Ο Φερστάπεν νικητής στο Κατάρ, μετά από 3 οχήματα ασφαλείας σε αγώνα-"ναυάγιο" των αγωνοδικών
Στο άκρως επεισοδιακό GP του Κατάρ ο Μαξ Φερστάπεν κέρδισε την 9η φετινή του νίκη στη Formula 1 εμπρός από τους Σαρλ Λεκλέρ και Όσκαρ Πιάστρι, μετά από ποινή-ανέκδοτο των αγωνοδικών στον Λάντο Νόρις της McLaren. Η ανάδειξη της πρωταθλήτριας μεταξύ McLaren-Ferrari πήρε αναβολή για το Άμπου Ντάμπι την άλλη Κυριακή, στους 21 βαθμούς η διαφορά τους.
Ο Μαξ Φερστάπεν πήρε την πρωτοπορία του GP του Κατάρ -23ου φετινού αγώνα της Formula 1- στην εκκίνηση από τον Τζορτζ Ράσελ και δεν την έχασε ποτέ μέχρι την καρό σημαία, παρότι μεσολάβησαν 3 οχήματα ασφαλείας για μια σειρά από μεμονωμένα συμβάντα.
Καθώς η Mercedes απώλεσε σήμερα την ταχύτητά της του περασμένου διημέρου, στο βάθρο τον Φερστάπεν ακολούθησαν οι Σαρλ Λεκλέρ και Όσκαρ Πιάστρι. Σε όλο τον αγώνα ο Λάντο Νόρις της McLaren ήταν δεύτερος, ο μοναδικός οδηγός που βρισκόταν κοντά στον Φερστάπεν, αλλά δέχθηκε ποινή 10'' στάσης στα πιτς (!) διότι δεν σήκωσε το γκάζι στην ένδειξη μιας κίτρινης σημαίας.
Η ποινή έριξε τον Νόρις στην 15η θέση, λίγους γύρους πριν το τέλος, αλλά ο Βρετανός ανελίχθηκε μέχρι τη 10η για να πάρει έναν βαθμό, συν έναν για τον ταχύτερο γύρο. Με τη δεύτερη θέση του Λεκλέρ, την 3η του Πιάστρι και την 6η του Κάρλος Σάινθ, η μάχη του τίτλου κατασκευαστών μεταξύ των McLaren-Ferrari θα κριθεί το επόμενο τριήμερο (6-8/12) στο Άμπου Ντάμπι, καθώς η διαφορά τους μειώθηκε στους 21 βαθμούς.
Το πρώτο και το τρίτο όχημα ασφαλείας προκλήθηκαν για συμβάντα στην πίστα, που δεν είχαν σοβαρές συνέπειες πέραν των εγκαταλείψεων (ασυνήθιστα πολλών) οδηγών. Όμως, το δεύτερο όχημα ασφαλείας ήταν ένα ανέκδοτο.
Η Williams του Άλεξ Άλμπον έχασε στην ευθεία τον δεξιό της καθρέπτη (!), ο οποίος έμεινε στην κεντρική ευθεία. Οι αγωνοδίκες έκριναν ότι ο καθρέπτης, μαζί με το κάλυμμά του, δεν ήταν απαραίτητο να απομακρυνθεί από το σημείο, και συνέχισαν τον αγώνα κανονικά.
Ώσπου, κάποια στιγμή ένα μονοθέσιο (η Sauber του Βάλτερι Μπότας) πάτησε τον καθρέπτη και τον έσπασε, με αποτέλεσμα τα θραύσματα να προκαλέσουν άμεσα κλαταρίσματα στις Mercedes και Ferrari των Λιούις Χάμιλτον και Κάρλος Σάινθ, όταν ο Βρετανός και ο Ισπανός πέρασαν από την κεντρική ευθεία.
Όταν αποκολλήθηκε ο καθρέπτης οι αγωνοδίκες για μια στιγμή κυμάτισαν τις κίτρινες σημαίες στο σημείο, και σε αυτή τη χρονική στιγμή ήταν που ο Νόρις δεν σήκωσε το πόδι του από το γκάζι - ως όφειλε, υπό καθεστώς κίτρινης σημαίας. Ο νέος αγωνοδίκης της FIA έκρινε ότι αυτό επίσειε για τον Άγγλο της McLaren ποινή στάσης 10 δευτερολέπτων (!) στα πιτς.
Πώς εξελίχθηκε ο αγώνας του Λοσάιλ
Ο Φερστάπεν έκανε αρκετά καλύτερη εκκίνηση από τον Ράσελ για να πάρει την πρωτοπορία, έχοντας χάσει -ο Ολλανδός- την πολ ποζίσιον μετά από ποινή το προηγούμενο βράδυ επειδή κινούνταν υπερβολικά αργά σε έναν γύρο του στο Q3.
Ο Νόρις -που επίσης έκανε καλή εκκίνησ- πίεσε τον Φερστάπεν στην πρώτη στροφή, αλλά ο Ολλανδός αμύνθηκε, όπως και ο Πιάστρι πίσω του στην επίθεση του Λεκλέρ - καθώς ο Χάμιλτον έχασε στην εκκίνηση 3 θέσεις, και έπεσε στην 9η.
Η σύγκρουση των Νίκο Χούλκενμπεργκ, Φράνκο Κολαπίντο και Εστεμπάν Οκόν στον πρώτο γύρο, όμως, με υπαιτιότητα του πρώτου, έβγαλε για πρώτη φιορά στην πίστα το όχημα ασφαλείας.
Στην επανεκκίνηση -στον 5ο γύρο- ο Νόρις προσπάθησε να περάσει τον Φερστάπεν για την πρωτοπορία, και σύντομα ο Ολλανδός βγήκε από το DRS της McLaren. Ακολούθησαν περίπου 20 ανιαροί γύροι, όπου τίποτα δεν άλλαξε στην κορυφή.
Στην αρχή του γύρου 30 η διαφορά των 2,5’’ του Φερστάπεν από τον Νόρις μειώθηκε μεμιάς στο 1,5’’ - αυτό οφιελόταν στο ότι ο Νόρις δεν σήκωσε γκάζι στις σύντομες κίτρινες σημαίες για τον καθρέπτη της Williams.
Ο καθρέπτης έμεινε στην ευθεία για αρκετούς γύρους, μέχρι που έσπασε από τον Μπότας, και προκάλεσε τα κλαταρίσματα των Σάινθ και Χάμιλτον. Τότε, φυσικά, οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να στείλουν στην πίστα το όχημα ασφαλείας.
Έναν γύρο πριν το όχημα ασφαλείας είχε μπει για το πιτ-στοπ του ο Πιάστρι, αλλά όταν εμφανίστηκε το Safety Car έσπευσαν για το “δωρεάν” πιτ-στοπ οι Φερστάπεν, Νόρις και Λεκλέρ - γεγονός που επέτρεψε στον Μονεγάσκο να περάσει τον Πιάστρι, για την 3η θέση.
Λίγο νωρίτερα, ένα καταστροφικό πιτ-στοπ 7’’ του Ράσελ (λόγω μπλοκαρισμένου πίσω δεξιού τροχού) άφησε τον Άγγλο της Mercedes εκτός μάχης για το βάθρο.
Στην επανεκκίνηση ο Φερστάπεν δεν ήταν τόσο αποτελεσματικός και ο Νόρις τον απείλησε - αλλά και πάλι ο Ολλανδός αμύνθηκε, όπως και ο Λεκλέρ στην επίθεση του Πιάστρι πίσω τους.
Άμεσα υπήρξε και η 3η περίοδος του οχήματος ασφαλείας, από ταυτόχρονες εξόδους των Πέρεζ και Χούλεκνμπεργκ στην αμμοπαγίδα. Στην 3η επανεκκίνηση, ο Φερστάπεν κινήθηκε πιο έξυπνα, αλλά αντίθετα ο Νόρις χρειάστηκε να αμυνθεί από τον Λεκλέρ.
Λίγα λεπτά αργότερα, ο Νόρις ενημερώθηκε για την ποινή στάσης 10 δευτερολέπτων στα πιτς, που -όταν την εξέτισε- τον έριξε στην 15η θέση. Αυτό αφαίρεσε κάθε απειλή για τη νίκη από τον Φερστάπεν, και επέτρεψε στους Λεκλέρ, Πιάστρι να κερδίσουν τις δύο πλευρικές θέσεις του βάθρου.
Ο Πιάστρι προσπάθησε να γίνει απειλητικός στον Λεκλέρ, αλλά δεν το πέτυχε σε σημείο να επιχειρήσει μια προσπέραση μετά την ατυχία του να κάνει το πιτ-στοπ του λίγο πριν το όχημα ασφαλείας.
Ο Ράσελ, μετά από όλα αυτά, ανέβηκε στην 4η θέση παρά την ποινή πέντε δευτερολέπτων στο τέλος του αγώνα (για παράβαση υπό το αυτοκίνητο ασφαλείας), ενώ ο Πιερ Γκασλί πήρε μια ζωτικής σημασίας 5η θέση για την Alpine, αμυνόμενος αποτελεσματικά στις επιθέσεις του Σάινθ στους τελευταίους γύρους.
Ο Σάινθ, παρά το κλατάρισμα, πήρε την έκτη θέση, εμπρός από τον Φερνάντο Αλόνσο -που ρίσκαρε με δεύτερο πιτ-στοπ υπό το όχημα ασφαλείας- για να εξασφαλίσει την 7η θέση.
Ο Γκουάνιου Τσοου πήρε μια εξαιρετική όγδοη θέση, χαρίζοντας τους πρώτους βαθμούς της Sauber για το 2024, μπροστά από τον Κέβιν Μάγκνουσεν, που αντιμετώπισε δυσκολίες προσπαθώντας να περάσει τον Άλεξ Άλμπον, στην ένατη θέση.
Ο αγώνας ήταν αποκαρδιωτικά απογοητευτικός για τον Λιούις Χάμιλτον. Αρχικά έπεσε στην 9η θέση στην εκκίνηση, έπειτα πάσχιζε με την ισορροπία της Mercedes W15, δέχθηκε ποινή 5’’ για εσφαλμένη εκκίνηση, και τέλος άλλη μία ποινή διέλευσης από τα πιτς για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στο pit-lane.