Πέντε ερωτήματα για το ξεκίνημά του Φερνάντο Αλόνσο στην Aston Martin
Στα 41 του χρόνια, ξεκινώντας από την αρχή σε μία ομάδα που δεν έχει κάνει ποτέ πρωταθλητισμό, ο Φερνάντο Αλόνσο δείχνει να κινείται ενάντια στις πιθανότητες για τις βλέψεις του να κερδίζει ξανά στη Formula 1. Όμως, η αλήθεια απέχει πολύ από αυτό.
Ο Φερνάντο Αλόνσο ξεκινά το 2023 το νέο κεφάλαιο της πέμπτης του διαφορετικής ομάδας στη Formula 1, με τον απαρέγκλιτο στόχο να γίνει και πάλι πρωταγωνιστής του σπορ - και, ενδεχομένως, να κατακτήσει το τρίτο του παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Όταν τον Ιούλιο του 2022, πήρε την απόφαση -που αρχικά φάνηκε παρορμητική- να αφήσει την Alpine F1 που βρισκόταν σε πολύ καλή κατάσταση για την Aston Martin F1 που έδειχνε να παραπαίει, πολλοί προανήγγειλαν μια λανθασμένη απόφαση του Ισπανού. Όμως, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική, και παρακάτω θα δούμε το γιατί.
Μπορεί η Aston Martin να του προσφέρει ένα μονοθέσιο ικανό για νίκες;
Η Aston Martin F1 βρίσκεται στο στάδιο του μετασχηματισμού της, από τη μικρή ομάδα του Σίλβερστοουν που ήταν όταν ονομαζόταν Jordan ή Midland ή Spyker ή Force India και Racing Point, σε ένα γιγαντιαίο εργοστάσιο με νέες πτέρυγες, την πιο σύγχρονη αεροσήραγγα και τον τελευταίας τεχνολογίας προσομοιωτή.
Αυτά είναι από μόνα τους ικανά να μεταμορφώσουν την AMF1 σε μία από τις μεγαλύτερες και πλουσιότερες της Formula 1. Όμως, «το καλύτερο εργοστάσιο της F1» κατά τον διευθυντή της Aston Martin F1 Μάικ Κρακ δεν θα είναι έτοιμο πλήρως πριν το 2024, που σημαίνει ότι το πρώτο μονοθέσιο που θα προκύψει από αυτό θα είναι έτοιμο το 2025.
Ασχέτως αν ο Αλόνσο μπορεί να περιμένει μέχρι τότε, ή αν η Aston Martin θα επιλέξει να τον κρατήσει στα 44 του χρόνια και να χτίσει μαζί του το πρωταθληματικό της μέλλον, τίποτα δεν αποκλείει ότι μπορεί και τα δύο προσεχή χρόνια να του προσφέρει ένα ανταγωνιστικό μονοθέσιο. Ο κινητήρας δεν θα είναι πρόβλημα, καθώς η παύση εξέλιξης των μονάδων ισχύος εγγυάται ότι η AMF1 θα έχει ακριβώς την ίδια μονάδα με τη Mercedes F1.
Η μικρή ομάδα του Σίλβερστοουν πρωταγωνιστούσε -και μάλιστα κέρδισε και ένα GP με τον Σέρτζιο Πέρεζ- στα τελευταία της χρόνια ως Racing Point, και έκτοτε ενισχύθηκε με πολλούς κορυφαίους μηχανολόγους και σχεδιαστές. Ο κυριότερος είναι ο νέος τεχνικός διευθυντής Νταν Φάλοους, επί σειρά ετών «δεξί χέρι» του Άντριαν Νιούι στη Red Bull Racing. Και η κορυφαία τεχνική συνεισφορά του Αλόνσο θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο την ικανότητα κατασκευής ενός ανταγωνιστικού μονοθεσίου.
Ο Μάικ Κρακ επιμένει ότι η Aston Martin F1 διαφέρει από άλλες, μέσης δυναμικής ομάδες που τρέφουν πρωταθληματικές βλέψεις: «Βλέπουμε αυτή την πρόκληση πιο σοβαρά. Οι φιλοσοξίες μας είναι αξιόπιστες», είπε ο 50χρονος απο το Λουξεμβούργο. «Κανείς δεν έχει κάνει τις επενδύσεις για να πετύχει κάτι τέτοιο. Υπάρχουν ομάδες που λένε ότι θα κερδίσουν σε τρία χρόνια ή σε 100 αγώνες. Αλλά τι κάνουν για να κερδίσουν;
Με το εργοστάσιο, την αεροσήραγγα και τους νέους προσομοιωτές, την πρόσληψη πολλών και πολύ καλών ανθρώπων γίνεται μια τεράστια επένδυση πίσω μας. Αυτός ήταν ο λόγος που η απόφαση ήταν αμέσως ξεκάθαρη για τον Φερνάντο. Ήξερε ήδη - έχει τις επαφές του παντού. Είμαστε αξιόπιστοι. Δεν μιλάμε απλά, αλλά δρούμε. Απομένει να τα κάνουμε όλα να δουλέψουν μαζί, αλλά η δυναμική του προγράμματός μας είναι απολύτως αληθινή», κατέληξε.
Μπορεί ο ίδιος ο Φερνάντο Αλόνσο να γίνει ξανά πρωταθλητής;
Η μόνη σταθερά στον παγκόσμιο αθλητισμό είναι το αγωνιστικό γήρας, και ο ίδιος ο 41χρονος Αλόνσο δεν το έχει αρνηθεί. Οι περσινές του επιδόσεις στην Alpine, η φυσική και πνευματική του κατάσταση δείχνουν ότι η δυνατότητά του να αντλεί το μέγιστο του μονοθεσίου παραμένουν αναλλοίωτες. Εξάλλου, ο Μίκαελ Σουμάχερ πριν από μία δεκαετία αγωνιζόταν με αξιώσεις μέχρι τα 44 του.
Ο Κρακ είπε σχετικά, στην ισπανική AS: «Αν όλοι είχαν πανομοιότυπα αυτοκίνητα, ο Φερνάντο θα ήταν στην πρώτη σειρά της εκκίνησης. Λέτε πως δεν έχει πολλά χρόνια μπροστά του στη F1, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι συμφωνεί με αυτό. Αν έχεις κάποιον με αυτού του επιπέδου το κίνητρο, όπως είδαμε και με τον Βαλεντίνο Ρόσι, και το κίνητρο συνδυάζεται με την αφοσίωση και τη σωματική και πνευματική προετοιμασία, καθώς και με το ταλέντο και την εμπειρία του, δεν πιστεύω ότι ο χρόνος τελειώνει».
Πόσο ανταγωνιστική θα είναι η Aston Martin AMR23 του 2023;
Η ικανότητα της ομάδας του Σίλβερστοουν φάνηκε ξεκάθαρα πέρσι, όταν άλλαξε το Μάιο στη Βαρκελώνη ολοκληρωτικά τη σχεδιαστική φιλοσοφία του περσινού της μονοθεσίου και μέσα στους επόμενους μήνες κατάφερε να το κάνει ανταγωνιστικό της Alpine, που κατακτούσε με τον Αλόνσο την τέταρτη θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Όμως, από το 2022 μπορεί να κρατήσει κανείς μόνο την ικανότητα αυτή, της ομάδας. Διότι, όπως λέει ο Κρακ, η νέα AMR23 του Αλόνσο «δεν έχει απολύτως τίποτα κοινό [με το μονοθέσιο του 2022», ή όπως υποστηρίζει ο αναπληρωτής τεχνικός διευθυντής Έρικ Μπλάντιν (πρώην επικεφαλής αεροδυναμικής στη Red Bull, στη Mercedes και στη Ferrari) «είναι 95% διαφορετική».
Ο Μπλάντιν, συγκεκριμένα, εξήγησε: «Πήραμε όσα μάθαμε από το περσινό αυτοκίνητο και τα εφαρμόσαμε στο φετινό. Συνεπώς, μεγάλο μέρος της AMR23 είναι καινούριο, είναι ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο από την AMR22. Πάνω από 95% των αεροδυναμικών επιφανειών είναι διαφορετικό, όπως και πάνω από 90% των εξαρτημάτων.
Επίσης, ενσωματώσαμε ορισμένες έξυπνες καινοτομίες στο νέο αυτοκίνητο, που είναι το κερασάκι στην τούρτα. Είναι καλό να υπάρχουν, αλλά όχι απαραίτητο. Είναι ωραίο να καλύπτεις ένα μικρό παράθυρο στους κανονισμούς και να το αξιοποιείς προς όφελός σου, αλλά δεν συμβαίνει συχνά να βασίζεις ένα ολόκληρο αυτοκίνητο γύρω από αυτό. Αντίθετα, είναι σημαντικό να πετυχαίνεις σωστά τη βάση, κι έπειτα να προσθέτεις πράγματα σε αυτήν», συνέχισε ο Βρετανός.
Η AMR23 σχεδιάστηκε πολύ πριν την έλευση του Αλόνσο στο Σίλβερστοουν, αλλά αναμφίβολα θα καρπωθεί την τεχνική συνεισφορά του. Έτσι, η ομάδα μπορεί με αξιώσεις να ελπίζει πως θα μάχεται στην κορυφή των ομάδων μέσης δυναμικής το 2023, διεκδικώντας περιστασιακά και μια θέση στο βάθρο.
«Οι παρατηρήσεις του Φερνάντο είναι απόλυτης ακριβείας. Ξεκαθάρισε απόλυτα τι θέλει από το αυτοκίνητο, κι αμέσως αναγνώρισε ορισμένα θέματα που ήμασταν σε θέση να εφαρμόσουμε στο σχεδιασμό της AMR23», συμπλήρωσε ο Μπλάντιν. «Πέρσι ο Φερνάντο οδηγούσε ένα εντελώς διαφορετικό μονοθέσιο από το δικό μας, και πιο ανταγωνιστικό. Οδηγώντας την AMR22 αμέσως κατάφερε να κάνει τη σύγκριση και να πει πως 'αυτό είναι το καλύτερο, αυτό είναι το χειρότερο, σε αυτούς τους τομείς πρέπει να επικεντρωθούμε'».
Το νέο μονοθέσιο του Φερνάντο Αλόνσο θα αποκαλυφθεί από την Aston Martin στις 13 Φεβρουαρίου, στο τμήμα του νέου εργοστασίου που ήδη ολοκληρώθηκε στο Σίλβερστοουν. Ο Μπλάντιν υποσχέθηκε ότι η ομάδα θα δείξει την αληθινή AMR23, και όχι ένα εκθεσιακό πρωτότυπο για να κρύψει το σχέδιό της μέχρι να ξεκινήσουν οι χειμερινές δοκιμές.
Μπορεί η Aston Martin να αντέξει την πίεση του Αλόνσο;
Γνωρίζουμε πως ούτε ο Φερνάντο Αλόνσο είναι ο πιο εύκολος και συγκαταβατικός άνθρωπος του κόσμου, αλλά ούτε και ο Λόρενς Στρολ, ο Καναδός μεγιστάνας ιδιοκτήτης της Aston Martin F1. Κι επιπλέον, στο διπλανό γκαράζ θα βρίσκεται ο υιός Λανς Στρολ - με τον οποίον, πάντως, ο Σεμπάστιαν Φέτελ δεν είχε κανένα απολύτως πρόβλημα τα δύο τελευταία χρόνια.
Εκείνο που δείχνει να ενοχλεί κυρίως τον Αλόνσο είναι ένα κακό μονοθέσιο, μη αντάξιο της δυναμικής του. «Έχω ακούσει μόνο καλά λόγια για εκείνον» είπε, γελώντας ελαφρώς, ο Κρακ. «Αν ακούς τις ιστορίες τότε εντάξει, αλλά εγώ προτιμώ να ζω με βάση τις δικές μου εμπειρίες και μέχρι τώρα είχαμε μόνο καλές σχέσεις. Δεν περιμένω να έχουμε προβλήματα με τον Φερνάντο, αρκεί να του δίνουμε ένα γρήγορο αυτοκίνητο και να υπάρχει διαφάνεια».
Τη διαφάνεια αυτή εξασφάλισε ο Κρακ εξαρχής με τον Αλόνσο, κρατώντας χαμηλά τις υποσχέσεις του προς τον Ισπανό: «Ακόμα κι όταν υπογράψαμε τον Φερνάντο δεν κάναμε μεγάλες δηλώσεις. Ποτέ δεν είπαμε ότι θα κερδίζουμε, και ποτέ δεν είπαμε ότι θα γίνουμε παγκόσμιοι πρωταθλητές. Προσπαθούμε να προοδεύσουμε και θέλουμε να είμαστε σε αυτό το επίπεδο σε δύο χρόνια, αλλά ποτέ δεν είπαμε ότι θα κερδίζουμε επειδή έχουμε τον Φερνάντο».
Μπορεί η Aston Martin να "ακολουθήσει" τον Αλόνσο;
Από πλειάδα μηχανικών, κυρίως της Ferrari, έχει ειπωθεί ότι η ευφυΐα του Φερνάντο Αλόνσο στην ανάλυση του αγώνα κατά τη διάρκεια ενός GP εντοπίζει ακόμη και παραμέτρους που δεν βλέπει η ομάδα στα δεδομένα της, πίσω στο γκαράζ. Πόσω μάλλον με την τωρινή του εμπειρία.
Αυτές οι παράμετροι οδηγούν τον Ισπανό σε αποφάσεις στρατηγικής που ενίοτε δεν έχει αναλύσει διεξοδικά η ομάδα. Μπορεί η Aston Martin να ανταπεξέλθει σε αυτή την πρόκληση; Η απάντηση κρύβεται πιθανότατα στην αναβάθμιση του Πίτερ Χολ στο ρόλο του διευθυντή στρατηγικής της ομάδας.
Ο Χολ εργαζόταν στο τμήμα του προσομοιωτή της Red Bull, πριν πάει το 2017 στη Sauber / Alfa Romeo F1, και εντέλει προσληφθεί από την Racing Point το 2020. Μέχρι πέρσι κατείχε μια εξέχουσα θέση στην ομάδα στρατηγικής, αλλά φέτος αναβαθμίστηκε στο ρόλο του διευθυντή. Πολλοί ειδικοί της F1 εκτιμούν πως οφειλόταν στον Χολ η βελτίωση της απόδοσης των Φέτελ και Στρολ στο δεύτερο μισό του 2022 - αν και έγινε ένα σημαντικό λάθος στο τελευταίο GP του Άμπου Ντάμπι, που κόστισε στην ομάδα την 6η θέση στους κατασκευαστές.