Σκοτώθηκε στα 18 του χρόνια το 2009 σε αγώνα της Formula 2, όταν τον χτύπησε στο κεφάλι ελαστικό που είχε βγει από μονοθέσιο αντιπάλου του.