Ο Μάσα έφερε το σκάνδαλο "Crash-gate" του 2008 στη δικαιοσύνη, τι επιδιώκει ο Βραζιλιάνος
Ο Φελίπε Μάσα προχώρησε σε αγωγή εναντίον της FIA, της FOM και του πρώην εμπορικού διευθυντή της Formula 1 Μπέρνι Έκλεστοουν στο Ανώτατο Δικαστήριο του Λονδίνου, για το σκάνδαλο του GP Σιγκαπούρης 2008 που του στέρησε τον τίτλο της Formula 1 εκείνη τη σεζόν.
Στο GP Σιγκαπούρης 2008 ο Νέλσον Πικέ Τζούνιορ, οδηγός της Renault F1, προσέκρουσε εσκεμμένα στον τοίχο του σιρκουί της Μαρίνα Μπέι προκειμένου να μπει στην πίστα το όχημα ασφαλείας και να επιτρέψει στον Φερνάντο Αλόνσο να κερδίσει τον αγώνα, με ένα προκαθορισμένο πλάνο στρατηγικής που ενορχήστρωσε ο διευθυντής της ομάδας Φλάβιο Μπριατόρε και ο αγωνιστικός διευθυντής Πατ Σίμοντς.
Μετά από αυτά, ο Χάμιλτον τερμάτισε στη δεύτερη θέση, ενώ η εσπευσμένη είσοδος του Μάσα στα πιτς -για να αλλάξει ελαστικά υπό το όχημα ασφαλείας- ήταν καταστροφική. Ο Βραζιλιάνος έφυγε από το γκαράζ της ομάδας με την αντλία καυσίμου συνδεδεμένη στη Ferrari του, με αποτέλεσμα να χάσει υπερβολικό χρόνο και να μην κερδίσει κανέναν βαθμό εκείνη τη μέρα στη μάχη του τίτλου.
Στο τέλος της σεζόν, ο Χάμιλτον κέρδισε το πρωτάθλημα με διαφορά ενός βαθμού από τον Μάσα, ενώ χρειάστηκε να περάσουν αρκετοί μήνες πριν έρθει στο φως -το καλοκαίρι του 2009- το σκάνδαλο που πήρε την ονομασία “Crash-gate”. Μετά το πόρισμα οι Μπριατόρε και Σίμοντς τιμωρήθηκαν με πολυετή αποκλεισμό από το σπορ, ενώ για τον Φερνάντο Αλόνσο αποδείχθηκε ότι δεν είχε γνώση των σχεδίων της ομάδας.
Το θέμα ξεχάστηκε, ώσπου το 2023 ο Μπέρνι Έκλεστοουν δήλωσε σε συνέντευξή του ότι η FIA και ο ίδιος γνώριζαν για το “σικέ” GP Σιγκαπούρης πριν το τέλος του πρωταθλήματος του 2008. Ο Βρετανός είπε ότι υπήρχαν αρκετές αποδείξεις προκειμένου να διερευνηθεί το ζήτημα, τότε, αλλά αποφασίστηκε να μην προχωρήσει η έρευνα προκειμένου να μην υπάρξει δυσφήμιση του σπορ.
Αμέσως μόλις έγιναν γνωστά τα λόγια του Έκλεστοουν, ο 92χρονος είπε δημόσια πως δεν θυμάται να προχώρησε στις συγκεκριμένες δηλώσεις. Όμως, ο Φελίπε Μάσα ξεκίνησε τη διερεύνηση του θέματος, με τη βοήθεια των δικηγόρων του, με τον ισχυρισμό ότι εφ’ όσον η FIA και η FOM (κάτοχος των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ) γνώριζαν πριν το τέλος της σεζόν το σκάνδαλο, τότε θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει στην ακύρωση του αποτελέσματος του GP Σιγκαπούρης.
Αυτό θα στερούσε πολλούς βαθμούς από τον Χάμιλτον -σε έναν αγώνα που ο ίδιος ο Μάσα δεν είχε σκοράρει- και έτσι πρωταθλητής στο τέλος της χρονιάς, βάσει των αποτελεσμάτων μετά τη Σιγκαπούρη, θα ήταν ο Βραζιλιάνος της Scuderia.
Από πέρσι ο Μάσα και οι δικηγόροι του, λοιπόν, ερευνούν τη νομική πλευρά του ζητήματος αυτού. Τον Απρίλιο του 2023 μήνες έγινε γνωστό ότι διερευνούν το ενδεχόμενο να προσφύγουν στη δικαιοσύνη, και τώρα το έκαναν καταθέτοντας αγωγή στο Ανώτατο Δικαστήριο του Λονδίνου, εναντίον της FIA, της FOM και του Έκλεστοουν.
Την υπόθεση έχει αναλάβει για λογαριασμό του Μάσα η βραζιλιάνικη νομική εταιρεία Vieira Rezende Advogados, που ανακοίνωσε ότι “ο κ. Μάσα αποζητά τη δήλωση ότι η FIA παραβίασε τους κανονισμούς της αποτυγχάνοντας να διερευνήσει έγκαιρα το ατύχημα του Νέλσον Πικέ Τζούνιορ στο Grand Prix της Σιγκαπούρης το 2008 και ότι αν είχε ενεργήσει σωστά, ο κ. Μάσα θα είχε κερδίσει το πρωτάθλημα οδηγών εκείνη τη χρονιά”.
Η ανακοίνωση συνεχίζει πως “ο κ. Μάσα αποζητά αποζημίωση για τις σημαντικές οικονομικές απώλειες που είχε λόγω της αποτυχίας της FIA, στην οποία ο κ. Έκλεστοουν και η FOM ήταν επίσης συνένοχοι. Οι προσπάθειες να βρεθεί λύση φιλικού διακανονισμού ήταν αποτυχημένες, αφήνοντας τον κ. Μάσα χωρίς άλλη επιλογή παρά να ξεκινήσει τις νομικές διαδικασίες”.
Βάσει του καταστατικού της F1, οι τίτλοι κάθε χρονιάς σφραγίζονται οριστικά και δια παντός μετά την απονομή των επάθλων στους πρωταθλητές στο τέλος της σεζόν. Συνεπώς, είναι πρακτικά αδύνατον να στεφθεί μετά από μιάμιση δεκαετία ο Μάσα πρωταθλητής.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του βρετανικού Τύπου, ο Βραζιλιάνος από την αγωγή που κατέθεσε διεκδικεί αποζημίωση της τάξης των 70 έως και 175 εκατομμυρίων ευρώ.
Η αγωγή αυτή προστίθεται σε δύο άλλα νομικά ζητήματα που αντιμετωπίζει τις τελευταίες εβδομάδες η FIA, και συγκεκριμένα τους ισχυρισμούς ενός πληροφοριοδότη ότι ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγέμ πέρσι παρενέβη στο αποτέλεσμα του GP Σαουδικής Αραβίας 2023 και έπειτα προσπάθησε να εμποδίσει την αδειοδότηση του σιρκουί του Λας Βέγκας για το GP του περασμένου Νοεμβρίου.