X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΦΕΤΕΛ

Οι ιδέες του Φέτελ για τη Formula 1 σε έναν κόσμο δραματικών αλλαγών

EDITORIAL USE ONLY Sebastian Vettel with fans at the Goodwood Festival of Speed at Goodwood House in West Sussex. Picture date: Sunday June 16, 2023. PA Photo. This year, the event celebrates its 30th anniversary and takes place from June 13-16. Picture credit should read: John Nguyen/PA Wire. PA

Ο Σεμπάστιαν Φέτελ μίλησε εφ' όλης της ύλης για τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη, που -όπως είπε- μπορεί να οδηγήσει ακόμη και τη F1 στον αφανισμό, και δεν απέκλεισε να αναλάβει κάποιο ρόλο στη FIA για να δουλέψει πάνω στις ιδέες του.

Ο Γερμανός τετράκις πρωταθλητής της Formula 1, Σεμπάστιαν Φέτελ, που αποχώρησε από το σπορ στο τέλος του 2022, βρέθηκε στο Φεστιβάλ Ταχύτητας του Goodwood στη Βρετανία το περασμένο τριήμερο για να οδηγήσει εκεί δύο σπάνια μονοθέσια της συλλογής του: τη Williams FW14B και τη McLaren MP4/8 που οδηγούσαν οι Νάιτζελ Μάνσελ και Άιρτον Σένα πριν από τρεις δεκαετίες.

Ο Γερμανός είχε τοποθετήσει στα μονοθέσια βιώσιμα καύσιμα (e-fuels), που παράγονται από βιώσιμες πηγές και δεν εκπέμπουν ρύπους.

Τα συνθετικά αυτά καύσιμα θα χρησιμοποιούνται σε ποσοστό 100% από τη F1 από το 2026, ενώ πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του σπορ Στέφανο Ντομενικάλι επιβεβαίωσε ότι υπάρχουν σκέψεις επιστροφής στους ατμοσφαιρικούς, μη-υβριδικούς κινητήρες στο μέλλον με τη χρήση αποκλειστικά αυτών των βιοκαυσίμων.

«Η βασική ιδέα είναι να δείξουμε ότι μπορείς να διασκεδάσεις, αλλά με πιο βιώσιμο τρόπο. Ότι μπορείς να έχεις καύσιμα που φτιάχνονται συνθετικά στο εργαστήριο, αντί να αντλείς πετρέλαιο από τη γη για να φτιάχνεις καύσιμα», είπε ο Φέτελ μιλώντας στους δημοσιογράφους στο Goodwood.

«Πολύς κόσμος δεν γνωρίζει ότι κάτι τέτοιο υπάρχει, και για το μότορσπορ είναι πιθανώς αναπόφευκτη η μετάβαση. Διαφορετικά όλα αυτά τα αυτοκίνητα θα χαθούν μια μέρα, και θα είναι κρίμα. Ο κόσμος αλλάζει, αυτό είναι κάτι που ίσως δεν το έχουν καταλάβει ακόμη όλοι πλήρως - είναι κάτι που συμβαίνει, και θα συμβαίνει όλο και περισσότερο. Θα ήταν κρίμα να χαθεί το μότορσπορ», πρόσθεσε ο Γερμανός.

Όταν ρωτήθηκε για την αναφορά του στον κίνδυνο αφανισμού της F1 και των αγώνων αυτοκινήτου, ο Φέτελ εξήγησε: «[Το GP της] Ίμολα ματαιώθηκε. Και χθες η εκδήλωση εδώ επίσης ματαιώθηκε. Νομίζω ότι υφίσταται άμεση σύνδεση μεταξύ των ακραίων καιρικών φαινομένων και της κλιματικής αλλαγής, της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Οπότε νομίζω πως η κλιματική κρίση έχει επιπτώσεις σε πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, σε πολλά μέρη του πλανήτη. Η Ιταλία είχε μια μεγάλη περίοδο παρατεταμένης ξηρασίας και ξαφνικά μια βροχή που δεν σταματούσε προφανώς δεν μπορούσε να απορροφηθεί από το έδαφος και παρέσυρε ολόκληρες περιοχές όπως της Ίμολα προκαλώντας τεράστιες πλημμύρες.

Είχαμε τον αγώνα στο Μαϊάμι φέτος - κι εκεί υπήρξε μια απειλή, διότι δύο-τρεις εβδομάδες νωρίτερα είχε επίσης πλημμύρες και η πίστα βρισκόταν κάτω από το νερό. Οπότε αν γινόταν ο αγώνας τρεις εβδομάδες νωρίτερα θα είχε ματαιωθεί και αυτός. Είχαμε τις πυρκαγιές στα δάση του Καναδά, κι αν οι εναλλασσόμενοι άνεμοι είχαν μείνει για λίγο ακόμα και το GP του Καναδά θα είχε βγει από το πρόγραμμα.

Οπότε βλέπουμε μια αληθινή απειλή. Ίσως του χρόνου να μην ματαιωθεί κανένας αγώνας, αλλά δεν δουλεύουν έτσι τα πράγματα. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ο κόσμος αλλάζει και αυτό έχει επιπτώσεις στη ζωή μας. Κι όχι μόνο για όσους μπορεί να μείνουν εγκλωβισμένοι σε μια πίστα τη μέρα ενός αγώνα ή εδώ στο Goodwood.

Νομίζω ότι είναι περισσότερο μια απειλή που κάποια στιγμή οι κυβερνήσεις θα αρχίσουν να εξετάζουν τι πρέπει να απαγορεύσουν, κι ίσως το motorsport να είναι ένα από αυτά. Τόσο μακριά το σκέφτομαι. Και δεν θέλω να συμβεί κάτι τέτοιο, για να είμαι ξεκάθαρος, διότι είναι ένα υπέροχο σπορ και τόσοι πολλοί άνθρωποι το λατρεύουν.

Κι αυτό ισχύει για όλα τα σπορ, για την ακρίβεια. Νομίζω πως πολλοί αθλητές του τένις έχουν δεχθεί την ερώτηση αν είναι σωστό να πηγαίνουν σε όλο τον κόσμο με το αεροπλάνο για να παίξουν τένις. Κατά κάποιο τρόπο δεν το βρίσκω δίκαιο. Έχουμε ευθύνη ως οδηγοί, αλλά δεν είναι μόνο δική μας για να αλλάξουν τα πράγματα».

Ο Σεμπάστιαν Φέτελ στο κόκπιτ της Williams FW14B του Νάιτζελ Μάνσελ από το 1992, το οποίο ανήκει στην προσωπική του συλλογή JOHN NGUYEN/PA WIRE/GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED MEDIA


Ο Φέτελ συνέχισε: «Δεν πιστεύω ότι η λύση είναι να καταργήσουμε τα παγκόσμια πρωταθλήματα. Έχει να κάνει με την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων, και πολλές φορές οι εναλλακτικές υφίστανται ήδη, απλά πρέπει να κάνουμε τη μετάβαση και να είμαστε αρκετά τολμηροί για να αντικρίσουμε ένα πιο λαμπρό μέλλον. Δεν νομίζω ότι η αλλαγή μας φέρνει πάντα σε χειρότερη κατάσταση.

Αν δείτε τις πόλεις του μέλλοντος, πιστεύω ότι θα είναι καλύτερα μέρη. Φανταστείτε λιγότερη ρύπανση του αέρα, λιγότερο θόρυβο, λιγότερα αυτοκίνητα τριγύρω - θα είναι κάτι καλό. Οπότε πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε το μέλλον, να φανταζόμαστε ότι θα είναι ένα ωραίο μέρος αντί να φοβόμαστε να κάνουμε τα βήματα. Κι αντίστοιχα τα πρωταθλήματα να επισέπτονται λιγότερα από τα υπέροχα μέρη του κόσμου που πηγαίνουμε τώρα.

Για να δούμε τα πράγματα από τη σωστή σκοπιά, ό,τι συμβαίνει στην πίστα ή στη Formula 1 πιθανότατα δεν έχει καμία σπουδαιότητα. Νοιάζομαι για το μότορσπορ, έχει γεμίσει τη ζωή μου, και θα είναι κρίμα τα νέα παιδιά να μην έχουν τις ευκαιρίες για να κάνουν καριέρα στους αγώνες. Όμως ο κόσμος θα είναι πολύ διαφορετικός στο μέλλον, σε σχέση με αυτόν στον οποίο μεγάλωσαν - κι αυτό συνιστά από μόνο του μια αδικία».

Πολλές από τις εναλλακτικές λύσεις βρίσκονται στο μυαλό του Φέτελ, καθώς ο 36χρονος είπε ότι έχει ορισμένες ιδέες - που δεν θα απέκλειε να βοηθούσε στο μέλλον για την εφαρμογή τους στη F1 μέσω ενός ρόλου στη FIA.

«Θα δούμε, έχω ορισμένες ιδέες», επιβεβαίωσε ο ίδιος. «Πήγα στο Μονακό νωρίτερα φέτος, κι είχα μια πολύ καλή συνάντηση με τον Στέφανο [Ντομενικάλι, διευθύνοντα σύμβουλο της F1]. Πέραν των ρύπων που άμεσα εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, η F1 έχει τεράστια ευθύνη διότι είναι ένα τεράστιο γεγονός. Είναι σημαντικό να κινηθεί προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλά συζητάμε [με τη F1] και έχω ορισμένες ιδέες. Θα δούμε τι θα φέρει το μέλλον».

TAGS ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΦΕΤΕΛ FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ