Ο Πιάστρι υπέγραψε στη McLaren το '22 σε ένα βενζινάδικο της εθνικής οδού
Δυόμισι χρόνια μετά τη μεγάλη νομική διαμάχη της Alpine με τη McLaren για τις υπηρεσίες του Όσκαρ Πιάστρι, ο Αυστραλός αποκάλυψε πώς υπέγραψε το πρώτο του συμβόλαιο με την ομάδα του Ουόκινγκ - και ότι δεν περίμενε ποτέ ότι θα έφτανε τόσο σύντομα στις νίκες και στο φετινό θρίαμβο του τίτλου κατασκευαστών.
Το περίφημο "Piasco" συνέβη το καλοκαίρι του 2022. Στα 21 του χρόνια, ο πρωταθλητής της F2 Πιάστρι ήταν οδηγός της Ακαδημίας της Alpine F1 και όλοι περίμεναν τις τυπικές ανακοινώσεις ότι θα έκανε το ντεμπούτο του στη Formula 1 το 2023 με την ομάδα του Ένστοουν - στη θέση του Φερνάντο Αλόνσο, που αποφάσισε να φύγει για την Aston Martin F1.
Η Alpine F1 όντως προχώρησε στη δημόσια ανακοίνωση ότι ο Πιάστρι θα οδηγούσε δίπλα στον Εστεμπάν Οκόν το 2023, αλλά πολύ σύντομα ακολούθησε η τοποθέτηση του ίδιου του Αυστραλού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ανέφερε ότι “δεν θα είμαι οδηγός της Alpine την επόμενη χρονιά”.
Πριν ο Αλόνσο λάβει την απόφαση να αποχωρήσει για την Aston, η Alpine έδειχνε να προτιμά την εμπειρία του Ισπανού αντί του ταλέντου του Πιάστρι, την ώρα που είχε ακλόνητο με πολυετές συμβόλαιο τον Οκόν στο άλλο της κόκπιτ.
Έτσι ο Αυστραλός μαζί με τον μάνατζέρ του, Μαρκ Ουέμπερ, πήραν την απόφαση να δεχθούν την πρόταση της McLaren για το 2023, καθώς η αγγλική ομάδα ήθελε να αντικαταστήσει με το μεγαλύτερο ανερχόμενο ταλέντο του σπορ τον Ντάνιελ Ρικιάρντο - που δεν απέδιδε τα αναμενόμενα.
“Ναι, ήταν λίγο περίπλοκο το 12μηνο πριν μπω στη F1”,είπε ο Πιάστρι μιλώντας στο Gentlemen's Journal. “Η υπογραφή του συμβολαίου μου στη F1 ήταν κάτι πολύ ιδιαίτερο. Παρότι υπήρξε κάποια αντιδικία γύρω από αυτό, ήταν πολύ, πολύ ιδιαίτερο. Συνέβη σε έναν σταθμό αυτοκινήτων στην εθνική οδό στη Βρετανία, που δεν ήταν και το πιο λαμπρό μέρος για να υπογράψεις ένα συμβόλαιο της F1. Αλλά παρέμεινε κάτι πολύ ξεχωριστό”.
Ο Ουέμπερ εκμεταλλεύτηκε ένα κενό δύο εβδομάδων που υπήρχε στη συμφωνία του Πιάστρι με την Alpine, και μεσολαβούσε μεταξύ της λήξης του συμβολαίου του με την Ακαδημία της Alpine και την υπογραφή του νέου του συμβολαίου για να αγωνίζεται με την ομάδα στα GP του 2023.
Η Alpine πίστευε ότι η προϋπάρχουσα συμφωνία της με τον Αυστραλό είχε τη νομική ισχύ για να θεωρείται δεσμευμένος με αυτήν, ενώ παράλληλα ο Πιάστρι είχε ήδη υπογράψει στη McLaren. Έτσι το θέμα οδηγήθηκε στο Συμβούλιο Αναγνώρισης Συμβολαίων της F1, και την υπόθεση κέρδισε η McLaren.
Ήταν μια κίνηση-ματ για την καριέρα του Αυστραλού: με τη ραγδαία βελτίωση της McLaren τη διετία που θα ακολουθούσε, ο Πιάστρι όχι μόνο θα γινόταν πρωταγωνιστής του σπορ, αλλά θα κέρδιζε και τις δύο πρώτες του νίκες στη F1, φέτος.
Και ο ίδιος, μιλώντας στο περιθώριο της τελετής απονομής των επάθλων του 2024 της FIA στη Ρουάντα, είπε ότι δεν περίμενε σε καμία περίπτωση, όταν υπέγραφε το συμβόλαιό του με τη McLaren το καλοκαίρι του 2022, ότι τα πράγματα θα εξελίσσονταν έτσι.
“Ήλπιζα ότι θα είχαμε κάποια επιτυχία, αλλά περίμενα ότι απλά θα κερδίζαμε περιστασιακά κάποιες θέσεις στο βάθρο”, είπε.“Όμως η τροχιά που ακολουθήσαμε ήταν πολύ πιο γρήγορη από όσο περιμέναμε όλοι μας.
Ίσως να μην ήταν για τον Αντρέα [Στέλλα] και τον Ζακ [Μπράουν] αλλά για μένα, από το σημείο από το οποίο ξεκινήσαμε όταν ήρθα το ταξίδι μας προς την κορυφή ήταν πολύ πιο σύντομο από όσο σκεφτόμουν. Έτσι, ήταν πολύ ευχάριστο. Είναι πάντα πιο ευχάριστο όταν είσαι στην κορυφή και κερδίζεις αγώνες - δύο χρόνια πριν αναμφίβολα δεν περίμενα κάτι τέτοιο”, κατέληξε ο Όσκαρ Πιάστρι.
Για την ιστορία, παρότι οι σεζόν του 2023 και 2024 ξεκίνησαν με τη McLaren στο τέλος της εκκίνησης, με τα μονοθέσια MCL60 και MCL38 αντίστοιχα να υστερούν πολύ σε απόδοση, οι ραγδαίες βελτιώσεις τους μετά τους πρώτους αγώνες ανέβασαν κατακόρυφα την ανταγωνιστικότητά τους.
Ο Πιάστρι ανέβηκε δύο φορές στο βάθρο το 2023, και κέρδισε τον αγώνα Sprint του Κατάρ, ενώ το 2024 κέρδισε (όπως και ο Νόρις) την πρώτη του νίκη στη F1. Ο Αυστραλός την πέτυχε στο GP Ουγγαρίας, και επανέλαβε το ίδιο επίτευγμα στο Αζερμπαϊτζάν.