Οι πλουσιότεροι διευθυντές της Formula 1 -Οι αμύθητες περιουσίες και οι αμοιβές τους
Η εξειδίκευση στη Formula 1 δεν είναι μόνο τεχνολογική, ούτε μόνο οδηγική, αλλά και διοικητική. Ελάχιστοι άνθρωποι στον πλανήτη έχουν τις προδιαγραφές να κάνουν αυτή τη δουλειά, και κατά συνέπεια αμείβονται με ογκώδη ποσά. Δείτε πόση είναι η αξία καθενός εκ των διευθυντών των 10 ομάδων του σπορ.
Η πρώτη από την δεύτερη θέση έχουν τεράστια διαφορά, ενώ για τους φρέσκους στη δουλειά δεν έχουν διαρρεύσει προς το παρόν τα δεδομένα των αμοιβών τους. Ας τους δούμε αναλυτικά:
- 1. Τότο Βολφ (Mercedes F1): 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ
Ο Αυστριακός διευθυντής της ομάδας του Μπράκλεϊ έγινε τον Απρίλιο του 2023 ο πρώτος δισεκατομμυριούχος διευθυντής στην ιστορία της F1. Αυτό δεν οφείλεται φυσικά, μόνο στην αμοιβή της διοικητικής του θέσης, αλλά και στο ότι κατέχει το 1/3 της ομάδας της Mercedes F1, καθώς και δύο επενδυτικές εταιρείες.
Ο Βολφ επένδυσε για πρώτη φορά χρήματα στη Formula 1 στην ομάδα της Williams το 2009, πριν αγοράσει το 30% της Mercedes F1 στο τέλος του 2012 για 45 εκατομμύρια ευρώ. Η επένδυσή του απέδωσε θεαματικά, ειδικά μετά τα 8 σερί παγκόσμια πρωταθλήματα της ομάδας της περίοδο 2014-’22. Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, η καθαρή του αξία του Βολφ αυξήθηκε κατά 550 εκατομμύρια ευρώ για το 2024.
- 2. Κρίστιαν Χόρνερ (Red Bull Racing): 45 εκατομμύρια ευρώ
Το χάσμα είναι τεράστιο μεταξύ του Βολφ και του δεύτερου της λίστας των πλουσιότερων διευθυντών της F1, Κρίστιαν Χόρνερ. Πολλοί πιστεύουν ότι ο εσωτερικός πόλεμος που μαίνεται φέτος στη Red Bull Racing οφείλεται στην επιθυμία του Χόρνερ να αποκτήσει μερίδιο της ομάδας, και τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Red Bull παγκοσμίως.
Ο ετήσιος μισθός του Βρετανού πιστεύεται επίσης ότι υπερβαίνει τα 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, γεγονός που τον καθιστά τον πιο ακριβοπληρωμένο από τους μεμονωμένους διευθυντές ομάδων της F1 (δεδομένου ότι ο Βολφ και συνιδιοκτήτης της ομάδας του). Ο Χόρνερ έγινε σε ηλικία 31 ετών ο νεαρότερος διευθυντής της ιστορίας του σπορ, αναλαμβάνοντας το 2005 τη διοίκηση της νεοσύστατης τότε Red Bull Racing, με την εμπειρία της κορυφαίας ομάδας Arden στις μικρότερες κατηγορίες.
3. Το κλάμπ των 5 εκατομμυρίων ευρώ: Τζέιμς Βάουλς (Williams) & A.A. Μπράβι (Sauber)
Πίσω από τους δύο πιο μακροχρόνιους διευθυντές της F1, οι Τζέιμς Βάουλς της Williams και Αλεσάντρο Αλούνι Μπράβι της Sauber φέρεται να έχουν αξία της τάξης των 5 εκατομμυρίων ευρώ. Ο Βάουλς εξαργύρωσε το 2023 αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση της ομάδας του Γκροβ τα χρόνια της μεγάλης του επιτυχίας με τη Mercedes, όπου είχε τη θέση του διευθυντή στρατηγικής.
Ο Αλούνι Μπράβι δεν είναι διευθυντής αλλά επισήμως "εκπρόσωπος της ομάδας" και είναι ο μεταβατικός άνθρωπος πριν αναλάβει τη διοίκηση ο Ματία Μπινότο. Ο Μπράβι εργαζόταν επί σειρά ετών στη Sauber, ως διοικητικός σύμβουλος από το 2017, ενώ διαθέτει διοικητική εμπειρία στο μότορσπορ από την παρελθοντική του διεύθυνση των ομάδων Trident και ART στους θεσμούς GP2/Formula 2.
- 4. Φρεντ Βασέρ (Ferrari): 3 εκατομμύρια ευρώ
Προς το παρόν δεν είναι γνωστό πόσο ψηλά έχει ανεβάσει η ανάληψη της διοίκησης της Scuderia τον Φρεντ Βασέρ στη λίστα των πλουσιότερων διευθυντών της F1. Μέχρι να πάρει τη θέση αυτή, ο Γάλλος είχε περιουσία της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ - μετά το πέρασμά του από τη διεύθυνση των Alfa Romeo / Sauber και Renault. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ετήσιός του μισθός στο Μαρανέλο ξεπερνά τα 5 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
5. Αντρέα Στέλλα (McLaren): 1,5 εκατομμύριο ευρώ
Αντίστοιχα με τον Βασέρ, έτσι και ο Αντρέα Στέλλα της McLaren θα ανέβει σημαντικά στη λίστα αυτή μόλις γίνει γνωστή η αμποιβή που έλαβε όταν ανέβαλε πέρσι τη διεύθυνση της ομάδας του Ουόκινγκ - και ειδικά η αμοιβή του για το νέο συμβόλαιο που υπέγραψε πρόσφατα, έχοντας κάνει σε χρόνο-ρεκόρ την ομάδα πρωταγωνίστρια του σπορ.
Ο Ιταλός ξεκίνησε την καριέρα του στη F1 με τη Ferrari στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ως μηχανικός του Μίκαελ Σουμάχερ στα “χρυσά χρόνια” της ομάδας. Εν συνεχεία έγινε επικεφαλής μηχανικών των Κίμι Ράικονεν και Φερνάντο Αλόνσο, και το 2015 ακολούθησε τον Ισπανό στη McLaren.
6. Μάικ Κρακ (Aston Martin F1): 1 εκατομμύριο ευρώ
Ο Μάικ Κρακ, από το Λουξεμβούργο, ανέλαβε για πρώτη φορά ομάδα της F1 το 2022, όταν κλήθηκε από τον Λόρενς Στρολ να αντικαταστήσει τον Ότμαρ Ζαφνάουερ. Η εμπειρία του στο μότορσπορ πηγαίνει πίσω στη BMW Sauber στα μέσα της δεκαετίας του 2000, όπου εργάστηκε ως επικεφαλής μηχανικός. Πέρασε άλλα οκτώ χρόνια με την BMW στο αμερικανικό πρωτάθλημα IMSA, και έπειτα δούλεψε στις Formula E, στους αγώνες GT και στο DTM,, καθώς και στην Porsche στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής.
7. Το κλαμπ των νέων διευθυντών: Αγιάο Κομάτσου (Haas), Λορέν Μεκίς (RB), Όλιβερ Όουκς (Alpine)
Από τους τρεις πιο “φρέσκους” διευθυντές της F1, ο διασημότερος είναι ο Λορένς Μεκίς που υπήρξε επί σειρά ετών αγωνιστικός διευθυντής της Scuderia Ferrari, πριν αναβαθμιστεί φέτος σε διευθυντή της RB, αντικαθιστώντας τον Φραντς Τοστ. Ο Μεκίς είχε εργαστεί και στο παρελθόν στη διοίκηση της Toro Rosso (2005-’14), καθώς και στη FIA, πριν μεταβεί στη Ferrari το 2018.
Ο Αγιάο Κομάτσου εργάστηκε επί σειρά ετών σε ομάδες όπως η BAR και η Lotus, πριν μεταβεί στη Haas το 2016 για να γίνει επικεφαλής μηχανικός. Το 2024 κλήθηκε από τον Τζιν Χάας να αντικαταστήσει τον επί σειρά ετών διευθυντή της ομάδας, Γκούντερ Στάινερ.
Τέλος, ο Όλιβερ Όουκς είναι ο δεύτερος νεαρότερος διευθυντής της ιστορίας της F1, μετά τον Χόρνερ το 2005, καθώς στα 36 του χρόνια επιλέχθηκε από τον Φλάβιο Μπριατόρε για την καθημερινή διοίκηση της Alpine F1, διαθέτοντας την εμπειρία της διοίκησης της ομάδας Hitech στις μικρότερες κατηγορίες. Η αμοιβή των τριών αυτών διευθυντών παραμένει άγνωστη, αλλά αναμφίβολα προσεγγίζει ξεπερνά το μισό εκατομμύριο ευρώ ετησίως.