X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

FORMULA 1

Οι 5 πτυχές του μέλλοντος της Formula 1 μέχρι το 2030

16 LECLERC Charles (mco), Scuderia Ferrari SF-24, action during the Formula 1 Hungarian Grand Prix 2024, 13th round of the 2024 Formula One World Championship from July 19 to 21, 2024 on the Hungaroring, in Mogyorod, Hungary ERIC ALONSO / DPPI / SCUDERIA FERRARI PRESS OFFICE

Οι αντίστροφες εκκινήσεις στους αγώνες Sprint, η επιστροφή στους ατμοσφαιρικούς κινητήρες V8 ή V10, η μείωση του βάρους και του μεγέθους των μονοθεσίων, η αύξηση των σιρκουί πόλεων και όλες οι ιδέες που εξέφρασε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της Formula 1, Στέφανο Ντομενικάλι.

Ο Ντομενικάλι, πρώην διευθυντής της Scuderia Ferrari και νυν διοικητής της εμπορικής πλευράς της Formula 1, η οποία ανήκει στην αμερικανική Liberty Media, μίλησε εκτενώς για το μέλλον του σπορ και για όλες τις ιδέες εξετάζονται μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο αγγλικό περιοδικό Autosport. Ας δούμε τις πέντε βασικές πτυχές της συνέντευξης αυτής:

  • Αλλαγές εναντίον σταθερότητας των κανονισμών

Στις δύο μεγάλες αλλαγές κανονισμών των τελευταίων ετών, δηλαδή το 2017 και έπειτα το 2022, έχουμε διαπιστώσει ότι μετά από περίπου τρία χρόνια αρχίζει να υπάρχει σύγκλιση μεταξύ των ομάδων και κατά συνέπεια εξανεμίζεται η κυριαρχία μίας ομάδας.

Το είδαμε το 2021 με την άνοδο της RBR που κατάφερε να αντιμετωπίσει πλέον τη μέχρι τότε κυρίαρχη Mercedes F1, και το είδαμε και πέρσι που οι McLaren, Mercedes και Ferrari έβαλαν τέλος στην παντοκρατορία της Red Bull των δύο προηγούμενων ετών.

Παρόλα αυτά, οι τεχνικοί κανονισμοί θα αλλάξουν ξανά -και μάλιστα ριζικά- το 2026, και αυτό κάνει πολλούς να αμφιβάλλουν αν αυτό είναι καλό για τον ανταγωνισμό του σπορ - μιας και θα δώσει την ευκαιρία σε μία ομάδα και πάλι να κάνει καλύτερη δουλειά από τις άλλες, και ενδεχομένως να κυριαρχήσει τις σεζόν που θα ακολουθήσουν.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Formula 1 (Liberty Media), Στέφανο Ντομενικάλι AP PHOTO/CHRISTIAN BRUNA


Ο Ντομενικάλι είπε σχετικά με το θέμα αυτό: Πάντα έχουμε λόγους να κάνουμε αλλαγές. Πρώτα απ' όλα, πρέπει να είμαστε στην πρώτη γραμμή των τεχνολογικών εξελίξεων. Οι τεχνικοί κανονισμοί του 2026 σχεδιάστηκαν για να προσελκύσουν κατασκευαστές με νέες τεχνολογίες. Αυτό είναι κρίσιμο και θεμελιώδες.

Ένα άλλο βασικό σημείο είναι ότι τα βιώσιμα καύσιμα είναι κεντρικό στοιχείο του προγραμματισμού. Αν και τα βιώσιμα καύσιμα είναι επί του παρόντος ακριβά, η F1 έχει παράδοση να επιταχύνει την τεχνολογική πρόοδο. Πιστεύω ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί, καθώς όλοι θα εργάζονται εργάζονται προς αυτόν τον στόχο.

Ιστορικά, οι αλλαγές καθοδηγούνταν από δύο κύριους παράγοντες. Ο ένας ήταν να διατηρηθεί η θέση μας στην κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού με το υψηλότερο επίπεδο τεχνολογίας. Ο δεύτερος ήταν να αποφευχθεί μια περίοδος κυριαρχίας από μία μόνο ομάδα.

Ωστόσο, με τα νέα δεδομένα, όπως τα όρια του προϋπολογισμού [των ομάδων] και τους αεροδυναμικούς περιορισμούς, αυτό δεν αποτελεί πλέον σημαντική ανησυχία. Η πραγματική πρόκληση είναι το τεχνολογικό μέλλον. Είναι σχετικό να γίνουν αλλαγές σε έναν τόσο σύντομο κύκλο πέντε ετών; Αυτό θα είναι ένα κεντρικό σημείο για τις μελλοντικές συζητήσεις” πρόσθεσε ο Ιταλός.

  • Η επιστροφή στους V10, το βιώσιμα καύσιμα και το υδρογόνο

Κατά συνέπεια όλων των παραπάνω, δεν είναι καθόλου απίθανο να δούμε μια νέα μεγάλη αλλαγή των τεχνικών κανονισμών το 2030, καθώς πολλοί υποστηρίζουν ότι τα βιώσιμα καύσιμα ενδέχεται να επιστρέψουν την επιστροφή στους ατμοσφαιρικούς V8 ή ακόμα και V10 κινητήρες χωρίς, πλέον, ηλεκτρική υποβοήθηση από ένα υβριδικό σύστημα. Τα καύσιμα αυτά θα απαλλάσσουν τη F1 από το βάρος της περιβαλλοντικής άγνοιας.

Θα προκύψει, πραγματικά, η ώρα για μια ακόμη μεγάλη αλλαγή το 2030; Δεν μπορούμε να απαντήσουμε ακόμη, καθώς πρέπει να δούμε πώς θα αναπτυχθούν οι νέες τεχνολογίες. Θα έρθει μια στιγμή που θα πρέπει να συζητήσουμε εάν οι ανάγκες των κατασκευαστών και των ομάδων εξακολουθούν να ευθυγραμμίζονται με τις προηγούμενες απαιτήσεις που οδήγησαν στους κανονισμούς του 2026”, εξήγησε ο Ντομενικάλι.

Μία από τις νέες τεχνολογίες που αναπτύσσουν πολλές από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι του υδρογόνου - και μάλιστα με την απευθείας καύση του στους κυλίνδρους ενός παραδοσιακού κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Όμως, ο Ντομενικάλι πιστεύει περισσότερο στα βιοκαύσιμα, παρά στο υδρογόνο: Δεν πιστεύω ότι το υδρογόνο είναι μια βιώσιμη λύση μεσοπρόθεσμα για την F1 λόγω προβλημάτων που έχουν να κάνουν το κόστος και την ασφάλεια.

Εάν τα βιώσιμα καύσιμα επιτύχουν μηδενικές εκπομπές, ίσως μπορέσουμε να απλοποιήσουμε την ανάπτυξη και να εξετάσουμε ελαφρύτερους κινητήρες με καλύτερο ήχο”. Ο Ντομενικάλι, άλλωστε, είχε επιβεβαιώσει και πρόσφατα ότι η επιστροφή στους ατμοφαιρικούς V8 ή V10 είναι ένα πιθανό σενάριο που θα συζητηθεί.

  • Μικρότερα και ελαφρύτερα μονοθέσια

Ήδη οι κανονισμοί του 2026, όπως έχει επιβεβαιώσει και ο διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA Νικόλας Τομπάζης, προβλέπουν τη μείωση των διαστάσεων και του βάρους των μονοθεσίων. Αλλά η συζήτηση συνεχίζεται για την περαιτέρω μείωσή τους.

Πρέπει να θυμόμαστε πώς ξεκίνησαν τα μονοθέσια τύπου φόρμουλα. Επί του παρόντος, τα αυτοκίνητα είναι μεγάλα και βαριά, αλλά στο μέλλον ίσως εξετάσουμε το ενδεχόμενο να γίνουν ελαφρύτερα. Ωστόσο, είναι λίγο νωρίς για να συζητήσουμε λεπτομερώς αυτό το θέμα. Θα το αντιμετωπίσουμε την κατάλληλη στιγμή”, είπε ο διευθύνων σύμβουλος της F1.

  • Αντίστροφες εκκινήσεις στους αγώνες Sprint

Στον τέταρτο χρόνο της εφαρμογής της ιδέας των μικρών αγώνων Sprint, και με διαρκείς αλλαγές και προσαρμογές του προγράμματος των αγωνιστικών τριημέρων, ακόμα τα Sprint δεν έχουν απαλλαχθεί από την κριτική.

Ο Ντομενικάλι δεν έχει αμφιβολία ότι οι αγώνες Sprint αποδίδουν, τουλάχιστον σχετικά με όσα ζητά η F1 από αυτούς, και μάλιστα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο όχι μόνο να αυξηθούν από 6 σε 8 το χρόνο, αλλά και να διεξάγονται με την αντιστροφή της σειράς εκκίνησης.

Θυμάμαι όταν εισαγάγαμε [τους αγώνες Sprint] δεχτήκαμε πολλές επικρίσεις από τους παραδοσιακούς φίλους της F1 - τους οποίους πρέπει πάντα να ακούμε, ακόμα και αυτούς που δεν είναι ευχαριστημένοι με αυτά”, είπε ο Ντομενικάλι.

“Αλλά αισθάνομαι ότι τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει εντελώς προς την άλλη κατεύθυνση. Νομίζω ότι η αλλαγή που εισαγάγαμε φέτος είναι η σωστή για πολλούς λόγους - με χωριστές κατατακτήριες δοκιμές και parc ferme. Η ροή είναι πολύ καλύτερη σήμερα.

Νομίζω ότι δεν είμαστε σε θέση να πούμε ότι θα γίνουμε σαν το MotoGP, για παράδειγμα, με ένα πλήρες ημερολόγιο αγώνων Sprint. Αλλά υπάρχει και περιθώριο για επέκταση [των αγώνων], ίσως για το ένα τρίτο του ημερολογίου. Αυτό θα μπορούσε να είναι μια πιθανότητα.

“Και τότε, φυσικά, υπάρχουν ορισμένα θέματα που είναι πάντα αρκετά συζητήσιμα. Μπορούμε πραγματικά να συζητήσουμε ξανά αν υπάρχει ανάγκη για αναστροφή της σειράς εκκίνησης, ή της μισής σειράς εκκίνησης όπως συμβαίνει στη F2 και στη F3.

Αυτές είναι πάντα κινήσεις που κρατούν το ενδιαφέρον. Προσωπικά, θα έλεγα, γιατί όχι; Είναι κάτι που θα έχει πολλή δράση. Θα έχει προσπεράσεις. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να πουν ότ ι αυτός είναι ένας ψεύτικος τρόπος αγώνων. Ψεύτικος; Δεν υπάρχει τίποτα ψεύτικο σχετικά με αυτό τον σωστό τρόπο που παράγει την πιο έντονη δράση. Έτσι, θα με ενδιέφερε να το συζητήσω ξανά”.

Ο Φερνάντο Αλόνσο στην εκκίνηση του GP Κίνας 2024 ZAK MAUGER / ASTON MARTIN F1 MEDIA

Ο Ιταλός συνέχισε: Είναι όντως διασκεδαστικό για τους ανθρώπους που έρχονται ήδη από την Παρασκευή να βλέπουν τα αυτοκίνητα να γυρίζουν στην πίστα, απλώς για να προετοιμαστούν καλύτερα για τα προκριματικά και τον αγώνα; Δηλαδή, είναι αυτό που θέλει να δει ο κόσμος;

Υπάρχει μια τεράστια επένδυση [από τις ομάδες] σε εργαλεία προσομοίωσης για να το κάνουν αυτό. Οπότε το όνειρό μου θα ήταν: κάθε φορά που πηγαίνεις στην πίστα, να υπάρχει μια αγωνιστική δραστηριότητα. Αυτή είναι η φύση των αγώνων. Αυτή είναι η φύση των οδηγών, επειδή θέλουν να είναι πρώτοι κάθε φορά, και γι' αυτό θα πρέπει να στοχεύουμε σε αυτό στο μέλλον.

Νομίζω ότι είμαστε στο σωστό δρόμο. Κάνουμε τα σωστά πράγματα, και ο ενθουσιασμός που φέρνουμε στους αγώνες Sprint είναι ξεκάθαρος, γιατί πολλοί διοργανωτές θα ήθελαν να τους έχουν”.

  • Η αύξηση των σιρκουί δρόμου

Μια άλλη παράμετρος που αντιμετωπίζει κριτική από τους παραδοσιακούς φίλους της F1 είναι η αυξανόμενη τάση της Liberty Media να αντικαθιστά παραδοσιακές πίστες του σπορ με σιρκουί δρόμων με μητροπόλεις του πλανήτη. Για λόγους θεάματος, ενδιαφέροντος, και εντέλει κέρδους.

Ο Κάρλος Σάινθ με τη Ferrari SF-23 στο GP Λας Βέγκας 2023 FERRARI SPA


Τα σιρκουί στις πόλεις της Μαδρίτης ή της Μπανγκόγκ ή του Σικάγο απειλούν πίστες όπως το Σπα και η Σουζούκα - πίστες συνυφασμένες με την παράδοση, αν όχι με την “ψυχή”, της F1. Ο Ντομενικάλι είπε σχετικά: Θα έλεγα ότι θέλουμε να πετύχουμε μια ισορροπία. Δεν θέλουμε να μετακινηθούμε από τη μία πλευρά στην άλλη, αλλά για εμάς είναι κρίσιμο να έχουμε καλούς αγώνες.

Θυμάμαι ότι μια από τις μεγαλύτερες επικρίσεις που υπήρχαν πριν από το GP του Λας Βέγκας ήταν ότι ‘δεν θα υπάρχουν προσπεράσεις, καμία αγωνία, καμία δράση’, και ούτω καθεξής. Στην πραγματικότητα αποδείξαμε ότι αυτοί που δεν περίμεναν να μιλήσουν πριν δουν τον αγώνα, είχαν εντελώς άδικο. Είχαμε έναν απίστευτο αγώνα.

Σίγουρα είναι κρίσιμο να σεβόμαστε τα ιστορικά σιρκουί. Όμως αυτό δεν είναι το παν. Είναι μόνο μια καλή βάση για να επενδύσουμε στο μέλλον. Ο καθένας μπορεί να έχει διαφορετική άποψη. Υπάρχουν οδηγοί που αγαπούν τις μόνιμες πίστες, άλλοι που αγαπούν να οδηγούν στις πόλεις. Όπως είπα, η σωστή απάντηση, όπως πάντα, είναι να είμαστε ισορροπημένοι. Και αυτή θα ήταν σίγουρα η προσέγγισή μου”, κατέληξε ο Στέφανο Ντομενικάλι.

TAGS FORMULA 1 F1 F1 2030
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ