Ο Νίκι Λάουντα μπορεί να έχει σώσει και τη δική σου ζωή
Το Sport24.gr θυμάται την πτώση του αεροπλάνου της εταιρίας του Νίκι Λάουντα το 1991 που κόστισε τη ζωή σε 223 επιβαίνοντες και την επιμονή του θρυλικού πιλότου της Formula 1 μέχρι να βρεθεί το τι οδήγησε στην πτώση του αεροσκάφους.
Στο μυαλό των νεότερων ο Νίκι Λάουντα είναι ένας πιλότος της Formula 1 που επέζησε από ένα τρομακτικό ατύχημα. Οι ειδικοί των συγκαταλέγουν ανάμεσα στους κορυφαίους πιλότους όλων των εποχών και σίγουρα ανάμεσα σε εκείνους με τις περισσότερες μηχανικές γνώσεις και με τη μεγαλύτερη παρεμβατικότητα πάνω στο μονοθέσιο.
Η Γιώτα Κουνάλη είχε καταγράψει τη μοναδική ιστορία του οδηγού Νίκι Λάουντα στο εξαιρετικό αφιέρωμα της στο Sport24.gr.
Ο 69χρονος σήμερα Αυστριακός είναι, όμως, πολλά περισσότερα από αυτό. Δίχως υπερβολή ο Νίκι Λάουντα μπορεί να έχει σώσει και τη δική σου ζωή χωρίς να το ξέρεις αφού μέσα από μία αεροπορική τραγωδία ανακάλυψε μία από τις ατέλειες των μηχανών της Boeing πριν από πολλά χρόνια.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Μετά το τέλος της καριέρας του στη Formula 1 o Αυστριακός ασχολήθηκε με τα αεροπλάνα. Πάντοτε του άρεσαν και ο ίδιος ήταν ερασιτέχνης πιλότος. Έτσι, αποφάσισε να ιδρύσει τη δική του μικρή αεροπορική εταιρία. Κάπως έτσι το 1985 δημιουργήθηκε η Lauda Air.
Αρχικά, λειτούργησε ως εταιρία για πτήσεις τσάρτερ Το 1987 άρχισε τις πτήσεις εντός Αυστρίας και δύο χρόνια αργότερα επεκτάθηκε και στο εξωτερικό. Κάπως έτσι φτάσαμε σε πτήσεις προς εξωτικούς προορισμούς όπως η Ταϋλάνδη και το Χονγκ Κονγκ.
26 ΜΑΪΟΥ 1991, Η ΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΠΑΓΩΣΕ Ο ΧΡΟΝΟΣ
Μία από τις πολλές πτήσεις που εκτελούνταν ήταν αυτή που συνέδεε το Χονγκ Κονγκ, την Ταϋλάνδη με την Αυστρία. Το πρωί της 26ης Μαΐου η πτήση NG004 της Lauda Air δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό της.
Το Boeing 767-3Z9ER απογειώθηκε από την Μπανγκόνγκ με προορισμό τη Βιέννη. Λίγο μετά τις 11μ.μ. το στίγμα του αεροπλάνου χάθηκε και οι 223 επιβαίνοντες βρήκαν ακαριαίο θάνατο. Το αεροπλάνο συνετρίβη ανάμεσα στις περιοχές Suphanburi και Uthai Thani μέσα σε ζούγκλα και σε υψόμετρο περίπου 600μ. Αυτό έκανε δύσκολες και τις έρευνες αφού τα συντρίμμια είχαν εξαπλωθεί σε ακτίνα χιλιομέτρων.
Από τους πρώτους που έφτασαν στο σημείο των ερευνών ήταν ο Νίκι Λάουντα. Ο Αυστριακός ήθελε να συμμετέχει στις έρευνες για να διαλευκανθεί μέχρι τέλους η υπόθεση. Το "μαύρο κουτί" του αεροπλάνου είχε καταστραφεί από τη σύγκρουση και το μόνο που υπήρχε για να βοηθήσει τις αρχές ήταν ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο. Αρχικά, υπήρξαν σενάρια ότι υπήρξε τρομοκρατική ενέργεια, όμως κάτι τέτοιο δεν προέκυπτε από τα ευρήματα και έτσι οι Αρχές στράφηκαν σε άλλες αιτίες.
Εκείνο που τους έδωσε το έξτρα στοιχείο ότι κάποια μηχανική βλάβη προέκυψε στο αεροπλάνο ήταν ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο. Στα τελευταία δευτερόλεπτα ακουγόταν ο ένας από τους δύο πιλότους να λέει: "Ωχ, όχι", στη συνέχεια ακούγεται ο ήχος κινδύνου από κάποια από τις ενδείξεις που έχουν στη διάθεσή τους οι πιλότοι και τέλος ένας δυνατός θόρυβος.
Η ΕΠΙΜΟΝΗ ΚΑΙ Η ΛΥΤΡΩΣΗ
Κάπου εκεί άρχισε και η έρευνα για το ποια μηχανική βλάβη οδήγησε τελικά στην πτώση του αεροπλάνου. Εξετάστηκαν ενδελεχώς όλα τα πιθανά σενάρια με τον Νίκι Λάουντα από την αρχή να επιμένει πως κάτι συνέβη με κάποιων εκ των κινητήρων. Μέσα από την πορεία των ερευνών ο σπουδαίος πιλότος της Formula 1 έφερε στο μυαλό το σενάριο να άνοιξε κατά τη διάρκεια της πτήσης ο αναστροφέας ώσης.
Τι είναι αυτό; Πρόκειται για μία λειτουργία του κινητήρα η οποία χρησιμοποιείται κατά την φάση της προσγείωσης του αεροσκάφους, ενώ αυτό τροχιοδροµεί. Ουσιαστικά "κλείνει" την εξαγωγή των καυσαερίων, έτσι ώστε αυτά να κατευθυνθούν προς το εµπρόσθιο τµήµα της ατράκτου. Με αυτό τον τρόπο, δηµιουργείται µία "δύναµη φρεναρίσµατος", η οποία βοηθά σηµαντικά στην ταχεία επιβράδυνση του αεροσκάφους.
Η Boeing απέρριψε το συγκεκριμένο σενάριο τονίζοντας πως από τις δοκιμές που είχαν γίνει δεν υπήρχε αυτό το ενδεχόμενο να συμβεί. Ο Λάουντα επέμενε να γίνουν δοκιμές στον προσομοιωτή με τις συνθήκες που υπήρχαν στην πτήση (υψόμετρο, καιρικές συνθήκες κλπ κλπ). Κάπου εκεί άρχισε η διαμάχη των δύο πλευρών με τον Αυστριακό να κερδίζει αυτό που ήθελε και τελικά να αποδεικνύει πως όντως ο αναστροφέας ώσης άνοιξε για άγνωστο μέχρι και σήμερα λόγο και οδήγησε στην πτώση του αεροσκάφους.
Η Boeing προχώρησε σε αλλαγές ώστε να διασφαλίσει ότι θα συνεχιστεί το συγκεκριμένο μοντέλο αεροσκάφους να πετά με ασφάλεια αποκλείοντας στο μέτρο του δυνατού να ξανασυμβεί ένα τέτοιο ατύχημα.
Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥΝΤΑ ΣΤΟΝ "GUARDIAN"
Χαρακτηριστικά για τα όσα σας περιγράψαμε παραπάνω είναι τα όσα αφηγήθηκε ο Νίκι Λάουντα στον "Guardian". Ο θρυλικός πιλότος παραχώρησε συνέντευξη και ρωτήθηκε για την πιο δύσκολη περίοδο της ζωής του. Η απάντηση που έδωσε δεν αφορούσε το ατύχημα που παραλίγο να του στερήσει τη ζωή στο Νίρμπουγκρινγκ το 1976, αλλά η αεροπορική τραγωδία του 1991.
Ακολουθεί το χαρακτηριστικό απόσπασμα από τη συνέντευξη του στονGuardian στις 29 Οκτωβρίου 2006: "Ο κόσμος πιστεύει ότι η χειρότερη στιγμή της ζωής μου ήταν το ατύχημα μου στο γερμανικό Γκραν Πρι το 1976, το οποίο με έριξε σε κώμα και μου άφησε πολλά εγκαύματα. Όμως δεν είναι αυτό. Το 1991 ένα από τα αεροπλάνα της εταιρίας μου έπεσε έξω από την Μπανγκόνγκ σκοτώνοντας 223 ανθρώπους.
Το αποτέλεσμα της καταστροφής ήταν τεράστιο. Στα μηχανοκίνητα σπορ έπαιρνα μία απόφαση η οποία έβαζε σε κίνδυνο μόνο τον εαυτό μου. Όταν έχεις μία αεροπορική εταιρία και περισσότεροι από 200 άνθρωποι σε εμπιστεύονται για να πάνε από το ένα μέρος στο άλλο και αυτό καταλήγει σε τραγωδία τότε είναι μία διαφορετική υπευθυνότητα. Η πρώτη μου αντίδραση ήταν πως εάν έφταιγε η εταιρία μου θα έπρεπε να την κλείσουμε αμέσως".
Στη συνέχεια αναφέρθηκε και στο κομμάτι των ερευνών και τη διαμάχη του με την Boeing: "Πήρε περίπου οκτώ μήνες για να ανακαλύψουμε τι ακριβώς συνέβη. Ο καταγραφέας της πτήσης είχε καταστραφεί και το μόνο που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν ο καταγραφέας φωνής και μερικά κομμάτια από τοsoftwareτων κινητήρων. Όταν ο κατασκευαστής, δηλαδή ηBoeing, ανέλυσε τα δεδομένα ήταν ξεκάθαρο πως ο αναστροφέας ώσης ήταν ο υπεύθυνος για την πτώση του αεροσκάφους. Όλοι πίστευαν πως ένα αεροπλάνο θα έπρεπε να συνεχίσει να πετά κάτω από αυτές τις συνθήκες, αλλά δεν μπορούσε. Αυτό που με ενόχλησε ήταν η αντίδραση τηςBoeingαπό τη στιγμή που ήταν κάτι τόσο ξεκάθαρο. Η Boeingδεν ήθελε να κάνει τίποτα. Παρευρέθηκα στην κηδεία που έγινε στην Μπανγκόνγκ για τα 23 πτώματα τα οποία δεν ταυτοποιήθηκαν και στη συνέχεια πέταξα για το Σιάτλ. Έπρεπε να το χειριστώ αυτό. Αλλά ήταν δύσκολες στιγμές για μένα.
Ζήτησα να πετάξω εγώ τον προσομοιωτή κάτω από τις συνθήκες που έγινε το ατύχημα και αρχικά αρνήθηκαν. Εκεί τους είπα ότι ήταν το δικό μου αεροπλάνο, η εταιρία είχε το δικό μου όνομα, αφήστε με να το κάνω. Τότε συμφώνησαν. Έβαλα στον προσομοιωτή 15 φορές τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το ατύχημα και τις 15 δεν μπόρεσα να κάνω απολύτως τίποτα. Ήταν ξεκάθαρος ο λόγος για τον οποίο έπεσε το αεροπλάνο, αλλά το νομικό επιτελείο της Boeing έλεγε ότι δεν μπορούσε να βγάλει ανακοίνωση. Ισχυρίζονταν ότι ήθελαν άλλους τρεις μήνες για να φτιάξουν το κείμενο και την διατύπωση. Τους είπα να κάνουμε μία συνέντευξη Τύπου στο Σιάτλ. Για να τους είπα: "Πάρτε ένα 767, βάλτε δύο πιλότους να το πετάξουν με ακριβώς ίδιες συνθήκες με εκείνες του ατυχήματος και ανοίξτε τον αναστροφέα ώσης. Αν είστε σίγουροι ότι θα συνεχίσει να πετάει θέλω να είμαι μέσα. Αν είστε τόσο σίγουροι ότι μπορεί να πετούν τα αεροπλάνα χωρίς να συμβεί ξανά το ίδιο τότε ας το κάνουμε".
Αμέσως ήρθαν στο ξενοδοχείο και μου είπαν ότι δεν μπορεί να γίνει αυτό. Τότε τους είπα να βγάλουν ανακοίνωση και το έκαναν. Ήταν η πρώτη φορά μετά από οκτώ μήνες ερευνών που έγινε ξεκάθαρο ότι υπήρξε πρόβλημα κατασκευαστικό".
ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ
Όλα τα παραπάνω προέρχονται από ένα κομμάτι της έρευνας και από όσα αναφέρουν άνθρωποι της πλευράς του Νίκι Λάουντα. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημάνουμε και τι αναφέρουν άλλες πηγές.
Το κοινό σημείο αφορά τα αίτια της πτώσης. Δηλαδή, πως όντως το αεροπλάνο έπεσε εξαιτίας της ενεργοποίησης του συστήματος αντίστροφης ώσης κατά τη διάρκεια της πτήσης, αλλά και το γεγονός πως ο Νίκι Λάουντα πίεσε για να βρεθεί ο λόγος της καταστροφής.
Αυτό για το οποίο όμως κατηγορείται η εταιρία του Νίκι Λάουντα σύμφωνα με έναν άλλο ερευνητή είναι πως απέκρυψε στοιχεία που αποδείκνυαν ότι υπήρξε ειδοποίηση για πρόβλημα στο σύστημα της αντίστροφης ώσης του συγκεκριμένο αεροπλάνου αρκετές φορές πριν τη μοιραία πτήση. Μάλιστα, η έκθεση αυστριακού ερευνητή υποστηρίζει πως το μοιραίο αεροπλάνο δεν θα έπρεπε ποτέ να πετάξει.
ΠΗΓΕΣ: Guardian, "Austrianwings", Νew Υork Τimes, National Geographic
Photo credits: AP Photo