Οι νέες αλλαγές του Νικόλα Τομπάζη στα μονοθέσια του 2026 -Θα είναι εξίσου γρήγορα με τα φετινά
Ο διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, είπε ότι οι αλλαγές που έκανε η Ομοσπονδία μετά τον Ιούνιο στο σχεδιασμό των αυτοκινήτων της Formula 1 για τη μεγάλη αλλαγή κανονισμών του 2026 θα τα κάνουν εξίσου αποδοτικά με τα φετινά, ακόμα καλύτερα στις προσπεράσεις, και θα λύσουν το “γόρδιο δεσμό” του ύψους από το έδαφος.
Απόρροια της απόφασης της FIA και της F1 να αλλάξουν τις μονάδες ισχύος των μονοθεσίων της Formula 1 για το 2026, είναι η αύξηση της ηλεκτρικής τους ενέργειας - που πλέον θα είναι σχεδόν ισόποση με την ενέργεια που θα παράγει ο θερμικός κινητήρας V6 Turbo.
Αύξηση της ηλεκτρικής ενέργειας, όμως, σημαίνει και αύξηση του βάρους λόγω της μεγαλύτερης μπαταρίας. Κι έτσι, το αμέσως επόμενο συμπέρασμα βάσει της αύξησης του βάρους, είναι ότι τα αυτοκίνητα της F1 της μεθεπόμενης σεζόν θα είναι αρκετά δευτερόλεπτα πιο αργά στον γύρο από τα σημερινά.
Και η κορωνίδα του μότορσπορ, κατά πολλούς, δεν πρέπει να έχει πιο αργά μονοθέσια από τα σημερινά. Για το σκοπό αυτόν, από τον Ιούνιο που παρουσίασε τα πρώτα τεχνικά σχέδια του 2026 μέχρι σήμερα, ο Νικόλας Τομπάζης έκανε μια σειρά αλλαγών που συμβάλλουν στην αύξηση της απόδοσης των μονοθεσίων.
Οι αλλαγές αυτές, που παρουσιάστηκαν από τον Έλληνα αεροδυναμιστή στην Επιτροπή F1 της FIA και έπειτα στο Παγκόσμιο Συμβούλιο του Μότορσπορ αυτό το μήνα, περιλαμβάνουν μια σειρά τροποποιήσεων, όπως την αύξηση της αεροδυναμικής τους απόδοσης (παραγωγής άντωσης / κάθετης δύναμης).
Παράλληλα δίνουν στους σχεδιαστές των ομάδων περισσότερες ελευθερίες στους τομείς της εμπρός πτέρυγας, των καλυμμάτων των τροχών, των πλευρικών αεραγωγών και του διαχύτη, ενώ παράλληλα συνεχίζεται η έρευνα για το αμάξωμα εσωτερικά των πίσω τροχών.
Οι τροποποιήσεις, υποστηρίζει ο Νικόλας Τομπάζης, έγιναν για να αποκτήσουν τα μονοθέσια του 2026 περίπου την ταχύτητα που έχουν και τα φετινά. Σε κάθε περίπτωση, σε μια τυπική πίστα θα είναι λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο στο γύρο πιο αργά από τα τρέχοντα, και με την εξέλιξή τους από τις ομάδες με το πέρασμα του χρόνου η απόδοσή τους θα εξισορροπηθεί.
Ο Τομπάζης εξήγησε πως μετά την παρουσίαση των πρώτων σχεδίων του 2026 τον Ιούνιο "υπήρξε μια αύξηση της απόδοσης του αυτοκινήτου κατά περίπου 50 βαθμούς άντωσης. Αυτό επέφερε βελτίωση της παραγωγής άντωσης από το περίπου μείον 40% σε σχέση με τα σημερινά αυτοκίνητα, στο περίπου μείον 15%.
Ως αποτέλεσμα, ο χρόνος γύρου των αυτοκινήτων [του 2026] είναι πολύ κοντά σε εκείνον των σημερινών. Όλα αυτά έγιναν όπως τα είχαμε υποσχεθεί τον Ιούνιο. Αν δεν είχαμε κάνει καμία αλλαγή μετά τον Ιούνιο, φαντάζομαι ότι θα ήταν σχεδόν δύο δευτερόλεπτα πιο αργά [στο γύρο]”, πρόσθεσε.
Και έπειτα εξήγησε που ακριβώς εντοπίζονται οι τροποποιήσεις: "Οι βασικές αλλαγές στην αεροδυναμική αύξησαν λίγο τις διαστάσεις μέσα στις οποίες βρίσκεται η εμπρός πτέρυγα, η οποία θα είναι στο στιλ της προηγούμενης.
Προσθέσαμε λίγο παραπάνω χώρο για εξαρτήματα μπροστά από το εμπρός μέρος του δαπέδου, όπως στα πλευρικά πτερύγια (σ.σ.: δίπλα από το κόκπιτ του οδηγού). Αυξήσαμε το μέγεθος του διαχύτη, ο οποίος τώρα ξεκινά από λίγο πιο μπροστά και είναι λίγο μεγαλύτερος.
Ανασχεδιάσαμε μέρος του αμαξώματος γύρω από τους εμπρός τροχούς, και συνεχίζεται η δουλειά μας με την ελπίδα να γίνουν ορισμένες τελικές τροποποιήσεις στο επόμενο Παγκόσμιο Συμβούλιο [του Μότορσπορ] σχετικά με το πίσω μέρος του αμαξώματος και με τον τρόπο που αλληλεπιδρά με το διαχύτη”.
Η λύση του προβλήματος του ύψους από το έδαφος
Από τότε που η F1 πέρασε στη σύγχρονη εποχή του ground effect, δηλαδή από το 2022, το πρόβλημα της ρύθμισης του ύψους από το έδαφος αποτελεί έναν δυσεπίλυτο γρίφο για τους σχεδιαστές και τους μηχανικούς.
Οι ομάδες έχουν την ανάγκη να ρυθμίζουν το δάπεδο όσο το δυνατόν πιο κοντά στο έδαφος για να αποδίδει καλύτερη η αεροδυναμική του μονοθεσίου, αλλά ακόμα και στο τρίτο έτος των κανονισμών δεν λείπουν τα προβλήματα αναπηδήσεων (porpoising) στις υψηλές ταχύτητες και τις πολύ γρήγορες στροφές.
Η FIA πήρε μια σειρά μέτρων για το 2026 προκειμένου να λύσει το πρόβλημα αυτό. Τα κανάλια Venturi στο δάπεδο θα είναι λιγότερο ισχυρά και μια αεροδυναμική συσκευή στο εμπρός μέρος του δαπέδου θα κατευθύνει διαφορετικά τον αέρα που περνά κάτω από αυτό.
Έτσι, οι μηχανικοί δεν θα χρειάζεται να ρυθμίζουν το δάπεδο τόσο χαμηλά και τόσο κοντά στο έδαφος για να αντλούν τη βέλτιστη αεροδυναμική απόδοση.
"Το φαινόμενο Venturi θα είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με την τρέχουσα γενιά. Η βασική αιτία είναι ότι θέλαμε αυτοκίνητα που δεν θα ρυθμίζονται τόσο κοντά στο έδαφος σε σχέση με τα τωρινά, οπότε θα προσπαθήσουμε να χαλαρώσουμε λίγο τον αεροδυναμικό μηχανισμό”, τόνισε ο Τομπάζης.